Kolejna w Polsce lokalna sieć współdziałania łącząca wszystkie służby ratownicze rusza w woj. lubuskim!

Lubuscy policjanci uruchamili kolejną w Polsce sieć współdziałania łączącą ze sobą wszystkie służby ratownicze. Twórcami projektu są policjanci i pracownicy wydziału łączności i informatyki komendy wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wielkopolskim. Wdrożenie tej sieci uprości przekazywanie informacji i skróci czas reakcji na zagrożenia wywołane klęskami żywiołowymi, atakami terrorystycznymi lub katastrofami.

Pierwszy taki system wspólnej łączności radiowej został uruchomiony kilka lat temu przez Komendę Stołeczną Policji. Dziś dzięki niemu bezpośrednią łączność ze sobą mają stanowiska kierowania Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej, Dyżurnego Technicznego Miasta, Stanowiskiem Zarządzania Kryzysowego Wojewody a także pracujący w terenie Policjanci, Strażnicy Miejscy oraz Straż Pożarna. Dzięki niemu szybko z miejsca zdarzenia można wezwać np. karetkę pogotowia czy inną służbę ratunkową. Ostatnio system rozbudowano o możliwość porozumiewania się bezpośrednio na miejscu akcji ratunkowej czy podczas innych wspólnych działań funkcjonariuszy poszczególnych służb np. policjant może porozumiewać się przez radiotelefon ze strażnikiem miejskim w czasie zabezpieczenia.

Porady prawne

Dzisiaj odbędzie się oficjalne uruchomienie policyjnej sieci radiowej łączącej ze sobą wszystkie służby ratownicze. Dzięki temu w krótkim czasie z jednego stanowiska dowodzenia będzie można łączyć się z Centrum Zarządzania Kryzysowego, Strażą Graniczną, Wojskiem Polskim, pogotowiem ratunkowym czy powiatowymi stanowiskami zarządzania kryzysowego województwa lubuskiego.

Prace nad nowym systemem teleinformatycznym rozpoczęto w 2005 roku. Od tego czasu wszystkie służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo państwa i obywateli w województwie lubuskim wyposażone zostały w nowoczesne stanowiska pracy pozwalające w jednej chwili łączyć się z dowolną jednostką ratowniczą. Pozwala to na wymianę informacji między kilkoma instytucjami jednocześnie. Inne zaangażowane w pomoc formacje mogą być tym czasie na tzw. nasłuchu i włączać się w dowolnym momencie. Skróci to czas reakcji na zagrożenia wywołane klęskami żywiołowymi, atakami terrorystycznymi lub katastrofami. Ponadto możliwe jest połączenie się bezpośrednio z policją niemiecką. Tzw. „Wirtualny posterunek transgraniczny" ułatwi zwalczanie przestępczości transgranicznej.

Maksymalne uproszczenie przekazywania informacji polega między innymi na wykorzystaniu nowoczesnych, ciekłokrystalicznych monitorów dotykowych, dzięki którym za dotknięciem odpowiedniego pola można nawiązać łączność z najodleglejszymi jednostkami ratowniczymi w województwie lubuskim.

Budowa systemu kosztowała 7,5 mln zł. 75% kosztów pokryły środki Inicjatywy Wspólnotowej Interreg IIIA. Pozostałe 25% zostało przyznane z KGP. Działanie systemu testowane jest już od trzech miesięcy. Jest on całkowicie bezpieczny. Dostęp do poszczególnych elementów sieci zależy od poziomu uprawnień osoby obsługującej, a informacje przekazywane są również stałymi łączami. Sieć działa przy wykorzystaniu częstotliwości zarządzania kryzysowego.

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika