Optymalizacja podatkowa z wykorzystaniem jurysdykcji podatkowej Malty

Malta analogicznie jak Cypr po wejściu do Unii Europejskiej (dalej: UE) musiała zwiększyć restrykcje związane z prawem podatkowym. Odzwierciedla to podniesienie przez ten kraj  stawki podatku dochodowego od osób prawnych z 4,17% przed wejściem do UE do 35% po wejściu do UE. Państwo to jednak podobnie jak Cypr poradziło sobie ze wspólnotowymi ograniczeniami, gdyż zwraca ono inwestorom nawet do 85% pobranych należności podatkowych[1]. Ta przychylna regulacja oraz członkostwo we Wspólnocie Europejskiej (WE) sprawia, że pomimo podniesienia podatku dochodowego od osób prawnych jest to nadal bardzo atrakcyjne terytorium do alokacji różnego rodzaju działalności gospodarczej[2]. Najbardziej korzystnymi podatkowo formami działalności gospodarczej na Malcie są spółki niehandlowe, spółki holdingowe i trusty.

            Spółki na Malcie muszą posiadać przynajmniej dwóch udziałowców.

Mogą to być osoby fizyczne, lub osoby prawne. Kapitał zakładowy spółek wynosi minimum 500 lirów maltańskich[3]. Przy czym, gdy udziałowcami są osoby nie mające statusu maltańskiego rezydenta podatkowego minimalny kapitał zakładowy wynosi 5000 lirów maltańskich. Podczas rejestracji należy zgłosić pełne nazwiska i adresy udziałowców oraz podać pełną nazwę spółki. Nazwa spółki może być dowolna. Jeśli jednak ma to być spółka o ograniczonej odpowiedzialności trzeba dodać słowo Limited, a w przypadku nazw zawierających słowa Malta, lub Nation należy uzyskać zgodę Premiera Malty. Przepisy dotyczące spółek nakładają także obowiązek podania przedmiotu działalności spółek podczas ich rejestracji, ale późniejsze zmiany dotyczące przedmiotu działalności są dozwolone. Zarejestrowana musi być również pełna struktura finansowa, uwzględniająca w szczególności udziały przypadające na jednego udziałowca. Przepisy tego państwa wymagają, aby rejestracji spółek dokonywał rewident państwowy. Aktywa tych spółek muszą być ujawniane w sprawozdaniu finansowym sporządzanym na koniec roku obrotowego. Raz w roku powinny odbywać się także walne zgromadzenia udziałowców[4].

            Preferencyjnie opodatkowane spółki niehandlowe są tworzone w celu prowadzenia działalności polegającej na zarządzaniu majątkiem i nieruchomościami. W zakresie tych działań nie są opodatkowane[5].           

            Natomiast maltańskie spółki holdingowe zakłada się dla możliwości posiadania i zarządzania udziałami w innych spółkach. Mogę one przybrać formę publicznej, bądź prywatnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W przypadku spółki publicznej należy opłacić, co najmniej 25% kapitału zakładowego celem jej założenia. W stosunku do spółki prywatnej wymagany poziom opłacenia kapitału jest nieco mniejszy i wynosi 20%[6].

            Spółki holdingowe, które są zarejestrowane na Malcie podlegają opodatkowaniu stawką podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącą 35%. Opodatkowany dochód jest dzielony między maltański i zagraniczny rachunek podatkowy. Zagraniczny rachunek podatkowy zawiera dywidendy, zyski kapitałowe ze zbycia udziałów, odsetki oraz należności licencyjne otrzymywane przez maltańską spółkę holdingową od zagranicznych spółek zależnych, lub zakładów. Zyski wypłacane przez tą spółkę z zagranicznego rachunku podatkowego do spółki nie posiadającej statusu maltańskiego rezydenta podatkowego, lub do maltańskiej spółki, której jedynym udziałowcem jest spółka zagraniczna, korzystają z kredytu podatkowego w wysokości 35% podatku zapłaconego przez spółkę maltańską[7]. Skorzystanie z tego przywileju podatkowego jest możliwe, jeżeli spółka maltańska posiada co najmniej 10% udziałów w kapitale zakładowym spółki zależnej. Można jednak ominąć ten warunek i mimo to uzyskać powyższy kredyt podatkowy, ale wtedy spółka maltańska musi wykazać, że:

1)      posiada prawo do bycia reprezentowaną w zarządzie spółki zależnej;

2)      wartość posiadanych przez nią udziałów jest większa niż równowartość 500.000,00 lirów maltańskich;

3)      posiada ona udziały w celu prowadzenia działalności gospodarczej[8]

W przypadku nie spełnienia przez maltańską spółkę żadnego z powyższych warunków, jej udziałowcy będą uprawnieni do skorzystania z częściowej refundacji podatkowej równej 2/3 zapłaconego podatku. Dywidendy, odsetki i należności licencyjne wypłacane do zagranicznych podmiotów są zwolnione z podatku u źródła na Malcie[9].

W związku z tym, że maltańskie prawie cywilne opiera się od początków XIX wieku na prawie brytyjskim, to istnieje możliwość otworzenia trustu zagranicznego na terytorium tego państwa.

Założenia tego podmiotu gospodarczego regulują przepisy zawarte w Malta Offshore Trust Act z 1988 roku. Zgodnie z przepisami tej ustawy trust zagraniczny można otworzyć na Malcie, jeśli założyciel w okresie zakładania nie jest osiadły na Malcie, a własność trustu nie obejmuje żadnych udokumentowanych nieruchomości położonych w tym pastwie. Trust ten nie może też posiadać udziałów w spółkach, których aktywa obejmują powyższe nieruchomości. Podmiot ten może być założony na podstawie testamentu lub innego pisemnego dokumentu, na podstawie którego można ustanowić powiernictwo. Maksymalny okres, na który może zostać utworzony trust zagraniczny wynosi 100 lat. Zagraniczne trusty są opodatkowane preferencyjne, ryczałtową opłatą wynoszącą 200 lirów maltańskich rocznie. W 1994 roku został wydany na Malcie Recognition of Trust Act, który pozwala zarządzać w tym państwie zagranicznym trustem według przepisów ustawy o trustach kraju pochodzenia jej założyciela[10].

Malta ma także podpisanych wiele umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, z których wynikają cztery rodzaje przywilejów podatkowych. Są to tak zwane przywileje traktatowe, przywileje dotyczące krajów Commonwealth[11], jednostronne przywileje oraz podatkowy kredyt zagraniczny. Każdy z tych przywilejów dotyczy możliwości  udzielenia kredytu podatkowego zagranicznym spółkom, które mają status rezydenta podatkowego w kraju będącym stroną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z Maltą.  Wielkość tego kredytu nie może być większa od wartości podatku od dochodu zapłaconego przez spółki zagraniczne na Malcie oraz w państwach, w których są rezydentami podatkowymi[12]. Różnice w tych przywilejach są widoczne w przypadku przywilejów Commonwealth i przywilejów jednostronnych. Przywileje dotyczące krajów Commonwealth, jak sam nazwa wskazuje dotyczą tylko Wielkiej Brytanii oraz byłych kolonii brytyjskich. Spółką mającym siedzibę w  krajach Commonwealth zapewnia się podobne przywileje do tych, które posiadają spółki maltańskie.

Natomiast przywileje jednostronne umożliwiają jednemu z państw, które jest stroną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z Maltą, na objęcie przywilejami podatkowymi wynikającymi z tej umowy szerszy zakres podatków niż ten wynikający z tych umów. Malta zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Albanią, Australią, Austrią, Barbados, Belgią, Bułgarią, Kanadą, Chinami, Chorwacją, Cyprem, Czechami, Danią, Egiptem, Estonią, Finlandią, Francją, Holandią, Indiami, Koreą Południową, Lebanon, Luksemburgiem, Łotwą, Niemcami, Malezją, Norwegią, Pakistanem, Polską, Portugalią, Republiką Południowej Afryki, Rumunią, Słowacją, Syrią, Szwecją, Tunezją i Wielką Brytanią[13]. Maltańskie przepisy podatkowe nie przewidują podatku u źródła z wypłaty dywidend, odsetek i opłat licencyjnych przysługujących spółką, które nie mają statusu maltańskiego rezydenta podatkowego[14]. Na terytorium tego kraju nie występują także podatki płacone od wartości giełdowej akcji oraz podatek od wynagrodzeń. Przy spełnieniu odpowiednich warunków nie występuje również podatek od majątku[15].

Malta jest państwem, za pomocą którego można dokonywać redukcji obciążeń podatkowych przede wszystkim ze względu na dużą ilość zawartych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz wynikających z nich przywilejów podatkowych. Kraj ten posiada również dobrą infrastrukturę oraz komunikację. Stabilizacja polityczna i gospodarcza wsparta członkostwem w Unii Europejskiej oraz liczne przywileje podatkowe opisane w tym podrozdziale sprawiają, że jest to terytorium godne polecenia dla podmiotów dążących do redukcji obciążeń podatkowych.

Wszystkie opisane powyżej specjalistyczne oazy podatkowe są jednocześnie członkami Wspólnoty Europejskiej. Z jednej strony występują więc liczne preferencje podatkowe wynikające regulacji prawnych oaz podatkowych. Z kolei z drugiej strony obowiązują przepisy wspólnotowe, które mają na celu zapewnienie jak największej współpracy gospodarczej poprzez zniesienie jakichkolwiek ograniczeń mogących hamować rozwój i współprace ekonomiczną między członkami Wspólnoty Europejskiej.

Takie połączenie jurysdykcji umożliwia bardzo korzystną redukcję obciążeń podatkowych. Zwłaszcza, jeżeli jest ona dokonywana między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. Świadczą o tym dane przedstawione w tym rozdziale, które wskazują na znaczny wzrost zainteresowania inwestorów zagranicznych tymi specjalistycznymi oazami europejskimi, które uzyskały członkostwo w Unii Europejskiej. Ważnym aspektem w  kontekście unikania opodatkowania między krajami UE jest niemożność umieszczenia na liście oaz podatkowych tych państw, które są członkami UE. Wyklucza to tym samym możliwość stosowania wobec nich regulacji mających na celu zapobieganie unikaniu opodatkowania, co zdecydowanie podnosi skuteczność optymalizacji podatkowej.

Autor: Błażej Kuźniacki


[1] A. Piński, K. Trębski, Wielka emigracja podatkowa, http://www.elans.pl/article/read/wielka-emigracja-podatkowa.

[2] Warto również wspomnieć, że maltańskie prawo podatkowe nie zawiera regulacji wprowadzających ograniczenia czasowe w celu rozliczenia poniesionej w danym roku podatkowym straty podatkowej. Źródło: http://www.msp.krakow.pl/article/id/3988.

[3] 1 lira maltańska = 0,429300 euro, źródło: http://www.ecb.int/press/pr/date/2007/html/pr070319.pl.html,

Od 1 stycznia 2008 roku Malta należy do strefy euro,

źródło: http://www.nikozja.polemb.net/index.php?document=100.

[4] J.Głuchowski, Oazy podatkowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1996, s. 176.

[5] Ibidem, s. 177.

[6] M. Zdyb, Opodatkowanie spółek holdingowych w wybranych krajach Unii Europejskiej, Przegląd Podatkowy nr 12/2008, s. 41.

[7]  F. Chetcuti Dimech, Tax planning in Malta. Tax planning international, European Union Focus, London Vol. 8, nr 11/2006, s. 8. Podane za: M. Zdyb, Opodatkowanie spółek holdingowych..., op. cit., s. 41.

[8] M. Zdyb, Opodatkowanie spółek holdingowych..., op. cit., s. 41.

[9] Ibidem.

[10] J. Głuchowski, Oazy podatkowe..., op. cit., s. 177.

[11] Commonwealth. obecnie zrzesza niepodległe kraje, z których większość była w ubiegłych wiekach częścią brytyjskiego imperium kolonialnego.

[12]Podatek dochodowy od osób prawnych na Malcie wynosi 35%, więc kredyt podatkowy udzielony spółką zagranicznym nie może przekraczać 35% zapłaconego podatku od dochodu, chyba że w państwach, w których spółki te mają status rezydenta podatkowego podatek dochodowy od osób prawnych jest wyższy.

[13] A taxation of companies, Supplementary Service to European Taxation, European Taxation nr 5 2003,

Published by the International Bureau of Fiscal Documentation, Section A,  s. Malta - 6.

[14] Ibidem, s. Malta - 7.

[15] Ibidem, s. Malta - 5.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika