Regulamin studiów

REGULAMIN STUDIÓW

UNIWERSYTET OPOLSKI


I. PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1. Na Uniwersytecie Opolskim - zwanym dalej Uczelnią - prowadzone są jednolite studia magisterskie, studia pierwszego oraz studia drugiego stopnia w systemie stacjonarnym i niestacjonarnym (zaocznym i wieczorowym).

2. Używane w niniejszym Regulaminie pojęcia oznaczają:

a. ustawa - ustawę z dnia 27 lipca 2005 - Prawo o szkolnictwie wyższym,

b. rektor - rektora Uczelni,

c. dziekan - dziekana właściwego wydziału,

Porady prawne

d. kierownik jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów - dziekana, dyrektora instytutu lub kierownika samodzielnej katedry - w zależności od ustaleń wydziałowych,

e. kierownik jednostki prowadzącej przedmiot - kierownika katedry, zakładu, pracowni, laboratorium lub innej jednostki organizacyjnej, która bezpośrednio odpowiada za prowadzenie przedmiotu.

§ 2

1. Przyjęcie na studia w Uczelni następuje w wyniku postępowania kwalifikacyjnego, którego tryb określa corocznie uchwala senatu Uczelni.

2. Immatrykulacja, czyli wpis studenta do rejestru Uczelni, potwierdzony jest wydaniem indeksu. Indeks jest dokumentem potwierdzającym przebieg studiów i stanowi własność studenta.

§ 3

1. Dziekan, na wniosek kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów lub grupy studenckiej, może powołać spośród nauczycieli akademickich opiekuna roku studiów.

2. Do obowiązków opiekuna roku należy zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonowaniem Uczelni, niniejszym Regulaminem, systemem stypendialnym i innymi istotnymi zarządzeniami władz Uczelni dotyczącymi studentów.

3. Opiekun roku pełni funkcję rzecznika praw studenckich.

4. Na kierunkach, na których wprowadzono Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów ECTS, wprowadza się funkcję tutora (doradcy).

5. Do obowiązków tutora należy:

a) organizacja sposobu realizacji programu studiów przez każdego studenta i pomoc w wyborze kursów,

b) akceptacja każdorazowej listy kursów wybranej przez studenta na dany semestr,

c) odbywanie systematycznych konsultacji merytorycznych lub kierowanie do specjalistów kierunkowych,

d) kontrola postępów w nauce studenta,

e) udzielanie porad w zakresie technik pracy umysłowej.

6. Z chwilą przydzielenia studentowi tematu pracy dyplomowej, rolę tutora przejmuje promotor tej pracy.

7. Przedstawicielem studentów danego roku studiów jest starosta roku. Sposób wyboru starosty roku określa Regulamin Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Opolskiego.

8. Dziekan powołuje na czas kadencji organów Uczelni radę programową w jednostce odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów. W skład rady programowej dziekan powołuje nauczycieli akademickich oraz przedstawicieli studentów danego kierunku (specjalności) studiów, zaproponowanych przez właściwy organ samorządu studenckiego.

II. ORGANIZACJA STUDIÓW

§ 4

Rok akademicki trwa od pierwszego października do trzydziestego września następnego roku kalendarzowego. Pierwszy semestr trwa od 1 października do końca lutego następnego roku kalendarzowego, drugi trwa semestr od 1 marca do końca września.

§ 5

Rok akademicki obejmuje:

1) okres zajęć dydaktycznych podzielony na dwa piętnastotygodniowe semestry: zimowy i letni,

2) dwie sesje egzaminacyjne: zimową zamykającą semestr zimowy i letnią zamykającą semestr letni,

3) dwie sesje poprawkowe: jedną, po zimowej przerwie międzysemestralnej i drugą, przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.

4) praktyki zawodowe zgodnie z planami studiów,

5) ferie zimowe, wiosenne i letnie.

Szczegółowa organizacja roku akademickiego podawana jest do publicznej wiadomości do końca maja w formie zarządzenia rektora. Rektor może zawiesić zajęcia na czas określony, jak również wprowadzić inne zmiany do ogłoszonego harmonogramu zajęć. W uzasadnionych przypadkach rektor może na kilka godzin zawiesić zajęcia na wydziale (kierunku). Na wniosek rady wydziału rektor może wprowadzić inną organizację roku na danym kierunku studiów.

§ 6

1. Studia są prowadzone według planów studiów i programów nauczania obowiązujących na danym kierunku (specjalności, specjalizacji).

2. Plan studiów zawiera wykaz przedmiotów z podziałem na semestry, liczbę punktów zaliczeniowych ECTS dla każdego przedmiotu, rodzaje zajęć w ramach każdego przedmiotu (wykład, ćwiczenia, konwersatorium, seminarium, laboratorium), liczbę godzin dydaktycznych  (45 min.) dla każdego rodzaju zajęć oraz rygor - formę zaliczenia zajęć ( egzamin, zaliczenie z oceną, zaliczenie bez oceny). Plan studiów określa również inne rodzaje zajęć oraz rygory ich zaliczania, niezbędne do zaliczania kolejnych semestrów i lat studiów.

3. Projekt planu studiów przygotowuje rada programowa jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów. Projekt planu studiów musi być uzgodniony z kierownikami jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za przedmioty na danym kierunku (specjalności) studiów i zaopiniowany pozytywnie przez Pełnomocnika Rektora ds. ECTS i Senacką Komisję ds. Kształcenia i Studentów.

4. Projekt programu nauczania przedmiotów przygotowuje rada programowa jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów. Rada programowa zleca jednostkom organizacyjnym odpowiedzialnym za poszczególne przedmioty opracowanie programów ich nauczania i przyjmuje projekt w formie pakietu programów nauczania wszystkich przedmiotów prowadzonych na danym kierunku (specjalności).

5. Plany studiów i programy nauczania muszą spełniać standardy kształcenia, określone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

6. Rada wydziału, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego, uchwala plan studiów i programy nauczania przedmiotów, a następnie przedkłada plan studiów rektorowi do zatwierdzenia. Taki sam tryb obowiązuje przy wprowadzaniu zmian planu studiów lub programów nauczania przedmiotów.

7. Obowiązujący od 1 października plan studiów i programy nauczania muszą być zatwierdzone do końca maja danego roku i podane do wiadomości studentom i pracownikom przez kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek studiów.

III. STUDIOWANIE

§ 7

1. Zapisy na zajęcia do wyboru odbywają się w trzech ostatnich tygodniach zajęć poprzedniego semestru. Pierwszeństwo zapisów przysługuje studentom, którzy w poprzedzającym semestrze uzyskali najwyższą średnią ocen. Jeżeli wyboru dokonują studenci różnych lat studiów, pierwszeństwo przysługuje studentom lat starszych.

2. Szczegółowy rozkład zajęć dydaktycznych na każdy semestr opracowany przez jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za kierunek (specjalność) studiów i zatwierdzany przez dziekana ma być podany do wiadomości najpóźniej 7 dni przed rozpoczęciem semestru.

3. Na wykładach z przedmiotów niekończących się egzaminem, seminariach, proseminariach, konwersatoriach, lektoratach, ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych i warsztatowych obecność studenta jest obowiązkowa.

4. Usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach student może dokonać u prowadzącego zajęcia w terminie jednego tygodnia od ustania jej przyczyny. Za brak postępów w nauce wynikający z nie usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach obowiązkowych, dziekan może zastosować wobec studenta sankcje, do skreślenia z listy studentów włącznie.

5. Sposób i termin wyrównania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach określa nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia.

6. Student uczestniczący w pracach badawczych lub wdrożeniowych może na wniosek kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów lub kierownika tematu, za zgodą prowadzącego zajęcia, zostać zwolniony przez dziekana z udziału w niektórych zajęciach z przedmiotu, z którym tematycznie związana jest realizowana praca.

7. Wybitnie uzdolnieni uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mogą -na wniosek dyrektora szkoły, za zgodą dziekana - uczestniczyć w zajęciach przewidzianych planem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami ucznia. Wyniki uzyskane przez ucznia dokumentowane będą w karcie okresowych osiągnięć studenta, wydanej przez dziekanat. Z chwilą podjęcia studiów w Uczelni, dziekan uznaje zaliczone przedmioty, które zawarte są w planie studiów danego kierunku.

§ 8

1. Okresem zaliczeniowym jest semestr lub rok. Zaliczenie semestru lub roku następuje po zaliczeniu przez studenta wszystkich zajęć obowiązkowych, określonych planem studiów i uzyskaniu minimum 30 punktów ECTS w semestrze i 60 punktów ECTS w ciągu roku chyba, że plan studiów danego kierunku stanowi inaczej. Zaliczenie semestru (roku) potwierdzane jest w indeksie podpisem dziekana.

2. Warunki uzyskania zaliczenia zajęć określa nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia na pierwszym w semestrze spotkaniu ze studentami w danym semestrze. Warunki uzyskania zaliczeń powinny zostać umieszczone w pakietach informacyjnych ECTS. Zarówno przy egzaminach, jak i zaliczeniach z oceną obowiązuje sześciostopniowa skala ocen w podanej niżej formie:

a) bardzo dobry (5,0),

b) dobry plus (4,5),

c) dobry (4,0),

d) dostateczny plus (3,5),

e) dostateczny (3,0),

f) niedostateczny (2,0).

3. Niedopuszczalne jest przy wpisywaniu ocen do indeksu zastępowanie słowa "plus" znakiem dodawania.

4. Jeżeli rygorem jest zaliczenie zajęć bez oceny pisze się odpowiednio "zaliczam" (w skrócie „zal") albo "nie zaliczam" (w skrócie „n.zal").

5. W przypadku kontynuacji studiów na innej uczelni w systemie ECTS stosuje się europejską skalę ocen.

6. Złożony egzamin lub uzyskane zaliczenie nie wymagają ponownego zdawania lub zaliczania. Prowadzący zajęcia dokonuje przepisania oceny lub decyzji o zaliczeniu zajęć pod warunkiem, że od ich uzyskania upłynęło nie więcej niż 5 lat, a zrealizowany przez studenta przedmiot objęty był takim samym rygorem zaliczenia, prowadzony był w co najmniej takiej samej liczbie godzin i zawierał wszystkie wymagane treści programowe.

§ 9

1. Sesja egzaminacyjna trwa co najmniej 14 dni (włącznie z sobotami i niedzielami).

2. Studenci, którzy we wrześniu odbywają przewidzianą planem studiów praktykę zawodową mogą ubiegać się o przesunięcie terminów egzaminów poprawkowych letniej sesji egzaminacyjnej nie więcej jednak niż o dwa tygodnie.

3. Harmonogram sesji egzaminacyjnej opracowują studenci w porozumieniu z egzaminatorami. Harmonogram winien zawierać: nazwę przedmiotu, nazwisko egzaminatora, miejsce i terminy egzaminów (data, godzina) w sesji głównej i poprawkowej, formę egzaminu (test, egzamin pisemny lub ustny).

4. Harmonogram egzaminów zatwierdzany jest przez dziekana na miesiąc przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Dziekan zobowiązany jest do kontrolowania terminowego przeprowadzania egzaminów. Prowadzący zajęcia zobowiązany jest do wypełnienia protokołu egzaminacyjnego i zaliczeniowego (zaliczeniowego - dla przedmiotów kończących się zaliczeniem na ocenę) oraz przekazanie go do dziekanatu w terminie do trzech dni po zakończeniu sesji egzaminacyjnej poprawkowej.

5. W uzasadnionych przypadkach, dziekan w porozumieniu z kierownikiem jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów, może upoważnić do przeprowadzenia zaliczeń i egzaminów innego nauczyciela akademickiego prowadzącego ten sam przedmiot lub przedmioty pokrewne.

6. Liczba egzaminów w roku akademickim nie może przekroczyć 8, nie więcej niż 4 w sesji zimowej i 5 w letniej.

7. Student ma prawo przystąpić do egzaminu w terminie wcześniejszym, uzgodnionym z egzaminatorem. Wcześniejszy termin egzaminu nie może prowadzić do skrócenia czasu prowadzenia zajęć.

8. Student może przystąpić do egzaminu z danego przedmiotu tylko wtedy, gdy otrzymał zaliczenia zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Student, który nie mógł przystąpić do egzaminu z powodu braku zaliczenia traci termin, podobnie jak student, który nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie bez usprawiedliwienia uznanego przez dziekana. W tym przypadku student nie otrzymuje oceny niedostatecznej. W razie usprawiedliwionej nieobecnościna egzaminie student nie traci terminu. Dziekan może wtedy przedłużyć termin składania tego egzaminu, jednak nie dłużej niż dwa tygodnie po zakończeniu sesji poprawkowej.

9. Studentowi przysługuje prawo składania jednego egzaminu poprawkowego z każdego niezdanego przedmiotu.

10. Student ma prawo wglądu do swojej pracy pisemnej oraz zapoznania się z kryteriami oceniania i uzasadnieniem otrzymanej oceny lub decyzji w sprawie zaliczenia zajęć.

§ 10

1. Program praktyk zawodowych przewidzianych planem studiów i sposób ich zaliczenia przedstawia kierownik jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów do zatwierdzenia dziekanowi.

2. Udział studenta w pracach obozu naukowego może być podstawą zaliczenia praktyki zawodowej, na wniosek studenta lub osoby prowadzącej obóz potwierdzony przez kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów, jeżeli program obozu odpowiada wymogom praktyki określonym w programie studiów.

3. Student, który z uzasadnionych przyczyn nie odbył praktyki w terminie przewidzianym planem studiów może otrzymać zezwolenie dziekana na jej odbycie w innym terminie niekolidującym z zajęciami wynikającymi z planu studiów. W uzasadnionych wypadkach dziekan może zwolnić studenta z odbywania określonej praktyki zawodowej.

4. Szczegółowe zasady odbywania praktyk zawodowych określa zarządzenie rektora wydane     w porozumieniu z samorządem studenckim.

§ 11

1. Student, któremu prowadzący zajęcia odmówił zaliczenia zajęć wpisując do indeksu lub karty okresowych osiągnięć studenta ocenę niedostateczną albo decyzję "nie zaliczam" i uważa tę decyzję za krzywdzącą, może złożyć wniosek o zaliczenie komisyjne do kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów nie później niż trzy dni po dniu wpisu.

Kierownik może zarządzić zaliczenie komisyjne po rozpatrzeniu uzasadnienia wniosku studenta, może też zarządzić zaliczenie komisyjne z własnej inicjatywy. Wyznacza wtedy możliwie najbliższy termin zaliczenia i powołuje komisję, której przewodniczy. W skład komisji wchodzą ponadto: prowadzący zajęcia i drugi specjalista w danym przedmiocie. Na wniosek studenta w pracy komisji jako obserwator może brać udział starosta roku lub inny przedstawiciel samorządu studenckiego oraz opiekun roku lub tutor. Przewodniczący wypełnia protokół zawierający skład komisji, zadane pytania oraz ocenę, którą wpisuje także do indeksu.

2. Student, który otrzymał ocenę niedostateczną z egzaminu i uważa tę decyzję za krzywdzącą, może złożyć wniosek o egzamin komisyjny do dziekana w terminie trzech dni od uzyskania wpisu. Dziekan może zarządzić egzamin komisyjny po rozpatrzeniu uzasadnienia wniosku studenta, może też zarządzić egzamin komisyjny z własnej inicjatywy. Wyznacza wtedy możliwie najbliższy termin egzaminu i powołuje komisję, której przewodniczy. W skład komisji wchodzą ponadto: nauczyciel, który egzaminował studenta oraz co najmniej jeden nauczyciel akademicki kompetentny w przedmiocie egzaminu. Na wniosek studenta w pracy komisji jako obserwator może brać udział starosta roku lub inny przedstawiciel samorządu studenckiego oraz opiekun roku lub tutor. Nauczyciel, który poprzednio egzaminował studenta przygotowuje pisemne zestawy pytań obejmujące zakres tematyczny egzaminu. W trakcie egzaminu student losuje pytania. Ocena z egzaminu wraz z zadanymi pytaniami znajduje się w sporządzonym przez komisję protokole. Dziekan wpisuje ocenę do indeksu.

3. Negatywna ocena z zaliczenia komisyjnego lub egzaminu komisyjnego pociąga za sobą konsekwencje zawarte w § 13.1.b lub c.

§ 12

1. Student jest zobowiązany do złożenia wypełnionej karty okresowych osiągnięć studenta oraz indeksu w dziekanacie natychmiast po wypełnieniu wszystkich warunków pozwalających na zaliczenie semestru lub roku studiów, nie później niż w dniu wyznaczonym przez dziekana jako termin ostateczny.

2. Student, który nie wypełnił wszystkich warunków pozwalających na zaliczenie semestru lub roku studiów, musi również do dnia wyznaczonego przez dziekana jako ostateczny termin składania indeksów, zgłosić się u dziekana celem ustalenia swojego statusu.

§ 13

1. W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru (roku) w określonym terminie, dziekan podejmuje decyzję o:

a) wpisie warunkowym na następny semestr lub rok (w przypadkach szczególnych podyktowanych organizacją studiów), jeżeli student nie zaliczył co najwyżej dwóch przedmiotów umożliwiających warunkowe zaliczenie semestru (roku) z obowiązkiem uzupełnienia w tym czasie rygorów pozwalających na zaliczenie poprzedniego semestru (studentowi przysługuję wtedy dwa terminy egzaminu),

b) skierowaniu na powtarzanie roku lub semestru,

c) skreśleniu z listy studentów.

2. Nie zaliczenie pierwszego semestru studiów jest podstawą do podjęcia decyzji o skreśleniu    z listy studentów. Ponowne przyjęcie na studia następuje na ogólnych zasadach rekrutacji na studia.

3. Dziekan w porozumieniu z kierownikiem jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów, określa wykaz przedmiotów, których niezaliczenie uniemożliwia warunkowe kontynuowanie studiów.

4. Dla zaliczenia powtarzanych przedmiotów (kursów powtórkowych) student otrzymuje kartę zaliczeń i egzaminów poprawkowych. Przedmioty (kursy) poprawkowe są wpisywane w indeksie na następnej stronie po zakończonych wpisach z nie zaliczonego semestru.

5. Student może uzyskać zaliczenie kolejnego semestru jedynie wtedy, gdy uzupełnił braki z poprzedniego semestru. Następny wpis warunkowy student może otrzymać jedynie wtedy, gdy nie ma zaległości z poprzednich semestrów. Student, który nie zaliczył w terminie powtarzanego przedmiotu jest kierowany na powtarzanie niezaliczonego semestru (roku) lub skreślony z listy studentów.

6. Wszystkie zaległości student musi uzupełnić do końca przedostatniego semestru studiów.

7. Warunkiem wpisania studenta na kolejny semestr jest wniesienie opłaty za każdy niezaliczony przedmiot w poprzednim semestrze, powtarzany z powodu niezadowalających wyników w nauce. Wysokość opłat i zasady zwolnienia z opłaty określa zarządzenie rektora wydane w porozumieniu z samorządem studenckim.

§ 14

1. Dziekan podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów, w przypadku:

a) niepodjęcia studiów;

b) rezygnacji ze studiów;

c) nie złożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego;

d) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z Uczelni.

2. Dziekan może podjąć decyzję o skreśleniu z listy studentów, w przypadku:

a) stwierdzenia braku postępów w nauce;

b) nie uzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie;

c) nie wniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.

3. Od decyzji, o których mowa w ustępach 1 i 2, przysługuje odwołanie do rektora w ciągu 14 dni. Decyzja rektora jest ostateczna.

§ 15

1. Student, który po zaliczeniu pierwszego semestru przerwał studia lub został skreślony z listy studentów z powodu niedostatecznych postępów w nauce może ubiegać się o przywrócenie

praw studenta i kontynuację studiów, jeżeli przerwa w studiach nie przekracza 5 lat. Decyzję o ponownym przyjęciu na studia podejmuje rektor w porozumieniu z dziekanem. Wznowienie studiów może nastąpić na zasadach odpłatności za powtarzanie semestru studiów.

2. Wysokość i zasady odpłatności za zajęcia dydaktyczne powtarzane z powodu niezadowalających wyników w nauce ustala rektor. Tryb i warunki zwalniania -w całości lub części - z tych opłat określa uchwała senatu Uczelni.

IV. OBOWIĄZKI I PRAWA STUDENTA

§ 16

Do obowiązków studenta należy postępowanie zgodne z treścią ślubowania i przestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu.

§ 17

1. Za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta, student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.

2. Zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów i organy powołane do jej egzekwowania określają odrębne przepisy.

§ 18

1. Studentowi przysługuje prawo do pomocy materialnej na zasadach określonych w zarządzeniu rektora wydanym w porozumieniu z samorządem studenckim.

2. Student osiągający bardzo dobre wyniki w nauce może ubiegać się o stypendium ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego. Z wnioskiem o przyznanie stypendium może wystąpić rada wydziału na wniosek kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów. Szczegółowe zasady i tryb przyznawania tego stypendium regulują odrębne przepisy.

§ 19

Korzystanie ze świadczeń publicznej opieki zdrowotnej określają odrębne przepisy.

§ 20

1. Studenci Uczelni tworzą samorząd studencki. Samorząd studencki jest jedynym reprezentantem ogółu studentów Uczelni. Samorząd studencki pełni funkcję rzecznika praw studenckich.

2. Samorząd studencki prowadzi działalność w zakresie spraw studenckich (kształcenie, socjalno - bytowe, kulturalne). Samorząd studencki wspiera działalność studenckiego ruchu naukowego i społecznego.

3. Samorząd studencki działa w oparciu o Regulamin Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Opolskiego uchwalony przez uczelniany organ uchwałodawczy samorządu studenckiego. Regulamin i jego zmiany wchodzą w życie z dniem stwierdzenia przez senat Uczelni zgodności z ustawą i Statutem Uczelni.

§ 21

1. Naukowy i społeczny ruch studencki służy rozwijaniu umiejętności i zainteresowań studentów poprzez uczestnictwo w pracach stowarzyszeń studenckich i uczelnianych organizacji studenckich.

2. Studenci mają prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach studenckich i w uczelnianych organizacjach studenckich, w szczególności w kołach naukowych oraz zespołach artystycznych i sportowych, na zasadach określonych w ustawie.

3. Rektor określa zasady funkcjonowania stowarzyszeń studenckich i uczelnianych organizacji studenckich w sprawach, które nie zostały uregulowane w ustawie lub w Statucie Uczelni.


§ 22

Samorząd studencki lub organizacja studencka działająca na terenie uczelni może dla poparcia swoich żądań, gdy są one przedmiotem sporu zbiorowego i dotyczą istotnych spraw i interesów studentów, podjąć akcję protestacyjną na zasadach zapisanych w art. 206 ustawy.

§ 23

Student ma prawo do rozwijania swoich zainteresowań naukowych, kulturalnych, turystycznych i sportowych, korzystania w tym celu z urządzeń i środków Uczelni oraz pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów Uczelni.

§ 24

1. Student po zaliczeniu pierwszego roku studiów może studiować poza swoim podstawowym kierunkiem (specjalnością), na innym kierunku (specjalności) za zgodą dziekanów i kierowników jednostek odpowiedzialnych za kierunek (specjalność) studiów. Warunkami uzyskania zgody na takie studia są:

a) terminowe zaliczanie semestrów na podstawowym kierunku (specjalności) ze średnią ocen co najmniej równą średniej dla danego roku studiów,

b) wolne miejsca na danym kierunku lub specjalności (przyjęcie studenta nie może spowodować powołania nowej grupy zajęciowej), jeżeli studia na drugim kierunku (specjalności) student rozpoczyna od pierwszego semestru, to musi być zakwalifikowany na te studia w ramach rekrutacji.

2. Student może ubiegać się o przeniesienie na pokrewny kierunek w ramach Uczelni za zgoda dziekanów obu wydziałów, po uzyskaniu pozytywnych kierowników jednostek odpowiedzialnych za kierunki (specjalności) studiów. Warunkiem jest zaliczenie co najmniej pierwszego semestru studiów.

3. Dziekan w porozumieniu z kierownikiem jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów może, w uzasadnionych wypadkach, wyrazić zgodę na przeniesienie studenta ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne. Z poważnych przyczyn losowych możliwe jest również przejście studenta ze studiów niestacjonarnych na studia stacjonarne. Uprawnienie takie przysługuje również studentowi studiów niestacjonarnych, który osiągnął najwyższą średnią ocen na roku, pod warunkiem, że z takim wnioskiem wystąpi kierownik jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów.

4. Student może przenieść się do innej szkoły wyższej za zgodą dziekana wydziału szkoły przyjmującej i wypełnieniu obowiązków wynikających z przepisów Uczelni, którą opuszcza.

5. Student innej szkoły wyższej może przenieść się na studia w Uczelni na ten sam lub pokrewny kierunek (specjalność) studiów za zgodą dziekana wydziału przyjmującego. Student powinien mieć zaliczony co najmniej jeden semestr studiów. Przyjęcie studenta na studia stacjonarne nie może spowodować zwiększenia liczby studentów ponad limit przyznany kierunkowi (specjalności) studiów na dany rok.

6. Student może - za zgodą koordynatorów ECTS wydziałowego i uczelnianego - kontynuować studia, przez czas określony, w innej szkole wyższej w Polsce lub w Europie w ramach ECTS. Organizacja tych studiów musi zapewnić przenoszenie i uznawanie w Uczelni wyników osiągniętych w innej szkole wyższej.

§ 25

1. Student może uzyskać urlop od zajęć w przypadku:

a) długotrwałej choroby, po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji lekarskiej,

b) urodzenia dziecka i opieki nad nim,

c) ważnych okoliczności losowych,

d) skierowania na studia lub praktyki zagraniczne.

Urlop może trwać od trzech tygodni do roku. W przypadku urlopu trwającego mniej niż semestr, student przed otrzymaniem decyzji dziekana musi uzgodnić z prowadzącymi zajęcia sposób nadrobienia zaległości. Student może otrzymać urlop jeden raz w czasie studiów, chyba, że przyczyną ubiegania się o urlop jest długotrwała choroba bądź macierzyństwo. W tych przypadkach ( pkt a i b) dziekan może, w porozumieniu ze studentem, udzielić wpisu warunkowego na następny semestr.

2. Student powinien ubiegać się o udzielenie mu urlopu bezpośrednio po zaistnieniu przyczyny stanowiącej podstawę do jego udzielenia, a nie dopiero w momencie, gdy nie zaliczył roku lub semestru.

3. Udzielenie urlopu dziekan potwierdza wpisem do indeksu. W okresie korzystania z urlopu student zachowuje prawa studenckie. Za zgodą dziekana może brać udział w niektórych zajęciach oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów.

§ 26

1. Studiowanie wg indywidualnych planów studiów i programów nauczania (IPS) przysługuje studentowi, który dąży do specjalizacji w określonej dziedzinie wiedzy, podejmuje samodzielny temat badawczy poza seminarium dyplomowym lub uczestniczy w programie mobilności studentów. Świadectwem tych zainteresowań mogą być w szczególności opinia prowadzącego zajęcia oraz udokumentowany udział w studenckim ruchu naukowym.

2. Warunkiem przejścia na IPS jest:

a) zaliczenie drugiego (w uzasadnionych wypadkach pierwszego) roku studiów, a na studiach drugiego stopnia pierwszego semestru studiów,

b) uzyskanie pisemnej zgody kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów,

c) uzyskanie średniej z przedmiotów kierunkowych na poziomie ustalonym przez dziekana dla danego kierunku (specjalności) studiów.

3. Student do 30 czerwca przedstawia dziekanowi/kierownikowi jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów wniosek o przyznanie IPS, w którym proponuje osobę swego opiekuna naukowego. Opiekun, będący profesorem lub doktorem habilitowanym, może objąć opieką nie więcej niż dwóch studentów, a będąc doktorem - jednego. Opiekun opracowuje ze studentem indywidualny plan i program studiów. Wniosek o IPS, wraz z planem, opiniuje kierownik jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów, a ostateczną zgodę wydaje dziekan do końca lipca.

4. Indywidualny plan studiów określa:

a) cel podjęcia IPS i jego ogólny plan tematyczno - zadaniowy,

b) listę przedmiotów, termin i sposób ich zaliczania oraz nazwiska prowadzących zajęcia.

Lista powinna zawierać przedmioty warunkujące uzyskanie tytułu licencjata lub magistra danej specjalności. Zaliczanie przedmiotów odbywa się w trybie rocznym. Zmiany w sposobie lub terminie zaliczania przedmiotów przeprowadza się w trybie określonym w ust.3.

5. Studiowanie w trybie IPS nie jest równoznaczne ze zwolnieniem studenta z uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych. IPS może prowadzić do skrócenia okresu studiów.

6. Zgodę na studiowanie w trybie IPS udziela się na jeden rok akademicki. Na zakończenie roku akademickiego opiekun naukowy składa przed kierownikiem jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów sprawozdanie z przebiegu IPS. Na jej podstawie kolegium rekomenduje dziekanowi wniosek o przedłużenie IPS na kolejny rok akademicki.

§ 27

1. Indywidualna organizacja studiów (IOS) przysługuje studentowi, który przejściowo znalazł się w sytuacji utrudniającej systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz studentowi studiującemu jednocześnie dwa kierunki studiów lub dwie specjalności.

2. O IOS mogą ubiegać się studenci, którzy zaliczyli I rok studiów. Zaliczanie przedmiotów w ramach IOS odbywa się w trybie semestralnym.

3. W ramach IOS student ma prawo do:

a) indywidualnego ustalania z prowadzącymi zajęcia sposobu i terminu zaliczania przedmiotów w ramach danego semestru,

b) zwiększonej opieki naukowej ze strony nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w ramach ich dyżurów i konsultacji.

4. Zgody na IOS udziela dziekan. W zależności od dotychczasowych wyników studiów zgody udziela się na semestr lub rok z możliwością jej przedłużenia.

5. Studiowanie w trybie IOS nie jest równoznaczne ze zwolnieniem studenta z uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych.

6. IOS przysługuje studentowi rozpoczynającemu studia, który wcześniej za zgodą dziekana, jako uczeń, zaliczył wybrane przedmioty objęte planem studiów na danym kierunku (specjalności) studiów.

§ 28

1. Za bardzo dobre wyniki w nauce i aktywną pracę na rzecz środowiska akademickiego, student może otrzymać nagrodę rektora.

2. Nagroda rektora przyznawana jest raz w roku. Zasady przyznawania nagrody rektora określa rektor w porozumieniu z samorządem studenckim.

V. PRACA I EGZAMIN DYPLOMOWY (MAGISTERSKI I LICENCJACKI)

§ 29

1. Pracę magisterską student wykonuje pod kierunkiem wybranego przez siebie nauczyciela akademickiego, spośród proponowanych przez jednostkę odpowiedzialną za kierunek (specjalność) studiów i w ramach limitu wyznaczonego dla tego nauczyciela, zwanego dalej "promotorem", posiadającego tytuł naukowy, stopień doktora habilitowanego lub stanowisko docenta.

Praca magisterska na kierunkach artystycznych, składająca się z części praktycznej i teoretycznej, jest wykonywana pod kierunkiem dwóch nauczycieli akademickich. Dziekan, po zasięgnięciu opinii rady wydziału, może upoważnić do kierowania pracą magisterską nauczyciela zatrudnionego w Uczelni i posiadającego stopień naukowy doktora, a także osobę posiadającą stopień naukowy, lecz nie będącą pracownikiem Uczelni.

2. Promotorem pracy licencjackiej może być pracownik naukowy ze stopniem doktora.

3. Temat pracy dyplomowej ustala promotor ze studentem przed rozpoczęciem ostatniego roku studiów.

4. Przy ustalaniu tematu pracy dyplomowej mogą być brane pod uwagę zainteresowania naukowe studenta. Za pracę dyplomową może być uznana praca powstała w ramach studenckiego ruchu naukowego.

5. Tematy i ich ewentualne zmiany zatwierdza rada instytutu (samodzielna katedra) odpowiedzialna za kierunek (specjalność studiów) albo rada wydziału, w zależności od ustaleń wydziałowych.

§ 30

1. Student powinien złożyć pracę dyplomową i złożyć egzamin dyplomowy nie później niż do końca czerwca ostatniego roku studiów. Na studiach kończących się w semestrze zimowym termin ten upływa z dniem 31 marca.

2. Na wniosek kierownika jednostki prowadzącej kierunek, promotora lub studenta dziekan może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej. Przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej nie może przekroczyć sześciu miesięcy.

3. W razie dłuższej nieobecności promotora, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy dyplomowej, kierownik jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów jest obowiązany wyznaczyć osobę, która podejmie obowiązek kierowania pracą dyplomową.


§ 31

1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:

a) spełnienie wszystkich wymagań wynikających z planu i programu studiów,

b) uzyskanie pozytywnej oceny pracy dyplomowej, jeżeli praca taka została przewidziana w planie studiów.

2. Termin egzaminu dyplomowego ustala dziekan lub kierownik jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów.

§ 32

Oceny pracy dyplomowej dokonują promotor oraz recenzent, a na kierunkach artystycznych promotorzy i recenzenci części praktycznej i teoretycznej. W przypadku istotnych rozbieżności w ocenie pracy, o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, który może zasięgnąć opinii drugiego recenzenta.

§ 33

Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana. Egzamin może mieć formę ustną, pisemną lub ustną i pisemną. Formę egzaminu ustala rada wydziału. Zakres materiału obowiązujący studenta na egzaminie dyplomowym jest ogłaszany przed rozpoczęciem ostatniego roku studiów przez jednostkę odpowiedzialną za kierunek (specjalność) studiów, po zaakceptowaniu przez dziekana. Rada wydziału na wniosek kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów może przekazać tym jednostkom uprawnienia dotyczące egzaminów dyplomowych i powoływania recenzentów.

§ 34

1. W przypadku nie złożenia egzaminu dyplomowego lub nieusprawiedliwionego nie przystąpienia do egzaminu w ustalonym terminie, dziekan wyznacza drugi termin egzaminu dyplomowego jako ostateczny.

2. Powtórny egzamin powinien odbyć się nie wcześniej niż miesiąc i nie później niż trzy miesiące od daty pierwszego egzaminu.

3. W wypadku nie złożenia egzaminu dyplomowego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję o skreśleniu studenta z listy studentów.

§ 35

1. Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej dostatecznym. Absolwent Uczelni otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych na określonym kierunku z podaniem ostatecznego wyniku studiów.

2. W przypadku, gdy plan studiów przewiduje pracę dyplomową, ostateczny wynik studiów stanowi sumę:

a) 1/2 średniej arytmetycznej ocen z egzaminów i zaliczeń wpisanych do indeksu,

b) 1/4 oceny pracy dyplomowej

c) 1/4 oceny egzaminu dyplomowego

3. W przypadku, gdy plan studiów nie przewiduje pracy dyplomowej, ostateczny wynik studiów określa suma powstała przez dodanie:

a. 3 średniej arytmetycznej ocen z egzaminów i zaliczeń wpisanych do indeksu,

b. 1 oceny egzaminu dyplomowego.

4. W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów zgodnie z następującymi regułami:

a) suma nie większa niż 3,25 daje wynik dostateczny,

b) suma od powyżej 3,25 do 3,75 daje wynik dostateczny plus,

c) suma od powyżej 3,75 do 4,25 wyrównywana jest do oceny dobrej,

d) suma od powyżej 4.25 do 4,75 daje wynik dobry plus,

e) suma powyżej 4,75 wpisywana jest do dyplomu jako ocena bardzo dobra.

5. Studenci, którzy osiągnęli najwyższą średnią ocen na kierunku (w przypadku kierunku filologia i pedagogika - specjalności), mogą otrzymać dodatkowy dyplom stwierdzający, że absolwent był wyróżniającym się studentem. Dyplom przyznaje rada wydziału nie więcej niż 3 studentom na wniosek kierownika jednostki odpowiedzialnej za kierunek (specjalność) studiów. Wzór dyplomu ustali uczelnia.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 36

Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych niniejszym Regulaminem jest rektor Uczelni.

§ 37

Postanowienia niniejszego Regulaminu obowiązują studentów i pracowników Uczelni.

§ 38

Regulamin Studiów wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 roku.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • sandra 2014-11-27 17:11:00

    Czy student ma prawo do wyboru przedmiotów kierunkowych??


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika