Przeglądy techniczne będą mocno zaostrzone

Już niedługo trzeba będzie częściej sprawdzać sprawność techniczną swojego auta, a także skuterów i motorowerów.

Usterki techniczne bardzo często prowadzą do wypadków. Stanowią one przyczynę 6 proc. wszystkich wypadków samochodowych, w których w ciągu roku śmierć ponosi 2 000 osób, a wiele więcej zostaje rannych. 8 proc. wszystkich wypadków z udziałem motocyklistów spowodowanych jest usterkami technicznymi - wylicza Komisja Europejska na swojej stronie internetowej.

Główny problem polega na tym, że po drogach porusza się zbyt wiele pojazdów z usterkami technicznymi. Przeprowadzone niedawno w Wielkiej Brytanii i w Niemczech badania wskazują, że do 10 proc. samochodów przez cały czas ma usterkę uniemożliwiającą osiągnięcie pozytywnego wyniku kontroli technicznej.

Porady prawne

Ponadto na mocy obowiązujących obecnie przepisów wiele usterek technicznych o poważnych skutkach dla bezpieczeństwa (dotyczących np. ABS i elektronicznej kontroli stateczności) nie jest jeszcze objętych kontrolą.

Obowiązujące przepisy UE określające minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów pochodzą z 1997 r. i były nowelizowane jedynie w niewielkim zakresie. Od tego czasu samochody, zachowania kierowców i technika uległy wielu zmianom.

Wprowadzenie nowych przepisów powinno zapobiec ponad 36 000 wypadków spowodowanych usterkami technicznymi, w których śmierć może ponieść ponad 1200 osób - podaje KE.

Wiceprzewodniczący KE Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział: Jazda samochodem niespełniającym odpowiednich wymagań bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowi zagrożenie dla kierowcy, jak również dla jego pasażerów, którymi mogą być jego krewni, przyjaciele lub koledzy z pracy. Co więcej, taka jazda stanowi zagrożenie dla pozostałych użytkowników dróg. Problem nie jest skomplikowany - po prostu nie chcemy, by te potencjalnie niebezpieczne samochody poruszały się po naszych drogach.

Główne elementy nowych przepisów, to między innymi wprowadzenie obowiązku badań przydatności do ruchu skuterów i motorowerów w całej UE, czy zwiększenie częstotliwości okresowych badań przydatności do ruchu drogowego w przypadku starych pojazdów. Zwiększona zostanie także częstotliwość badań w przypadku samochodów osobowych i samochodów dostawczych o szczególnie wysokim przebiegu. Badania tych samochodów zostaną ujednolicone z badaniami innych pojazdów o wysokim przebiegu, takich jak taksówki, karetki pogotowia itd - podaje KE.

Według planów poprawi się jakość badań przydatności pojazdów do ruchu poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych standardów w odniesieniu do usterek, urządzeń i inspektorów. Wprowadzony będzie także obowiązek kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Natomiast dzięki rejestracji odczytów liczników, ma zostać ograniczona możliwość fałszowania kilometrów przebiegu.

We wszystkich przypadkach w ramach proponowanych przepisów ustanawia się wspólne dla całej UE minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów, przy czym państwa członkowskie mają możliwość zaostrzenia przepisów, jeżeli uznają to za stosowne.

Obowiązujące przepisy UE określające minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów pochodzą z 1977 r. i były nowelizowane jedynie w niewielkim zakresie. Kwestie te regulują trzy główne akty prawne - pisze KE.

Pierwsza z nich to dyrektywa 2009/40/WE ustala minimalne normy dotyczące okresowych badań przydatności do ruchu pojazdów silnikowych - są to okresowe kontrole pojazdu wymagane przez prawo.

Dyrektywa ta ma zastosowanie do samochodów osobowych, autobusów i autokarów oraz pojazdów ciężarowych i ich przyczep, ale nie ma zastosowania do skuterów i motocykli.

Druga to dyrektywa 2009/40/WE jest uzupełniona przez dyrektywę 2000/30/WE, w której przewidziano wymóg przeprowadzania kontroli stanu technicznego pojazdów użytkowych (w formie drogowych kontroli technicznych) w okresach przypadających między okresowymi badaniami przydatności do ruchu.

W tym przypadku przewidziano więc dodatkowe kontrole drogowe pojazdów użytkowych, które przeprowadzane są na miejscu. Dyrektywa 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów określa wymogi dotyczące wydawania świadectw rejestracji, ich wzajemnego uznawania oraz zharmonizowanej minimalnej zawartości świadectw rejestracji pojazdów.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • samanta 2014-07-18 06:40:33

    Gdyby kontrola pojazdów na stacjach diagnostycznych była w pełni nienaganna to na pewno by wyeliminowało to z ruchu drogowego pojazdy niesprawne.Czyli dokładniejsze kontrole na stacjach i wyrywkowe kontrole pojazdów, które były na stacji kontrolowane a ich stan techniczny budzi wątpliwości ( kontrola po zjeżdzie ze stacji). Padawanie danych europejskich odnośnie stanu technicznego pojazdów jest bardzo interesujące, ale bardziej chciałbym wiedzieć jakie są nasze statystyki w tym zakresie na terenie kraju. Trzeba też pamiętać o naszym poziomie zarobków finansowych do innych krajów EU. Zaostrzanie przepisów i kar to nie są najlepsze wyjścia - ja odbieram to jak parapodatki i tworzenie coraz bardziej państwa restrykcyjnego. Jedno jest pewne pojazdy niesprawne muszą być z ruchu wyeliminowane. Temat jest bardzo ważny ale wymaga przemyślenia i logicznych rozwiązań a strzelania bez "nabicia".

  • precz z dieslami 2014-07-17 23:23:32

    Wreszcie, może wezmą się za przysłowiowe 'paski kombi w tedeiku' i inne teutońskie trupy szpachlowozy.

  • Tadeusz 2014-07-17 13:41:30

    Po co te podchody, może od razu dawać coroczny podatek od samochodu razy liczba lat jakie on ma bez względu ma markę pojazdu - co zniechęci do zalewu tanimi i starymi pojazdami - rozumując po nowo-liberalnemu :)

  • Tadeusz 2014-07-17 13:40:23

    Czyli samochody tanie, z cieńkich materiałów o słabej wytrzymałości mają wysoki przebieg gdy przekroczą np. 50tys km (polonezy miały kiedyś silniki do 15tys km gwarantowanej pracy). A samochody solidne nawet po przebiegu 300tys (poważniejsze ciągniki siodłowe po 1.5mln km) km są w dobrym stanie więc jaki limit - pewnie dostosowany do poziomu pani z urzedu ustalajającego to, tak samo jak i reszta. Może od razu dawać coroczny podatek od samochodu razy liczba lat jakie on ma bez względu ma markę pojazdu - co zniechęci do zalewu tanimi i starymi pojazdami - rozumując po nowo-liberalnemu :)

  • pirek 2014-07-16 18:39:05

    I słusznie! Może nareszcie skasuję swojego grata, bo na razie to nie mam bodźców... :-)


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika