Jak skutecznie odzyskiwać należności?

Jak skutecznie odzyskiwać należności?

Czym jest „miękka windykacja"
Miękka windykacja zwana też pre-windykacją to łagodny sposób na odzyskiwanie długów i mobilizowanie płatników do regularnego i terminowego wywiązywania się z zobowiązań. Metoda ta sprawdza się w różnych sytuacjach, szczególnie gdy przyczyną powstania zaległości są: brak dyscypliny płatniczej, brak efektywnych metod egzekwowania zadłużenia i  poczucie bezkarności konsumentów i przedsiębiorców. Ze względu na to, iż BIG - i gromadzą informacje gospodarcze, każdy przedsiębiorca ma możliwość przekazania danych (informacji negatywnych) na temat swojego dłużnika - innego przedsiębiorcy do Centralnej Ewidencji Dłużników. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku konsumentów, gdyż ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej szczegółowo określa podmioty, które mogą przekazywać informacje gospodarcze na ich temat. Prawo przekazywania informacji o zadłużeniu konsumentów mają: banki, zakłady ubezpieczeń, SKOK-i, firmy leasingowe i factoringowe, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy mediów, a także firmy pożyczkowe, wydawcy kart płatniczych, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, firmy świadczące usługi przewozu w komunikacji publicznej oraz operatorzy telewizji satelitarnej i kablowej.
Zatory płatnicze tworzą się praktycznie w każdej działalności, w której sposób rozliczania należności odbywa się na podstawie kredytu kupieckiego z odroczonym terminem płatności. Powstają one zarówno wśród konsumentów, którzy zakupują towary i usługi, jak również pomiędzy przedsiębiorcami. Uświadomienie dłużnikowi, iż nieuregulowanie płatności może przysporzyć mu problemów, uniemożliwić transakcje z innymi kontrahentami lub utrudnić negocjowanie kredytu w banku jest dobrą metodą na zmobilizowanie go do spłaty zadłużenia. Miękka windykacja pozwala uprościć procedury odzyskiwania należności i uniknąć drogi sądowej. Wpływa na poprawę sytuacji finansowej firmy oraz zwiększa jej płynność finansową.
Jakie konsekwencje dla dłużnika wynikają z wpisania go do Centralnej Ewidencji Dłużników?
Ważne jest, aby dłużnik miał świadomość, że nieuregulowanie płatności wiąże się z  utrudnieniami w  funkcjonowaniu w obrocie gospodarczym, a  w przypadku przedsiębiorcy ogranicza możliwości rozwoju firmy.

Porady prawne

Wpis do ewidencji dłużników może uniemożliwić transakcje handlowe i zawieranie umów z nowymi partnerami biznesowymi, utrudnia negocjowanie kredytu w banku, zakup telefonu czy kupno na raty. Ogranicza także dostęp do innych towarów lub usług lub sprawia, że otrzymywane są na gorszych warunkach. Podmioty współpracujące z danym biurem informacji gospodarczej zanim zdecydują o sprzedaży towarów lub usług, sprawdzają rzetelność płatniczą i terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań potencjalnych klientów.
Jak przebiega proces odzyskiwania należności poprzez „miękką windykację"?
Biura dysponują odpowiednimi narzędziami, które pomogą w przeprowadzeniu całego procesu. Są to: formularz wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o wpisie do Biura Informacji Gospodarczej, pieczątka do wykorzystywania na własnych dokumentach finansowych z informacją o zamiarze umieszczenia dłużnika w ewidencji oraz powiadomienie o umieszczeniu informacji gospodarczej na jego temat w Biurze Informacji Gospodarczej. Wezwania do zapłaty wysyła przedsiębiorca , natomiast powiadomienie jest dokumentem, które do dłużnika wysyła biuro listem poleconym lub zwykłym na adres do korespondencji wskazany przez dłużnika lub na adres zameldowania. Aby można było przekazać informacje o zadłużeniu musi ono spełniać określone kryteria. W przypadku konsumenta musi być to kwota minimum 200 zł, a w  przypadku przedsiębiorcy 500 zł. Wymagalność takiego zobowiązania powinna wynosić minimum 60 dni.  

Etapy procesu „miękkiej windykacji"

1.    Podpisanie umowy z BIG-iem oraz uzyskanie loginu i hasła do Systemu BIG.
2.    Przejście szkolenia z obsługi Systemu BIG i zasad przekazywania informacji gospodarczych.
3.    Wysłanie do dłużnika listem poleconym wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia informacji gospodarczej na jego temat w Ewidencji Dłużników BIG, w przypadku nie uiszczenia przeterminowanej wobec wierzyciela należności.
4.    Po upływie 60 dni od daty wymagalności należności i 30 dni od daty wysłania wezwania do zapłaty opatrzonego informacją o możliwości przekazania danych dłużnika do BIG, można przekazać negatywnej informacji gospodarczej do BIG -u
5.    Po zalogowaniu do Systemu BIG na podstawie uzyskanego loginu i hasła można wpisywać dłużników do Ewidencji Dłużników.


6.    Poinformowanie dłużnika o wpisaniu go do Ewidencji Dłużników powiadomieniem listownym wysyłanym przez BIG.

Jaka jest skuteczność tego rodzaju działań?
Skuteczność „miękkiej windykacji" wynosi nawet do 70 %. Już sam fakt poinformowania dłużników o zamiarze umieszczenia jego danych w Biurze Informacji Gospodarczej sprawia, że 45 % z nich spłaca swoje zobowiązania. Kolejne 25-30 % reguluje je po umieszczeniu negatywnych informacji na temat dłużnika w Centralnej Ewidencji Dłużników BIG. Jeśli dług zostanie spłacony do zera przedsiębiorca ma obowiązek usunięcia dłużnika z ewidencji. W ciągu 14 dni musi poinformować BIG o tym fakcie lub usunąć je samodzielnie . BIG-i aktualizują swoje dane co 14 dni, dlatego nie ma obawy, że ktoś zostanie tam wpisany na wieczność. Nie poinformowanie biura o dokonanej spłacie zadłużenia przez dłużnika grozi karą do 30 tys. zł.
Czy jest sposób na to, aby dłużnik sprawdził jakie informacje na jego temat znajdują się w Biurze Informacji Gospodarczej?
Dłużnik posiada prawo wglądu do informacji gospodarczych na swój temat. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego oraz wniosku może uzyskać w biurze raport o sobie i raport z rejestru zapytań. Wgląd do tych informacji zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych raz na pół roku każdemu przysługuje bezpłatnie. Jeśli dłużnik ma zastrzeżenia lub wątpliwości co do danych na jego temat, gdy informacje które znajdują się w ewidencji są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe, może złożyć reklamację. Powinien ją skierować na adres wierzyciela, który przekazał dane na jego temat do biura.

Lidia Roman
InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej - Partner merytoryczny sekcji.

www.infomonitor.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika