Ma być bezpieczniej w unijnym powietrzu

Po katastrofie samolotu Germanwings we francuskich Alpach, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego skierowała do linii lotniczych zalecenie wprowadzenia dodatkowych środków bezpieczeństwa. Prezentujemy przegląd regulacji i przepisów związanych z bezpieczeństwem lotów, jakie obowiązują w europejskich liniach lotniczych.


Jakie są obecne przepisy dotyczące wymaganej minimalnej liczby członków załogi w kokpicie?

W dniu 27 marca 2015 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) skierowała do linii lotniczych zalecenie przestrzegania w kokpicie „zasady czterech oczu”, zgodnie z która w przypadku, gdy kapitan lub pierwszy oficer opuszcza kabinę, z pozostałym w kokpicie pilotem powinien przebywać inny członek załogi.

Europejskie przepisy bezpieczeństwa wymagają, żeby piloci pozostawali za sterami, chyba że ich nieobecność jest uzasadniona potrzebami fizjologicznymi lub działaniami wynikającymi z przepisów bezpieczeństwa.

Porady prawne

Europejskie przepisy nie wymagają, aby członek załogi wszedł do kokpitu, gdy pilot musi go chwilowo opuścić z w/w przyczyn. Istnieje jednak wymóg, aby drzwi kabiny mogły być otwarte od zewnątrz w przypadku nagłej potrzeby.

Czy istnieją przepisy regulujące kwestię badań lekarskich i testów sprawnościowych pilotów linii lotniczych?

Istnieje rozporządzenie, zgodnie z którym piloci muszą posiadać aktualne świadectwo zdrowia. Świadectwo jest wydawane przez upoważnionego specjalistę w zakresie medycyny lotniczej i odnawiane w regularnych odstępach czasu podczas kariery pilota. Częścią europejskich rozporządzeń dot. świadectw zdrowia są wymogi odnoszące się do psychiatrii i psychologii.

Te zasady medyczne obowiązują wszystkie kraje członkowskie i linie lotnicze. Po wstępnym badaniu nikt, kto cierpiał lub miał zdiagnozowane klinicznie jakiekolwiek schorzenie, które mogłoby kolidować z bezpiecznym wykonywaniem pracy pilota, nie może otrzymać świadectwa zdrowia. Podczas badań okresowych (przeprowadzanych co najmniej raz w roku) upoważniony lekarz musi także ocenić stan psychologiczny i psychiatryczny pilota, aby stwierdzić, czy nadaje się on do wykonywania zawodu.

Badania psychiatryczne i psychologiczne są przeprowadzane przez niezależnych specjalistów medycyny lotniczej akredytowanych przez państwa członkowskie. Linie lotnicze są zobowiązane do sprawdzenia ważności świadectw zdrowia swojego pilota przed skierowaniem go do obowiązków. Każdy pilot ma obowiązek powstrzymania się od pilotowania, jeśli czuje się niezdolny do lotu.

W czasie trwania kariery piloci są kontrolowani pod względem zdolności do wykonywania zawodu. Kontrole te przeprowadzane są zazwyczaj dwa razy w roku w symulatorze, włączając sytuacje, w których testuje się umiejętność pilota do radzenia sobie ze stresem.

Jak wygląda kontrola przeszłości pilota?

Przepisy bezpieczeństwa lotnictwa europejskiego wymagają, aby członkowie załogi przewoźnika lotniczego z UE podlegali kontroli przeszłości zanim zostanie im wydana karta identyfikacyjna. Takie kontrole przeszłości obejmują weryfikację rejestru karnego i historii zatrudnienia danej osoby. Kontrole muszą być powtarzane w regularnych odstępach czasu nieprzekraczających 5 lat.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika