Milczące przyjęcie oferty

Pytanie:

"Prowadzę firmę eksportową, która eksportuje artykuły drewniane produkowane na nasze zlecenie u polskich producentów-rzemieślników. Zamówienia składane są przez nas w formie pisemnej (przez fax) lub pocztą na adres producenta. W zamówieniu zawarte są podstawowe dane: cena, opis artykułu, termin wykonania produktu itd. Na każdym zamówieniu prosimy o odwrotne potwierdzenie - ale mimo to bardzo często się zdarza, że nie otrzymujemy potwierdzeń nawet po kilkakrotnych interwencjach. Niestety mamy do czynienia również z nie najbardziej uczciwymi producentami. W chwili wykonania zamówienia okazuje się czasem, że nie odpowiada im ustalona cena w zamówieniu albo nie wykonają na ustalony czas zamówienia. To powoduje, że nie możemy wysłać towaru w terminie itd., czyli ponosimy dodatkowe koszty. W jaki sposób możemy zabezpieczyć się przed takim postępowaniem producentów - jeśli nie jesteśmy czasem w stanie mieć z powrotem potwierdzenia warunków zamówienia. Czy możemy napisać np. na zamówieniu, że nieotrzymanie odwrotnego potwierdzenia powoduje, że zamówienie jest przyjęte? Czy będzie to mieć moc prawną? We Włoszech np., jeśli ktoś nie dostarczy towaru na umówiony dzień można obciążyć wykonującego zlecenie karą za tzw.''brakującą sprzedaż''."

Odpowiedź prawnika: Milczące przyjęcie oferty

Zamówienia opisane w pytaniu składane producentom należy uznać za ofertę, są bowiem oświadczeniem woli zawarcia umowy i zawierają jej istotne postanowienia. Niezbędne elementy umowy stanowią opis artykułu, cena, termin wykonania itp. Takie postanowienia są właśnie zawarte w składanych wykonawcom zamówieniach. Zawarcie umowy nastąpi, jeżeli oferta zostanie przyjęta. Przyjęcie oferty złożonej w obecności drugiej strony lub za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się (np. telefon) powinno nastąpić niezwłocznie, chyba że przewidziany jest odpowiedni termin. Jeżeli oferta jest składana na odległość, oferta powinna być przyjęta przed upływem czasu, w którym składający ofertę mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia. Po bezskutecznym upływie tego czasu oferta przestaje wiązać. Powyższe zasady podlegają modyfikacji, gdy dotyczą przedsiębiorców pozostających ze sobą w stałych stosunkach. Jeżeli firma eksportowa stale współpracuje z określonymi producentami i stosunki handlowe między nimi cechują powtarzalnością (powtarzalność zamówień) należy stosować poniższe zasady:

  1. Po skierowaniu oferty zawarcia umowy w ramach działalności danego przedsiębiorcy, przedsiębiorca taki powinien niezwłocznie na nią odpowiedzieć, w szczególności, gdy chce zmienić jej istotne warunki (np. termin), czyli skierować kontrofertę. Jeżeli oferta jest przesyłana pocztą, należy wziąć pod uwagę czas dotarcia przesyłki do adresata.
  2. Jeżeli przedsiębiorca nie odpowie niezwłocznie na ofertę, milczenie to poczytuje się za przyjęcie oferty. Wykonawcę wiąże podana cena, termin i sposób wykonania artykułu - zostaje zawarta umowa na warunkach określonych w ofercie.

Jeżeli strona umowy nie wywiązuje się z zobowiązania, jest zobowiązana do zapłaty odszkodowania (naprawienia szkody wynikłej z nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania), chyba że niewykonanie zostało spowodowane okolicznościami, za które zobowiązany nie ponosi odpowiedzialności. Możliwe jest również zastrzeżenie w umowie tzw. kary umownej, o której informacje zawiera artykuł Co to jest kara umowna i kiedy można ją stosować?


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika