Ponadzakładowe układy zbiorowe pracy w budżetówce

Ministrowie oraz organy samorządu terytorialnego będą mogli zawierać z pracownikami ponadzakładowe układy zbiorowe pracy także po 31 grudnia 2008 r. Tak przewiduje projekt nowelizacji przepisów, którym zajmował się do niedawna Sejm. Projekt ten został jednak wycofany 13 lutego 2008 r.

Do czasu zrzeszenia się jednostek sfery budżetowej w organizacjach pracodawców, ponadzakładowy układ zbiorowy pracy ze strony pracodawców zawierać ma:

  1. właściwy minister lub centralny organ administracji rządowej - w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników państwowych jednostek sfery budżetowej,
  2. odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa oraz przewodniczący zarządu związku międzygminnego lub powiatowego
    - w imieniu pracodawców zatrudniających pracowników samorządowych jednostek sfery budżetowej. 

Kogo dotyczy projekt?

Projekt nowelizacji dotyczy ok. 100 tys. pracowników sfery budżetowej, których pracodawca nie jest zrzeszony w jakiejkolwiek organizacji pracodawców. Chodzi o pracowników zatrudnionych w gospodarce wodnej, parkach narodowych, gospodarstwach pomocniczych pracujących dla więziennictwa, a także pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych m.in. w szkołach, przedszkolach i placówkach wychowawczych.

Jak mają być zawierane układy ponadzakładowe w sferze budżetowej?

Według przepisów obowiązujących od 2001 r., układy ponadzakładowe w sferze publicznej, w tym także układy jednostek sfery budżetowej, powinny być zawierane przez organizacje pracodawców działające w ich imieniu. Jednak dotychczas w tym trybie nie został zawarty żaden układ zbiorowy. Organizacje pracodawców nie są bowiem zainteresowane zrzeszaniem się w nich jednostek sfery budżetowej. Decydujący wpływ na tę sytuację ma ograniczona samodzielność finansowa tych jednostek, a także specyfika ich funkcjonowania, utrudniająca reprezentację interesów budżetówki.

Nieprzedłużenie prawa do zawierania oraz obowiązywania układów zbiorowych spowodowałoby konieczność wydania przepisów określających zasady wynagradzania pracowników sfery budżetowej, co oznaczałoby powrót do systemu scentralizowanego. Ponadto stanowiłoby to znaczne ograniczenie dialogu partnerów społecznych, realizowanego poprzez ustalanie warunków pracy i wynagrodzenia w zbiorowych układach pracy i protokołach dodatkowych.

Podstawa prawna:

  • Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (sejmowy druk nr 197)

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika