Prospołeczny i prorozwojowy budżet na 2018 rok?

Projekt budżetu na rok 2018

Rada Ministrów przyjęła 26 września 2017 r. projekt ustawy budżetowej na rok 2018.

Głównym celem polityki budżetowej prowadzonej przez rząd pozostaje wspieranie solidarnościowej polityki społecznej i wzrostu gospodarczego, przy jednoczesnym utrzymaniu stabilności finansów publicznych.

To dobry ambitny budżet, który realizuje nasze sztandarowe programy, m.in. 500 plus, Mieszkanie Plus oraz darmowe leki dla seniorów – powiedziała premier Beata Szydło. 

W ocenie Prezes Rady Ministrów, to budżet prorozwojowy, a jednocześnie ambitny i uwzględniający programy prospołeczne. Dobry ambitny budżet, który gwarantuje realizację naszego sztandarowego programu Rodzina 500 plus, gwarantuje realizację programu Mieszkanie plus, darmowe leki dla seniorów, uwzględnia reformę edukacji, uwzględnia reformę służby zdrowia i wreszcie reformę emerytalną. Oczywiście jest nastawiony na rozwój i inwestycje – zaznaczyła szefowa rządu.

Jak przypomniała, od października tego roku obowiązywać będzie nowy wiek emerytalny, czyli obniżony powrót do poprzedniego wieku emerytalnego. Ta reforma emerytalna już przez całe 12 miesięcy 2018 r. będzie obowiązywała i to również będzie znaczący wydatek dla budżetu państwa – dodała.

Szefowa rządu podkreśliła, że wszystko udało się pogodzić. Zostaną przeznaczone pieniądze na inwestycje, wzrosną środki na fundusz klęskowy. Zagwarantowano też środki na pomoc humanitarną. Środki na projekty humanitarne będą zwiększane.

W opinii wicepremiera, ministra finansów Mateusza Morawieckiego to budżet włączający do życia gospodarczego miliony ludzi, którzy byli w tarapatach, przez brak środków do życia, przez ubóstwo. To pierwszy budżet, który przekroczył kwotę 800 mld zł.

W projekcie na 2018 r. zaplanowano dochody budżetu państwa na 355,7 mld zł, wydatki - na 397,2 mld zł. Deficyt sektora finansów publicznych ma być na poziomie 2,7% PKB. Po stronie wydatkowej budżetu państwa zabezpieczono środki zarówno na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań rządu, jak również na realizację nowych zadań. Zapewniono m.in. kontynuację finansowania programu Rodzina 500 plus. Uwzględniono także m.in. skutki wynikające z obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn, wzrostu wydatków przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Polski, dofinansowania do bezpłatnych leków i wyrobów medycznych dla osób, które ukończyły 75. rok życia, finansowania pakietu „Mieszkanie Plus”, finansowania Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020 oraz dalszego podwyższenia tzw. kwoty wolnej.  Na poziom dochodów podatkowych w 2018 r. wpływ będzie miała kontynuacja działań z 2017 r. oraz nowe działania mające odbudować dochody podatkowe i uszczelnić system podatkowy.


Co zaplanowano?

W projekcie budżetu państwa na 2018 rok zaplanowano:

  • dochody budżetu państwa: 355,7 mld zł,
  • wydatki budżetu państwa: 397,2 mld zł,
  • deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 41,5 mld zł.
  • deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie 2,7% PKB



Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne

Założono: 

  • wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,8%),
  • średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,3%),
  • wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (w ujęciu nominalnym o 6,3%),
  • wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,9%).

Spełnione warunki stabilizacji

Projekt budżetu na rok 2018 spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów według metodyki unijnej niższego niż 3% PKB.



Wydatki

Po stronie wydatkowej budżetu państwa zabezpieczono środki zarówno na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań rządu, jak też na realizację nowych zadań. Zapewniono m.in. kontynuację finansowania programu "Rodzina 500 plus".

Uwzględniono także m.in. skutki wynikające z:

  • obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn;
  • waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2018 r. na poziomie 102,7 proc.;
  • wzrostu wydatków przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Polski;
  • kontynuacji zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego;
  • dofinansowania do bezpłatnych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych dla osób, które ukończyły 75. rok życia,
  • finansowania zadań w obszarze mieszkalnictwa, w tym pakietu „Mieszkanie Plus";
  • finansowania Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020;
  • dalsze podwyższenie tzw. kwoty wolnej.

Dochody

Na poziom dochodów podatkowych w 2018 r. wpływ będzie miała kontynuacja działań z 2017 r. oraz nowe działania mające odbudować dochody podatkowe i uszczelnić system podatkowy. Do działań tych należą m.in.:

  • rozbudowa zdolności analitycznych aparatu skarbowego (tworzenie wyspecjalizowanych zespołów analitycznych, wdrożenie analizatorów Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), rozszerzenie stosowania JPK, wykorzystanie zaawansowanej analityki, wykorzystywanie zagranicznych źródeł danych, powstanie centralnej bazy danych dla potrzeb realizacji procedur analitycznych oraz centralizacja procesu analiz, podniesienie kompetencji ludzkich zasobów analitycznych);
  • utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej i wzrost skuteczności poboru i prowadzonych działań kontrolnych i karno-skarbowych (intensyfikacja walki w terenie z mafiami VAT-owskimi, skuteczna eliminacja tzw. słupów, skuteczne wdrożenie pakietu paliwowego, zmiana procedur kontrolnych);
  • wprowadzenie w 2017 r. systemu monitorowania drogowego przewozu towarów (system SENT);
  • wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (ang. split payment) i systemu STIR przeciwdziałającego wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych;
  • uszczelnienie w obszarze podatków dochodowych w tym cen transferowych;
  • rozpoczęcie procesu wdrażania systemu elektronicznych kas fiskalnych on-line;
  • opodatkowanie akcyzą dwóch nowych wyrobów akcyzowych: płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich;
  • uszczelnienie systemu podatkowego, jeśli chodzi o obrót suszem tytoniowym poprzez objęcie krajowej produkcji tytoniu monitoringiem i nadzorem;
  • uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie wielu innych branż i kategorii towarów.

Budżet środków europejskich

Projekt ustawy budżetowej na 2018 rok uwzględnia budżet środków europejskich, w którym zaplanowano:

  • dochody budżetu środków europejskich: 64,8 mld zł,
  • wydatki budżetu środków europejskich: 80,2 mld zł,
  • deficyt budżetu środków europejskich: 15,5 mld zł. 

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika