Większa kontrola zanieczyszczeń powietrza

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć eliminowanie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem powietrza m.in. pyłami zawieszonymi PM 10 i PM 2,5, dwutlenkiem azotu i benzopirenem. Wykonuje przy tym wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, dotyczący niespełnienia przez Polskę wymogów w sprawie jakości powietrza. Przewiduje m.in. wzmocnienie kontroli sprawowanych przez zarząd województwa nad gminami i powiatami, nałożenie na administrację samorządową szczebla wojewódzkiego obowiązku monitorowania stanu wykonywania działań naprawczych, określonych w planach ochrony powietrza i działań krótkoterminowych.

Co przewiduje ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym?

Celem ustawy jest przyśpieszenie procesu wyeliminowania zagrożeń związanych z występowaniem ponadnormatywnych stężeń niektórych zanieczyszczeń powietrza na większości obszaru Polski oraz wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 lutego 2018 r.

W tym celu, nowelizacja ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.) wyraźne zobowiązuje organy sporządzające programy ochrony powietrza (POP) do uwzględnienia wymogu, by działania naprawcze w nich przewidziane umożliwiały ograniczenie przekroczeń wartości dopuszczalnych w możliwie najkrótszym terminie.

Ponadto nowelizacja określa niezbędny zakres tworzonych programów ochrony powietrza i skraca o 3 miesiące terminy związane z opracowywaniem i opiniowaniem na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego projektu uchwały w sprawie programu ochrony powietrza oraz planu działań krótkoterminowych (PDK).

Nowelizacja wprowadza nowe zadanie dla ministra właściwego do spraw środowiska – opiniowania, przekazanego przez zarząd województwa, projektu uchwały w sprawie programu ochrony powietrza. Na zarząd województwa nałożono obowiązek monitorowania postępu w realizacji działań naprawczych realizowanych na szczeblu gminnym i powiatowym przez podmioty i organy wskazane w POP oraz w PDK oraz przekazywania corocznych sprawozdań z postępu realizacji działań naprawczych wynikających z POP oraz PDK.

Wojewódzkiemu centrum zarządzania kryzysowego powierzono obowiązek informowania społeczeństwa o zagrożeniu wystąpienia przekroczeń norm jakości powietrza. W konsekwencji odpowiednie zmiany wprowadzono w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401, z późn. zm.).

W celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, nowelizacja precyzuje zakres stosowania szeregu przepisów Prawa ochrony środowiska wprowadzonych w 2017 r., w związku z transpozycją do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2193/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania, wskazując, że dotyczą one wyłącznie źródeł spalania paliw, które są objęte standardami emisyjnymi.

Kiedy zmiany zaczynają obowiązywać?

Ustawa wchodzi w życie, co do zasady, z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO: