Odpowiedzialny biznes - niewykorzystany potencjał polskich firm

8 kwietnia 2009 roku opublikowane zostały wyniki rankingu „CSR 24/7" przeprowadzonego przez międzynarodową firmę doradczą Braun & Partners oraz PKPP Lewiatan. Badanie dotyczyło wiarygodności działań CSR prowadzonych przez 39 największych firm w Polsce reprezentujących 13 sektorów gospodarki. 

Zwycięzcy rankingu

Zwycięzcą
tegorocznej edycji została Grupa Lotos, która uzyskała 14,5 pkt. na 24 możliwe (60%). Tegoroczny zwycięzca jest liderem w takich obszarach odpowiedzialnego biznesu jak relacje z interesariuszami, czy odpowiedzialność za środowisko. Dobry wynik firma zawdzięcza wydanemu w ubiegłym roku raportowi społecznej odpowiedzialności biznesu, który jako jeden z nielicznych w Polsce spełniał międzynarodowe standardy raportowania GRI (Global Reporting Initiative)

Drugie miejsce
z wynikiem 13,5 pkt. (56%) zajęła Telekomunikacja Polska. Szczególnie warto zwrócić uwagę na będący silną stroną spółki obszar komunikacji i transparentności działań.

Na trzecim miejscu z wynikiem 13 pkt. (56%) uplasowały się Zakłady Azotowe Anwil. Mocną stroną firmy jest wysoki poziom odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz ład korporacyjny. Tym bardziej jest to godne podkreślenia, że firma nie jest notowana na GPW w Warszawie, tym samym nie jest ona obligowana do przestrzegania zasad ustanowionych przez dokument „Dobre praktyki spółek notowanych na GPW".

Komentarz do rankingu
Ranking ten w Polsce ogłaszany jest po raz pierwszy. Wyniki pokazują, że największe firmy nadal nie wykorzystują potencjału, jaki tkwi w przekazywaniu wiarygodnych informacji dotyczących aktywności spółek. Dialog z tzw. grupami interesariuszy jest podstawą zarządzania społecznie odpowiedzialnym biznesem w organizacji.

W Polsce nadal wydaje się bardzo mało tzw. raportów zrównoważonego rozwoju, które poza zobowiązaniami ekonomicznymi firmy poruszają kwestie społeczne, etyczne i środowiskowe. Spośród badanych spółek tylko 4 publikowały w przeciągu ostatnich 2 lat takie dokumenty.
Jednocześnie tylko 2 spośród badanych organizacji komunikują mierzalne cele dla odpowiedzialnego biznesu.

Ranking wykazał również, że niektóre dziedziny odpowiedzialnego biznesu są całkowicie pomijane w komunikacji kilku branż.
Informacje dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu są trudno dostępne i zbyt ogólnikowe, najbardziej oczywiste obszary odpowiedzialnego biznesu są najsłabiej komunikowane: odpowiedzialność za środowisko (tylko w 22%), społeczeństwo (17%), pracownicy (16%).
Odpowiedzialny biznes już dawno przestał być jedynie działalnością promocyjną firmy i jako współczesna filozofia prowadzenia biznesu, obecnie postrzegany jest jako długoterminowa inwestycja w podniesienie wartości organizacji.

Metodyka rankingu „CSR 24/7"

Do opracowania zestawienia posłużyło nowoczesne narzędzie ratingowe, jakim jest „CSR 24/7" opracowane przez firmę Braun & Partners, którego celem jest ocena wiarygodności działań CSR na podstawie informacji dostępnych dla wszystkich interesariuszy.

Firma mogła uzyskać 0; 0,5 lub 1 punkt za odpowiedź na każde z 24 postawionych pytań. Liczba punktów zależała od dostępności danych na wskazany temat oraz od jakości przedstawionej informacji.
Metodyka ratingowa oparta jest o standardy AccountAbility, wskaźniki GRI, podstawowe zasady dobrych praktyk oraz rozszerzone raportowanie odpowiedzialności społecznej (ang. triple bottom line) obejmujące zobowiązania środowiskowe, etyczne i społeczne oraz ekonomiczne.

Wybrane firmy poddawane są badaniu w siedmiu obszarach:

  • przejrzystość i komunikacja,

  • ład korporacyjny,

  • relacje z interesariuszami,

  • odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego

  • odpowiedzialność ekonomiczna,

  • społeczeństwo

  • zasoby ludzkie.


W 2009 roku wyniki badania CSR 24/7 publikowane będą w Polsce, na Węgrzech i w Rumunii, oraz w Bułgarii.

Lista 13 sektorów gospodarki reprezentowanych przez minimum 3 firmy ze 100 największych firm na liście TOP 500 dziennika Rzeczpospolita.

1. budownictwo
2. chemia
3. energetyka
4. farmacja
5. finanse
6. handel
7. górnictwo
8. metale
9. motoryzacja
10. paliwa
11. spożywczy
12. telekomunikacja
13. transport


Lista 20 największych firm w Polsce prowadzących najbardziej wiarygodne działania odpowiedzialnego biznesu.

CSR 24/7 Ranking - lista TOP 20 Punkty %
MAX 24,0 100%
1 Grupa Lotos 14,5 60%
2 Telekomunikacja Polska 13,5 56%
3 Zakłady Azotowe Anwil 13,0 54%
4 Grupa Metro w Polsce 12,5 52%
5 PKN Orlen 12,0 50%
6 Unilever Polska 11,5 48%
7 Budimex 9,5 40%
8 Ciech 9,5 40%
9 Polimex-Mostostal 9,5 40%
10 Polska Telefonia Cyfrowa 9,0 38%
11 PGNiG 8,5 35%
12 BP Polska 8,0 33%
13 Bank Pekao SA 8,0 33%
14 Central European Distribution Corporation 8,0 33%
15 Torfarm SA GK, Toruń 8,0 33%
16 Jeronimo Martins Dystrybucja 7,5 31%
17 Grupa Skanska 7,5 31%
18 Polska Grupa Farmaceutyczna 7,5 31%
19 Tesco Polska 7,5 31%
20 Grupa Żywiec 7 29%

Prezentacja badania

Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika