Zmiana nazwy firmy - zgłoszenia do urzędów

Pytanie:

"Zamierzam zmienić nazwę firmy bo jest za długa i dużo firm myli ją z nazwą innej firmy. Czy wystarczy w tym celu złożyć zmianę we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej? Poinformować US, ZUS, Sanepid, PIP, bank w którym mam rachunek firmy? Jaki jest termin na poinformowanie tych instytucji o zmianie? Czy w trakcie zmiany mogę wystawiać faktury jeszcze ze starą nazwą firmy czy już z nową? Kiedy mam zmienić pieczątki, czy przez pewien czas mogę używać pieczątki imiennej? Kto i jakie opłaty pobiera ode mnie przy zmianie nazwy firmy?"

Odpowiedź prawnika: Zmiana nazwy firmy - zgłoszenia do urzędów

Termin zgłaszania zmian do ewidencji działalności gospodarczej wynosi 14 dni. Wniosek o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie podlega opłacie. Zmianę tę należy zgłosić również w urzędzie skarbowym i ZUS-ie. Podatnicy mają bowiem obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Terminy aktualizacji dla podatnika podatku od towarów i usług wynosi 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Natomiast dla pozostałych podatników podatku od osób fizycznych termin ten (co do zasady) wynosi 30 dni. Termin powiadomienia ZUS-u o zmianach wynosi 14 dni. O zmianie tej należy również powiadomić bank, należy również zmienić pieczątkę. Wydaje się, że z praktycznego punktu widzenia, najlepiej by pieczątka była zmieniona wraz ze zmianą nazw. Na fakturach powinna być wskazana aktualna nazwa firmy.

 


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Gela 2012-10-14 23:29:29

    Ta odpowiedź jest żenująca, niekompletna i nie do końca prawdziwa. Zgłoszenie zmian odbywa się w organie rejestrującym działalność gospodarczą, który powiadamia właściwy US, ZUS oraz Urząd Statystyczny. Tzw. jedno okienko.

  • Magda 2012-08-31 14:39:34

    Odpowiedź nie jest pełna w stosunku do pytania. Brakuje informacji od kiedy można stosować nową nazwę na fakturach oraz o pieczątce imiennej. Nie ma informacji że aktualizacja danych w innych instytucjach poza EDG nie niesie ze sobą żadnych kosztów, w odpowiedzi jest tylko mowa o terminach. Spodziewałam się większej dokładności - za tą odpowiedź mogłabym jedynie zapłacić 50 groszy, a nie 6 zł... Pzdr.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika