Legitymacja do złożenia wniosku o założenie KW

Pytanie:

"Nieruchomość gruntowa nie posiada KW ale posiada zbiór dokumentów w starostwie powiatowym. Wierzyciel posiada nakaz zapłaty przeciwko dłużnikowi wpisanemu w tym zbiorze dokumentów. Zostaje wszczęta egzekucja z nieruchomości. Komornik dokonuje zajęcia poprzez wpis ostrzeżenia o zajęciu przez dołączenie go do zbioru dokumentów. Wierzyciel chce pewności skuteczności zajęcia wobec osób trzecich jaką dałby w tym wypadku wpis ostrzeżenia o zajęciu nieruchomości dokonany w KW. Czy taki wierzyciel ma prawo złożyc wniosek o założenie księgi wieczystej?A jeśli tak, to jakie dokumenty musiałby do takiego wniosku dołączyć? "

Odpowiedź prawnika: Legitymacja do złożenia wniosku o założenie KW

Założenie księgi wieczystej (a także przekształcenie w księgę wieczystą dotychczas istniejącego zbioru dokumentów) może nastąpić tylko na wniosek. Osobami uprawnionymi do złożenia takiego wniosku są te same osoby, które są uprawnione do złożenia wniosku o dokonanie wpisu w księdze wieczystej, a więc: właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty, osoba, na rzecz której ma nastąpić wpis w nowo założonej księdze, wierzyciel, jeżeli przysługuje mu prawo, które może być wpisane w księdze wieczystej oraz - w sprawach dotyczących obciążeń powstałych z mocy ustawy - uprawniony organ.

Jeśli jest Pan zatem wierzycielem, któremu przysługuje prawo, które może zostać wpisane do księgi wieczystej (a tak jest z ostrzeżeniem o zajęciu nieruchomości), to jest Pan podmiotem uprawnionym do złożenia takiego wniosku.

Postępowanie w tej sprawie ma charakter postępowania wieczystoksięgowego (brak obecnie osobnych przepisów dotyczących postępowania w sprawie założenia księgi, a zatem stosuje się przepisy o postępowaniu wieczystoksięgowym) i regulują je przepisy art. 6261 jeden i następnych kodeksu postępowania cywilnego.

Zgodnie z art. 6262, wniosek o wpis do księgi (a zatem też o jej założenie) powinien zostać złożony na urzędowym formularzu. Co taki wniosek powinien zawierać (wynika to z par. 19 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 września 2001 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów):

Założenie księgi wieczystej dla nieruchomości dokonywane jest na podstawie wniosku zawierającego w szczególności:  

1) oznaczenie nieruchomości, miejsca jej położenia, obszaru oraz sposobu korzystania z nieruchomości,  

2) wymienienie wszystkich uprawnionych, na których rzecz własność ma być wpisana, w sposób określony w § 41, oraz wskazanie ich adresów,  

3) powołanie tytułu własności nieruchomości,  

4) wyszczególnienie obciążających nieruchomość ograniczonych praw rzeczowych lub ograniczeń w jej rozporządzaniu albo oświadczenie wnioskodawcy, że nie wie o istnieniu takich praw lub ograniczeń,  

2. Jeżeli nieruchomość była już wpisana do księgi wieczystej, a księga ta zaginęła lub uległa zniszczeniu, we wniosku powinien być wskazany numer tej księgi.  

3. Jeżeli dla nieruchomości był prowadzony zbiór dokumentów, wniosek powinien zawierać wskazanie numeru tego zbioru.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika