Projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów w Sejmie

Do Sejmu wpłynął zapowiadany już w mediach projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów.

Jakie samochody podlegać będą opodatkowaniu?

Zgodnie z postanowieniami projektu opodatkowaniu podlegałyby samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju. Natomiast obowiązek podatkowy miałby powstawać w dniu dokonania przez organ rejestrujący czasowej rejestracji samochodu z urzędu na wniosek podatnika.

Projekt postanawia, iż podatnik miałby być zobowiązany do zapłaty podatku nie później niż w terminie 14 dni od dnia dokonania przez organ rejestrujący czasowej rejestracji samochodu z urzędu na wniosek podatnika. Jeżeli samochód stanowiłby przedmiot współwłasności, obowiązek zapłaty podatku ciążyłby solidarnie na współwłaścicielach.

Porady prawne

Podstawą do obliczenia podatku miałaby być pojemność skokowa silnika, z uwzględnieniem normy EURO, którą spełnia ten silnik. Podatek miałby być ustalany jako iloczyn pojemności skokowej silnika, wartości normy EURO.

Celem wprowadzenie nowego systemu opodatkowania samochodów jest zastąpienie obecnie funkcjonującego systemu opodatkowania opartego przede wszystkim na wieku pojazdu i pojemności skokowej silnika przez system sprzyjający ochronie środowiska naturalnego, oparty na pojemności skokowej silnika oraz normie emisji spalin EURO.

Jak dotąd według prawa wspólnotowego, państwa członkowskie mają pełną swobodę w wyborze sposobu opodatkowania samochodów, gdyż przepisy wspólnotowe nie podlegają harmonizacji w tym zakresie.

Jakie konkretnie samochody miałyby podlegać omawianemu opodatkowaniu?

Zgodnie z przepisami projektowanej ustawy, opodatkowaniu podlegają samochody osobowe, osobowo-ciężarowe oraz samochody ciężarowe o masie całkowitej poniżej 3,5 tony rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju.

Projekt przewiduje pobór podatku od samochodów ciężarowych o masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Takie rozwiązanie ma przybliżyć zasady opodatkowania dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej poniżej 3,5 tony do zasad opodatkowania samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony.

Kto miałby być podatnikiem w rozumieniu projektowanej ustawy?

Podatnikami mają być osoby fizyczne, osoby prawnej oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, dokonującej pierwszej rejestracji samochodu na terytorium kraju.

Podatnik ustala normę EURO na podstawie dokumentu wydanego przez producenta samochodu lub jego upoważnionego przedstawiciela lub dokumentu wydanego przez jednostkę upoważnioną do badań homologacyjnych pojazdów na podstawie badań wykonywanych przez tę jednostkę, zgodnie z Regulaminami EKG ONZ.

Projekt dla samochodu zarejestrowanego na terytorium państwa członkowskiego dopuszcza przyjęcie przez podatnika normy EURO określonej według roku produkcji. Dodatkowo, została przedstawiona możliwość weryfikacji normy EURO, jeżeli samochód, od którego będzie odprowadzany podatek, będzie spełniał bardziej rygorystyczną normę niż wynika to z roku jego produkcji lub rejestracji.

Jak obliczyć taki podatek?

Podatnicy obliczają kwotę podatku na podstawie danych zawartych w  wyciągu świadectwa homologacji typu pojazdu lub odpisie decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, w dokumencie wydanym przez producenta pojazdu lub jego upoważnionego przedstawiciela, w dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu, jeżeli samochód był wcześniej zarejestrowany poza granicami kraju, w innym dokumencie potwierdzającym rejestrację pojazdu za granicą, wydanym przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą lub w dokumencie wydanym przez jednostkę upoważnioną do badań homologacyjnych pojazdów na podstawie badań wykonywanych przez tę jednostkę.

Czy projekt przewiduje jakieś zwolnienia od podatku ekologicznego?

Tak. Przewidziane są zwolnienia od podatku dla samochodów rejestrowanych przez przedstawicielstwa dyplomatyczne, Siły Zbrojne Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Siły Zbrojne Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, wielonarodowe Kwatery i Dowództwa oraz ich personel cywilny, jeżeli jego członkowie nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju, dla samochodów specjalnych oraz używanych do celów specjalnych.

Projekt uwzględnia także zwolnienia dla samochodów będących częścią mienia przesiedleńczego oraz samochodów historycznych.

Kto i kiedy będzie kontrolował uiszczenie podatku ekologicznego?

Kontrola uiszczenia podatku jest przewidziana w momencie rejestracji pojazdu. Brak dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku lub dokumentu o zwolnieniu z podatku uniemożliwi rejestracje pojazdu i jego faktyczne dopuszczenie do ruchu. Ponadto dodatkowym źródłem weryfikacji dokonanej zapłaty mają być bazy danych prowadzone przez naczelników urzędów celnych w formie elektronicznej, w których będzie zawarta informacja o zapłacie bądź zwolnieniu z podatku ekologicznego od samochodów.

Ustawa miałaby wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia

Źródło:

  • Rządowy projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów (druk 3839).


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika