Regulamin studiów

REGULAMIN STUDIÓW

KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO JANA PAWŁA II

(tekst jednolity)


I. Przepisy ogólne

§ 1

1. Osoba przyjęta na studia nabywa prawa studenta z chwilą złożenia wobec Rektora lub dziekana ślubowania o następującej treści:

Jako student Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II będę sumiennie wypełniać swoje obowiązki, by rzetelnie przygotować się do pracy dla dobra Kościoła i Ojczyzny. Kierując się zasadami moralności chrześcijańskiej, będę strzec godności studenta i dbać o dobre imię

Porady prawne

Uczelni, a także przestrzegać wszelkich zarządzeń jej władz. Tak mi dopomóż Bóg.

Osoby innych niż katolickie wyznań lub religii, lub osoby niewyznające żadnej wiary religijnej mogą w rocie ślubowania pominąć słowa: Kościoła oraz Tak mi dopomóż Bóg. Złożenie ślubowania osoba przyjęta na studia potwierdza na piśmie.

2. Po złożeniu ślubowania student otrzymuje indeks, który jest dokumentem przedstawiającym przebieg i wyniki studiów oraz legitymację studencką.

3. Przełożonym i opiekunem wszystkich studentów jest Rektor.

4. Przełożonym i opiekunem studentów wydziału jest dziekan.

5. Użyte w niniejszym regulaminie określenie „Rektor" i „dziekan" oznacza również odpowiednio „prorektor" i „prodziekan".

6. Studenci KUL tworzą samorząd studencki, który reprezentuje ogół studentów, działa w jego interesie zgodnie ze Statutem KUL oraz regulaminem zatwierdzonym przez Senat.


II. Organizacja studiów

§ 2

1. Rok akademicki zaczyna się 1 października i trwa do 30 września następnego roku kalendarzowego; dzieli się na semestr zimowy i semestr letni.

2. Zajęcia dydaktyczne w semestrze zimowym i w semestrze letnim trwają po 15 tygodni. Sesja egzaminacyjna trwa nie mniej niż 14 dni.

3. Dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych są ferie Bożego Narodzenia, przerwa międzysemestralna, ferie wielkanocne, wakacje letnie oraz uroczystość kościelna: Objawienie Pańskie (6 stycznia).

4. Rektor może ustanowić w ciągu roku akademickiego dodatkowe dni lub godziny wolne od zajęć dydaktycznych.

5. Organizację roku akademickiego ze wskazaniem terminów rozpoczęcia zajęć dydaktycznych i sesji egzaminacyjnych określa Rektor w drodze zarządzenia, najpóźniej do 1 maja poprzedniego roku akademickiego.


§ 3

1. Studia odbywają się według programów studiów uchwalonych przez rady wydziałów i zatwierdzonych przez Senat. Program studiów może przewidywać prowadzenie zajęć i przeprowadzanie egzaminów w języku obcym.

2. Program studiów na kolejny rok akademicki, zatwierdzony na 6 miesięcy przed rozpoczęciem roku, podaje się do wiadomości na stronie internetowej KUL nie później niż 3 miesiące przed rozpoczęciem roku.

3. Prowadzący zajęcia ma obowiązek przedstawić studentom podczas pierwszych zajęć treści programowe i zalecaną literaturę oraz warunki zaliczania zajęć.

4. Zasady nauczania języków obcych określa Senat.

5. Zasady organizacji i zaliczania zajęć z wychowania fizycznego określa Senat.

6. Zasady organizacji przysposobienia obronnego określa Senat.


§ 4

1. Plany zajęć z obsadą wszystkich zajęć i formą ich zaliczeń podawane są do wiadomości studentów i nauczycieli akademickich przez wywieszenie na tablicach ogłoszeń wydziałów oraz umieszczenie na stronie internetowej KUL nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru (roku).

2. Zapisy na zajęcia z zakresu „do wyboru" odbywają się przed rozpoczęciem zajęć, według harmonogramu określonego przez dziekana.

3.W ciągu jednego miesiąca od rozpoczęcia semestru (roku), dla potrzeb utworzenia elektronicznego indeksu, student ma obowiązek złożyć w dziekanacie informacje o zajęciach: z zakresu „do wyboru", o zajęciach nieobjętych programem studiów, o których mowa w § 13 ust. 1 oraz o przynależności do grup w przypadku zajęć, które odbywają się w grupach. Zmiana zadeklarowanych zajęć oraz zmiana przynależności do grup, w 2 przypadku zajęć które odbywają się w grupach, możliwa jest tylko za zgodą dziekana.

4. Zasady określone w ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do wyboru specjalizacji.

5. Limity osób na poszczególnych rodzajach zajęć określa Rektor.


§ 5

1. Uniwersytet organizuje przewidziane w programie studiów praktyki zawodowe w ramach przyznanych środków.

2. Praktyki stanowią część procesu kształcenia bezpośrednio związaną z przedmiotami przygotowującymi do wykonywania określonego zawodu i podlegają zaliczeniu.

3. Szczegółowe zasady odbywania praktyk określa rada wydziału, a zatwierdza Rektor.

4. Zaliczenia praktyk dokonuje się w indeksie w formie określonej programem studiów.

5. Nadzór dydaktyczno-wychowawczy nad praktyką sprawuje opiekun praktyki

powołany przez radę wydziału.


§ 6

1. Studia mogą odbywać się w ramach indywidualnego toku studiów (ITS).

2. Indywidualny tok studiów polega na rozszerzeniu zakresu wiedzy w ramach studiowanego kierunku w oparciu o ofertę dydaktyczną całego Uniwersytetu lub na udziale studentów w pracach badawczych.

3. Podjęcie ITS może nastąpić za zgodą dziekana, po ukończeniu przynajmniej I roku studiów i uzyskaniu średniej ocen z ostatniego roku nie niższej niż 4,5.

4. Opiekę nad ITS sprawuje nauczyciel akademicki z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego wyznaczony na wniosek studenta przez dziekana.

5. Program ITS, zawierający standardy nauczania obowiązujące dla danego kierunku, ustala opiekun w porozumieniu ze studentem, a zatwierdza, po zaopiniowaniu przez instytut, rada wydziału.

6.W przypadku niewywiązywania się przez studenta z realizacji ITS dziekan cofa zgodę na realizację studiów w tej formie.


§ 7

1. Studia mogą odbywać się w ramach indywidualnej organizacji studiów (IOS).

2. Dziekan może wyrazić zgodę na IOS w odniesieniu do studentów:

a) wychowujących dzieci;

b) niepełnosprawnych;

c) uczestniczących w pracach badawczych;

d) w innych szczególnych przypadkach.

3.W ramach IOS, za zgodą dziekana, student może uzyskiwać zaliczenia oraz zdawać egzaminy w terminach indywidualnie określonych w trakcie semestru (roku).

4. Przebieg IOS dziekan ustala na okres semestru lub roku akademickiego.

5.W przypadku naruszenia przez studenta zasad IOS dziekan cofa zgodę na realizację studiów w tej formie.


§ 8

1.W celu usprawnienia realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych Uniwersytetu oraz rozwijania studenckiej działalności naukowo-kulturalnej, spośród nauczycieli akademickich powoływani są opiekunowie roku i kuratorzy kół naukowych i organizacji studenckich.

2. Zadania opiekuna roku oraz tryb jego powoływania określa odrębny regulamin.

3. Kuratorów kół naukowych i organizacji studenckich powołuje Senat na wniosek Rektora.


III. Prawa i obowiązki studenta

§ 9

Student ma prawo do:

1) korzystania z wykładów, seminariów, ćwiczeń i innych zajęć uniwersyteckich, objętych programem studiów, z bibliotek oraz księgozbiorów i laboratoriów zakładowych;

2) zdawania egzaminów, zaliczania kolejnych semestrów (lat) studiów oraz ubiegania się o uzyskanie tytułu zawodowego: licencjata, magistra lub innego tytułu równorzędnego;

3) uzyskania urlopu dziekańskiego;

4) uczestnictwa w podejmowaniu decyzji przez organy kolegialne Uniwersytetu za pośrednictwem swych przedstawicieli;

5) zrzeszania się w kołach naukowych i uczelnianych organizacjach studenckich;

6) uczestniczenia w pracach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w Uniwersytecie;

7) uczestniczenia w programach wymiany międzyuczelnianej;

8) uzyskiwania nagród i wyróżnień;

9) korzystania z opieki duszpasterskiej;

10)otrzymywania pomocy materialnej na zasadach określonych przez odrębny regulamin;

11)ochrony zdrowia i opieki lekarskiej na zasadach określonych odrębnymi przepisami;

12)korzystania z urządzeń i środków Uniwersytetu oraz pomocy nauczycieli akademickich i organów Uniwersytetu w celu rozwijania zainteresowań naukowo-kulturalnych;

13)uczestniczenia w zajęciach otwartych organizowanych w Uniwersytecie;

14)wyrażania opinii o prowadzonych zajęciach dydaktycznych.


§ 10

1. Do obowiązków studenta należy postępowanie zgodne z treścią ślubowania, z regulaminem studiów oraz z zarządzeniami władz Uniwersytetu. W szczególności student ma obowiązek:

1) zdobywać wiedzę, czynnie uczestniczyć w zajęciach, przewidzianych w programie studiów, oraz w terminie uzyskiwać zaliczenia i zdawać egzaminy;

2) zachowywać postawę obywatelską oraz godność studenta Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, kierując się zasadami moralności chrześcijańskiej;

3) umacniać lub przynajmniej szanować katolicki charakter Uniwersytetu;

4) dbać o dobre imię Uniwersytetu;

5) odnosić się z szacunkiem do pracowników Uniwersytetu;

6) dbać o mienie uniwersyteckie oraz uczestniczyć w pracach społecznych na rzecz Uniwersytetu, stosownie do szczegółowych ustaleń Rektora;

7) niezwłocznie powiadamiać właściwy dziekanat o zmianie nazwiska i adresu;

8) terminowo uiszczać opłaty ustalone przez Rektora.

2. Niezależnie od konsekwencji przewidzianych w niniejszym regulaminie, za naruszenie obowiązków określonych w ust. 1 student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną na zasadach określonych odrębnymi przepisami.


§ 11

1. Student KUL może przenieść się do innej szkoły wyższej, o ile wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w KUL. Spełnienie tych obowiązków potwierdza dziekan.

2. Student z innej szkoły wyższej może przenieść się do KUL, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w szkole wyższej, którą opuszcza. Decyzję o przyjęciu podejmuje Dziekan określając warunki, termin i sposób uzupełnienia różnic programowych.

3. Rada wydziału określa zasady przeniesienia z innej uczelni i liczbę miejsc, które podlegają zatwierdzeniu przez Senat.


§ 12

1. Student po ukończeniu I roku studiów może za zgodą właściwych dziekanów studiować poza swoim kierunkiem podstawowym na innych kierunkach, także w innych szkołach wyższych, o ile wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów na podstawowym kierunku, osiągając średnią ocen za ostatni rok studiów co najmniej 4,0.

2. Rada wydziału określa kryteria przyjęć i liczbę miejsc dla studentów drugiego kierunku, które podlegają zatwierdzeniu przez Senat.

3. Student drugiego kierunku podejmuje studia od I roku albo od II roku, z obowiązkiem uzupełnienia różnic programowych.

4. Student może zmienić podstawowy kierunek studiów po uzyskaniu zgody dziekana nowego kierunku i pozytywnej opinii dziekana kierunku dotychczasowego.

5. Student za zgodą dziekana może zmienić tryb studiów ze stacjonarnych na niestacjonarne, a także odwrotnie, ale tylko raz w okresie studiów. Szczegółowe warunki zmiany trybu studiów określa rada wydziału.


§ 13

1. Student, po uzyskaniu zgody dziekana, może zaliczać zajęcia nieobjęte programem studiów na danym kierunku. Zajęcia te są wpisywane do indeksu a ich zaliczenie jest warunkiem zaliczenia semestru (roku).

2. Student z innej szkoły wyższej, za zgodą dziekana swojej szkoły, może zaliczać w KUL wybrane przedmioty nieobjęte programem studiów w jego szkole wyższej. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan wydziału, na którym mają być realizowane zajęcia, określając warunki realizowania wybranych zajęć.


IV. Zaliczanie semestru (roku)

§ 14

1. Okresem zaliczeniowym jest semestr albo rok studiów. Rok może być okresem zaliczeniowym jedynie na studiach niestacjonarnych.

2. W okresie zaliczeniowym student zobowiązany jest uzyskać zaliczenie wszystkich zajęć i praktyk przewidzianych programem studiów i określonych w § 13 ust. 1 oraz złożyć obowiązujące egzaminy i uzyskać wymaganą liczbę punktów ECTS.

3. Podstawą zaliczenia semestru (roku) przez studenta uczestniczącego w wymianie międzynarodowej jest zrealizowanie programu zatwierdzonego przez koordynatora instytutowego lub wydziałowego, a w przypadku programu MOST programu zatwierdzonego przez dziekana.

4. Student drugiego kierunku może uzyskać zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów na podstawie zaliczeń uzyskanych z tych przedmiotów na kierunku podstawowym. Decyzję o zaliczeniu poszczególnych przedmiotów, z wyłączeniem przedmiotów zaliczonych w trybie egzaminu poprawkowego, podejmuje dziekan w porozumieniu z dyrektorem instytutu.

5. Zaliczeń zajęć dokonuje się na ostatnich zajęciach w danym okresie zaliczeniowym.

6. Jeżeli wykład kończy się egzaminem, zaliczenia wykładu dokonuje się przez wpis oceny z egzaminu.

7.Warunkiem zaliczenia seminarium w ostatnim semestrze (roku) studiów jest złożenie pracy dyplomowej.

8. Zaliczenie zajęć stwierdza się odpowiednim wpisem do indeksu, karty okresowych osiągnięć i protokołu.

9.W przypadku dłuższej nieobecności prowadzącego zajęcia dziekan wyznacza innego nauczyciela akademickiego do zaliczenia zajęć, w tym do przeprowadzenia egzaminu.

10.Student, za zgodą dziekana, może przystąpić do zaliczenia zajęć, w tym do egzaminu, przed wyznaczonym terminem zaliczenia, jednak nie wcześniej niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.


§ 15

1.Wykaz egzaminów i zaliczeń oraz ich zakres i formę określa program studiów.

2. Terminy egzaminów ustala dziekan po zasięgnięciu opinii organów samorządu studenckiego i w przypadku studiów stacjonarnych podaje do wiadomości na jeden miesiąc przed rozpoczęciem sesji.

3. Przy egzaminach i zaliczeniach na ocenę stosuje się następujące oceny:

bardzo dobry - 5,0 (bdb.)

dobry plus - 4,5 (db. plus)

dobry - 4,0 (db.)

dostateczny plus - 3,5 (dst. plus)

dostateczny - 3,0 (dst.)

niedostateczny - 2,0 (ndst.)

4. Przy zaliczeniach bez oceny stosuje się następujące wpisy:

zaliczono - zal.

niezaliczono - niezal.

5.Wyniki egzaminów i zaliczeń wpisywane są do indeksu, karty okresowych osiągnięć i protokołu w formie określonej w ust. 3 i 4.

6. Studentowi, który bez usprawiedliwienia nie zgłosił się na egzamin w wyznaczonym terminie lub nie uzyskał zaliczenia, dziekan wpisuje ocenę niedostateczną.

7.W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na egzaminie dziekan wyznacza termin egzaminu. Student niezwłocznie usprawiedliwia nieobecność na egzaminie (zaliczeniu) w dziekanacie jednak nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od ustąpienia przyczyny, która ją spowodowała.

8.W terminie trzech dni od zakończenia sesji egzaminacyjnej student - pod rygorem skreślenia z listy studentów - zobowiązany jest złożyć w dziekanacie indeks z kartą okresowych osiągnięć.


§ 16

1.W razie uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej, także w przypadku określonym w § 15 ust. 6, studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego z każdego niezdanego przedmiotu.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się również do lektoratów oraz wykładów i konwersatoriów kończących się zaliczeniem na ocenę.

3. Egzamin poprawkowy student zobowiązany jest złożyć w sesji poprawkowej.

4.W terminie trzech dni od zakończeniu sesji poprawkowej student - pod rygorem skreślenia z listy studentów - zobowiązany jest złożyć w dziekanacie indeks z kartą egzaminów poprawkowych.


§ 17

1. Na wniosek studenta, zgłaszającego zastrzeżenia do bezstronności egzaminatora lub przebiegu egzaminu, złożony w ciągu 3 dni od daty egzaminu, dziekan może zarządzić ustny egzamin komisyjny, który powinien odbyć się w ciągu 3 dni od daty złożenia wniosku.

2. Jeżeli zastrzeżenia studenta dotyczą egzaminu pisemnego, egzamin komisyjny może polegać na komisyjnym sprawdzeniu i ocenie pracy egzaminacyjnej.

3.W skład komisji przeprowadzającej egzamin wchodzą: dziekan jako przewodniczący, egzaminator powołany przez dziekana, nauczyciel akademicki przeprowadzający poprzedni egzamin. W przypadku egzaminu w języku obcym w skład komisji wchodzą co najmniej dwie osoby znające ten język.

4. Na wniosek studenta w skład komisji mogą wejść w charakterze obserwatorów: przedstawiciel organów samorządu studenckiego i opiekun roku.

5. O wyniku egzaminu komisja decyduje większością głosów. Decyzja komisji zmienia bądź utrzymuje w mocy ocenę, do której zgłoszono zastrzeżenia.

6.W przypadku podtrzymania oceny niedostatecznej student nie może ubiegać się o warunkowe podjęcie studiów ani o powtarzanie przedmiotu, może jednak ubiegać się o powtarzanie semestru (roku).

7.W przypadku zajęć kończących się zaliczeniem na ocenę lub bez oceny dziekan, na wniosek studenta, może zweryfikować podstawy niezaliczenia zajęć.


§ 18

1.W stosunku do studenta, który nie zaliczył pierwszego okresu zaliczeniowego, dziekan wydaje decyzję o skreśleniu z listy studentów, a w sytuacjach szczególnych, jeżeli student nie zaliczył jednego przedmiotu, zezwala na warunkowe podjęcie studiów w następnym okresie zaliczeniowym. Warunek oraz termin jego spełnienia określa dziekan wskazując w decyzji dzień w okresie jednego miesiąca od zakończenia sesji poprawkowej. Jeżeli student do tego czasu nie zaliczy przedmiotu, dziekan wydaje decyzję o skreśleniu z listy studentów.

2.W stosunku do studenta, który zaliczył pierwszy semestr (rok), a nie zaliczył jednego z następnych okresów zaliczeniowych, dziekan wydaje decyzję o:

1) powtarzaniu semestru (roku);

2) skreśleniu z listy studentów; a w sytuacjach szczególnych, jeżeli student nie zaliczył jednego przedmiotu, dziekan może pozwolić na:

3) warunkowe podjęcie studiów w następnym okresie zaliczeniowym; termin spełnienia warunku wyznacza dziekan wskazując w decyzji dzień w okresie jednego miesiąca od zakończenia sesji poprawkowej; jeżeli student do tego czasu nie zaliczy przedmiotu, dziekan wydaje decyzję o powtarzaniu semestru (roku) lub skreśleniu z listy studentów;

4) powtarzanie przedmiotu, co jest równoznaczne z zaliczeniem semestru (roku) i przeniesieniem przedmiotu na kolejny rok akademicki; jeżeli student po raz drugi nie zaliczy przedmiotu, dziekan wydaje decyzję o skreśleniu z listy studentów.

3. Studentowi powtarzającemu semestr (rok) nie może być udzielona zgoda na warunkowy wpis lub powtarzanie przedmiotu.

4. Student może uzyskać pozwolenie na powtarzanie semestru (roku) jeden raz w czasie studiów, chyba że przyczyną niezaliczenia była długotrwała choroba lub inne ważne przyczyny.

5. Student, który powtarza semestr (rok), jest zobowiązany do złożenia egzaminów i uzyskania zaliczeń wszystkich zajęć przewidzianych programem studiów. Na wniosek studenta dziekan podejmuje decyzję o uznaniu zaliczeń i egzaminów złożonych na ocenę co najmniej dobrą, z wyłączeniem przedmiotów zaliczanych w trybie egzaminów poprawkowych.

6.W przypadku powtarzania semestru (roku) do średniej ocen wliczane są tylko oceny i punkty ECTS z semestru (roku) zaliczonego.

7.Warunkowy wpis na następny okres zaliczeniowy albo zgodę na powtarzanie przedmiotu można uzyskać nie więcej niż dwa razy w czasie studiów.

8. (skreślony)

9. Za powtarzanie przedmiotu, semestru (roku) i wpis warunkowy student zobowiązany jest uiścić opłatę w wysokości ustalonej przez Rektora.

10.Poza przypadkami określonym w ust. 1 i 2 oraz w § 11 ust. 1, w § 15 ust. 7, w § 16 ust. 4, w § 28 ust. 1 i w § 30 ust. 3 skreślenie z listy studentów następuje w przypadku:

1) niepodjęcia lub rezygnacji ze studiów;

2) nieusprawiedliwionego nieuczęszczania na zajęcia przez okres jednego miesiąca;

3) nieuiszczenia w terminie wymaganych opłat za studia;

4) prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej o ukaraniu karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.

11.Skreślenie z listy studentów drugiego kierunku następuje ponadto w wypadku:

1) skreślenia z listy studentów podstawowego kierunku;

2) cofnięcia zgody na studiowanie na drugim kierunku z powodu niewypełnienia przez studenta obowiązków związanych z tokiem studiów na kierunku podstawowym. Skreślenia dokonuje dziekan drugiego kierunku na podstawie decyzji dziekana kierunku podstawowego.

12.Od decyzji o skreśleniu z listy studentów przysługuje odwołanie do Rektora w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

13.W przypadku skreślenia z listy studentów wniesione opłaty nie podlegają zwrotowi.


§ 19

1. Ponowne przyjęcie na studia osoby, która je przerwała lub została skreślona z listy studentów w pierwszym okresie zaliczeniowym, następuje na ogólnych zasadach rekrutacji na studia wyższe.

2. Student, który po zaliczeniu pierwszego okresu zaliczeniowego został skreślony z listy studentów, może ubiegać się o reaktywację studiów po roku od ostatniego zaliczonego okresu zaliczeniowego, jednak nie więcej niż dwukrotnie. Decyzję o reaktywacji studiów podejmuje Dziekan na wniosek zainteresowanego, określając różnice programowe oraz terminy ich zaliczenia.

Wniosek o reaktywację zainteresowany składa przed rozpoczęciem semestru (roku), którego dotyczy reaktywacja.

3. Osoby skreślone na podstawie prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej mogą ubiegać się o przyjęcie tylko w przypadku, gdy nastąpiło zatarcie kary wydalenia z uczelni.

4. Reaktywacja studiów może nastąpić nie później niż w terminie 5 lat od ostatniego zaliczonego okresu zaliczeniowego i jedynie na rodzaj i tryb studiów, z którego student został skreślony.


V. Opłaty za zajęcia

§ 20

1. Opłaty za zajęcia dydaktyczne mogą być pobierane w przypadku:

1) powtarzania zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,

2) kształcenia na studiach niestacjonarnych,

3) prowadzenia studiów w języku obcym,

4) udziału w zajęciach nieobjętych programem studiów na danym kierunku;

5) prowadzenia studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.

2.Wysokość opłat ustala Rektor na wniosek dziekanów nie później niż na trzy miesiące przed rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego.

3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, należy uiścić do 25 października za semestr zimowy i do 28 marca za semestr letni.

4.W wyjątkowych przypadkach dziekan na wniosek studenta może wyrazić zgodę na uiszczenie opłaty w ratach.

5.Warunki odpłatności za kształcenie na studiach niestacjonarnych studentów, którzy rozpoczną naukę od roku akademickiego 2006/2007, określa umowa zawarta ze studentem.


VI. Urlopy

§ 21

1. Studentowi może być udzielony urlop krótkoterminowy, semestralny lub roczny w przypadku ważnych okoliczności życiowych.

2. Studentowi może być udzielony urlop naukowy przeznaczony na odbycie innych studiów krajowych lub zagranicznych lub badań naukowych związanych z pracą dyplomową.

3. Student powinien ubiegać się o urlop niezwłocznie po zaistnieniu jego przyczyny.

4. Udzielenie urlopu semestralnego lub rocznego przedłuża termin planowanego ukończenia studiów.

5. Udzielenie urlopu krótkoterminowego nie skutkuje przesunięciem terminu zaliczenia semestru (roku) ani przedłużeniem terminu planowanego ukończenia studiów.

6. Udzielenie urlopu potwierdza się wpisem do indeksu.

7.W przypadku studentów studiujących na więcej niż jednym kierunku studiów, udzielenie urlopu na na jednym z kierunków nie skutkuje urlopowaniem na pozostałych.

8.W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie z wyjątkiem prawa do korzystania z pomocy materialnej na kierunku, na którym jest urlopowany.

9. W trakcie urlopu student może za zgodą dziekana brać udział w niektórych zajęciach oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów. Nie może to jednak prowadzić do skrócenia terminu planowanego ukończenia studiów. Potwierdzenie uzyskanych zaliczeń i zdanych egzaminów student uzyskuje na karcie okresowych osiągnięć.


VII. Nagrody i wyróżnienia

§ 22

Studentom wyróżniającym się szczególnymi osiągnięciami naukowymi oraz aktywną i nienaganną postawą społeczną mogą być przyznane:

1) stypendia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego;

2) nagrody i wyróżnienia Rektora;

3) nagrody ufundowane przez instytucje pozauczelniane oraz osoby prywatne, zgodnie z regulaminami obowiązującymi dla tych nagród;

4) nagrody i wyróżnienia dziekana.


§ 23

1. Zaświadczenie o ukończeniu studiów z wyróżnieniem mogą otrzymać absolwenci, którzy spełnili następujące warunki:

1) złożyli pracę dyplomową w terminie określonym regulaminem studiów (§ 24 ust. 1 i 2);

2) uzyskali średnią ocen z egzaminów i zaliczeń, o których mowa w § 15 ust. 3 i 4, nie niższą niż 4,5;

3) uzyskali z pracy dyplomowej i egzaminu końcowego oceny bardzo dobre;

4) postępowali w okresie studiów zgodnie ze ślubowaniem studenta.

2.Wyróżnienie przyznaje rada wydziału.


VIII. Praca dyplomowa

§ 24

1. Studenci zobowiązani są do złożenia pracy dyplomowej nie później niż do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w ostatnim semestrze (roku) studiów.

2. Studenci wyjeżdżający w ostatnim semestrze (roku) na studia w ramach wymiany międzyuczelnianej zobowiązani są do złożenia pracy dyplomowej bezpośrednio po powrocie z wymiany, jednak nie później niż w terminie dwóch miesięcy od ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w ostatnim semestrze (roku) studiów.

3. Dziekan na wniosek studenta, zaopiniowany przez kierującego pracą, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej, nie dłużej niż do trzech miesięcy od ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w ostatnim semestrze (roku) studiów.

4.W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, dziekan zobowiązany jest do wyznaczenia nowego kierownika pracy. Zmiana kierującego pracą w ostatnim okresie zaliczeniowym przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej na zasadach określonych w ust. 3.


§ 25

1. Na wniosek studenta, zaopiniowany pozytywnie przez promotora i radę wydziału, dziekan może wyrazić zgodę na przygotowanie pracy dyplomowej w języku obcym.

2. Warunkiem przyjęcia pracy dyplomowej w języku obcym jest wyznaczenie recenzenta znającego ten język.

3. Student przygotowujący pracę w języku obcym składa wraz z pracą jej streszczenie w języku polskim.


§ 26

1. Licencjacką lub inżynierską pracę dyplomową, kończącą studia pierwszego stopnia, student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego do tego nauczyciela akademickiego, posiadającego przynajmniej stopień naukowy doktora.

2. Temat pracy o której mowa w ust. 1 ustala kierujący pracą, a zatwierdza rada instytutu nie później niż na pół roku przed terminem ukończenia studiów.

3. Oceny pracy o której mowa w ust. 1 dokonuje kierujący pracą oraz jeden recenzent, posiadający przynajmniej stopień naukowy doktora. Recenzenta pracy wyznacza dziekan. W wypadku jednej recenzji negatywnej o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, po zasięgnięciu

opinii dodatkowego recenzenta, posiadającego przynajmniej stopień naukowy doktora.


§ 27

1. Magisterską pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego do tego nauczyciela akademickiego: profesora lub doktora habilitowanego. Rada wydziału może upoważnić do kierowania określoną pracą magisterską adiunkta, starszego wykładowcę lub specjalistę, także spoza Uniwersytetu, posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora.

2. Temat pracy, o której mowa w ust. 1 ustala kierujący pracą a zatwierdza rada wydziału lub rada instytutu nie później niż na rok przed terminem ukończenia studiów.

3. Oceny pracy, o której mowa w ust. 1 dokonuje kierujący pracą oraz jeden recenzent. Przynajmniej jeden z nich musi posiadać tytuł profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Recenzenta pracy wyznacza dziekan. W wypadku jednej recenzji negatywnej o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan, po zasięgnięciu opinii dodatkowego

recenzenta z tytułem profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego.


§ 28

1. Student, który nie złożył pracy dyplomowej w terminach określonych w § 24, to znaczy nie uzyskał zaliczenia seminarium, zostaje skreślony z listy studentów.

2. Student, który wznawia studia po okresie dłuższym niż trzy lata, zobowiązany jest do wystąpienia o ponowne zatwierdzenie tematu pracy dyplomowej.


IX. Egzamin dyplomowy

§ 29

1.Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:

1) uzyskanie zaliczenia wszystkich zajęć i praktyk oraz zdanie wszystkich egzaminów przewidzianych programem studiów;

2) uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z pracy dyplomowej.

2. Egzamin dyplomowy odbywa się w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca od daty złożenia pracy dyplomowej, z wyłączeniem okresu od 1 lipca do 31 sierpnia, jednak nie później niż do 31 marca dla studiów kończących się w semestrze zimowym i do 30 września dla studiów kończących się w semestrze letnim.

3. Dziekan może ustalić indywidualny termin egzaminu dyplomowego dla studenta, który złożył pracę dyplomową przed upływem terminów określonych w § 24.

4. Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym i odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana. W przypadku egzaminu dyplomowego w języku obcym w skład komisji wchodzą co najmniej dwie osoby znające ten język.

5.Warunkiem ukończenia studiów jest złożenie egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej dostatecznym.

6. Po zakończeniu egzaminu dyplomowego studentowi ogłasza się jego wynik. Gdy wynik gzaminu dyplomowego jest co najmniej dostateczny, przewodniczący komisji podaje studentowi końcową ocenę studiów oraz ocenę, jaka zostanie umieszczona w dyplomie ukończenia studiów. Tytuł

zawodowy nadaje rada wydziału lub komisja przez nią upoważniona.

7. Podstawą obliczenia końcowej oceny studiów są:

1) średnia arytmetyczna liczona do trzeciego miejsca po przecinku wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń, o których mowa w § 15 ust. 3, z uwzględnieniem ocen niedostatecznych uzyskanych w ciągu całego okresu studiów,

2) ocena pracy dyplomowej,

3) ocena egzaminu dyplomowego.

8. Ocena końcowa stanowi sumę: 0,5 oceny wymienionej w ust. 7 pkt 1 oraz 0,25 oceny wymienionej w ust. 7 pkt 2 i 0,25 oceny wymienionej w ust. 7 ust.

3. Ocenę końcową wylicza się z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.

9. Jeżeli student z pracy dyplomowej i z egzaminu dyplomowego otrzymał oceny bardzo dobre oraz w ciągu ostatnich dwóch lat jednolitych studiów magisterskich (w ostatnim roku studiów I lub II stopnia) uzyskał zaliczenia przedmiotów z ocenami co najmniej dobrymi, komisja może podwyższyć zaokrągloną końcową ocenę studiów o pół stopnia.

10.Student, który zdał egzamin dyplomowy, zobowiązany jest do oddania legitymacji studenckiej.


§ 30

1.W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie, dziekan wyznacza drugi termin jako ostateczny.

2. Powtórny egzamin nie może się odbyć wcześniej niż przed upływem jednego miesiąca i nie później niż po upływie trzech miesięcy od daty pierwszego egzaminu.

3.W przypadku powtórnego niezdania egzaminu albo nieprzystąpienia do egzaminu w terminie ostatecznym dziekan wydaje decyzję o powtarzaniu ostatniego semestru (roku) studiów albo o skreśleniu z listy studentów.


§ 31

1.W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się zaokrągloną ocenę końcową, zgodnie z zasadą:

ocena końcowa: zaokrąglona ocena końcowa:

do 3,250 dostateczny (3)

3,251 - 3,750 dostateczny plus (3,5)

3,751 - 4,250 dobry (4)

4,251 - 4,500 dobry plus (4,5)

od 4,501 bardzo dobry (5)

2. Zaokrąglenie oceny końcowej dotyczy tylko wpisu do dyplomu ukończenia studiów, natomiast we wszystkich zaświadczeniach określa się rzeczywisty wynik studiów, obliczony jak w § 29 ust. 8.

3. Absolwent ma prawo do zachowania indeksu.


§ 32

1. Postanowienia regulaminu dotyczą studentów wszystkich trybów studiów prowadzonych w Uniwersytecie.

2. Postanowienia regulaminu stosuje się do Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych, o ile Regulamin Kolegium MISH nie stanowi inaczej.

3. Postanowienia regulaminu stosuje się odpowiednio do studiów doktoranckich i podyplomowych.

4.W sytuacjach nieobjętych niniejszym regulaminem decyzję podejmuje Rektor.


X. Przepisy końcowe

§ 33

Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych regulaminem jest Rektor.


§ 34

Wykładni regulaminu dokonuje Rektor.


§ 35

Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 października 2006 r.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika