Zgłoszenie do ubezpieczenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Pytanie:

Gdzie i jakie informacje należy podać, aby dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia w KRUS?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Zgłoszenie do ubezpieczenia dokonuje się w placówce terenowej KRUS, właściwej ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego, wypełniając w tym celu formularz „Zgłoszenia do ubezpieczenia”. Informacje zamieszczone w „Zgłoszeniu do ubezpieczenia” dotyczące wielkości gospodarstwa rolnego, daty rozpoczęcia działalności rolniczej, osób pracujących w gospodarstwie, ewentualnie podlegania innemu ubezpieczeniu społecznemu, stanowią podstawę do rejestracji rolnika jako płatnika składek oraz do wydania decyzji w zakresie podlegania ubezpieczeniu społecznemu samego rolnika, jego współmałżonka oraz domowników, wykonujących pracę w gospodarstwie rolnym, a w przypadku małżonka rolnika również w jego gospodarstwie domowym. Druk należy wypełnić zgodnie z pouczeniem, z czego może wynikać konieczność dokonania kolejnych, wskazanych w pouczeniu zgłoszeń. Informacje co do dalszych wymogów związanych ze zgłoszeniem należy uzyskać na miejscu w placówce KRUS – niestety często zdarza się, że również jednostki wymagają odmiennej dokumentacji dodatkowej. W wyniku zgłoszenia KRUS (ściśle uprawniona osoba) winien wydać decyzję o podlegania ubezpieczeniu oraz ustania ubezpieczenia, a także wysokości należności z tytułu składek na ubezpieczenie (art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników). Decyzję KRUS winien wydać zasadniczo niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: