Luksemburg jako przykład off shore

 Przedmiotem niniejszego artykułu będzie charakterystyka Luksemburgu jako jednego z rajów podatkowych. Wskazane są także prawne narzędzia opytymalizacii podatkowej. Na przykładzie Luksemburga pokazano m.in., jakie występują formy działalności gospodarczej i w jaki sposób można uniknąć zbyt dużego opodatkowania.

 

Wydawać by się mogło, że Luksemburg jako kraj prawie w całości przemysłowo-rolniczy nie powinien być uważany za raj podatkowy. Nic bardziej mylnego. Luksemburg jest uważany na tle innych krajów Unii Europejskiej za raj podatkowy. Mieści się tam prawie dwieście banków z całego świata, przez co kraj stał się naturalnym centrum finansowym.

Porady prawne

Luksemburg jest najmniejszy, ale najbogatszym krajem Unii Europejskiej, coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie tam działalności gospodarczej. W 2000r. wartość PKB na mieszkańca wyniosła 36,4tys.$ i była najwyższą w UE. Należy podkreślić, że Luksemburg jest jednym z niewielu rajów podatkowych, z którymi Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Luksemburg wraz z Belgią i Austrią są wyjątkowe, ponieważ ich prawodawstwo zakazuje ujawnienia informacji bankowych, o ile nie mają one związku ze sprawami kryminalnymi.

Można wymienić następujące formy prawne działalności gospodarczej:

  1. Podmiot jednoosobowy.

  2. Cooperative - maksymalnie siedmiu wspólników, których udziały są niezbywalne.

  3. Association momentanee (joint venture) - forma nieposiadająca osobowości prawnej, tworzona w konkretnym celu.

  4. Spółka akcyjna (société anonyme).

  5. Spółka cywilna (société civile).

  6. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (société à responsabilité limitée - s.a.r.l) - jest najpopularniejszą formą działalności wśród średnich i małych przedsiębiorstw. Posiada własną nazwę. Wspólnicy muszą posiadać zdolność do czynności prawnych a ich odpowiedzialność ogranicza się do wniesionego przez nich kapitału.

  7. Spółka partnerska (société en nome collectif) Do założenia spółki partnerskiej potrzeba conajmniej dwóch osób posiadających zdolności do czynności prawnych. Wysokość podatku dochodowego płaconego przez wspólników zależy od posiadanych prze nich udziałów.1

W dniu 16 maja 2005r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osób prawnych (DZ.U. Z dnia 30 maja 2005r.). Luksemburg nie znalazł się na liście krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję.

Przejdźmy teraz do omówienia sposobu zakładania działalności gospodarczej.

Sposobów optymalizacji z wykorzystaniem rajów podatkowych jest kilka. Głównym celem jest dążenie do alokacji osiągniętego dochodu w krajach o niskim obciążeniu podatkowym. Wiąże się to z założeniem w takim kraju tzw. spółki offshore. Głównym celem jest to, żeby ukształtować tak stosunki gospodarcze, aby dochód, który był osiągnięty na terytorium państwa siedziby np. Polski został przetransferowany do spółki - rezydenta raju podatkowego. W rezultacie pozwoli nam to opodatkowanie dochód na terytorium kraju stosującego niskie stawki podatku dochodowego lub w ogóle rezygnujące z opodatkowania.

Istnieje wiele sposobów uniknięcia opodatkowania. Można tu wskazać np. na można wykorzystanie spółki typu offshore jako pośredników w transakcjach handlowych. W takim wariancie spółka z siedzibą w kraju rezydencji (spółka A) sprzedaje określone towary na rzecz spółki z raju podatkowego (spółka B) z niską marżą. Spółka ta następnie odsprzedaje towary na rzecz klientów ostatecznych, osiągając zdecydowanie wyższe zyski. W ten sposób jedynie niewielka część dochodu opodatkowana jest w kraju, w którym siedzibę posiada spółka A. Większość zysku generuje, bowiem spółka B, rezydent raju podatkowego. Tym samym większość dochodu alokowana jest w kraju rezygnującym z nakładania podatku dochodowego lub opodatkowującym dochody na niskim poziomie.

W Luksemburgu szczególne zainteresowanie budzą dwa rodzaje typu spółek. Jest to tzw.1929 Société Anonyme Holding Company(akcyjna spółka anonimowa) oraz 1990 Société de Participation Financie're (SOPARFI) Holding Company. Spółka 1990 SOPARFI opodatkowana jest na zasadach ogólnych, według skali progresywnej ( do wysokości 29,63%) natomiast Spółka 1929 Holding podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, dzięki czemu ta forma działalności jest szczególnie popularna wśród zagranicznych inwestorów.

W 2006r. Komisja Europejska uznała, że funkcjonowanie Spółek 1929 Holding jest niezgodne z prawem wspólnotowym związku z tym poniższe rozważania będą dotyczyć tylko Spółki 1990 SOPAFRI. Spółka ta pozostaje opodatkowana na terytorium państwa. Działając jako spółka holdingowa, spółka ta zwolniona jest jednak, pod pewnymi warunkami z opodatkowania w zakresie dywidendy otrzymanych z udziałów holdingowych, zysków kapitałowych ze sprzedaży udziałów oraz zysków osiągniętych z posiadanych udziałów w zlikwidowanych spółkach (tzw. zwolnienia z uwagi na udział participation exemption). Spółka SOPAFRI jako podmiot podlegający opodatkowaniu na terytorium Luksemburga, korzysta z rozwiązań przewidzianych w zawieranych przez Luksemburg umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. W przypadku, więc, gdy na rzecz polskiego inwestora, właściciela takiej spółki, wypłacana jest dywidenda, zastosowanie znajdą postanowienia Konwencji zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Konwencja przewiduje, że w stosunku do otrzymywanych przez polskich rezydentów dywidend zastosowanie będzie mieć metoda unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a) Konwencji, jeżeli "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni (...) taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania." 2Tym samym dywidenda wypłacana na rzecz polskiego podmiotu podlega w Polsce zwolnieniu z opodatkowania.

Konwencja ogranicza również prawo Luksemburga do opodatkowania wypłacanej dywidendy podatkiem u źródła.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji nakładany w Luksemburgu podatek od wypłacanych na rzecz polskich właścicieli dywidend nie może przekroczyć:
a) 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi, co najmniej 25 procent,
b) 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

W związku z tym dywidenda wypłacana polskiej spółce kapitałowej, która posiada 25% udziałów, może podlegać opodatkowaniu w momencie wypłaty w Luksemburgu stawką nie wyższą niż 5%. W pozostałych przypadkach stawka ta wynosi, 15%( np. gdy udziałowcami są osoby fizyczne). Zgodnie z art.5 pkt.1 Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 23 lipca 1990r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (90/435/EWG) dalej (dyrektywa Parent- Subsidiary)3 istnieje możliwość całkowitego zwolnienia wypłacanej przez luksemburską spółkę dywidendy z podatku u źródeł.

Luksemburg nakłada na spółki będące rezydentami tego państwa obciążenia w zakresie podatków dochodowych. Z drugiej jednak strony, korzystanie przez te państwa z postanowień dyrektywy Parent-Subsidiary oraz liczne podpisane przez nie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mogą korzystnie wpływać na opodatkowanie spółek holdingowych oraz dywidend wypłacanych na rzecz polskich rezydentów (zarówno osób prawnych, jak i fizycznych). Dywidenda wypłacana z terytorium Luksemburga na rzecz osoby fizycznej, rezydenta Polski, podlega w Polsce zwolnieniu z opodatkowania (zgodnie z umową na terytorium Luksemburga opodatkowana jest w wysokości nieprzekraczającej 15%). Dywidenda wypłacana przez spółkę luksemburską na rzecz polskiej spółki kapitałowej może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w dyrektywie Parent-Subsidiary.

 

Jak wynika z powyższego artykułu istnieje wiele korzyści z wykorzystania rajów podatkowych.

Co prawda raje podatkowe i prowadzona za ich pomocą międzynarodowa optymalizacja podatkowa nie są cudownym panaceum na obciążenia podatkowe istnieje jednak szereg konstrukcji które pozwalają zmniejszyć obciążenia podatkowe albo wręcz powoduje ich likwidację. Niektóre z tych konstrukcji mają charakter bardzo złożony inne są proste. Są wypadki, w których dzięki zamianie kilku słów w treści umowy można radykalnie zmienić jej skutki podatkowe. To jest powód, dla którego zawsze warto zweryfikować czy zyskowna transakcja nie może zostać zoptymalizowana podatkowo.

Oczywiście przepisy prawa będą uniemożliwiać korzystanie z rajów podatkowych, ponieważ wiąże się to z mniejszymi wpłatami do budżetu Państwa jednakże należy brać pod uwagę to, iż przedsiębiorca kieruje się głównie powiększeniem swojego kapitału i jeśli ma okazję zoptymalizować obciążenia podatkowe a przy tym działa zgodnie z przepisami prawa to wykorzysta taką możliwość.

Bibliografia:

1.Głuchowski J., „ Oazy podatkowe" Dom Wydawniczy ABC,1996.

2. Lipowski T., „Raje podatkowe, charakterystyka i sposoby wykorzystania"

Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, 2002,

3. Wotava M., Łacic M., „ Podatkowe raje i usługi Offshore", Małopolska Oficyna Wydawnicza „Korona", 2000.

4. Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995r., http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=150&id=9741

5. Dyrektywa Rady z dnia 23 lipca 1990r. w sprawie wspólnego opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31990L0435:PL:HTML

6. Waldemar Knap, „Bankier.pl" http://www.bankier.pl/wiadomosc/Raje-podatkowe-czyli-jak-legalnie-zmniejszyc-sobie-podatki-1590881.html

1 archiwum.parp.gov.pl/kraje_UE/luksemburg.pdf

2 http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=150&id=9741

3 Dyrektywa Rady EWG nr 90/435/EEC z dnia 23 lipca 1990 r. o wspólnym systemie podatkowym w odniesieniu do spółek-matek i spółek-córek z różnych państw członkowskich (tzw. dyrektywa Parent-Subsidiary).

Justyna Schabek- Autorka jest studentką 5 roku administracji na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Od 3 lat członek Studenckiej Grupy Podatkowej. Obecnie ambasador KPMG. Jej zainteresowania dotyczą tematyki szeroko pojętego prawa podatkowego.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika