Reakcja rynku pracy na informacje o kryzysie

Globalny kryzys gospodarczy, którego pierwsze oznaki pojawiÅ‚y siÄ™ w 2007 roku spowolniÅ‚ rynek Å›wiatowy. NaturalnÄ… konsekwencjÄ… tego zjawiska jest bankructwo przedsiÄ™biorstw, za czym idzie recesja na rynku pracy. Pomimo krachu na gieÅ‚dzie, czy upadku wielkich koncernów, to wÅ‚aÅ›nie informacje na temat zapaÅ›ci spowodowaÅ‚y panikÄ™ wÅ›ród maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorców, którzy niejednokrotnie posiadali zadÅ‚użenie w bankach. Wbrew powiedzeniu „mÄ…dry Polak po szkodzie" przedsiÄ™biorcy zaczÄ™li szukać oszczÄ™dnoÅ›ci po to by przetrwać trudne chwile. Już sama informacja o krachu doprowadziÅ‚a do lawiny zwolnieÅ„.

              Znikoma grupa ekonomistów w latach 2007 - 2008 przestrzegaÅ‚a przed nieuchronnym zjawiskiem zachwiania Å›wiatowej gospodarki. Jednak nikt nie zdawaÅ‚ sobie sprawy z ogromu strat jakie on przyniesie. WiodÄ…ce media dopiero po upadku amerykaÅ„skich banków w październiku i listopadzie 2008 roku zaczęły informować o kryzysie. M.in. Forbes w listopadzie 2008 roku opublikowaÅ‚ artykuÅ‚ o historii kryzysu oraz o prognozach na przyszÅ‚ość1. Problem powstaÅ‚ miÄ™dzy kwietniem a sierpniem 2007 roku. New Century Financal Corp, który jest jednym z najwiÄ™kszych pożyczkodawców w USA dla klientów o niskiej wiarygodnoÅ›ci, oddaÅ‚ siÄ™ pod ochronÄ™ sÄ…du w obawie przed wierzycielami, zwalniajÄ…c przy tym poÅ‚owÄ™ pracowników2. RzÄ…d Stanów Zjednoczonych zaczÄ…Å‚ dziaÅ‚ać, podwyższono stopy procentowe do poziomu 5,25 %, co spowodowaÅ‚o pierwsze problemy ze spÅ‚atÄ… kredytów.

Porady prawne

            W kwietniu 2007 problemy ma pierwszy europejski bank. Brytyjski Northern Rock zwróciÅ‚ siÄ™ o pomoc do banku Anglii3. W tym okresie wÅ‚adze monetarne w USA i Europie podjęły pierwsze interwencje. Jak okazaÅ‚o siÄ™ bezskuteczne, gdyż rok później upadÅ‚y Å›wiatowe giganty finansowe. Można sobie zadać pytanie - skoro rzÄ…dy paÅ„stw w poÅ‚owie 2007 roku uruchomiÅ‚y wielomiliardowe pożyczki dla banków komercyjnych, to dlaczego banki te nie zmieniÅ‚y swojej polityki kredytowej do tego stopnia, by zahamować podwaliny dzisiejszego marazmu gospodarczego?

            Z poczÄ…tkiem 2008 roku dowiadujemy siÄ™ o kolejnych interwencjach amerykaÅ„skiego banku centralnego, który dofinansowuje rynek miÄ™dzybankowy na niebagatelnÄ… sumÄ™ 200 miliardów dolarów.

Kwota ta okazała się jedynie kroplą w morzu potrzeb. Straty inwestycji finansowych związanych z rynkiem suprime przez instytucje finansowe na całym świecie przekroczyły 400 miliardów dolarów. W drugim kwartale 2008 roku analitycy sektora finansowego przestali się łudzić, iż uda się złagodzić konsekwencje zbliżającego się krachu. W tym okresie straty osiągnęły pułap jednego biliona dolarów4. Klienci banków natomiast mieli coraz większe problemy ze spłatami długu, a ceny nieruchomości jak na przykład w Wielkiej Brytanii odnotowały pierwszy spadek od 12 lat w stosunku do roku ubiegłego.

           W trzecim kwartale 2008 roku nastÄ…piÅ‚o wyczekiwane pÄ™kniÄ™cie sektora finansowego na Å›wiecie. Stopa bezrobocia w USA wzrosÅ‚a do 6,1 %. W celu ochrony najwiÄ™kszego ubezpieczyciela w kraju - AIG - rzÄ…d amerykaÅ„ski za pomocÄ… rezerw federalnych ratuje tÄ™ instytucjÄ™ i przejmuje nad niÄ… kontrolÄ™. PieniÄ™dzy nie starcza dla wszystkich, czwarty co do wielkoÅ›ci bank inwestycyjny na Wall Street - Lehman Brothers, nie otrzymuje wsparcia i upada. W Październiku 2008 r. parlament amerykaÅ„ski przyjmuje plan ratowania sektora finansowego wart 700 miliardów dolarów5. Można uznać ten okres za koniec pierwszej fazy kryzysu.

           O tym jak globalny kryzys wpÅ‚ynie na ojczystÄ… gospodarkÄ™, dowiadujemy siÄ™ z wywiadu6 z dr StanisÅ‚awem KluzÄ… - przewodniczÄ…cym Komisji Nadzoru Finansowego. Dr Kluza wyraża opiniÄ™, iż nerwowa i zmienna sytuacja na Å›wiatowych rynkach i gieÅ‚dach wcale nie oznacza, że w rodzimym systemie finansowym nastÄ…pi katastrofa. Zwraca jednak uwagÄ™ na fakt, iż trudność banków z udzielaniem kredytów może spowodować, że niektóre maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa padnÄ… ofiarÄ… globalnego kryzysu, a trudne czasy uda im siÄ™ przetrwać tylko jeÅ›li bÄ™dÄ… „zaciskać pasa" wstrzymujÄ…c inwestycje i zadÅ‚użanie siÄ™ do nadejÅ›cia poprawy koniunktury. Warto zwrócić uwagÄ™ na fakt, że w maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstwach (czyli jednostkach zatrudniajÄ…cych kolejno, mniej niż 50 i mniej niż 250 osób, biorÄ…c pod uwagÄ™ tylko kryterium pracownicze) wg danych PARP7 na koniec roku 2006 zatrudnionych byÅ‚o 30% ogółu pracujÄ…cych.



           Niestety, obawa iż kryzys w przeważajÄ…cej mierze dotknie maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa staÅ‚a siÄ™ faktem. Choć przedsiÄ™biorcy stosowali różne sposoby redukcji kosztów postÄ™pujÄ…ca recesja w krajach strefy euro spowodowaÅ‚a utratÄ™ wielu nabywców polskich produktów. Spadek popytu na polskie towary i usÅ‚ugi spowodowaÅ‚ spadek popytu na polskich pracowników.

          Wielu pracodawców ratowaÅ‚o siÄ™ przed zwolnieniami poszukujÄ…c oszczÄ™dnoÅ›ci w innych sferach prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci, ale ponad 50% z nich, jak wykazaÅ‚ przeprowadzony przez NBP na poczÄ…tku 2009 r. sondaż8, zdecydowanych byÅ‚o chronić przedsiÄ™biorstwa poprzez zwolnienia. Masowe wstrzymywanie inwestycji, zmniejszenie wielkoÅ›ci produkcji i redukcja iloÅ›ci pracowników mogÄ… przecież spowodować, że kiedy kryzys siÄ™ skoÅ„czy okaże siÄ™, że przedsiÄ™biorstwo „wypadÅ‚o z gry" i nie liczy siÄ™ już na rynku.

          Aby uniknąć pozbywania siÄ™ wykwalifikowanej kadry pracodawcy uciekajÄ… siÄ™ do różnych sposobów, takich jak obniżka podstawy pensji, wstrzymanie wypÅ‚at premii, wysyÅ‚anie pracowników na urlopy wypoczynkowe czy szkolenia. Wartym polecenia jest również dialog z pracownikami - przedstawienie planu radzenia sobie w trudnej sytuacji ekonomicznej, przedyskutowanie nawet najbardziej dotkliwych dlaÅ„ cięć kosztów przy jednoczesnym utrzymaniu zatrudnienia nie bÄ™dÄ… bowiem tak niesprawiedliwe jak nawet najlepiej uargumentowane zwolnienia. InnÄ… kwestiÄ… jest także psychologiczny wpÅ‚yw takiego dialogu - pracownicy obawiajÄ…cy siÄ™ zwolnienia nie sÄ… efektywni, bo swojÄ… uwagÄ™ mimowolnie skupiajÄ… na potencjalnych przyczynach ewentualnej utraty pracy.

         Niestety nie wszyscy pracodawcy mogÄ… pozwolić sobie na takie dziaÅ‚ania - wielu z nich wskutek ograniczenia produkcji poszukuje dla pracowników zwykle w niÄ… zaangażowanych innych zajęć, a raczej poszukuje dla nich jakiejÅ› pracy, za którÄ… otrzymajÄ… wynagrodzenie - pracownicy kierowani sÄ… wiÄ™c do prac konserwatorskich, porzÄ…dkowych itp.

         UcieczkÄ… od zwolnieÅ„ sÄ… również tzw. wypowiedzenia zmieniajÄ…ce, dziÄ™ki którym pracodawca może dostosować zakres praw i obowiÄ…zków pracownika, a co za tym idzie koszty nie pozbawiajÄ…c go pracy, oczywiÅ›cie pod warunkiem, że pracownik przystanie na nowe warunki pracy i pÅ‚acy.

        OstatecznoÅ›ciÄ… jest stosowanie zwolnieÅ„ a zwÅ‚aszcza zwolnieÅ„ z przyczyn nie dotyczÄ…cych pracowników9, czyli wszystkich zdarzeÅ„ niezależnych od pracownika, za które zgodnie z zasadÄ… ryzyka odpowiedzialność ponosi pracodawca. Adresatami tego aktu prawnego sÄ… pracodawcy zatrudniajÄ…cy min. 20 pracowników, którzy jeÅ›li zaistnieje konieczność rozwiÄ…zania stosunków pracy obarczeni sÄ… obowiÄ…zkiem skonsultowania zamiaru dokonania zwolnieÅ„ z organizacjami pracowniczymi dziaÅ‚ajÄ…cymi w danym zakÅ‚adzie pracy. Pracodawca zawiera z organizacjami porozumienie, w którym „okreÅ›la siÄ™ zasady postÄ™powania w sprawach dotyczÄ…cych pracowników objÄ™tych zamiarem grupowego zwolnienia, a także obowiÄ…zki pracodawcy w zakresie niezbÄ™dnym do rozstrzygniÄ™cia innych spraw pracowniczych zwiÄ…zanych z zamierzonym grupowym zwolnieniem10".Pracodawca jest zobowiÄ…zany do wypÅ‚aty odpraw zwalnianym pracownikom.



        W Polsce podejmowane sÄ… różnorakie dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu Å‚agodzenie skutków kryzysu na rynku pracy, uruchamiane mechanizmy to m.in. subsydia pÅ‚acowe, (wprowadzone rozporzÄ…dzeniami wykonawczymi do ustawy o Å‚agodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiÄ™biorców11) sÄ… to dopÅ‚aty do pensji pracowników, którzy zgodzÄ… siÄ™ na obniżenie wymiaru czasu pracy w wysokoÅ›ci max. 402,50 zÅ‚. Innym rozwiÄ…zaniem sÄ… planowane dopÅ‚aty do tzw. „postojowego" czyli pomoc realizowana z Funduszu Gwarantowanych ÅšwiadczeÅ„ Pracowniczych stanowiÄ…ca uzupeÅ‚nienie wynagrodzenia pracownika przebywajÄ…cego na urlopie postojowym - trwajÄ…cym w czasie braku zamówieÅ„. Wprowadzane sÄ… również mechanizmy sÅ‚użące uelastycznieniu sposobu zatrudnienia, w krajach takich jak Austria, Francja czy Niemcy dziÄ™ki ich zastosowaniu zwolnienia nie sÄ… lawinowe. Innym z rozwiÄ…zaÅ„ jest stosowanie wydÅ‚użenia okresu rozliczeniowego, pracodawca nie jest wówczas ograniczony maksymalnÄ… iloÅ›ciÄ… godzin pracy w miesiÄ…cu, ale w okresie rozliczeniowym, który może obejmować nawet cztery miesiÄ…ce. KolejnÄ… instytucjÄ… jest ruchomy czas pracy dla osób wychowujÄ…cych dzieci, budzÄ…cym wiele kontrowersji sposobem na radzenie sobie z kryzysem jest również pomoc paÅ„stwowa przy spÅ‚acie kredytów mieszkaniowych dla bezrobotnych.

            Åšwiatowa gospodarka zadrżaÅ‚a. Widmo upadku rodzimego systemu gospodarczego staÅ‚o siÄ™ bardzo realne. Dopiero później miÄ™dzynarodowe media ogÅ‚osiÅ‚y, że Polska winna stać siÄ™ przykÅ‚adem walki z kryzysem. Nie trzeba być jednak wybitnym analitykiem, aby zauważyć, że w naszym kraju kryzys zebraÅ‚ równie pokaźne żniwo. Aby móc podawać przykÅ‚ady przedsiÄ™biorstw, które doszÅ‚y do upadÅ‚oÅ›ci, trzeba powiÄ…zać ze sobÄ… wiele faktów oraz analiz. Dlatego pozwoliliÅ›my sobie na opisanie sytuacji jednej spółki, która naszym zdaniem odzwierciedla wszystkie cechy globalnego kryzysu finansowego.

             Semax S.A.12 dziaÅ‚a (gdyż nie upadÅ‚a i stara siÄ™ odbudować) od 1989 roku, rokrocznie osiÄ…gajÄ…c wzrost gospodarczy. PoznaÅ„skie przedsiÄ™biorstwo stworzyÅ‚o trzy marki odzieżowe - Deep, Vabbi Factory Outlet oraz Hot Oil, które pod koniec swej dziaÅ‚alnoÅ›ci miaÅ‚y ambicjÄ™ rywalizować z gigantami na polskim rynku odzieżowym tj. Reserved, Cropp czy New Yorker. W sumie Semax stanowiÅ‚ 230 salonów o Å‚Ä…cznej powierzchni ponad 30 tys. m², dodatkowo centrala posiadaÅ‚a wÅ‚asny biurowiec i magazyny o Å‚Ä…cznej powierzchni blisko 11 tys. m². Spółka zatrudniaÅ‚a okoÅ‚o 1000 osób w sposób poÅ›rednio i bezpoÅ›redni13. Semax kilkukrotnie triumfowaÅ‚ zdobywajÄ…c nagrody dla rozwijajÄ…cych siÄ™ przedsiÄ™biorców. Rozwój uznawany za wzorcowy byÅ‚ możliwy dziÄ™ki współpracy z bankami PKO BP, Raiffeisen i BRE. Prognozy rozwoju byÅ‚y na tyle zadowalajÄ…ce, że Semax zdecydowaÅ‚ siÄ™ na emisjÄ™ obligacji, które dopiero w 2008 roku staÅ‚y siÄ™ popularne do tego stopnia, że spółka pomimo utrzymujÄ…cego siÄ™ popytu, nie byÅ‚a w stanie na dalszÄ… sprzedaż obligacji. 6 listopada 2008 r. suma wyemitowanych obligacji wynosiÅ‚a blisko 96%. Niestety inwestorzy przestraszyli siÄ™ informacji o kryzysie ekonomicznym. Ich reakcja byÅ‚a druzgocÄ…ca dla przedsiÄ™biorstwa. Branża odzieżowa od wielu lat byÅ‚a grupÄ… podwyższonego ryzyka. Już wczeÅ›niej z problemami borykaÅ‚ siÄ™ Top Secret, a równolegle do poznaÅ„skiej spółki powoli upadaÅ‚a inna bardziej znana marka - Diverse. Inwestorzy Semaxu, przestraszeni wizjÄ… utraty swoich pieniÄ™dzy wstrzymali siÄ™ z dalszym zakupem obligacji oraz nie odnawiali dotychczasowych pozycji.

            Nie tylko informacje o kryzysie i nieudana sprzedaż obligacji pogrążyÅ‚a poznaÅ„ski Semax. Zwyżka wartoÅ›ci dolara i euro, z jednej strony spowodowaÅ‚y wzrost zakupu towaru na Dalekim Wschodzie (nie ukrywajmy, wiÄ™kszość liczÄ…cych siÄ™ marek odzieżowych to wÅ‚aÅ›nie tam ma swoje szwalnie), a z drugiej wzrost wynajmu powierzchni handlowych, które w wiÄ™kszoÅ›ci kwotowane byÅ‚y w euro. Spółka nie tylko opieraÅ‚a swojÄ… dziaÅ‚alność o franschising, a również posiadaÅ‚a wÅ‚asne punkty handlowe. PamiÄ™tajmy również o zgubnej roli mass mediów w caÅ‚ej machinie upadku. Popyt z dnia na dzieÅ„ malaÅ‚, gdyż konsumenci informowani byli z każdej strony o nadciÄ…gajÄ…cym kryzysie. Ograniczenia w wydatkach na odzież - najbardziej dotknęły dwie marki poznaÅ„skiej spółki - Deep'a i Hot Oil'a.

            Trzecia marka - Vabbi - nie tylko nie notowaÅ‚a spadku sprzedaży, a wrÄ™cz odwrotnie - w obliczu pogÅ‚Ä™biajÄ…cej siÄ™ recesji uzyskaÅ‚a wzrost. Spowodowane byÅ‚o to profilem marki, która jest liderem w sprzedaży koÅ„cówek serii. W grudniu 2008 roku Semax prowadziÅ‚ rozmowy dotyczÄ…ce sprzedaży sieci Vabbi Factory Outlet, tak by uchronić przede wszystkim od likwidacji markÄ™ Deep, która w oczach zarzÄ…du byÅ‚a najważniejsza. Trzeba zauważyć, że franczyzobiorcy, którzy byli głównym źródÅ‚em dochodów spółki nie wiedzieli nic o jej problemach. Partnerzy dopiero w lutym 2009 r. zorientowali siÄ™ o caÅ‚ej sytuacji. Wielu z nich w styczniu dopiero otworzyÅ‚o swoje salony, liczÄ…c że współpraca z Semaxem, również dla nich okaże siÄ™ owocna. 13 marca 2009 r. inwestor, który miaÅ‚ przejąć Vabbi, również z obawy przed kryzysem, wycofaÅ‚ siÄ™ od dalszych dziaÅ‚aÅ„. ZarzÄ…d spółki zdecydowaÅ‚ siÄ™ na likwidacjÄ™ marki Deep i Hot Oil, podjÄ…Å‚ kolejnÄ… próbÄ™ sprzedaży Vabbi oraz zÅ‚ożyÅ‚ wniosek o upadÅ‚ość. NiedowierzajÄ…cy franczyzobiorcy otrzymali wypowiedzenia. Dla wielu z nich byÅ‚o to niezrozumiaÅ‚e. Jeszcze w styczniu 2009 roku, czyli 3 miesiÄ…ce po „poczÄ…tku koÅ„ca" otrzymywali informacjÄ™ o tym, iż podwyższone zostanÄ… ich prowizje. Pomimo tego, iż zarzÄ…d Semax S.A. robiÅ‚ co w jego mocy to ponad 150 salonów w poÅ‚owie roku zakoÅ„czyÅ‚o współpracÄ™ ze spółkÄ… (salony „firmowe" zostaÅ‚y także zamkniÄ™te).

           Vabbi nie udaÅ‚o siÄ™ sprzedać, lecz nikt siÄ™ nie spodziewaÅ‚, że uda siÄ™ przeprowadzić tÄ… operacjÄ™ z najmÅ‚odszÄ… córkÄ… Semaxu - Hot Oil'em, którÄ… przejÄ…Å‚ Wójcik Fashion. Vabbi Factory ocalaÅ‚ pod skrzydÅ‚ami poznaÅ„skiej spółki, natomiast Deep, który staÅ‚ siÄ™ jednÄ… z 10 najbardziej rozpoznawalnych marek, zostaÅ‚ zlikwidowany.

            WiÄ™kszość pracowników poznaÅ„skiego Semaxu straciÅ‚a pracÄ™. Trzeba zwrócić uwagÄ™ jednak, nie tylko na fakt wykwalifikowanej kadry spółki, która już znalazÅ‚a zatrudnienie w innych brandach odzieżowych, a również na franczyzobiorców, którzy zainwestowali ogromne pieniÄ…dze w otwarcie salonu. Taki koszt wahaÅ‚ siÄ™, w zależnoÅ›ci od powierzchni lokalu od 90 tys. zÅ‚ do 300 tys. zÅ‚. Wielu z nich nawiÄ…zaÅ‚o współpracÄ™ z innymi markami - przede wszystkim ze spółkÄ… LPP, która jest wÅ‚aÅ›cicielem takich marek jak np. Reserved, Croop czy House. Jednakże readaptacja salonów poniosÅ‚a za sobÄ… kolejne koszty, na które nie każdy mógÅ‚ sobie pozwolić. WiÄ™ksza część wÅ‚aÅ›cicieli salonów Hot Oil'a nie zdecydowaÅ‚a siÄ™ na współpracÄ™ z nowym wÅ‚aÅ›cicielem marki. Upadek jednej spółki odzieżowej doprowadziÅ‚ do bankructwa wiele osób, powodujÄ…c również zwolnienia pracowników swoich partnerów.

            CzÅ‚owiek jest istotÄ… rozumnÄ…, dlatego też nie każdy jest skazany na porażkÄ™ podczas zapaÅ›ci gospodarczej. Trzeba siÄ™ tylko potrafić odnaleźć w nowej rzeczywistoÅ›ci. Odwieczna zasada gospodarki nigdy siÄ™ nie zmienia - jedni tracÄ…, drudzy zyskujÄ…. Newsweek przeprowadziÅ‚ ankietÄ™14, w której respondenci wskazali produkty oraz usÅ‚ugi, na których majÄ… zamiar oszczÄ™dzać podczas kryzysu. Wyniki nie byÅ‚y zaskakujÄ…ce, wedÅ‚ug ankietowanych najÅ‚atwiej im bÄ™dzie zrezygnować z używek (40%), z wymiany samochodu (35%) oraz sprzÄ™tu AGD (26%), również z wizyt w restauracjach (26%) oraz z wakacji (22%). Wymienione sektory straciÅ‚y i to wiele, jak choćby legendarny General Motors, który chyliÅ‚ siÄ™ ku upadkowi, a przed bankructwem koncern z Detroit zostaÅ‚ uratowany dziÄ™ki pożyczkom rzÄ…dowym.

            Podczas zapaÅ›ci dobrze radzÄ… sobie producenci substytutów. Z jednej strony zadÅ‚użony na 90 mld dolarów „markowy producent" - General Motors musiaÅ‚ zwolnić wiÄ™kszość pracowników i zamknąć salony firmowe, z drugiej zaÅ› dyskonty spożywcze oferujÄ…ce zamianÄ™ droższych produktów na taÅ„sze15 przeżywajÄ… swój maÅ‚y renesans.

            Liderem wzrostu gospodarczego podczas kryzysu okazaÅ‚ siÄ™ również e-handel. Na sprzÄ™cie elektronicznym dziÄ™ki zakupom w Internecie możemy zaoszczÄ™dzić od 30 do nawet 40%16. PrzedsiÄ™biorstwa zajmujÄ…ce siÄ™ tego typu handlem oszczÄ™dzajÄ… na wynajmie pomieszczenia i na zatrudnianiu pracowników. By móc zaistnieć w Internecie trzeba umieć siÄ™ dobrze zareklamować. Sklepy internetowe korzystajÄ… z pozycjonowania, które polega (upraszczajÄ…c) na osiÄ…gniÄ™ciu jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. W ten sposób magia Internetu napÄ™dza wirtualny rynek, w którym wykwalifikowany pracownik wiedzie prym. W tej branży rzadko dochodzi do spektakularnych upadków. Można rzec wrÄ™cz odwrotnie, wiele przedsiÄ™biorców zmienia swój profil dziaÅ‚alnoÅ›ci tak by zaistnieć w sieci, która okazaÅ‚a siÄ™ lekiem na zÅ‚o kryzysu. WspomnieliÅ›my o wyszukiwarkach oraz reklamie, wiÄ™c trudno w takim razie nie wspomnieć o Google Corp., który jest potentatem wirtualnego Å›wiata. DziÄ™ki swojej polityce rozwoju, pomimo zapaÅ›ci, Google w 2009 roku powiÄ™kszyÅ‚a swoje zyski w stosunku do roku ubiegÅ‚ego o 19%17. „MieliÅ›my dobry kwartaÅ‚ - pokazaÅ‚ on, że Å›wietnie radzimy sobie w trudnych warunkach. Ostrożnie wprowadzamy mechanizmy oszczÄ™dnoÅ›ciowe, co zwiÄ™ksza naszÄ… wydajność. To wÅ‚aÅ›nie ona byÅ‚a dla nas najważniejszym celem przez ostatnie pół roku. DziÄ™ki temu powinniÅ›my być w dobrej sytuacji, kiedy kryzys siÄ™ już skoÅ„czy18" - powiedziaÅ‚ dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy gigantem z Mountain View Eric Schmidt podczas telekonferencji prasowej.

W Google nie widać kryzysu, choć nie obyło się w korporacji bez zwolnień, gdyż tak jak wszyscy zarząd obawia się marazmu. W latach 2008 - 2010 potentat zainwestował w szereg aplikacji, wartych miliony dolarów takich jak system android, system chrome os, google docs czy sklep z aplikacjami Google Apps. Google nie tylko tworzył, a również zakupił inne przedsiębiorstwa wirtualne m.in. DocVerse, Aardvark, Gizmo5 czy ReMail umacniając się na pozycji lidera.

            Nie tylko sam Å›wiatowy kryzys, ale również jego zapowiedzi wywoÅ‚aÅ‚y zawirowania zarówno w gospodarce, jak i również na rynkach pracy, na których powiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ znacznie ilość bezrobotnych, pomimo wprowadzanych przez ustawodawców na caÅ‚ym Å›wiecie reform majÄ…cych na celu zmniejszenie niekorzystnego wpÅ‚ywu recesji na ludność.

            Wg danych International Labour Organisation bezrobocie na w latach 2007 i 2008 oscylowaÅ‚o w granicach 6% w skali Å›wiatowej, co daje ok. 185 mln bezrobotnych19. Znaczny wzrost ich iloÅ›ci w 2009 r. jest najlepszym dowodem na to jak wiele paÅ„stw nie poradziÅ‚o sobie z globalnym kryzysem. W Polsce stopa bezrobocia 20 obliczona jako procentowy udziaÅ‚ liczby bezrobotnych w liczbie ludnoÅ›ci aktywnej zawodowo w IV kwartale roku 2008 wynosiÅ‚ 9,5% , w kolejnym roku 11,9% a w styczniu 2010 r. 12,7% - blisko 2 miliony. osób bez pracy w poczÄ…tkach bieżącego roku nie pobudza do radosnych prognoz na przyszÅ‚ość. ZwÅ‚aszcza jeÅ›li wierzyć prognozom wzrostu liczby ludnoÅ›ci oraz zasobów ludnoÅ›ci zdolnej do pracy stworzonym przez ONZ21 liczba ludnoÅ›ci z 6 909 mln w 2010 r. wzroÅ›nie do 9 150 mln w roku 2050. Przy jednoczesnym bardzo poważnym spadku iloÅ›ci osób zdolnych do pracy, czyli w wieku 15 - 64 lata - 1 218 mln w 2010 r. spadnie do 1 208 mln w skali Å›wiatowej. Dla Polski te prognozy demograficzne również nie przedstawiajÄ… siÄ™ nazbyt optymistycznie szacowany spadek liczby ludnoÅ›ci w roku 2050 wynosi 4 -6 mln w stosunku do roku bieżącego, co skutkuje zmniejszeniem zasobów ludnoÅ›ci zdolnej do pracy z 5 339 tys. do 2 796 tys. w 2050 r. Spadek o ponad poÅ‚owÄ™ tej iloÅ›ci przy jednoczesnym niepeÅ‚nym zatrudnieniu wÅ›ród wszystkich zdolnych do pracy może okazać siÄ™ dla Polski pierwszej poÅ‚owy XXI wieku bardzo poważnym hamulcem rozwoju gospodarczego, który w swych skutkach może okazać siÄ™ o wiele poważniejszy niż kryzys gospodarczy.

Autor: Aleksandra Krasuska, Miłosz Ukleja -

Koło Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych WPiA UWM



1 P. Karnaszewski, Jak narastał amerykański kryzys, Forbes, nr 11/2008, s. 16-17.

2 Tamże, s. 16.

3 Tamże, str. 16.

4 Tamże, str. 16.

5 Tamże, str. 17.

6 M. Węglewski, To tylko kryzys, Newsweek, 41/2008, s.60.

7 http://www.parp.gov.pl/, stan na dzień: 28.02.2010 r.

8 http://www.nbp.pl/publikacje, stan na dzień: 01.03.2010 r.

9 Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. O szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, t.jedn.: Dz. U. z 2003 r., nr 90, poz. 844, art. 3 pkt. 2.

10 Tamże, art. 3 pkt. 2, in fine.

11 Ustawa z dnia 1 lipca 2009 r. O łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, t. jedn.: Dz. U. 2009 r., nr 125, poz. 1035.

12 http://franchising.pl/, stan na dzień: 9.03.2010.

13 http://franchising.pl/, stan na dzień: 9.03.2010.

14M. Rabij, Jasna strona kryzysu, Newsweek, nr 43/2008, s. 68-69.

15Tamże, str. 68.

16Tamże, str. 68

17 http://www.theregister.co.uk/, stan: 9.03.2010 r.

18 http://www.theregister.co.uk/, stan: 9.03.2010 r.

19 http://www.ilo.org, stan na dzień: 01.03.2010 r.

20 http://www.stat.gov.pl, stan na dzień: 04.03.2010 r.

21 http://esa.un.org/unpp, stan na dzień: 08.03.2010 r.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika