Regulamin studiów

Regulamin

Studiów Uniwersytetu w Białymstoku

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy regulamin ma zastosowanie do prowadzonych na Uniwersytecie w Białymstoku,
zwanym dalej UwB, studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich realizowanych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej.

§ 2

1. Regulamin studiów UwB określa organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta.

2. Regulamin studiów określa tak?e warunki i tryb uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami uczniów.

§ 3

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) absolutorium - zaliczenie objętych planem studiów przedmiotów i zdanie obowiązujących egzaminów oraz spełnienie innych wymagań przewidzianych planem studiów, a tym samym uzyskanie wymaganej planem studiów liczby punktów ECTS, z wyłączeniem złożenia pracy dyplomowej/projektu dyplomowego i zdania egzaminu dyplomowego;

2) indywidualny tok studiów (ITS) - program nauczania mający na celu rozszerzenie zakresu wiedzy w ramach studiowanego kierunku (specjalności) oraz plan studiów ustalający indywidualną organizację toku studiów i sposób jego realizacji;

3) indywidualna organizacja studiów (IOS) - sposób realizacji planu studiów polegający na ustaleniu indywidualnych zasad uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych i zaliczania przedmiotów objętych planem studiów;

4) plan studiów - dokument określający szczegółową organizację toku studiów na danym kierunku i poziomie kształcenia, w szczególności formę i wymiar godzin zajęć dydaktycznych       z przedmiotów przewidzianych do realizacji na kolejnych etapach (semestrach/latach) studiów, formę zaliczania poszczególnych przedmiotów (zaliczenie/egzamin) i przyporządkowaną im liczbę punktów ECTS oraz liczbę punktów ECTS wymaganą do uzyskania zaliczenia każdego etapu studiów;

5) program nauczania - dokument określający cele i założone efekty kształcenia na danym kierunku studiów i poziomie nauczania oraz sposób ich osiągnięcia, w szczególności poprzez określenie treści kształcenia;

6) przedmioty równoważne - przedmioty, których efekty kształcenia są zbieżne i których zaliczenie traktowane jest w rozliczeniu etapu studiów jako ekwiwalentne;

7) równoważne etapy studiów - realizowane zgodnie z programami nauczania i planami studiów etapy studiów, których efekty kształcenia są zbieżne i których zaliczenie traktowane jest jako ekwiwalentne;

8) punkty ECTS (European Credit Transfer System) - przyporządkowane poszczególnym przedmiotom punkty zaliczeniowe, wyrażające osiągnięcie efektów kształcenia, których uzyskanie wymaga określonego nakładu pracy studenta;

9) studia równoległe - studia, które student realizuje jednocześnie na dwóch lub więcej kierunkach/specjalnościach studiów.

§ 4

Rektor jest przełożonym wszystkich studentów i sprawuje nadzór nad działalnością dydaktyczną uczelni.

§ 5

1. Dziekan sprawuje nadzór nad realizacją planu studiów i programu nauczania oraz podejmuje decyzje we wszystkich niezastrzeżonych dla innych organów sprawach studenckich związanych z przebiegiem studiów na wydziale.

2. Od podjętych przez dziekana decyzji dotyczących indywidualnych spraw studenckich przysługuje odwołanie do Rektora. Decyzje podjęte przez Rektora są ostateczne.

3. Odwołania do Rektora składa się za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

§ 6

1. Reprezentantem ogółu studentów UwB są organy samorządu studenckiego.

2. Odpowiednie organy samorządu studenckiego wyrażają opinię, decydują lub współdecydują z organami Uniwersytetu, w zakresie określonym obowiązującymi przepisami, we wszystkich sprawach dotyczących studentów.

§ 7

Dziekan po zasięgnięciu opinii organu samorządu studenckiego może powołać spośród nauczycieli akademickich opiekunów lat. Do zadań opiekuna roku należy w szczególności udzielanie pomocy, porady i konsultacji w sprawach związanych z problemami dydaktycznymi      i socjalnymi studentów oraz opiniowanie indywidualnych spraw studentów związanych z tokiem studiów, na wniosek zainteresowanego studenta lub dziekana. Dziekan może określić szczegółowy zakres obowiązków opiekuna roku.

Rozdział II

Podejmowanie studiów

§ 8

1. Warunki i tryb rekrutacji na poszczególne kierunki i formy studiów określa Senat.

2. Studia na Uniwersytecie można podjąć również w trybie:

1) przeniesienia z innej uczelni,

2) wznowienia studiów.

3. Szczegółowe zasady dotyczące przeniesienia i wznowienia regulują zapisy rozdziału VI niniejszego regulaminu.

4. Nabycie praw studenta następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania. Złożenie ślubowania student potwierdza na piśmie.

5. Prawa i obowiązki studenta wygasają z dniem ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów.

6. Student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks. Indeks dokumentuje przebieg studiów    i jest własnością studenta. Legitymacja studencka jest dokumentem poświadczającym status studenta i podlega zwrotowi z chwilą ukończenia studiów, skreślenia z listy studentów lub zawieszenia w prawach studenta.

§ 9

1. Wybitnie uzdolniony uczeń szkoły ponadgimnazjalnej może uczestniczyć w zajęciach przewidzianych planem studiów i programem nauczania na kierunku zgodnym z jego uzdolnieniami.

2. Decyzję o uczestniczeniu ucznia w zajęciach podejmuje dziekan wydziału na wniosek ucznia. Wydanie decyzji następuje po uzyskaniu zgody rodziców lub prawnych opiekunów ucznia oraz zgody dyrektora szkoły, do której uczeń uczęszcza.

3. Uczeń obowiązany jest do przestrzegania przepisów obowiązujących na UwB.

4. Szczegółowy tryb i zasady uczestnictwa ucznia w zajęciach dydaktycznych określa rada wydziału.

Rozdział III

Prawa i obowiązki studenta

§ 10

1. Student ma prawo do:

1) poszanowania godności osobistej ze strony każdego członka społeczności akademickiej,

2) zdobywania wiedzy, rozwijania własnych zainteresowań naukowych oraz korzystania w tym celu z pomieszczeń, urządzeń i środków oraz zbiorów bibliotecznych uczelni zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3) decydowania, współdecydowania lub opiniowania we wszystkich sprawach dotyczących studentów, w zakresie określonym obowiązującymi przepisami,

4) zgłaszania do władz jednostek organizacyjnych uczelni, za pośrednictwem właściwych organów samorządu studenckiego, postulatów dotyczących programów nauczania, planów studiów i ich realizacji oraz innych spraw ważnych dla przebiegu studiów i spraw bytowych studentów,

5) otrzymywania nagród i wyróżnień,

6) otrzymywania stypendium naukowego za wyróżniające osiągnięcia w nauce,

7) zrzeszania się w już istniejących organizacjach studenckich i zakładania nowych,

8) uczestniczenia w badaniach naukowych i zrzeszania się w kołach naukowych działających na UwB,

9) uczestniczenia w zajęciach otwartych na innych kierunkach studiów i pozostałych zajęciach za zgodą prowadzącego,

10) konsultacji prowadzonych przez nauczycieli akademickich w czasie ich dyżurów,

11) realizacji części programu studiów na innej uczelni krajowej lub zagranicznej,

12) uzyskania świadczeń z funduszu pomocy materialnej, jeżeli spełnia warunki określone          w odrębnych przepisach,

13) opieki lekarskiej i ochrony zdrowia (także niepracującego małżonka i dzieci) zgodnie             z odrębnymi przepisami,

14) korzystania z pomocy uczelni (Biura Karier) w uzyskaniu informacji o miejscach pracy, możliwościach odbywania praktyk i staży zawodowych,

15) korzystania z bazy materialnej uczelni zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 11

1. Organy uczelni zobowiązane są do podejmowania działań zmierzających do zapewnienia równych szans realizacji kształcenia na studiach wyższych przez studentów niepełnosprawnych, uwzględniając stopień i charakter niepełnosprawności oraz specyfikę danego kierunku studiów.

2. Studentom niepełnosprawnym, którym niepełnosprawność ogranicza możliwość pełnego uczestnictwa w zajęciach i przystąpienia do zaliczeń i egzaminów w trybie ogólnie obowiązującym, przysługuje prawo do składania wniosków o zastosowanie alternatywnych rozwiązań umożliwiających studiowanie, w tym także składanie egzaminów i uzyskiwanie zaliczeń stosownie do ich możliwości.

3. Dostosowanie formy uczestnictwa w zajęciach, uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów nie prowadzi do zmniejszania wymagań merytorycznych w stosunku do studenta niepełnosprawnego.

4. Wniosek o zastosowanie rozwiązań alternatywnych powinien być zaopiniowany przez Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych i złożony do właściwego dziekana.

5. Szczegółowe zasady wprowadzania i zastosowania rozwiązań alternatywnych wobec studentów niepełnosprawnych ustala Senat.

§ 12

1. Do podstawowych obowiązków studenta należy postępowanie zgodne z treścią ślubowania i regulaminem, a w szczególności:

1) zdobywanie wiedzy,

2) poszanowanie praw i obyczajów akademickich,

3) dbałość o dobre imię UwB,

4) poszanowanie mienia Uniwersytetu,

5) przestrzeganie przepisów obowiązujących na uczelni,

6) wypełnianie zobowiązań wynikających z podjęcia studiów na danym kierunku (uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych, uzyskiwanie zaliczeń, składanie egzaminów, odbywanie praktyk),

7) terminowe wypełnianie zobowiązań wobec uczelni, w tym zapisywanie się na zajęcia, jeśli taki obowiązek istnieje na danym kierunku studiów, wnoszenie należnej opłaty, dokumentowanie przebiegu studiów zgodnie z ogólnie obowiązującymi na danym kierunku wymogami w tym zakresie, zaliczanie obowiązkowych szkoleń (np. szkolenia bibliotecznego, szkolenia BHP),

8) niezwłoczne powiadamianie uczelni o zmianie nazwiska, stanu cywilnego, adresu, danych mających wpływ na uzyskanie pomocy materialnej oraz zawiadamianie uczelni o powodach absencji na zajęciach dydaktycznych, w przypadku choroby niezwłoczne dostarczanie zaświadczenia lekarskiego.

Rozdział IV

Organizacja studiów

§ 13

1. Rok akademicki rozpoczyna się nie później niż 1 października i trwa nie dłużej niż do 30 września następnego roku kalendarzowego.

2. Rada wydziału może wyznaczyć inne terminy rozpoczęcia roku akademickiego na studiach niestacjonarnych.

3. Ramową organizację roku akademickiego określa Rektor w porozumieniu z organami samorządu studenckiego, najpóźniej do 15 czerwca roku poprzedzającego rok akademicki.

4. Rektor i dziekan mogą w ciągu roku akademickiego ustalić dodatkowe dni lub godziny wolne od zajęć.

5. Dziekan, w porozumieniu z wydziałowym organem samorządu studenckiego, ustala szczegółową organizację roku akademickiego i harmonogramy sesji egzaminacyjnych na poszczególnych kierunkach i latach studiów prowadzonych na danym wydziale.

6. Szczegółowy rozkład i obsada kadrowa zajęć powinny być podawane do wiadomości studenta nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem semestru lub roku akademickiego.

§ 14

1. Studia realizowane są według planów i programów nauczania uchwalonych przez radę wydziału po zasięgnięciu opinii wydziałowego organu samorządu studenckiego.

2. Plan studiów i program nauczania powinny być ogólnie dostępne. Informacja o obowiązującym planie studiów jest podawana do wiadomości studentów poprzez zamieszczenie jej na stronach internetowych wydziału i wywieszenie na wydziałowych tablicach ogłoszeń, nie później niż na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.

3. Zmiany w planach studiów i programach nauczania wprowadza się nie później niż na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, w trybie określonym w ust. 1.

4. Student powinien odbyć studia według planu studiów i programu nauczania obowiązującego  w roku akademickim, w którym rozpoczął naukę, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Student powtarzający rok studiów, kontynuujący naukę po urlopie lub wznowieniu oraz student przeniesiony z innej szkoły wyższej może być zobowiązany do uzupełnienia różnic programowych. O zakresie, sposobie i terminie uzupełnienia różnic programowych decyduje dziekan.

6. Zajęcia dydaktyczne na studiach mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, po spełnieniu warunków określonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

7. Zajęcia dydaktyczne na uczelni oraz sprawdziany wiedzy lub umiejętności, a także egzaminy dyplomowe mogą być prowadzone w języku obcym. Warunkiem prowadzenia w języku obcym zajęć niebędących lektoratami oraz zajęciami na studiach filologicznych (prowadzonymi standardowo w języku obcym) jest:

1) przyjęcie przez radę wydziału programu zajęć,

2) zapewnienie studentom materiałów dydaktycznych opracowanych w języku obcym,

3) w przypadku zajęć z przedmiotów obowiązkowych zapewnienie studentom możliwości udziału w zajęciach realizowanych w języku polskim Szczegółowe warunki prowadzenia zajęć, przeprowadzania sprawdzianów wiedzy oraz egzaminów dyplomowych w języku obcym ustala rada wydziału.

§ 15

1. Zasady i tryb odbywania i zaliczania praktyk wynikających z planu studiów określa rada wydziału.

2. Udział studenta w pracach obozu naukowego może być, na wniosek studenta lub osoby prowadzącej obóz, podstawą zaliczenia praktyki studenckiej, jeżeli efekty realizacji programu obozu są zbieżne z efektami założonymi dla praktyki przewidzianej w programie studiów. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może zaliczyć praktykę na podstawie udokumentowanych przez studenta doświadczeń zawodowych lub prowadzonej działalności, jeżeli uzasadnione jest uznanie, że w ich wyniku osiągnięte zostały efekty założone dla praktyki przewidzianej w programie studiów.

4. Student, który z uzasadnionych przyczyn nie odbył praktyki w terminie przewidzianym planem studiów, może otrzymać zezwolenie dziekana na jej odbycie w innym terminie, nie kolidującym z zajęciami wynikającymi z planu studiów.

5. W stosunku do studenta, który nie zaliczył w danym roku praktyki przewidzianej planem studiów, dziekan wydaje decyzję na podstawie § 26.

§ 16

1. Rada wydziału, uwzględniając wymogi zawarte w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów, ustala ofertę przedmiotów do wyboru.

2. Uruchomienie zajęć z przedmiotów oferowanych do wyboru może być uzależnione od liczby studentów chętnych do udziału w zajęciach.

3. Zapisy na zajęcia z przedmiotów oferowanych do wyboru w każdym semestrze odbywają się w terminach ustalonych przez dziekana. Studenci nie mogą dokonywać zmiany zapisów po ustalonym terminie, chyba że dziekan postanowi inaczej.

§ 17

1. Do prowadzenia wykładów i seminariów dyplomowych, przyjmowania egzaminów, kierowania pracami dyplomowymi oraz ich recenzowania uprawnione są osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.

2. Rada wydziału może upoważnić do czynności wymienionych w ust. 1 osoby posiadające stopień naukowy doktora. Upoważnienie dotyczy konkretnych zajęć i jest udzielane na czas określony. W szczególnych przypadkach upoważnienie to może być udzielone bezterminowo.

3. W uzasadnionych wypadkach do prowadzenia wykładów mogą być upoważnione osoby inne niż wymienione w ust. 1 i 2 posiadające odpowiednie kwalifikacje.

§ 18

1. Dziekan może wyrazić zgodę na indywidualną organizację studiów (IOS) w odniesieniu do studenta:

1) znajdującego się w sytuacji utrudniającej systematyczne uczestniczenie w zajęciach,

2) studiującego na dwóch lub więcej kierunkach studiów lub specjalnościach, przy czym na kierunku, na którym student występuje o IOS, powinien uzyskać średnią powyżej 4.0,

3) odbywającego część studiów na uczelni zagranicznej,

4) realizującego jednosemestralne lub roczne studia poza macierzystą uczelnią w ramach Programu Mobilności Studentów (MOST),

5) uczestniczącego w pracach badawczych.

2. Dziekan udziela zgody na realizację indywidualnej organizacji studiów (IOS) na okres nie dłuższy niż jeden rok akademicki z możliwością jego przedłużenia. Wniosek o udzielenie zgody na IOS na podstawie ust. 1 pkt 2 student składa nie później niż 30 dni od daty rozpoczęcia roku akademickiego.

3. O indywidualną organizację studiów może ubiegać się student, który zaliczył I rok studiów. W wyjątkowych przypadkach dziekan może zadecydować inaczej.

4. Przyznanie IOS upoważnia studenta do częściowego zwolnienia z obowiązku uczęszczania na zajęcia dydaktyczne, co nie oznacza zmniejszenia wobec studenta wymagań odnoszących się do zakresu i poziomu wiedzy z przedmiotów przewidzianych planem oraz programem studiów na danym kierunku kształcenia.

5. Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na które student korzystający z IOS ma obowiązek uczęszczać.

6. Sposób i termin zaliczeń pozostałych przedmiotów student uzgadnia indywidualnie                 z prowadzącymi przedmioty i przedstawia do zatwierdzenia dziekanowi w ciągu 30 dni o dnia wydania decyzji o IOS.

7. W przypadku naruszenia przez studenta ustalonych zasad realizacji indywidualnej organizacji studiów lub braku postępów w nauce dziekan może cofnąć zgodę na IOS.

8. Wykonywanie pracy zarobkowej nie może stanowić jedynego uzasadnienia ubiegania się o IOS na studiach stacjonarnych.

§ 19

1. Dziekan może wyrazić zgodę na indywidualny tok studiów (ITS) w odniesieniu do studenta, który zaliczył ze szczególnie dobrymi wynikami rok studiów (minimalna średnia ocen 4,75).        W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może przyznać ITS osobie nie spełniającej tego kryterium.

2. Student realizuje indywidualny tok studiów pod kierunkiem wybranego przez siebie opiekuna naukowego. Opiekunem naukowym może być pracownik naukowodydaktyczny posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.

3. Do pisemnego wniosku o zezwolenie na indywidualny tok studiów należy dołączyć:

1) pisemną zgodę opiekuna naukowego,

2) uzgodniony z opiekunem indywidualny program nauczania oraz plan studiów ustalający ich indywidualną organizację i sposób realizacji, w tym określenie zajęć, na które student ma obowiązek uczęszczać, oraz zajęć, które student będzie zaliczał indywidualnie w uzgodnieniu     z prowadzącym zajęcia.

4. Studia odbywane według ITS mogą prowadzić do skrócenia okresu kształcenia, nie mogą natomiast powodować jego wydłużenia.

5. Do dnia 30 września każdego roku opiekun naukowy przedstawia dziekanowi informację          o postępach w nauce studenta, nad którym sprawuje opiekę. Jeżeli student nie osiąga zadowalających wyników, dziekan może cofnąć zgodę na indywidualny tok studiów.

§ 20

1. Na uczelni funkcjonuje Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS), zgodnie      z którym osiągnięcia studenta wyrażane są za pomocą punktów zaliczeniowych (punktów ECTS).

2. Rada wydziału ustala szczegółowe zasady punktacji ECTS dla poszczególnych kierunków studiów z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów wydanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

3. Organizacja i tok studiów uwzględniają przenoszenie i uznawanie wyników osiągniętych przez studenta w jednostce organizacyjnej uczelni macierzystej lub w innej uczelni, w tym zagranicznej, zgodnie z zasadami systemu przenoszenia osiągnięć, określonymi przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

Rozdział V

Zaliczenie roku

§ 21

1. Rada wydziału ustala okres zaliczeniowy (semestr lub rok akademicki) obowiązujący dla prowadzonych kierunków i form studiów i określa w planie studiów okres zaliczeniowy dla danego przedmiotu.

2. Warunkiem zaliczenia przedmiotu lub praktyki jest wypełnienie przez studenta wymagań określonych przez nauczyciela akademickiego lub opiekuna praktyki, zgodnych z zasadami przyjętymi przez radę wydziału.

3. Warunkiem zaliczenia semestru lub roku studiów jest zaliczenie w terminie ustalonym organizacją roku akademickiego wszystkich przedmiotów oraz spełnienie innych wymagań określonych w planach studiów dla danego etapu studiów, a tym samym uzyskanie określonej liczby punktów ECTS.

4. Liczba egzaminów nie może przekroczyć ośmiu w roku akademickim, a pięciu w jednej sesji egzaminacyjnej.

5. Zasady usprawiedliwiania nieobecności studenta na zajęciach i egzaminach ustala dziekan.

§ 22

1. Student jest zobowiązany uzyskać zaliczenie zajęć określonych planem studiów w terminach ustalonych organizacją roku akademickiego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach prowadzący zajęcia może, za zgodą dziekana, zaliczyć studentowi zajęcia w innym wskazanym terminie.

2. W przypadku niezaliczenia zajęć w przewidzianym terminie student przystępuje do zaliczenia  w drugim terminie - poprawkowym, z zastrzeżeniem ust. 3, 4. Po uzyskaniu w drugim, poprawkowym terminie zaliczenia zajęć warunkującego dopuszczenie do egzaminu studentowi przysługuje tylko jeden termin egzaminu, przypadający w poprawkowej sesji egzaminacyjnej.

3. Student, który nie uzyskał zaliczenia zajęć w pierwszym terminie z powodu usprawiedliwionej przez dziekana nieobecności na zajęciach, nie traci prawa do pierwszego terminu zaliczenia.

4. Student, który nie uzyskał zaliczenia zajęć w pierwszym terminie z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach, traci prawo do drugiego, poprawkowego terminu zaliczenia.

5. Student uczestniczący w pracach badawczych lub wdrożeniowych może być zwolniony         z udziału w niektórych zajęciach z przedmiotu, z którym związana jest tematycznie realizowana praca. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan.

§ 23

1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie obowiązkowych zajęć            z danego przedmiotu określonych planem studiów.

2. Student ma prawo do dwóch terminów egzaminów z każdego przedmiotu w danym okresie zaliczeniowym, z zastrzeżeniem ust. 3, 4 oraz § 22 ust. 2. Terminy te przypadają odpowiednio    w sesji egzaminacyjnej głównej i sesji egzaminacyjnej poprawkowej, chyba że student              w uzgodnieniu z egzaminatorem przystąpi do egzaminu w terminie przed sesją.

3. Student może przystąpić do egzaminu z danego przedmiotu w drugim terminie przypadającym w sesji poprawkowej, jeżeli wcześniej nie przystąpił do egzaminu z tego przedmiotu lub uzyskał z niego ocenę niedostateczną.

4. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na egzaminie w ustalonym terminie student traci prawo do jednego egzaminu.

5. W przypadku usprawiedliwionej przez dziekana nieobecności na egzaminie w pierwszym lub drugim terminie student ma prawo odpowiednio do dwóch lub jednego terminu egzaminu. Ostatni egzamin powinien odbyć się nie później niż 30 września.

6. Za zgodą dziekana student może uczestniczyć w zajęciach, uzyskiwać zaliczenia i zdawać egzaminy z przedmiotów przewidzianych w planach studiów na wyższych latach, o ile uzyskał zaliczenia i zdał egzaminy warunkujące udział w tych zajęciach.

§ 24

1. Wszystkie przedmioty przewidziane planem studiów kończą się egzaminem lub zaliczeniem.

2. Przy egzaminach i zaliczeniach przedmiotów stosuje się następujące oceny pozytywne: bardzo dobry, dobry plus, dobry, dostateczny plus, dostateczny, i ocenę negatywną - niedostateczny.

3. Ocenom określonym w ust. 2 przyporządkowuje się następujące wartości liczbowe                 i oznaczenia literowe:

  • bardzo dobry 5 A
  • dobry plus 4,5 B
  • dobry 4 C
  • dostateczny plus 3,5 D
  • dostateczny 3 E
  • niedostateczny 2 F

4. Rada wydziału określa, które przedmioty niekończące się egzaminem mogą być zaliczane bez wpisywania oceny. Wpisów takich nie uwzględnia się przy obliczaniu średniej.

§ 25

1. W ciągu siedmiu dni od daty ogłoszenia wyników zaliczenia/egzaminu student, który zgłasza umotywowane zastrzeżenia co do bezstronności, formy, trybu lub przebiegu zaliczenia/egzaminu ma prawo złożyć wniosek o przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu komisyjnego. W przypadku uznania zasadności wniosku dziekan decyduje o:

1) w odniesieniu do zaliczenia/egzaminu pisemnego - komisyjnym zweryfikowaniu oceny pracy lub dopuszczeniu do ustnego zaliczenia/egzaminu komisyjnego,

2) w odniesieniu do zaliczenia/egzaminu ustnego - dopuszczeniu do ustnego zaliczenia/egzaminu komisyjnego.

2. W uzasadnionych przypadkach dziekan może zadecydować o przeprowadzeniu egzaminu komisyjnego lub zaliczenia komisyjnego z własnej inicjatywy lub z inicjatywy organu samorządu studenckiego.

3. Egzamin komisyjny lub zaliczenie komisyjne powinny odbyć się w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, jednak nie później niż do 30 września.

4. Egzamin komisyjny lub zaliczenie komisyjne przeprowadza trzyosobowa komisja powołana przez dziekana, w skład której wchodzi dziekan, prodziekan lub inny upoważniony przez dziekana nauczyciel akademicki jako przewodniczący oraz co najmniej jeden specjalista                  z zakresu przedmiotu objętego egzaminem. Członkiem komisji może być nauczyciel akademicki, który wystawił ocenę weryfikowaną w trybie komisyjnym. Na wniosek studenta w skład komisji może wejść jako obserwator przedstawiciel organów samorządu studenckiego lub wskazany przez studenta nauczyciel akademicki.

§ 26

1. W stosunku do studenta, który nie zaliczył roku (semestru) studiów, dziekan może wydać decyzję o:

1) wpisie warunkowym na następny rok studiów (semestr) w przypadku niezaliczenia nie więcej niż dwóch przedmiotów z zastrzeżeniem ust. 2,

2) powtarzaniu roku lub semestru,

3) powtarzaniu roku lub semestru z prawem zaliczania i zdawania niektórych uzgodnionych        z  dziekanem przedmiotów z następnego roku studiów,

4) skreśleniu z listy studentów.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może podjąć decyzję o wpisie warunkowym na rok następny studenta, który nie zaliczył więcej niż dwóch przedmiotów.

§ 27

1. Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:

1) niepodjęcia studiów, a w szczególności:

a) niepotwierdzenia na piśmie faktu złożenia ślubowania oraz nieodebrania indeksu i legitymacji studenckiej w przeciągu 30 dni od daty wpisania w poczet studentów UwB,

b) niepodpisania umowy o warunkach odpłatności za studia do dnia 30 października.

2) pisemnej rezygnacji ze studiów,

3) niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub niezdania egzaminu dyplomowego,

4) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.

2. Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:

1) stwierdzenia braku postępów w nauce, w szczególności gdy student więcej niż raz nie zaliczył danego etapu studiów lub danego przedmiotu,

2) nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku studiów w określonym terminie,

3) niewniesienia opłat związanych z odbywaniem odpłatnych zajęć dydaktycznych.

Rozdział VI

Przeniesienia, studia równoległe, wznowienia

§ 28

1. Student innej szkoły wyższej, w tym również zagranicznej, po ukończeniu pierwszego roku studiów może ubiegać się o przyjęcie w poczet studentów UwB, o ile wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów uczelni, w której dotychczas studiował. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może podjąć decyzję o przeniesieniu studenta w trakcie pierwszego roku studiów.

2. Decyzję w sprawie przyjęcia studenta przenoszącego się z innej szkoły wyższej podejmuje dziekan. W przypadku cudzoziemców na wniosek dziekana decyzję podejmuje Rektor.

3. Dziekan, podejmując decyzję o przyjęciu, określa warunki, termin i sposób uzupełniania różnic programowych oraz ustala wykaz przedmiotów równoważnych realizowanych na uczelni, z której przenosi się student, wraz z określeniem liczby punktów ECTS przyznanej tym przedmiotom. Decyzje są podejmowane zgodnie z zasadami przenoszenia osiągnięć określonymi przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego.

4. Student przyjęty w poczet studentów UwB w drodze przeniesienia z innej uczelni składa ślubowanie.

§ 29

1. Student może ubiegać się o:

1) przeniesienie do innej uczelni lub na inny kierunek studiów w ramach UwB,

2) zmianę formy studiów na danym kierunku.

2. Student, który zamierza przenieść się do innej szkoły wyższej, zobowiązany jest:

1) pisemnie powiadomić dziekana jednostki macierzystej nie później niż 14 dni przed planowanym terminem przeniesienia,

2) przedłożyć kartę obiegową,

3) zwrócić legitymację studencką.

3. W stosunku do studenta, który złożył zawiadomienie o przeniesieniu do innej szkoły wyższej, dziekan podejmuje decyzję dotyczącą wstrzymania wypłaty świadczeń z funduszu pomocy materialnej.

§ 30

1. Postanowienia § 28 ust. 1, 2, 3 stosuje się odpowiednio do studentów ubiegających się         o zmianę kierunku studiów w ramach UwB. Dziekan wydziału przyjmującego studenta niezwłocznie zawiadamia o podjętej decyzji władze wydziału, na którym student dotychczas studiował.

2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, może być uwarunkowana sprawdzianem wiadomości lub umiejętności studenta wymaganych na danym kierunku studiów, jeżeli warunki rekrutacji na dany kierunek przewidywały dodatkowe egzaminy wstępne sprawdzające wiedzę lub umiejętności kandydatów na studia. Zakres oraz sposób jego przeprowadzania ustala dziekan.

§ 31

1. Warunkiem ubiegania się o zmianę formy studiów jest spełnienie przez studenta kryteriów ustalonych uchwałą rady wydziału.

2. Przy zmianie formy studiów postanowienia § 28 ust. 1, 2, 3 stosuje się odpowiednio.

§ 32

1. Student może podejmować studia równoległe na innych kierunkach i specjalnościach, także    w innych szkołach wyższych. Student ma obowiązek o fakcie podjęcia studiów równoległych powiadomić dziekana.

2. Warunkiem ubiegania się o podjęcie studiów równoległych w trybie innym niż rekrutacja jest zaliczenie co najmniej pierwszego roku studiów, wypełnienie wszystkich obowiązków związanych z tokiem studiów na kierunku podstawowym oraz uzyskanie pozytywnej opinii dziekana wydziału, na którym student studiuje kierunek podstawowy.

3. Rada wydziału ustala wewnętrzne zasady przyjęć na studia równoległe wraz z określeniem limitu przyjęć dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.

§ 33

1. Student, który został skreślony z listy studentów, może wznowić studia za zgodą dziekana nie wcześniej niż w następnym roku akademickim, w okresie nie dłuższym niż pięć lat od daty pierwszego skreślenia na danym kierunku studiów, z zastrzeżeniem ust. 5. Postanowienia § 28 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

2. Wznowienie następuje na ten sam kierunek studiów, z którego student uprzednio został skreślony.

3. W przypadku upływu terminu określonego w ust. 1 przyjęcie na studia odbywa się na ogólnych zasadach rekrutacji.

4. Dziekan może podjąć decyzję o wznowieniu studiów na roku lub semestrze odpowiednio niższym jeżeli uzna, że od momentu skreślenia w programach nauczania i planach studiów nastąpiły istotne zmiany.

5. Osoba, która po uzyskaniu absolutorium została skreślona z listy studentów, może ubiegać się o wznowienie studiów na dzień egzaminu dyplomowego w ciągu dwóch lat od uzyskania absolutorium. Jeśli warunkiem ukończenia studiów jest przygotowanie pracy dyplomowej/projektu dyplomowego, wznowienie studiów musi być poprzedzone opinią promotora/opiekuna projektu dyplomowego zawierającą pozytywną ocenę przygotowanej pracy/projektu.

6. Osoba, która po uzyskaniu absolutorium została skreślona z listy studentów, może ubiegać się o wznowienie studiów na ostatnim roku studiów. Postanowienia § 28 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

7. Wznowienie studiów w trybie stacjonarnym może przysługiwać wyłącznie byłemu studentowi studiów stacjonarnych.

Rozdział VII

Studia za granicą

§ 34

1. Student ma prawo do studiów za granicą w ramach międzynarodowych umów oraz programów edukacyjnych realizowanych przez UwB. Czas trwania studiów określają umowy.

2. Program zajęć na innej uczelni dla studenta UwB ustala indywidualnie opiekun wymiany i zatwierdza dziekan. Program ten wyznacza okres studiów, na który Uniwersytet kieruje studenta do uczelni partnerskiej, oraz wykaz przedmiotów, które student zobowiązany jest zaliczyć, wraz z punktami ECTS, które powinien uzyskać.

3. Opiekuna wymiany (koordynatora wydziałowego/instytutowego) powołuje dziekan.

4. Etap studiów zrealizowany przez studenta w innej uczelni, spełniający wymogi określone w § 3 pkt 8, stanowi podstawę zaliczenia odpowiedniego etapu studiów w jednostce macierzystej.

5. Jeżeli etap studiów, który ma być zrealizowany w innej uczelni, nie jest równoważny z etapem studiów przewidzianym do realizacji w jednostce macierzystej, dziekan ustala wykaz przedmiotów uznanych za równoważne oraz tych, które wymagają zaliczenia w jednostce macierzystej, ze wskazaniem terminów ich zaliczenia. Wykaz podpisuje dziekan i student wyjeżdżający.

6. Jeżeli z powodu zmian w ofercie dydaktycznej uczelni partnerskiej student nie zrealizował ustalonego programu, dziekan określa przedmioty uzupełniające różnice programowe, których zaliczenie jest niezbędne do zaliczenia odpowiedniego etapu studiów, wskazując termin ich zaliczenia.

7. W szczególnych przypadkach dziekan może, na wniosek studenta, wyrazić zgodę na częściową realizację programu studiów na innej uczelni, z którą nie zawarto umowy o wymianie studentów. Przepisy ust. 4 - 6 stosuje się odpowiednio.

Rozdział VIII

Urlopy w czasie studiów

§ 35

1. Student może otrzymać urlop w przypadku:

1) długotrwałej choroby lub niepełnosprawności,

2) urodzenia dziecka i opieki nad nim,

3) odbywania studiów zagranicznych lub studiów w innej uczelni,

4) innych ważnych okoliczności.

2. Decyzję o udzieleniu urlopu podejmuje dziekan.

3. Urlop, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1, uzyskuje student na czas trwania choroby, leczenia lub rehabilitacji, w sytuacjach uniemożliwiających lub utrudniających kontynuację studiów. Decyzję o przyznaniu urlopu podejmuje dziekan na podstawie dokumentacji medycznej lub opinii Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych.

4. Urlop, o którym mowa w ust. 1 pkt. 3, może uzyskać student po zaliczeniu co najmniej pierwszego roku studiów, na czas nie dłuższy niż jeden rok.

§ 36

1. Studentowi może być udzielony urlop:

1) krótkoterminowy - na okres krótszy niż semestr,

2) długoterminowy - na okres semestru, roku.

2. Udzielenie urlopu potwierdzone jest stosownym wpisem do indeksu.

3. Urlop krótkoterminowy nie zwalnia studenta z obowiązku terminowego uzyskania zaliczeń i zdania egzaminów z przedmiotów objętych planem zajęć.

4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może podjąć decyzję o przedłużeniu czasu trwania urlopu.

§ 37

1. Dziekan udziela urlopu na pisemny wniosek studenta.

2. Podczas urlopu student, za zgodą dziekana, może realizować wybrane przedmioty oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów z tych przedmiotów.

3. W okresie urlopu student zachowuje prawa studenckie.

4. Korzystanie przez studenta z urlopu długoterminowego może przedłużyć termin planowanego ukończenia studiów.

Rozdział IX

Opłaty za studia

§ 38

1. Opłaty za zajęcia dydaktyczne mogą być pobierane za:

1) kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych, w tym za powtarzanie zajęć dydaktycznych z powodu ich niezaliczenia,

2) powtarzanie zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych z powodu ich niezaliczenia,

3) zajęcia nieobjęte planem studiów, w tym zajęcia związane z uzyskaniem dodatkowych uprawnień,

4) studia w języku obcym, z wyłączeniem studiów prowadzonych na kierunku filologia w formie studiów stacjonarnych,

5) udział w kursach dokształcających.

2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, ustala Rektor na wniosek odpowiednich rad wydziałów. Jest ona podawana do wiadomości publicznej co najmniej 4 miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.

3. Szczegółowe terminy wnoszenia opłat ustala dziekan z zachowaniem zasady wnoszenia opłat przed rozpoczęciem semestru/roku.

§ 39

1. Na podstawie wniosku studenta uzasadnionego trudną sytuacją materialną dziekan może zwolnić studenta z obowiązku uiszczenia opłat za zajęcia w całości lub w części.

2. Dziekan na wniosek studenta może podjąć decyzję o rozłożeniu opłaty za zajęcia na raty lub odroczeniu terminu płatności bez konieczności pobierania odsetek.

3. Dziekan może cofnąć decyzję o częściowym zwolnieniu z opłat lub rozłożeniu należności na raty, jeżeli student zalega z zapłaceniem pozostałej części należności.

4. Student studiów niestacjonarnych może ubiegać się o zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłat za zajęcia w całości lub części w przypadku osiągnięcia wybitnych wyników w nauce. Za wybitne wyniki w nauce uznaje się uzyskanie ocen dobrych i bardzo dobrych oraz osiągnięcie w roku poprzedzającym złożenie wniosku o zwolnienie z odpłatności średniej ocen co najmniej 4.75. Decyzję w tej sprawie, na pisemny wniosek studenta, podejmuje Rektor po zasięgnięciu opinii dziekana.

5. Rektor, na wniosek dziekana, może cofnąć podjętą na podstawie ust. 4 decyzję o:

1) zwolnieniu z obowiązku uiszczenia opłat w całości lub części, jeżeli osiągane przez studenta wyniki w nauce rażąco się obniżą,

2) częściowym zwolnieniu z opłat, jeżeli student zalega z zapłaceniem pozostałej części należności.

Rozdział X

Nagrody, wyróżnienia, stypendia specjalne, kary

§ 40

1. Studenci wyróżniający się bardzo dobrymi wynikami w nauce lub aktywnością w zakresie działalności sportowej, społecznej lub artystycznej mogą otrzymać:

1) pochwałę Rektora lub dziekana z wpisem do indeksu,

2) nagrodę przyznaną przez Rektora lub dziekana,

3) stypendia z uczelnianego funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów, o którym mowa w § 72 Statutu UwB, na zasadach określonych przez Senat,

4) stypendia za wyniki w nauce lub sporcie, przyznawane zgodnie z zasadami określonymi regulaminem przyznawania pomocy materialnej studentom UwB,

5) stypendia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego za osiągnięcia w nauce lub wybitne osiągnięcia sportowe, na zasadach określonych w odrębnymi przepisami,

6) dyplom honorowy UwB, na zasadach określonych w § 41.

2. Rada wydziału może ustalić inne formy wyróżnień studentów danego wydziału.

§ 41

1. Dyplom honorowy otrzymuje absolwent, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) uzyskał z egzaminów i zaliczeń przedmiotów objętych planem studiów średnią ocen, ustaloną na zasadach określonych w § 48 ust. 1 pkt 1, nie niższą niż 4,75,

2) uzyskał z pracy dyplomowej (o ile jest ona przewidziana programem studiów) i egzaminu dyplomowego oceny bardzo dobre,

3) nie był karany dyscyplinarnie.

2. Dyplom honorowy przyznany jest przez radę wydziału na wniosek komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin dyplomowy.

§ 42

1. Za naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni oraz czyny uchybiające godności studenta student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną przed komisją dyscyplinarną lub sądem koleżeńskim samorządu studenckiego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

2. Za przewinienia mniejszej wagi Rektor może, z pominięciem komisji dyscyplinarnej lub sądu koleżeńskiego, wymierzyć studentowi karę upomnienia po uprzednim wysłuchaniu obwinionego lub jego obrońcy.

Rozdział XI

Ukończenie studiów, praca dyplomowa, egzamin dyplomowy

§ 43

1. Student spełniający warunki określone w § 3 pkt 1 uzyskuje absolutorium.

2. Warunkiem ukończenia studiów pierwszego stopnia i uzyskania tytułu zawodowego licencjata jest uzyskanie absolutorium, przygotowanie pracy dyplomowej (licencjackiej), jeżeli program studiów ją przewiduje, oraz zdanie egzaminu dyplomowego (licencjackiego).

3. Jeżeli program studiów pierwszego stopnia nie przewiduje przygotowania pracy dyplomowej, rada wydziału może ustalić, że warunkiem ukończenia studiów i uzyskania tytułu zawodowego licencjata jest uzyskanie absolutorium, przygotowanie projektu dyplomowego oraz zdanie egzaminu dyplomowego (licencjackiego).

4. Warunkiem ukończenia studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich          i uzyskania tytułu zawodowego magistra jest uzyskanie absolutorium, przygotowanie pracy dyplomowej (magisterskiej) oraz zdanie egzaminu dyplomowego (magisterskiego).

5. Datą ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego.

6. Absolwent studiów otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych potwierdzający uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego.

§ 44

1. Pracę dyplomową student przygotowuje pod kierunkiem uprawnionego nauczyciela akademickiego - promotora. Do nauczyciela akademickiego kierującego pracą dyplomową mają zastosowanie przepisy § 17.

2. Temat pracy dyplomowej powinien być ustalony wspólnie przez promotora i studenta. Sposób zatwierdzania oraz warunki dokonywania zmian tematów prac dyplomowych ustala rada wydziału.

3. Praca dyplomowa musi być przygotowana samodzielnie, spełniać formalne i merytoryczne kryteria określone przez radę wydziału dla danego kierunku studiów i specjalności. Praca powinna być złożona w formie papierowej i elektronicznej.

4. Na kierunkach eksperymentalnych oraz związanych z pracą w terenie kierownik jednostki dydaktycznej, w której wykonywana jest praca dyplomowa, może wyznaczyć - w porozumieniu  z promotorem - opiekuna pracy spośród pracowników jednostki. Do zadań opiekuna należy pomoc w wykonywaniu eksperymentalnej części pracy, rozwiązywaniu problemów technicznych oraz nadzór nad bezpieczeństwem pracy studenta.

5. Prace dyplomowe mogą być przygotowywane w języku obcym. Na kierunku innym niż filologia dziekan może wyrazić zgodę na przygotowanie pracy dyplomowej w języku obcym na wniosek studenta pozytywnie zaopiniowany przez promotora. Student zobowiązany jest przedłożyć streszczenie pracy w tłumaczeniu na język polski.

6. Za pracę dyplomową może zostać uznana praca powstała w ramach studenckiego ruchu naukowego.

7. Oceny pracy dyplomowej dokonuje kierujący pracą promotor oraz recenzent wyznaczony przez dziekana, stosując oceny określone w § 24 ust. 2.

8. Jeżeli recenzent negatywnie ocenił pracę dyplomową, dziekan powołuje drugiego recenzenta. Jeżeli drugi recenzent wystawił ocenę pozytywną, o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, ustalając ostateczną ocenę recenzji. Jeżeli drugi recenzent ocenił pracę negatywnie, nie może ona być podstawą do ukończenia studiów i zostaje odrzucona.

9. Praca dyplomowa uzyskuje ocenę liczoną odpowiednio jako średnia arytmetyczna oceny promotora i oceny recenzenta lub oceny promotora i ostatecznej oceny recenzji ustalonej przez dziekana.

10. Szczegółowe zasady przygotowania projektu dyplomowego oraz kryteria i zasady ustalania jego oceny określa rada wydziału. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Do opiekuna projektu dyplomowego i do osób oceniających projekt mają zastosowanie przepisy § 17.

§ 45

1. Praca dyplomowa powinna być złożona najpóźniej do końca sesji głównej. Dziekan może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej do końca sesji poprawkowej.

2. W uzasadnionych przypadkach dziekan może przedłużyć termin określony w ust. 1, nie dłużej jednak niż o trzy miesiące od daty zakończenia ostatniego etapu studiów.

3. Student, który nie złożył pracy dyplomowej w terminach, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, zostaje skreślony z listy studentów. Zasady wznowienia studiów po skreśleniu z powodu niezłożenia w terminie pracy dyplomowej określają postanowienia § 33 ust. 5 i 6.

4. W razie przedłużającej się nieobecności kierującego pracą dyplomową, która może wpłynąć na opóźnienie złożenia pracy dyplomowej, dziekan zobowiązany jest do wyznaczenia osoby, która przejmuje obowiązek kierowania pracą. Zmiana kierującego pracą w okresie ostatnich sześciu miesięcy przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej.

5. Terminy przygotowania i przedstawienia projektu dyplomowego określa rada wydziału. Przepisy ust. 1 - 4 stosuje się odpowiednio.

§ 46

1. Zasady przeprowadzania egzaminu dyplomowego, w tym formę egzaminu, ustala rada wydziału. Egzamin dyplomowy może być przeprowadzony w formie pisemnej, ustnej lub łączyć obie te formy.

2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest uzyskanie absolutorium oraz pozytywnej oceny pracy dyplomowej lub projektu dyplomowego (jeżeli program studiów je przewiduje).

3. Egzamin dyplomowy przeprowadza komisja powołana przez dziekana. Jeśli program przewiduje przygotowanie pracy dyplomowej, w skład komisji przeprowadzającej ustny egzamin dyplomowy wchodzi promotor i recenzent. Komisji przewodniczy dziekan, prodziekan lub upoważniony przez dziekana nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego w przypadku egzaminu magisterskiego lub stopień naukowy doktora w przypadku egzaminu licencjackiego.

4. Egzamin dyplomowy powinien odbyć się w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty złożenia pracy lub - w przypadku gdy przygotowanie pracy dyplomowej nie jest przewidziane programem studiów - trzech miesięcy od uzyskania absolutorium.

5. Przy ocenie egzaminu dyplomowego stosuje się oceny określone w § 24 ust. 2.

§ 47

1. W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu dyplomowego dziekan wyznacza drugi termin jako ostateczny.

2. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionej nieobecności na egzaminie dyplomowym w drugim terminie student zostaje skreślony z listy studentów.

§ 48

1. Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:

1) średnia arytmetyczna ocen z egzaminów i ocen końcowych z przedmiotów niekończących się egzaminem, z uwzględnieniem ocen niedostatecznych, z zastrzeżeniem, że uwzględnia się ocenę z egzaminu komisyjnego, pomijając ocenę z egzaminu kwestionowanego w trybie przewidzianym w § 25 ust. 1-2,

2) ocena pracy dyplomowej lub projektu dyplomowego, jeżeli są przewidziane w planie studiów,

3) ocena egzaminu dyplomowego.

2. Jeśli program studiów przewiduje złożenie pracy dyplomowej/projektu dyplomowego, ostateczny wynik studiów stanowi sumę 0,7 średniej wymienionej w ust. 1 pkt. 1, 0,2 oceny pracy dyplomowej/projektu dyplomowego i 0,1 oceny egzaminu dyplomowego. Wynik zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku.

3. Jeżeli program studiów nie przewiduje złożenia pracy dyplomowej lub projektu dyplomowego, ostateczny wynik studiów stanowi 0,7 średniej wymienionej w ust. 1 pkt. 1 i 0,3 oceny egzaminu dyplomowego. Wynik zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku.

4. W dyplomie ukończenia studiów wyższych wpisuje się ostateczny wynik studiów zgodnie z zasadą:

  • do 3,40 - dostateczny
  • od 3,41 do 3,80 - dostateczny plus
  • od 3,81 do 4,20 - dobry
  • od 4,21 do 4,60 - dobry plus
  • od 4,61 do 5,00 - bardzo dobry

5. Komisja egzaminacyjna może podwyższyć ocenę, o której mowa w ust. 4, o pół stopnia (0,5), jeżeli student uzyskał:

1) z pracy dyplomowej/projektu dyplomowego oraz egzaminu dyplomowego oceny bardzo dobre,

2) ocenę bardzo dobrą z egzaminu dyplomowego, jeżeli program studiów nie przewiduje przygotowania pracy dyplomowej/projektu dyplomowego.

Rozdział XII

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 49

1. Zaliczenie roku lub semestru studiów realizowanego w roku akademickim poprzedzającym wejście w życie niniejszego regulaminu następuje na zasadach dotychczas obowiązujących.

2. Egzaminy komisyjne przeprowadza się na zasadach obowiązujących przed dniem                    1 października 2009 r. wyłącznie do dnia 31 października 2009 r.

3. Zasady obliczania średniej ocen, stanowiącej podstawę do ustalenia ogólnego wyniku studiów, w przypadku studenta, który rozpoczął ostatni rok studiów przed dniem wejścia w życie regulaminu, następuje według zasad dotychczas obowiązujących.

4. Wszczęte i niezakończone do dnia 1 października 2009 r. postępowania w indywidualnych sprawach studentów rozpatrywane są w trybie i na zasadach określonych w dotychczasowych przepisach.

§ 50

Postanowienia Regulaminu obowiązują studentów i pracowników UwB.

§ 51

Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2009 roku.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika