Regulamin studiowania

Regulamin studiów
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
w Toruniu

 

wprowadzony Uchwałą nr 26
Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 27 marca 2007 r.
znowelizowany Uchwałą nr 39
Senatu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 29 kwietnia 2008 r.

 

(tekst jednolity)

Porady prawne

 

TORUŃ 2008

Na podstawie art. 161 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) w związku z § 121 ust. 9 Statutu UMK z dnia 30 maja 2006 r. (z późn. zm.)

uchwala się , co następuje:

 

I. Przepisy ogólne

 

§ 1

1. Regulamin studiów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, zwanego dalej Uniwersytetem,
określa organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta.
2. Przepisy Regulaminu studiów stosuje się do studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia
oraz jednolitych studiów magisterskich prowadzonych w formie stacjonarnej albo niestacjonarnej.

§ 2

1. Osoba przyjęta na studia nabywa prawa studenta z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania, którego treść określa statut Uniwersytetu.
2. Prawa i obowiązki studenta wygasają z dniem ukończenia studiów lub skreślenia z listy
studentów.
3. Student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks. Legitymacja studencka jest dokumentem poświadczającym status studenta. W indeksie dokumentowany jest przebieg
i wyniki studiów. Indeks jest własnością studenta.

II. Organizacja studiów

 

§ 3

1. Rok akademicki rozpoczyna się 1 października i trwa do 30 września następnego roku
kalendarzowego. Rok akademicki dzieli się na dwa semestry - zimowy i letni.
2. Ramową organizację roku akademickiego, w tym terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć
dydaktycznych, sesji egzaminacyjnych, przerw w zajęciach ustala rektor i ogłasza nie
później niż 4 miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.
3. Szczegółowe harmonogramy zajęć dydaktycznych są podawane do wiadomości studentów
i prowadzących zajęcia w sposób zwyczajowo przyjęty na wydziale:
1) na studiach stacjonarnych - nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem semestru,
2) na studiach niestacjonarnych - nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem zajęć.

§ 4

W trakcie roku akademickiego rektor może ustanowić godziny lub dni wolne od zajęć dydaktycznych.

§ 5

Dla studentów pierwszego roku dziekan wyznacza opiekuna roku spośród nauczycieli akademickich. Na wniosek samorządu studenckiego dziekan może powołać opiekunów wyższych
lat studiów. Zakres obowiązków opiekuna roku określa dziekan.

III. Indywidualny tryb studiowania

 

§ 6

1. Dopuszcza się możliwość realizowania indywidualnego planu studiów i programu nauczania
poprzez indywidualizację trybu studiowania. Formami indywidualnego trybu studiowania
są:
1) Indywidualny Program Studiów (IPS), obejmujący indywidualny plan studiów
i program nauczania oraz
2) Indywidualna Organizacja Studiów (IOS).
2. Rada wydziału określa kryteria przyznania oraz zasady studiowania w ramach Indywidualnego
Programu Studiów.
3. Decyzję w sprawie indywidualnego trybu studiowania podejmuje dziekan na wniosek
studenta złożony przed rozpoczęciem zajęć.
4. W szczególnie uzasadnionych wypadkach podyktowanych sytuacją zdrowotną student
może wystąpić z wnioskiem o przyznanie Indywidualnej Organizacji Studiów w trakcie
semestru. Wniosek powinien być udokumentowany zaświadczeniem lekarskim i złożony
nie później niż na 30 dni przed zakończeniem zajęć.

§ 7

1 W ramach Indywidualnego Programu Studiów studentom zapewnia się indywidualny dobór
treści i form kształcenia oraz opiekę dydaktyczno-naukową.
2. Indywidualny dobór treści i form kształcenia, o którym mowa w ust. 1, polega na rozszerzeniu
zakresu wiedzy w ramach studiowanego kierunku lub specjalności albo na zmianie
profilu kształcenia, łączeniu dwu lub więcej specjalności w obrębie jednego lub więcej
kierunków, a także, w miarę istniejących możliwości, na udziale studenta w pracach badawczych, z uwzględnieniem ustalonych dla danego kierunku standardów nauczania.
3. W celu sprawowania opieki dydaktyczno-naukowej dziekan powołuje opiekuna.

§ 8

1. Dziekan może wyrazić zgodę na studiowanie w trybie Indywidualnej Organizacji Studiów
w szczególności w stosunku do studentów:
1) odbywających część studiów w innych uczelniach krajowych lub zagranicznych,
2) studiujących na więcej niż jednym kierunku studiów,
3) wychowujących dzieci,
4) niepełnosprawnych.
2. W ramach Indywidualnej Organizacji Studiów student ma prawo do ustalenia
z prowadzącymi zajęcia indywidualnych terminów realizacji obowiązków wynikających
z planów studiów. W wyjątkowych sytuacjach prowadzący zajęcia może zwolnić studenta
z obowiązku uczestniczenia w tych zajęciach określając warunki, sposób i termin ich zaliczenia.
3. Indywidualna Organizacja Studiów nie zwalnia z obowiązku zaliczania przedmiotów
przewidzianych planem studiów.
4. Indywidualną Organizację Studiów ustala się na okres nie dłuższy niż rok akademicki.

IV. Prawa i obowiązki studenta

 

§ 9

1. Student ma prawo do:
1) uzyskiwania rzetelnej i nowoczesnej wiedzy,
2) rozwijania własnych zainteresowań naukowych, kulturalnych, artystycznych, sportowych
i turystycznych,
3) zrzeszania się w kołach naukowych oraz uczestniczenia w pracach badawczych, rozwojowych
i wdrożeniowych realizowanych w Uniwersytecie,
4) uzyskiwania nagród i wyróżnień,
5) korzystania z pomocy materialnej na zasadach określonych w Regulaminie przyznawania
pomocy materialnej studentom UMK,
6) wyrażania opinii o zajęciach dydaktycznych,
7) korzystania z usług informatycznych oferowanych przez Uniwersytet.


2. Student może ubiegać się o:
1) przeniesienie do innej uczelni,
2) przeniesienie na inny kierunek studiów, ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne
i odwrotnie,
3) uczestniczenie w programach wymiany studentów,
4) podjęcie studiów na więcej niż jednym kierunku studiów lub studiowanie dowolnych
przedmiotów, także w różnych uczelniach,
5) podjęcie studiów w trybie Indywidualnego Programu Studiów lub Indywidualnej Organizacji
Studiów,
6) podjęcie obowiązków studenta stażysty na zasadach określonych w Statucie Uniwersytetu.
3. Student zobowiązany jest do:
1) postępowania zgodnego z treścią ślubowania i przepisami obowiązującymi w Uniwersytecie,
2) uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i organizacyjnych zgodnie z regulaminem
studiów,
3) terminowego składania egzaminów, odbywania praktyk i spełniania innych obowiązków
przewidzianych w planie studiów,
4) terminowego wnoszenia opłat za studia, jeżeli takie opłaty zostały określone odpowiednimi
przepisami,
5) posiadania konta na serwerze uniwersyteckim,
6) niezwłocznego powiadomienia dziekanatu o zmianie danych osobowych istotnych dla
toku studiów, a w szczególności imienia, nazwiska, adresu, a także o zniszczeniu lub
utracie indeksu studenta, legitymacji studenckiej,
7) poszanowania mienia Uniwersytetu,
8) niezwłocznego powiadomienia na piśmie dziekana o rezygnacji z dalszej nauki.
4. Za postępowanie uchybiające godności studenta oraz naruszenie przepisów obowiązujących
w Uniwersytecie student ponosi odpowiedzialność przed komisją dyscyplinarną lub
przed sądem koleżeńskim samorządu studenckiego na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
5. Na wniosek studenta - członka organu kolegialnego Uniwersytetu dziekan usprawiedliwia
jego nieobecność na zajęciach dydaktycznych odbywających się podczas posiedzeń tego
organu.

V. Zmiana uczelni, formy studiów lub kierunku studiów

 

§ 10

Student Uniwersytetu, który zamierza przenieść się do innej uczelni zobowiązany jest:
1) pisemnie zawiadomić o tym dziekana, nie później niż 14 dni przed proponowanym
terminem przeniesienia, podając nazwę uczelni, w której zamierza kontynuować studia,
2) przedłożyć kartę obiegową,
3) oddać legitymację studencką.

§ 11

1. Student innej uczelni może ubiegać się o przyjęcie na Uniwersytet w drodze przeniesienia,
jeżeli wypełnił wszystkie wymogi wynikające z przepisów obowiązujących w uczelni, z
której zamierza się przenieść.
2. W stosunku do studenta przeniesionego z innej uczelni przepisy § 2 stosuje się odpowiednio.

§ 12

1. Student Uniwersytetu może ubiegać się o przeniesienie ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne lub odwrotnie.
2. Zasady przenoszenia studentów ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne lub odwrotnie
ustala rada wydziału.

§ 13

1. Student Uniwersytetu może ubiegać się o przeniesienie na inny kierunek studiów.
2. Decyzję w sprawie przeniesienia studenta na inny kierunek studiów podejmuje dziekan
wydziału przyjmującego po przedstawieniu przez studenta zaświadczenia właściwego
dziekana o wypełnieniu wszystkich obowiązków na kierunku, z którego się przenosi.
3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, dziekan wydziału przyjmującego przesyła do wiadomości
dziekana wydziału, na którym student dotychczas studiował.

§ 14

1. Przyjęcie lub przeniesienie, o którym mowa w § 11-13, następuje po ustaleniu przez
dziekana przyjmującego:
1) przedmiotów, które uznaje za zaliczone na podstawie dotychczas złożonych już przez
studenta egzaminów i uzyskanych zaliczeń,
2) przedmiotów, których zaliczenie niezbędne jest dla wyrównania różnic występujących
w planach studiów i programach nauczania,
3) terminów zaliczenia różnic programowych.
2. Decyzję, o której mowa w § 13 ust. 2, dziekan może uzależnić od sprawdzenia wiadomości
i predyspozycji studenta wymaganych na danym kierunku studiów.

§ 15

1. Nie można przyjąć studenta z innej uczelni, jak również przenieść na inny kierunek studiów
oraz przenieść ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne i odwrotnie, jeżeli:
1) nie zaliczył pierwszego roku, z zastrzeżeniem ust.

3,
2) jest zawieszony w prawach studenta,
3) toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne.
2. Jeśli student powtarzał semestr lub rok studiów przed zmianą uczelni, formy lub kierunku
studiów, okoliczności te uwzględnia się, tak jakby nastąpiły one podczas studiowania na
Uniwersytecie lub na kierunku, na który się przeniósł.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może, w trakcie roku akademickiego,
przenieść ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne studenta pierwszego roku studiów.

§ 16

Dziekan może odmówić przyjęcia lub przeniesienia, o którym mowa w § 11-13 i § 15 ust. 3,
jeżeli względy organizacyjne na to nie pozwalają.

VI. Podejmowanie studiów na dodatkowym kierunku lub specjalności

 

§ 17

1. Student po zaliczeniu pierwszego roku studiów może ubiegać się o przyjęcie na studia
poza swoim kierunkiem podstawowym na dowolne kierunki prowadzone na Uniwersytecie
lub na innej uczelni, jeżeli wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów
na kierunku podstawowym.
2. Decyzję w sprawie przyjęcia na dodatkowy kierunek studiów podejmuje dziekan wydziału,
na którym student zamierza podjąć studia dodatkowe.
3. Jeżeli kierunek prowadzony jest na innym wydziale, do podjęcia decyzji, o której mowa
w ust. 2, wymagana jest opinia dziekana wydziału, na którym student studiuje kierunek
podstawowy.
4. Rada wydziału może określić limity przyjęć na studia dodatkowe, a także uzależnić przyjęcie
na studia dodatkowe od zakwalifikowania studenta na dany kierunek studiów w drodze postępowania kwalifikacyjnego.
5. Dziekan wydziału, na którym student zamierza podjąć studia dodatkowe, wyrażając zgodę
na przyjęcie, określa rok studiów, na którym student rozpoczyna studia dodatkowe, plan
i program studiów na podstawie zasad ustalonych przez radę wydziału oraz warunki, termin
i sposób uzupełnienia przez studenta zaległości wynikających z różnic planów studiów
i programów nauczania, uwzględniając możliwości uczestniczenia w zajęciach uzupełnianych
przedmiotów.


6. W stosunku do studenta, który nie zaliczył roku/semestru na dodatkowym kierunku, dziekan
podejmuje decyzje o skreśleniu z listy studentów tego kierunku.
7. Do kierunku dodatkowego przepisów o wznowieniu studiów nie stosuje się.
8. W przypadku skreślenia studenta z listy studentów kierunku podstawowego, kierunek
dodatkowy staje się kierunkiem podstawowym.

§ 18

Za zgodą dziekana student może studiować przedmioty nieobjęte planem studiów.

§ 19

1. Jeżeli na kierunku studiów istnieje kilka specjalności, student, w terminie wyznaczonym
przez dziekana, wybiera jedną z nich.
2. Jeżeli względy organizacyjne nie pozwalają na przyjęcie na daną specjalność wszystkich
chętnych, to o kolejności przyjęć decyduje dziekan, biorąc pod uwagę uzdolnienia i zainteresowania studenta oraz dotychczasowe wyniki studiowania.
3. O przyjęciu do pracowni lub na seminarium decyduje prowadzący pracownię lub seminarium.

§ 20

Jeżeli względy organizacyjne na to nie pozwalają, dziekan może odmówić:
1) przyjęcia lub przeniesienia, o którym mowa w § 17,
2) zgody na studiowanie przedmiotów nieobjętych planem studiów.

VII. Mobilność studentów

 

§ 21

1. Student za zgodą dziekana może realizować część studiów w innej uczelni na zasadach
określonych w porozumieniach oraz w programach wymiany studentów, których Uniwersytet
jest sygnatariuszem.
2. Dziekan zatwierdza indywidualny plan studiów i program nauczania, który będzie realizowany
w innej uczelni oraz określa warunki, terminy i sposób uzupełnienia przez studenta
zaległości wynikających z różnic planów studiów i programów nauczania.
3. Zaliczenie zajęć objętych indywidualnym planem studiów i programem nauczania oraz
wyniki uzyskane w innej uczelni traktuje się na równi z zaliczeniem i wynikami uzyskanymi
w Uniwersytecie.


4. Zaliczenia przedmiotów realizowanych podczas wymiany studenckiej z innymi uczelniami
dokonuje dziekan.
5. W sytuacji, gdy na kierunku prowadzonym w Uniwersytecie obowiązuje semestralny
okres rozliczeniowy, a student odbywa studia roczne w innej uczelni, dziekan może wyznaczyć
studentowi inny niż określony zgodnie z § 22 okres zaliczeniowy.

VIII. Zaliczenie semestru/roku

 

§ 22

1. Okresem zaliczeniowym jest semestr albo rok akademicki. Uchwałę w tej sprawie podejmuje
rada wydziału.
2. Jeżeli okresem zaliczeniowym jest rok akademicki, ostateczny termin uzyskania zaliczeń
zajęć objętych planem studiów i składania wszystkich egzaminów upływa w dniu
20 września.
3. Jeżeli okresem zaliczeniowym jest semestr, ostateczny termin uzyskania zaliczeń zajęć
objętych planem studiów i składania wszystkich egzaminów w semestrze zimowym
upływa 15 marca, a w semestrze letnim 20 września.
4. Rada wydziału, w przypadku studiów niestacjonarnych, może określić inne terminy niż te,
o których mowa w ust. 2 i 3.

§ 23

1. Rada wydziału określa w ramach planu studiów zajęcia, w których udział jest obowiązkowy,
oraz ustala sposób ich zaliczenia.
2. Prowadzący zajęcia, w których udział jest obowiązkowy, może w uzasadnionych przypadkach
zwolnić studenta z udziału w tych zajęciach określając jednocześnie warunki, sposób i termin ich zaliczenia.
3. Rada wydziału może określić w ramach planu studiów zajęcia sekwencyjne rozumiane
jako zajęcia, w których udział i ich zaliczenie może nastąpić wyłącznie po zaliczeniu zajęć
wskazanych przez radę wydziału w ramach danej sekwencji zajęć.
4. Udział w wykładach, które kończą się egzaminem, nie jest obowiązkowy i nie podlega
kontroli, chyba że rada wydziału postanowi inaczej.

§ 24

1. Zajęcia dydaktyczne oraz sprawdziany wiedzy lub umiejętności mogą być prowadzone
w języku obcym na zasadach określonych przez radę wydziału.
2. Zajęcia dydaktyczne mogą być prowadzone także z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość.

§ 25

Rada wydziału uchwala zasady stosowania systemu punktowego ECTS.

§ 26

1. Warunkiem zaliczenia semestru lub roku studiów jest uzyskanie zaliczenia zajęć objętych
planem studiów i zdanie wszystkich egzaminów z przedmiotów kończących się egzaminem
w danym semestrze lub roku oraz/lub uzyskanie odpowiedniej liczby punktów ECTS
określonej w przepisach odrębnych.
2. W przypadku studentów, wobec których zastosowano indywidualny plan studiów
i program nauczania oraz studentów, którzy odbyli studia, o których mowa w § 21, warunkiem
zaliczenia semestru lub roku studiów jest uzyskanie zaliczenia zajęć i zdanie
wszystkich egzaminów objętych indywidualnym planem studiów i programem nauczania.
3. Student ma obowiązek złożyć indeks i kartę okresowych osiągnięć studenta w dziekanacie
w terminach określonych w § 22 ust. 2 i 3.
4. Student odbywający studia w innej uczelni w ramach porozumień lub programów wymiany
łącznie z dokumentami, o których mowa w ust. 3, składa wykaz zaliczeń uzyskanych
w innej uczelni.

§ 27

1. Zaliczenia zajęć obowiązkowych, o których mowa w § 23 ust. 1, dokonuje prowadzący te
zajęcia na podstawie obecności, oceny aktywności studenta oraz uzyskanych przez niego
ocen.
2. Prowadzący zajęcia jest obowiązany podać - na pierwszych zajęciach - do wiadomości
studentów warunki uzyskania zaliczenia zajęć. W przypadku przedmiotów kończących się
egzaminem, egzaminator podaje zakres i formę egzaminu.
3. Na wniosek studenta uczestniczącego w pracach badawczych, zaopiniowany przez kierującego tymi pracami bądź opiekuna koła naukowego, prowadzący zajęcia z przedmiotu,
z którym tematycznie związana jest realizowana praca badawcza, może zwolnić studenta
z udziału w niektórych prowadzonych przez niego zajęciach i zaliczyć te zajęcia na podstawie
wykonanych prac badawczych.

§ 28

1.

Studenta zwalnia się z obowiązku udziału w zajęciach wychowania fizycznego
i uzyskania zaliczenia tego przedmiotu na podstawie orzeczenia komisji lekarskiej powoływanej
i działającej na podstawie zarządzenia rektora.
2. Na wniosek studenta uczestniczącego czynnie w zajęciach klubu sportowego, zaopiniowany
przez trenera danej sekcji, kierownik Studium Wychowania Fizycznego i Sportu może zwolnić go z obowiązku uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego i dokonać ich zaliczenia.

§ 29

Rektor może w drodze zarządzenia ustalić zasady zwalniania studentów z obowiązku udziału
w zajęciach oraz uzyskania z nich zaliczenia z zastrzeżeniem § 28.

§ 30

1. Student, który nie uzyskał zaliczenia zajęć obowiązkowych, o których mowa w § 23
ust. 1, ma prawo w ciągu 7 dni zwrócić się do kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej
te zajęcia z wnioskiem o sprawdzenie uzyskanych wyników.
2. Decyzję w sprawie zaliczenia zajęć obowiązkowych podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej albo powołana przez niego komisja po sprawdzeniu, czy student spełnił wymagania niezbędne do uzyskania zaliczenia.

§ 31

1. Zaliczenie przedmiotu stwierdza się wpisem do indeksu, karty okresowych osiągnięć studenta
oraz protokołu zaliczenia przedmiotu.
2. W przypadkach określonych w § 23 ust. 1 warunkiem dopuszczenia do egzaminu
z przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia zajęć z tego przedmiotu.
3. Jeżeli student nie uzyska zaliczenia z zajęć obowiązkowych nie kończących się egzaminem
w danym semestrze lub roku, może zostać dopuszczony do egzaminów z pozostałych
przedmiotów. Brakujące zaliczenia student jest zobowiązany uzyskać odpowiednio
w terminach, o których mowa w § 22 ust. 2 i 3 oraz w trybie określonym w § 32.

§ 32

1. Terminy egzaminów ustalane są przez egzaminatora i zatwierdzane przez dziekana.
2. Terminy egzaminów są podawane do wiadomości studentów i prowadzących zajęcia
w sposób zwyczajowo przyjęty na wydziale co najmniej na 14 dni przed terminem zakończenia
zajęć w danym semestrze lub roku.


3. Na wniosek studenta, który nie przystąpił do egzaminu w ustalonym terminie, dziekan
może w uzgodnieniu z egzaminatorem wyznaczyć dodatkowy termin, jeżeli student
uprawdopodobni, że nieprzystąpienie przez niego do egzaminu nastąpiło bez jego winy.
4. Wniosek o wyznaczenie dodatkowego terminu należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia ustania
przyczyny uchybienia terminu.
5. Wyznaczenie terminu nie może naruszać postanowień § 22 ust. 2 i 3.
6. Jeżeli student nie przystąpił do egzaminu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a termin
dodatkowy nie został mu wyznaczony, traci termin egzaminu.

§ 33

Jeżeli wykład z tego samego przedmiotu kończący się egzaminem prowadzony jest przez kilku
nauczycieli akademickich, student składa egzamin u jednego z nich, według własnego wyboru,
o ile umożliwiają to względy organizacyjne.

§ 34

1. W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo
do zdawania jednego egzaminu poprawkowego.
2. Egzaminy poprawkowe odbywają się w terminach określonych w § 22 ust. 2 i 3.

§ 35

1. Na wniosek studenta, który nie zdał egzaminu, złożony w terminie trzech dni od daty
ogłoszenia wyniku, w którym zgłasza on:
1) uzasadnione zastrzeżenia co do bezstronności egzaminatora lub,
2) wystąpienie okoliczności wskazujących na nieprawidłowe przeprowadzenie egzaminu,
dziekan może zarządzić egzamin komisyjny, który powinien odbyć się w najkrótszym
możliwym terminie od dnia złożenia wniosku.
2. Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powoływana przez dziekana.
Egzaminatorem w komisji jest drugi specjalista z przedmiotu, z którego egzamin zarzą10
dzono, a jeśli nie jest to możliwe - specjalista z dyscypliny pokrewnej. W egzaminie na
wniosek studenta uczestniczy w charakterze obserwatora przedstawiciel samorządu studenckiego.
3. Jeżeli wniosek złożony na podstawie ust. 1 pkt 1) dotyczy egzaminu przeprowadzonego
w formie pisemnej, komisja, o której mowa w ust. 2 dokonuje ponownego sprawdzenia
pracy.
4. Uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu komisyjnego unieważnia poprzedni wynik egzaminu.

§ 36

1. Zaliczenia kończące się wystawieniem oceny i egzaminy oceniane są w następującej skali
ocen:
1) bardzo dobry (5),
2) dobry plus (4,5),
3) dobry (4),
4) dostateczny plus (3,5),
5) dostateczny (3),
6) niedostateczny (2).
2. Ocena niedostateczna oznacza nieuzyskanie zaliczenia bądź niezdanie egzaminu.

§ 37

1. W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru lub roku, dziekan podejmuje decyzję
o:
1) skreśleniu z listy studentów,
2) zezwoleniu na powtarzanie semestru lub roku studiów,
3) zezwoleniu na warunkowe wpisanie na wyższy semestr lub rok studiów.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 2) i 3), dziekan podejmuje na wniosek studenta
złożony w terminie 7 dni od upływu terminu zaliczenia semestru lub roku.
3. Dany semestr/rok studiów stacjonarnych można powtarzać nie więcej niż dwa razy. Powtarzanie pierwszego roku studiów możliwe jest tylko jeden raz.
4. Student, który wpisany został warunkowo na wyższy semestr lub rok studiów, zobowiązany
jest złożyć egzaminy i uzyskać zaliczenia z zaległych przedmiotów w terminie wyznaczonym
przez dziekana.
5. W przypadku niewywiązania się z obowiązku, o którym mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio ust. 1 pkt. 1) lub pkt 2).

IX. Opłaty za studia

 

§ 38

1. W Uniwersytecie opłaty za usługi dydaktyczne są pobierane za:
1) kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych,
2) określone zajęcia dydaktyczne powtarzane z powodu niezadowalających wyników
w nauce, a także za warunkowy wpis na wyższy semestr/rok studiów,
3) zajęcia nieobjęte planem studiów.
2. Zasady pobierania opłat za usługi dydaktyczne, o których mowa w ust. 1, oraz tryb
i warunki zwalniania z tych opłat określa Senat.

X. Skreślenie z listy studentów

 

§ 39

1.

Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:
1) niepodjęcia studiów,
2) rezygnacji ze studiów,
3) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z Uniwersytetu,
4) niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego.
2. Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:
1) stwierdzenia braku postępów w nauce,
2) nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie,
3) niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.

XI. Wznowienie studiów

 

§ 40

1. Na podstawie decyzji dziekana student, który został skreślony z listy studentów na roku
drugim lub wyższym, może wznowić studia na roku lub semestrze następującym po roku
lub semestrze, który przed skreśleniem zaliczył. Jeżeli upłynęło co najmniej 5 lat od dnia,
w którym decyzja o skreśleniu z listy studentów stała się ostateczna, decyzję w sprawie
wznowienia dziekan może uzależnić od sprawdzenia wiadomości i predyspozycji wymaganych
na danym kierunku studiów.
2. Podejmując decyzję w sprawie wznowienia studiów dziekan ustala:
1) dotychczasowe osiągnięcia studenta wraz z zaliczonymi punktami ECTS,
2) semestr/rok, na który wpisuje studenta,
3) przedmioty do uzupełnienia wraz z terminami ich zaliczenia.
3. Wznowienie studiów jest niedopuszczalne w przypadku osób wydalonych dyscyplinarnie
z Uniwersytetu, jeżeli od momentu uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu nie upłynęły
trzy lata, chyba że kara uległa zatarciu w trybie określonym przepisami ustawy Prawo
o szkolnictwie wyższym.
4. W przypadkach, o których mowa w § 39 ust. 1 pkt 4) i ust. 2 pkt 1) i 2) studia stacjonarne,
a na kierunkach prowadzonych na wydziałach Collegium Medicum również studia niestacjonarne,
można wznawiać jeden raz.
5. Wznowienie jest możliwe od początku roku akademickiego lub semestru z zastrzeżeniem
ust 7.
6. W przypadku wznowienia studiów § 38 stosuje się odpowiednio.
7. Wznowienie studiów w przypadku osoby skreślonej w trybie § 39 ust. 2 pkt 3) może nastąpić
po wniesieniu zaległych opłat związanych z odbywaniem studiów.

§ 41

1. Studenta, który powtarza rok lub semestr studiów albo wznawia studia, nie obowiązuje
uzyskanie zaliczeń przedmiotów, z których zaliczenia poprzednio już uzyskał oraz składanie
egzaminów, które poprzednio już złożył.
2. Dziekan może zarządzić wznowienie studiów na roku lub semestrze niższym niż wynikałoby
to z § 40 ust. 1 lub zobowiązać do uzupełnienia różnic programowych, jeśli uzna,
że od momentu skreślenia w planach studiów i programach nauczania nastąpiły istotne
zmiany lub postęp wiedzy w danej dziedzinie zdezaktualizował zasób dotychczas uzyskanych
przez studenta wiadomości. Przepisy § 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

XII. Urlopy

 

§ 42

Student może ubiegać się o urlop:
1) zdrowotny - z powodu choroby, leczenia lub rehabilitacji wykluczających lub poważnie
utrudniających kontynuację studiów,
2) okolicznościowy - z tytułu urodzenia się dziecka lub opieki nad dzieckiem, odbywania
innych studiów w Uniwersytecie lub studiów w innej uczelni, bądź innych ważnych
sytuacji losowych.

§ 43

1. Student ubiegający się o urlop składa umotywowany wniosek o udzielenie urlopu do właściwego dziekana. Wniosek taki składa się bezpośrednio po wystąpieniu przyczyn zdrowotnych bądź wystąpieniu innych okoliczności uzasadniających udzielenie takiego urlopu.
2. Urlopu udziela dziekan.
3. Studentowi studiującemu na więcej niż jednym kierunku studiów urlopu zdrowotnego
udziela dziekan właściwy dla podstawowego kierunku studiów, zawiadamiając o tym niezwłocznie
dziekanów właściwych dla pozostałych kierunków. Udzielony urlop zdrowotny obejmuje wszystkie kierunki studiów.
4. Podstawą udzielenia urlopu zdrowotnego jest orzeczenie komisji lekarskiej powołanej i
działającej na podstawie zarządzenia rektora.
5. Student powracający z urlopu zdrowotnego zobowiązany jest - przed podjęciem zajęć -
przedstawić dziekanowi zaświadczenie lekarskie o zdolności do dalszego studiowania na
danym kierunku.
6. W przypadku braku zdolności do dalszego studiowania student powinien ponownie wystąpić
o udzielenie urlopu zdrowotnego. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.
7. Studenta, który nie uzyska zdolności do dalszego studiowania i nie wystąpi ponownie o
udzielenie urlopu zdrowotnego dziekan skreśla z listy studentów.

§ 44

1. Urlop zdrowotny lub okolicznościowy może być udzielony jako:
1) krótkoterminowy,
2) długoterminowy - na czas nie dłuższy niż rok akademicki.
2. Udzielenie urlopu krótkoterminowego nie zwalnia studenta z obowiązku terminowego
zaliczenia semestru lub roku studiów.
3. Udzielenie urlopu długoterminowego powoduje przedłużenie terminu ukończenia studiów.
4. Student jednolitych studiów magisterskich może uzyskać urlop długoterminowy nie więcej
niż dwa razy, a student studiów pierwszego lub drugiego stopnia - jeden raz,
z wyjątkiem urlopu zdrowotnego.

§ 45

1. Za zgodą dziekana student może w trakcie urlopu brać udział w niektórych zajęciach oraz
przystąpić do kończących je zaliczeń i egzaminów. Ich wyniki uwzględnia się po powrocie
studenta z urlopu.
2. W przypadku urlopu zdrowotnego do udzielenia zgody, o której mowa w ust. 1, wymagana
jest opinia komisji, o której mowa w § 43 ust. 4.

§ 46

1. W okresie urlopu student zachowuje prawa studenta, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prawo do pomocy materialnej w okresie urlopu regulują odrębne przepisy.

XIII. Nagrody i wyróżnienia

 

§ 47

1. Szczególną formą wyróżnienia jest przyznanie w danym roku akademickim tytułu:
1) najlepszego studenta:
- wydziału,
- Uniwersytetu,
2) najlepszego absolwenta:
- wydziału,
- Uniwersytetu,
3) najlepszego sportowca:
- wydziału,
- Uniwersytetu.
2. Zasady i tryb przyznawania tytułów, o których mowa w ust. 1, określa rektor.
3. Rada wydziału może ustalić inne niż wymienione w ust. 1 formy wyróżnień studentów
danego wydziału.
4. Rektor może przyznać studentowi nagrodę lub wyróżnienie za osiągnięcia organizacyjne.

XIV. Praca dyplomowa

 

§ 48

1. Pracę dyplomową student przygotowuje pod kierunkiem opiekuna pracy dyplomowej,
zwanego dalej „opiekunem".
2. Opiekunem może być nauczyciel akademicki posiadający tytuł profesora lub stopień naukowy
doktora habilitowanego.
3. W uzasadnionych przypadkach opiekunem może być upoważniony przez radę wydziału
nauczyciel akademicki posiadający stopień doktora.
4. Jeżeli względy organizacyjne na to pozwalają, studentowi przysługuje swobodny wybór
opiekuna. Przepis § 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. Na uzasadniony wniosek studenta, po zasięgnięciu opinii dotychczasowego opiekuna,
dziekan może wyrazić zgodę na zmianę opiekuna.

§ 49

Temat pracy dyplomowej powinien być ustalony wspólnie przez opiekuna i studenta. Sposób
zatwierdzania tematów prac dyplomowych ustala rada wydziału.

§ 50

Na wniosek studenta, pozytywnie zaopiniowany przez opiekuna, dziekan może wyrazić zgodę
na napisanie pracy dyplomowej w języku obcym.

§ 51

1. Prawa autorskie do pracy dyplomowej regulują odrębne przepisy.
2. Student składa oświadczenie o wyrażeniu zgody na udostępnianie przez Uniwersytet pracy
dyplomowej dla potrzeb działalności naukowo-badawczej lub dydaktycznej, według wzoru ustalonego w uczelni odrębnymi przepisami.

§ 52

1. Student zobowiązany jest do złożenia pracy dyplomowej w terminie uzgodnionym
z opiekunem, jednak nie później niż 10 dni przed zakończeniem ostatniego semestru studiów.
Przez złożenie pracy dyplomowej należy rozumieć przyjęcie pracy przez opiekuna i
jej pozytywną ocenę.
2. Na wniosek studenta lub opiekuna, złożony w terminie, o którym mowa w ust. 1, dziekan
może wydłużyć termin złożenia pracy dyplomowej o jeden miesiąc.
3. W przypadku dłuższej nieobecności opiekuna, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie złożenia
pracy, dziekan wyznacza osobę przejmującą obowiązki opiekuna. Zmiana taka może być podstawą do wydłużenia terminu złożenia pracy przewidzianego w ust. 1.
4. Wydłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej przedłuża termin planowego ukończenia studiów.

§ 53

1. W stosunku do studenta, który nie złożył pracy dyplomowej w terminie określonym
w § 52 ust. 1-2, dziekan podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów.
2. Przy wznowieniu studiów przez osobę skreśloną z listy studentów mają zastosowanie
przepisy, o których mowa w § 40 ust. 1-6.

§ 54

1. Oceny pracy dyplomowej dokonuje opiekun i wyznaczony przez dziekana recenzent.
2. Do oceny pracy dyplomowej stosuje się skalę ocen określoną w § 36.
3. Recenzentem pracy dyplomowej może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej
stopień naukowy doktora.

§ 55

1. W przypadku negatywnej oceny pracy dyplomowej przez recenzenta dziekan powołuje
dodatkowego recenzenta.
2. Po dokonaniu oceny pracy dyplomowej przez dodatkowego recenzenta dziekan podejmuje
decyzję w sprawie dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego.
3. Do studenta, który nie został dopuszczony do egzaminu dyplomowego, stosuje się odpowiednio § 53.
4. Przy wznowieniu studiów przez osobę skreśloną z listy studentów mają zastosowanie
przepisy, o których mowa w § 40 ust. 1-6.

XV. Egzamin dyplomowy

 

§ 56

1. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest zaliczenie wszystkich
przedmiotów, złożenie wszystkich egzaminów oraz zaliczenie praktyk studenckich przewidzianych
w planie studiów, a jeżeli program i plan nauczania przewiduje przygotowanie pracy dyplomowej - uzyskanie oceny pozytywnej z pracy dyplomowej.
2. Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana. W skład komisji
wchodzą co najmniej trzy osoby. Jeżeli program nauczania przewiduje przygotowanie
pracy dyplomowej w skład komisji wchodzą opiekun i recenzent/recenzenci. Komisji
przewodniczy dziekan lub prodziekan, albo powołany przez dziekana nauczyciel akademicki
posiadający co najmniej stopień doktora.

§ 57

1. W przypadku gdy plan studiów i program nauczania nie przewiduje obowiązku przygotowania
pracy dyplomowej zakres i formę egzaminu dyplomowego ustala rada wydziału. Termin egzaminu dyplomowego ustala dziekan.
2. Jeżeli plan studiów i program nauczania przewiduje obowiązek przygotowania pracy dyplomowej, egzamin dyplomowy przeprowadzany jest w formie ustnej. Termin egzaminu ustala dziekan. Egzamin dyplomowy powinien odbyć się nie później niż przed upływem miesiąca od daty złożenia pracy dyplomowej. Przepisy ust.1 stosuje się odpowiednio.
3. Na wniosek studenta pozytywnie zaopiniowany przez opiekuna dziekan może wyrazić
zgodę na przeprowadzenie egzaminu dyplomowego w języku obcym. Warunki przystępowania
i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w języku obcym ustala rada wydziału.

§ 58

1. W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu, dziekan wyznacza drugi termin egzaminu dyplomowego jako ostateczny.
2. W przypadku niezłożenia egzaminu dyplomowego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję
o skreśleniu z listy studentów.
3. Przy wznowieniu studiów przez osobę skreśloną z listy studentów mają zastosowanie
przepisy, o których mowa w § 40 ust. 1-6.

XVI. Ukończenie studiów

 

§ 59

1. Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej
dostatecznym z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Datą ukończenia studiów jest dzień złożenia
egzaminu dyplomowego.
2. Ukończenie studiów na kierunku farmacja następuje po spełnieniu warunku określonego
w ust. 1 i po zaliczeniu ostatniej, przewidzianej w planie studiów praktyki (stażu). Datą
ukończenia studiów jest dzień zaliczenia stażu.
3. Ukończenie studiów na kierunku lekarskim następuje po zaliczeniu wszystkich przedmiotów
obowiązkowych i spełnieniu innych wymagań przewidzianych w planie studiów i
programie nauczania. Datą ukończenia studiów jest dzień złożenia ostatniego wymaganego
planem studiów egzaminu albo zaliczenia.

§ 60

1. Absolwent otrzymuje dyplom państwowy ukończenia określonego kierunku studiów (makrokierunku) i poziomu studiów wyższych, wraz z suplementem, potwierdzający uzyskanie
odpowiedniego tytułu zawodowego, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów.
3. Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:
1) średnia arytmetyczna wszystkich pozytywnych ocen z egzaminów i zaliczeń uzyskanych
w ciągu całego okresu studiów, o których mowa w § 23 oraz w § 21 ust. 1,
2) ocena pracy dyplomowej (jeżeli program nauczania przewiduje przygotowanie pracy
dyplomowej),
3) ocena z egzaminu dyplomowego (jeżeli program nauczania przewiduje egzamin dyplomowy).
4. Ostateczny wynik studiów na kierunkach kończących się:
1) pracą dyplomową i egzaminem dyplomowym - stanowi suma:
- 0,6 średniej, o której mowa w ust 3 pkt. 1),
- 0,2 oceny pracy dyplomowej,
- 0,2 oceny egzaminu dyplomowego.
2) egzaminem dyplomowym - stanowi suma:
- 0,75 średniej, o której mowa w ust 3 pkt. 1),
- 0,25 oceny egzaminu dyplomowego.
3) zaliczeniem wszystkich zajęć i zdaniem wszystkich egzaminów przewidzianych
w planie studiów - stanowi średnia, o której mowa w ust. 3 pkt. 1).
5. W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów zgodnie z zasadą:
1) do 3,49 - dostateczny,
2) 3,50 do 3,83 - dostateczny plus,
3) 3,84 do 4,16 - dobry,
4) 4,17 do 4,50 - dobry plus,
5) powyżej 4,50 - bardzo dobry.

XVII. Przepisy przejściowe i końcowe

 

§ 61

1. Student jednolitych studiów magisterskich może, za zgodą dziekana, przenieść się na studia
pierwszego lub drugiego stopnia na danym kierunku studiów w trybie i na zasadach
określonych przez radę wydziału.
2. W przypadku wznowienia studiów przez studenta, który został skreślony z listy studentów
jednolitych studiów magisterskich, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 62

1. Od decyzji dziekana przysługuje odwołanie do rektora. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem
dziekana w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji studentowi.
2. Kompetencje rektora i dziekana określone w niniejszym regulaminie przysługują odpowiednio
upoważnionemu prorektorowi i prodziekanowi, których zakres obowiązków obejmuje sprawy studenckie.

§ 63

Traci moc dotychczasowy Regulamin studiów UMK, wprowadzony uchwałą Nr 38 Senatu
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 26 kwietnia 2005 r. w sprawie Regulaminu
studiów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

§ 64

Regulamin ze zmianami wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego 2008/2009 i ma
zastosowanie do czynności związanych z tokiem studiów począwszy od roku akademickiego
2008/2009.

Przewodniczący Senatu
Andrzej Jamiołkowski
Rektor


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika