Unia ogranicza pył w powietrzu...

Badania naukowe dowodzą, że oddychanie powietrzem może być przyczyną wielu groźnych chorób. Wszystko przez zanieczyszczenia. Parlament Europejski przyjął niedawno nowe prawo, które pomoże zmniejszyć ilość mikrocząsteczek pyłu zawieszonego w atmosferze. Niewidzialne gołym okiem, są niezwykle niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Czemu pyły są tak groźne?

Pył zawieszony jest mieszaniną bardzo drobnych cząstek stałych i ciekłych. Znajdują się w nim przede wszystkim tlenki siarki, tlenki azotu i amoniak. Pył zawieszony może także zawierać substancje toksyczne takie jak metale ciężkie i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, m in. benzopiren.
  
W pyle zawieszonym ze względu na zdolność wnikania do układu oddechowego, wyróżnia się frakcje o ziarnach: powyżej 10 mikrometrów i pył drobny poniżej 10 mikrometrów (PM10). Ta druga frakcja jest szczególnie niebezpieczna dla człowieka, gdyż jej cząstki są już zbyt małe, by mogły zostać zatrzymane w naturalnym procesie filtracji oddechowej. Budowa gardła i nosa człowieka pozwala na zatrzymywanie większych cząstek pyłu. Mniejsze przedostają się niestety do płuc i oskrzeli mogą wywoływać choroby. Dodatkowo, w skład frakcji PM10 wchodzi frakcja o średnicy ziaren poniżej 2,5 mikrometrów (pył zawieszony PM2,5), według najnowszych raportów WHO najgroźniejszy dla naszego zdrowia. Jego cząstki są tak drobne, że przenikają z układu oddechowego bezpośrednio do krwi. To właśnie one są współodpowiedzialne odpowiedzialne za astmę, alergie, zawały serca i przedwczesne zgony.

Porady prawne

Szacuje się, że rocznie w Unii Europejskiej na choroby spowodowane zanieczyszczeniem powietrza umiera ok. 350 tys. osób.

Co jest źródłem pyłu?

Pył drobny powstaje m.in. w procesach energetycznego spalania, spalania paliw w silnikach samochodowych, w wyniku pożarów lasów oraz w niektórych procesach przemysłowych, ale jego głównym źródłem jest spalanie paliw zaspokajających cieplne i energetyczne potrzeby ludności. Sektor ten jest odpowiedzialny za ok. 37% całkowitej emisji pyłu pierwotnego Udział poszczególnych frakcji w pyle emitowanym z poszczególnych sektorów gospodarki jest zróżnicowany, zależy on m.

in. od technologii i specyfiki źródła oraz zastosowanych technologii ochrony powietrza, na uwagę zasługuje jednak fakt stosunkowo wysokiej zawartości frakcji PM 2,5 w pyle całkowitym emitowanym przez pojazdy. Znaczna część emisji pyłu z transportu drogowego pochodzi z procesów innych niż spalanie paliw, np. ścieranie opon i hamulców oraz ścieranie powierzchni dróg.
 

Pył zawieszony w UE

 Na terenie Unii Europejskiej prowadzi się regularny monitoring zanieczyszczenia pyłem PM10. Dużo gorzej sytuacja wygląda z rejestrowaniem obecności frakcji poniżej 2,5 mikrometra w atmosferze. Wiele stacji nadzoru nie dysponuje sprzętem pozwalającym na określanie poziomu tych zanieczyszczeń.
 
  
Ze względu na swą niewielką masę, cząstki pyłu drobnego mogą być transportowane w górnych warstwach atmosfery na dalekie odległości, przekraczając granice państw i kontynentów. Badania wykazują, iż w warstwie atmosfery nad Europą znajdują się cząstki pyłu pochodzącego nawet z erozji gleb w Afryce. Często nad "czyste" obszary napływa pył zawieszony z terenów emitujących intensywne zanieczyszczenia. Dlatego potrzebna jest współpraca transgraniczna.

Nowa Dyrektywa - nowe limity

11 grudnia Parlament Europejski przyjął w drugim czytaniu nową dyrektywę, która zastępuje pięć istniejących dotychczas dokumentów oraz wprowadza nowe rozwiązania dostosowane do dzisiejszej sytuacji.  Teraz zmiany zostaną przekazane Radzie UE do ostatecznego zatwierdzenia.
 
Nowa dyrektywa zobowiązuje kraje członkowskie do monitorowania zawartości frakcji PM 2,5 w atmosferze. W tym celu państwa UE będą musiały rozbudować sieć stacji pomiarowych a istniejące punkty wyposażyć w czujniki pozwalające mierzyć najmniejsze cząstki pyłu.
 
Zmiany te po raz pierwszy wprowadzą limity stężenia w otoczeniu ultra-drobnego pyłu o średnicy poniżej 2,5 mikronów (PM 2,5). Kraje członkowskie, na mocy przyjętej dyrektywy będą musiały wprowadzić limity zawartości frakcji PM 2,5 w atmosferze.
 

Normy będą wprowadzane stopniowo. W 2015 roku zacznie obowiązywać ograniczenie zawartości PM 2,5 w atmosferze do 25 mikrogramów na metr sześcienny (średnia roczna). Po roku 2020 limit powinien spaść o 5 mikrogramów.

Podczas prac legislacyjnych polscy europosłowie podnosili, że Polski nie stać będzie na spełnienie wymogów nowej dyrektywy, szacując koszt niezbędnych inwestycji na 50 mld złotych. Komisja Europejska przekonuje jednak, iż koszt wprowadzenia dyrektywy, który szacuje na 7 mld euro rocznie w całej UE, jest niczym w porównaniu ze skutkami zanieczyszczenia powietrza dla człowieka i środowiska naturalnego.

Źródło: europarl, europa.eu


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika