Regulamin studiowania

Załącznik do uchwały Senatu Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z
dnia 10 września 2007 r.

 

REGULAMIN STUDIÓW
KRAKOWSKIEJ SZKOŁY WYŻSZEJ IM. ANDRZEJA FRYCZA MODRZEWSKIEGO

 

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

 

§ 1

Porady prawne

1. Regulamin obowiązuje studentów, nauczycieli akademickich i organy Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, zwanej dalej „Uczelnią" i stosuje się do wszystkich kierunków oraz specjalności studiów prowadzonych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej.
2. Regulamin nie ma zastosowania do słuchaczy studiów podyplomowych oraz kursów
dokształcających prowadzonych przez Uczelnię.
3. Postanowienia regulaminu stosuje się odpowiednio do studentów innych szkół wyższych
realizujących w Uczelni część programu studiów w ramach Europejskiego Systemu Transferu i
Akumulacji Punktów (ECTS) lub innych form współpracy międzyuczelnianej.


§ 2

1. Przyjęcie w poczet studentów Uczelni następuje na podstawie decyzji o przyjęciu na studia wydanej przez komisję rekrutacyjną albo rektora.
2. Przyjęcie w poczet studentów Uczelni może także nastąpić na podstawie decyzji właściwego organu
Uczelni zezwalającej na:
1) przeniesienie się studenta z innej uczelni,
2) podjęcie drugiego kierunku studiów przez studenta z innej uczelni,
3) ponowne przyjęcie na studia (reaktywację).
3. Decyzją dziekana student innej szkoły wyższej, o którym mowa w § 1 ust. 3, może zostać wpisany na listę studentów Uczelni.
4. Przyjęcie w poczet studentów Uczelni następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania.
Warunkiem dopuszczenia do immatrykulacji i ślubowania jest uprzednie zawarcie z osobą przyjętą
na studia pisemnej umowy o świadczenie nauki oraz wniesienie wymaganych opłat.
5. Student, który studiował uprzednio w Uczelni i został reaktywowany, nie składa ślubowania.

§ 3

1. Student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks, w którym dokumentowane są przebieg i wyniki studiów.
2. Student, który nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu, otrzymuje na wniosek
złożony do dziekana książeczkę zdrowia poświadczającą jego prawo do świadczeń opieki
zdrowotnej.
3. W przypadku utraty, zniszczenia lub uszkodzenia indeksu, legitymacji studenckiej, książeczki
zdrowia albo karty okresowych osiągnięć, student występuje do dziekana z wnioskiem o wydanie
duplikatu utraconego, zniszczonego lub uszkodzonego dokumentu. Do wniosku należy dołączyć
dowód wniesienia opłaty wymaganej za wydanie duplikatu.
4. W razie zagubienia jednego z dokumentów wymienionych w ust. 3, student dołącza do wniosku o wydanie duplikatu pisemną zgodę na ogłoszenie jego danych osobowych zawartych w zagubionym dokumencie oraz dowód wniesienia wymaganej opłaty za ogłoszenie, o którym mowa w ust. 5.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dziekanat wywiesza na tablicy ogłoszeń zawiadomienie o zagubieniu dokumentu. Zawiadomienie wywiesza się z chwilą złożenia wniosku o wydanie duplikatu, na okres nie krótszy niż 14 dni.
6. W przypadku zagubienia dokumentu decyzja o wydaniu duplikatu nie może być podjęta przed
upływem terminu, o którym mowa w ust. 5 zdanie 2.

Rozdział 2
Organizacja studiów

 

§ 4

1. Studia są prowadzone w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej.
2. Studia odbywają się według planów studiów i programów nauczania dla poszczególnych kierunków i specjalności. Studia mogą być także prowadzone według indywidualnego planu studiów i programu nauczania.
3. Plan studiów określa:
1) formę studiów,
2) czas trwania studiów,
3) wszystkie obligatoryjne i fakultatywne moduły studiów, w tym zwłaszcza przedmioty zaliczane na poszczególnych semestrach,
4) rodzaj i wymiar godzinowy zajęć dydaktycznych z danego przedmiotu oraz formę jego
zaliczenia,
5) liczbę punktów ECTS, które student uzyskuje za zaliczenie każdego modułu przewidzianego
planem studiów, a także liczbę punktów wymaganą dla zaliczenia poszczególnych semestrów i
dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego.


4. Plan studiów i program nauczania uchwala właściwa rada wydziału na wniosek dziekana. Przed
podjęciem uchwały zasięga się opinii organu samorządu studentów wskazanego w regulaminie
samorządu studenckiego.
5. Termin do wyrażenia opinii, o której mowa w ust. 4, wynosi dwa tygodnie od przedłożenia
właściwemu organowi samorządu studenckiego projektu uchwały rady wydziału. W razie
bezskutecznego upływu tego terminu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.

§ 5

1. Plany studiów i programy nauczania uwzględniają standardy kształcenia dla poszczególnych
kierunków studiów. Plany studiów i programy nauczania w zakresie specjalności nauczycielskiej
uwzględniają ponadto obowiązujące standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania
zawodu nauczyciela.
2. Realizację ustalonych zgodnie z ust. 1 planów studiów i programów nauczania zapewniają dziekani poprzez dobór do prowadzenia poszczególnych przedmiotów odpowiednio kwalifikowanych nauczycieli akademickich.
3. Harmonogramy zajęć, zgodne z obowiązującymi planami studiów i programami nauczania,
opracowują dla poszczególnych kierunków i specjalności oraz form studiów dziekani lub osoby
upoważnione przez rektora.
4. Opracowane harmonogramy zajęć zatwierdza rektor po sprawdzeniu ich zgodności z wymogami określonymi w ust. 1-3.
5. Zmian w harmonogramie zajęć dokonuje rektor, dziekan lub osoby przez nich upoważnione.

§ 6

1. Plan studiów może przewidywać, że zajęcia dydaktyczne, zaliczenia lub egzaminy z określonych przedmiotów będą prowadzone w języku obcym (językach obcych).
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, plan studiów określa język, w którym będą prowadzone zajęcia, zaliczenia lub egzaminy z danego przedmiotu.
3. Przy podejmowaniu ustaleń, o których mowa w ust. 1 i 2, bierze się pod uwagę możliwości kadrowe Uczelni oraz stopień przygotowania językowego studentów.
4. Na podstawie zawartej przez Uczelnię umowy o współpracy międzyuczelnianej, albo osobnej
uchwały Senatu, w Uczelni mogą być prowadzone studia, na których język obcy jest podstawowym językiem wykładowym, językiem egzaminów i zaliczeń oraz językiem, w którym pisane są prace dyplomowe i przeprowadzane egzaminy dyplomowe.

§ 7

1. Student może za zgodą dziekana studiować według indywidualnego planu studiów i programu
nauczania.
2. Studia według indywidualnego planu studiów i programu nauczania mogą się rozpoczynać z
początkiem każdego semestru studiów, w tym także semestru pierwszego.
3. Najkrótszym okresem czasu, na który można studentowi przyznać prawo do studiowania według indywidualnego planu studiów i programu nauczania jest semestr.
4. Studiowanie według indywidualnego planu studiów i programu nauczania może polegać w
szczególności na:
1) uzupełnieniu o dodatkowe przedmioty planu i programu przewidzianego dla normalnego toku
studiów,
2) zastąpieniu jednych przedmiotów innymi o takim samym lub zbliżonym wymiarze godzinowym i
zakresie merytorycznym,
3) zmianie kolejności i terminów zaliczania przedmiotów w poszczególnych semestrach,
4) przesunięciu terminu rozpoczęcia lub zakończenia semestru oraz czasu jego trwania.
5. Studia według indywidualnego planu studiów i programu nauczania muszą spełniać wszystkie
wymogi określone standardem kształcenia dla danego kierunku i formy studiów oraz poziomu
kształcenia.
6. Student ubiegający się o indywidualny plan studiów i program nauczania składa w tej sprawie do dziekana pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem. Wniosek powinien zawierać propozycje studenta co do okresu studiów i przedmiotów objętych indywidualnym planem studiów oraz terminów ich zaliczenia.
7. Przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyznania indywidualnego planu studiów i programu
nauczania dziekan bierze pod uwagę dotychczasowy przebieg studiów studenta.
8. W uzasadnionych przypadkach student, któremu przyznano prawo studiowania według
indywidualnego planu studiów i programu nauczania może być decyzją dziekana zwolniony z udziału w zajęciach obowiązkowych z niektórych przedmiotów objętych indywidualnym planem studiów.
9. Szczegółowe zasady studiowania według indywidualnego planu studiów i programu nauczania
określa rektor.

§ 8

1.

Rok akademicki rozpoczyna się nie później niż 1 października i trwa nie dłużej niż do 30 września następnego roku kalendarzowego.
2. W przypadku rekrutacji na semestr letni rok akademicki dla studentów przyjętych w jej wyniku
rozpoczyna się nie później niż 1 marca i kończy się nie później niż ostatniego dnia lutego
w następnym roku kalendarzowym.
3. Rektor może przesunąć terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych lub terminy zaliczeń i egzaminów oraz rozpoczęcia i zakończenia roku akademickiego dla poszczególnych kierunków lub specjalności, form studiów, grup studenckich lub lat studiów. Przesunięcia takie nie mogą powodować skrócenia roku akademickiego poniżej 12 miesięcy.
4. Rok akademicki obejmuje:
1) okres zajęć wynikający z planu studiów, podzielony na dwa semestry - semestr zimowy i
semestr letni,
2) sesje egzaminacyjne:
a) zimową - kończącą semestr zimowy,
b) letnią - kończącą semestr letni,
3) praktyki zawodowe i zajęcia terenowe, o ile przewidziane zostały w planie studiów,
4) przerwę międzysemestralną, wakacje letnie oraz inne dni wolne od zajęć przewidziane w
przepisach, o których mowa w ust. 5.
5. Rektor określa szczegółową organizację roku akademickiego na podstawie obowiązujących planów studiów, dokonując podziału roku na semestry i ustalając terminy sesji egzaminacyjnych oraz dni wolnych od zajęć.


Rozdział 3
Prawa i obowiązki studenta

 

§ 9

1. Student ma prawo do:
1) uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem studiów i harmonogramem zajęć oraz
składania wymaganych egzaminów i zaliczeń,
2) rozwijania własnych zainteresowań naukowych i korzystania w tym celu z pomieszczeń
dydaktycznych, wyposażenia technicznego oraz biblioteki, zgodnie z obowiązującymi w Uczelni
przepisami,
3) wyrażania ocen i opinii o odbywanych w Uczelni zajęciach oraz o prowadzących je
nauczycielach akademickich, w trybie i na zasadach określonych w Statucie Uczelni,
4) zrzeszania się w kołach naukowych oraz uczestnictwa w realizowanych w Uczelni pracach
naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych,
5) zrzeszania się w organizacjach studenckich na zasadach określonych w ustawie,
6) pomocy kadry nauczającej i właściwych organów Uczelni w sprawach związanych z realizacją
programu dydaktycznego i wychowawczego Uczelni,
7) poszanowania godności osobistej i podmiotowego traktowania we wszystkich kontaktach z
organami Uczelni, kadrą nauczającą oraz pracownikami administracyjnymi.


2. Każdemu studentowi przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze do organów samorządu
studenckiego.
3. Student może ubiegać się o świadczenia pomocy materialnej dla studentów ze środków budżetu państwa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4. Studenci osiągający najlepsze wyniki w nauce mogą ubiegać się o stypendium za wyniki w nauce ze środków własnych Uczelni. Zasady i tryb przyznawania stypendiów określają odrębne przepisy.
5. Wyróżniający się student może otrzymać jednorazową nagrodę im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Zasady i tryb przyznawania nagród określają odrębne przepisy.

§ 10

Student może przenieść się do innej szkoły wyższej, o ile uregulował należne opłaty za studia i wypełnił inne obowiązki wynikające z obowiązujących w Uczelni przepisów.

§ 11

1. W celu przeniesienia się z innej szkoły wyższej do Uczelni student składa do właściwego dziekana podanie z uzasadnieniem.
2. Do podania należy dołączyć indeks poświadczający zaliczenie co najmniej pierwszego semestru studiów oraz zaświadczenie wydane przez macierzystą uczelnię studenta, stwierdzające status studenta oraz potwierdzające, że nie zachodzą przeszkody do przeniesienia się.
3. Przeniesienie się studenta z innej szkoły wyższej do Uczelni wymaga zgody dziekana wydziału
przyjmującego. Przy podejmowaniu decyzji uwzględnia się dotychczasowy przebieg studiów
studenta.
4. Po wydaniu zgody na przeniesienie się studenta do Uczelni, dziekan występuje do szkoły wyższej, którą student opuszcza o przekazanie dokumentów dotyczących przebiegu jego studiów.

§ 12

1. Student może za zgodą dziekana przenieść się:
1) ze studiów stacjonarnych na niestacjonarne, bądź z niestacjonarnych na stacjonarne, w ramach określonego kierunku i specjalności studiów;
2) z jednego kierunku lub specjalności na inny kierunek lub specjalność;
3) ze studiów pierwszego stopnia na studia jednolite magisterskie albo ze studiów jednolitych
magisterskich na studia pierwszego stopnia.


2. Przy podejmowaniu decyzji w sprawach, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się dotychczasowy przebieg studiów studenta.
3. W przypadku, gdy zmiana przez studenta kierunku studiów wiązałaby się ze zmianą wydziału,
decyzję, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podejmuje dziekan wydziału przyjmującego, po zasięgnięciu opinii dziekana wydziału, z którego student chce się przenieść.
4. Student studiów jednolitych magisterskich może za zgodą dziekana przenieść się na odpowiednie studia drugiego stopnia prowadzone w uczelni pod warunkiem, że:
1) posiada zaliczoną liczbę semestrów wymaganą do ukończenia odpowiednich studiów
pierwszego stopnia,
2) nie później niż na dwa semestry przed planowanym ukończeniem studiów jednolitych
magisterskich przedłoży pracę dyplomową oraz zda egzamin dyplomowy kończący odpowiednie
studia pierwszego stopnia.

§ 13

1. Student, który zaliczył co najmniej pierwszy semestr studiów i nie zalega z opłatami za studia, może za zgodą dziekana studiować w Uczelni poza swoim podstawowym kierunkiem i specjalnością inne kierunki lub specjalności, bądź poszczególne przedmioty.
2. Podjęcie przez studenta studiów na dodatkowym kierunku poza jego macierzystym wydziałem
wymaga ponadto uzyskania zgody dziekana wydziału przyjmującego.
3. Przy podejmowaniu decyzji, o których mowa w ust. 1-2, bierze się pod uwagę specyfikę danego kierunku specjalności oraz dotychczasowy przebieg studiów studenta.
4. Student innej szkoły wyższej może podjąć dodatkowe studia w Uczelni, o ile posiada zaliczony co najmniej pierwszy semestr studiów na swoim podstawowym kierunku. W takim przypadku
postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. Przepisów poprzedzających nie stosuje się do osób, które ubiegają się o przyjęcie na pierwszy
semestr studiów.
6. Zasady podejmowania dodatkowych studiów poza Uczelnią określa regulamin studiów obowiązujący w szkole wyższej, w której student zamierza podjąć studia.

§ 14

1. Wydając decyzję zezwalającą na przeniesienie się studenta z innej szkoły wyższej do Uczelni,
decyzję zezwalającą na zmianę przez studenta kierunku, specjalności lub formy studiów albo
poziomu kształcenia, a także decyzję, o której mowa w § 13 ust.

2 lub 4, dziekan określa liczbę
semestrów, które uznaje za zaliczone na podstawie dotychczasowych studiów oraz warunki, termin i sposób uzupełnienia różnic programowych.
2. W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 4, postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. W toku dalszych studiów dziekan może na wniosek studenta uznać za zaliczone określone
przedmioty spośród tych, które student zaliczył podczas dotychczasowych studiów i wskazać
odpowiednie przedmioty, z których zaliczenia student jest zwolniony.
4. W stosunku do absolwenta Uczelni lub innej szkoły wyższej, który podejmuje w Uczelni studia
pierwszego stopnia albo studia jednolite magisterskie na dodatkowym kierunku lub specjalności
studiów, dziekan może wydać decyzję o zaliczeniu określonej liczby semestrów na podstawie
dotychczasowych studiów, wyznaczając w razie potrzeby warunki, termin i sposób uzupełnienia
różnic programowych
5. Decyzje o których mowa w ust. 1-4 określają także liczbę punktów ECTS przyznanych studentowi na podstawie dotychczasowych studiów.

§ 15

1. Student może za zgodą dziekana realizować część programu studiów w innej uczelni krajowej lub zagranicznej, zwanej dalej „uczelnią przyjmującą".
2. Wyrażając zgodę, o której mowa w ust. 1, dziekan określa warunki, termin i tryb zaliczenia
odpowiedniego okresu studiów w Uczelni z uwzględnieniem następujących zasad:
1) zaliczenie wskazanych przez dziekana przedmiotów w uczelni przyjmującej stanowi podstawę
ich zaliczenia w Uczelni;
2) zaliczenie przedmiotów zgodnie z pkt 1 może stanowi podstawę zwolnienia studenta z
obowiązku zaliczenia wskazanych przez dziekana przedmiotów przewidzianych obowiązującym
w Uczelni planem studiów i programem nauczania;
3) zaliczenie semestru lub roku studiów w uczelni przyjmującej może stanowić podstawę zaliczenia odpowiedniego okresu studiów w Uczelni.
3. Przy zaliczaniu w Uczelni przedmiotów lub semestru studiów zgodnie z ust. 2 postanowienia   § 14 ust. 5 oraz §§ 21-31 stosuje się odpowiednio.
4. W przypadku, gdy zaliczenie okresu studiów zgodnie z ust. 2 pkt 3 wiąże się z koniecznością
uzupełnienia przez studenta różnic programowych, dziekan określa warunki, termin i sposób ich
uzupełnienia.

§ 16

Prawa studenta wygasają:
1) z dniem, w którym decyzja o skreśleniu z listy studentów stała się ostateczna,
2) z dniem uprawomocnienia się orzeczenia komisji dyscyplinarnej o ukaraniu studenta karą
dyscyplinarną wydalenia z Uczelni,
3) z chwilą przeniesienia się do innej szkoły wyższej,
4) z dniem złożenia egzaminu dyplomowego,
5) z dniem rozwiązania umowy, o której mowa w § 2 ust. 4 na skutek złożenia przez studenta
pisemnej rezygnacji ze studiów, a jeżeli student nie jest stroną takiej umowy, na koniec
miesiąca, w którym została złożona pisemna rezygnacja ze studiów.

§ 17

1. Student, który został skreślony z listy studentów Uczelni, może zostać ponownie przyjęty na studia po przerwie nie dłuższej niż 5 lat (reaktywacja).
2. Osoba ubiegająca się o ponowne przyjęcie na studia składa do dziekana podanie wraz z kompletem wymaganych dokumentów.
3. Decyzję w sprawie ponownego przyjęcia na studia podejmuje dziekan, biorąc pod uwagę
dotychczasowy przebieg studiów osoby ubiegającej się o reaktywację.
4. Decyzja o ponownym przyjęciu na studia powinna określać semestr studiów, na który następuje reaktywacja, a w przypadku konieczności wyznaczenia różnic programowych również warunki, termin i sposób ich uzupełnienia. Przepis § 14 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
5. O ile względy dydaktyczne nie stoją temu na przeszkodzie, przedmioty, z których student poprzednio uzyskał ocenę pozytywną, bądź zaliczył je w inny przewidziany regulaminem sposób, uważa się za zaliczone.
6. Ponowne przyjęcie na studia może także nastąpić wyłącznie w celu umożliwienia studentowi
złożenia pracy dyplomowej lub przystąpienia do egzaminu dyplomowego.
7. Ponowne przyjęcie na studia na zasadach określonych w ust. 6 może nastąpić tylko jeden raz i pod warunkiem, że od skreślenia z listy studentów upłynęło nie więcej niż trzy lata oraz nie zachodzi konieczność uzupełnienia przez studenta różnic programowych.
8. Osoba, która została skreślona z listy studentów na skutek orzeczenia wobec niej kary
dyscyplinarnej wydalenia z Uczelni może ubiegać się o ponowne przyjęcie na studia tylko w
wypadku, gdy kara uległa zatarciu. Decyzję w tej sprawie podejmuje rektor.

§ 18

Student ma obowiązek:
1) postępować zgodnie z rotą ślubowania i regulaminem,
2) przestrzegać przepisów obowiązujących w Uczelni oraz stosować się do decyzji i poleceń
wydanych przez jej organy,
3) dbać o godność studenta i zachowywać właściwą postawę etyczną,
4) realizować zalecenia kadry nauczającej w procesie kształcenia i sprawdzania wiedzy,
5) uczestniczyć w ćwiczeniach, lektoratach, zajęciach wychowania fizycznego, seminariach
dyplomowych i innych obowiązkowych zajęciach przewidzianych planem studiów oraz
harmonogramem zajęć,
6) sumiennie uczestniczyć w realizacji praktyk zawodowych przewidzianych planem studiów,
7) wypełniać inne obowiązki wynikające z przebiegu i organizacji procesu dydaktycznego,
8) terminowo dokonywać opłat za studia i przedkładać dowody ich uiszczenia we właściwym
dziekanacie w wymaganych terminach,
9) dbać o dobre imię Uczelni oraz przyczyniać się do przyjaznego kształtowania w niej stosunków międzyludzkich,
10) zachowywać kulturę osobistą i dobre obyczaje, a w szczególności dbać o kulturę wypowiedzi i zachowań,
11) dbać o mienie Uczelni oraz przeciwstawiać się jego niszczeniu i dewastacji,
12) niezwłocznie informować Uczelnię o zmianie danych osobowych, a w szczególności nazwiska
lub adresu.

§ 19

1. Student ma obowiązek bez nieuzasadnionej zwłoki usprawiedliwić u prowadzącego zajęcia każdą nieobecność na zajęciach obowiązkowych.
2. Usprawiedliwienie następuje poprzez przedłożenie zwolnienia lekarskiego lub innego dokumentu, z którego wynika, że student nie mógł uczestniczyć w zajęciach z przyczyn przez niego niezawinionych.
3. Prowadzący zajęcia określa sposób i termin uzupełnienia przez studenta zaległości powstałych
wskutek nieobecności na zajęciach.
4. W przypadku niedających się uzupełnić zaległości spowodowanych zbyt dużą liczbą nieobecności na zajęciach obowiązkowych i łączącej się z tym niemożności zaliczenia przez studenta przedmiotu (przedmiotów), dziekan może jeszcze w trakcie trwania semestru skierować studenta na jego wniosek na powtarzanie przedmiotu (przedmiotów) albo na powtarzanie semestru.

§ 20

1. Za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta student ponosi odpowiedzialność przed komisją dyscyplinarną lub sądem koleżeńskim na zasadach określonych w ustawie.
2. W sprawach mniejszej wagi rektor może ograniczyć się do udzielenia pisemnego upomnienia.
3. W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez studenta przestępstwa, rektor jednocześnie z poleceniem wszczęcia postępowania wyjaśniającego może zawiesić go w prawach studenta do czasu wydania prawomocnego orzeczenia przez komisję dyscyplinarną.


Rozdział 4
Egzaminy i zaliczenia

 

§ 21

1. Okresem zaliczeniowym jest semestr.
2. Warunkiem zaliczenia semestru jest zaliczenie wszystkich obowiązkowych przedmiotów (modułów)
przewidzianych planem studiów i harmonogramem zajęć oraz złożenie indeksu i kart okresowych
osiągnięć studenta z kompletem wymaganych wpisów najpóźniej 14 dni od zakończenia sesji
poprawkowej pod rygorem skreślenia z listy studentów. W uzasadnionych przypadkach dziekan
może przedłużać wyżej zakreślony termin.
3. Warunkiem zaliczenia semestru jest ponadto uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS określonej planem studiów.
4. Organizację, terminy i tryb zaliczania semestru określa rektor.
5. Ustalenia, o których mowa w ust. 4 powinny być podane do wiadomości studentów najpóźniej w miesiącu, w którym rozpoczyna się semestr.

§ 22

1. Plan studiów może przewidywać obowiązek odbycia przez studentów praktyki zawodowej.
2. Program praktyki zawodowej, czas jej trwania i sposób odbywania określa rada wydziału, biorąc pod uwagę obowiązujące standardy kształcenia oraz zasady odbywania praktyk ustalone przez senat Uczelni.
3. Zaliczenie obowiązkowej praktyki zawodowej powinno nastąpić nie później niż do końca ostatniego semestru studiów, z tym, że plan studiów może przewidywać inny termin zaliczenia praktyki.


4. Formę i miejsce odbycia przez studenta praktyki ustala pełnomocnik dziekana do spraw praktyk.
5. Warunkiem zaliczenia praktyki jest jej odbycie w ustalonym terminie oraz wykazanie się wiedzą i umiejętnościami, dla których praktyka była zorganizowana.
6. Zaliczenie praktyki dokonywane jest na podstawie dzienniczka praktyk potwierdzonego przez
kierownika jednostki organizacyjnej, w której student odbywał praktykę lub wyznaczonego do opieki nad studentem pracownika tej jednostki. Zaliczenia praktyki dokonuje pełnomocnik dziekana do spraw praktyk poprzez odpowiedni wpis do indeksu.
7. Brak zaliczenia obowiązkowej praktyki traktowany jest na równi z brakiem zaliczenia innego
obowiązkowego przedmiotu.
8. W przypadku odwołania studenta z praktyki w związku z naruszeniem regulaminu zakładu pracy, student traci prawo do zaliczenia praktyki do czasu podjęcia decyzji w tej sprawie przez dziekana.
9. Szczegółowe zasady i tryb zaliczania praktyki zawodowej oraz zwalniania z obowiązku jej odbycia określa osobna uchwała senatu.

§ 23

1. Z zastrzeżeniem ust. 3, zaliczenie przedmiotu dokonywane jest na podstawie egzaminu, który jest sprawdzianem stopnia opanowania przez studenta materiału i umiejętności określonych dla danego przedmiotu w programie nauczania.
2. W przypadku, gdy obecność na zajęciach z przedmiotu objętego egzaminem jest obowiązkowa, warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu jest uprzednie zaliczenie zajęć (ćwiczeń), w trybie i na zasadach określonych przez prowadzącego przedmiot.
3. Zaliczenia przedmiotu niekończącego się egzaminem dokonuje prowadzący przedmiot według
kryteriów przez niego ustalonych.
4. W ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia zajęć prowadzący przedmiot jest obowiązany podać do wiadomości studentów program oraz warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu, w tym także
dopuszczalną liczbę nieobecności na zajęciach obowiązkowych. W przypadku przedmiotów
kończących się egzaminem, egzaminator podaje do wiadomości studentów zakres i formę
egzaminu.
5. Ustalenia, o których mowa w ust. 4, powinny być udostępnione studentom w formie pisemnej i przekazane przez prowadzącego przedmiot do wiadomości dziekana.
6. Zaliczenia przedmiotu dokonuje prowadzący przedmiot poprzez odpowiedni wpis w indeksie, karcie okresowych osiągnięć studenta i protokole egzaminu lub zaliczenia kończącego przedmiot.
7. Do zaliczenia zajęć (ćwiczeń) z przedmiotu kończącego się egzaminem postanowienia ust. 4-6
stosuje się odpowiednio.

§ 24

1. Dziekan może, o ile zostało to należycie udokumentowane, zaliczyć przedmiot zdany lub zaliczony w innej szkole wyższej, jeżeli spełnia on wymogi przewidziane planem studiów i programem nauczania dla danego kierunku i specjalności studiów.
2. Udział w pracach badawczych lub wdrożeniowych może stanowić podstawę zaliczenia studentowi przedmiotów lub zajęć, z którymi tematycznie związana jest realizowana praca. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan na wniosek studenta, po zasięgnięciu opinii prowadzącego przedmiot.

§ 25

1. Liczba obowiązkowych egzaminów w semestrze nie może przekroczyć ośmiu, a w roku
akademickim czternastu.
2. Przy egzaminach i zaliczeniach stosuje się następujące oceny:
1) bardzo dobry (5,0),
2) dobry plus (4,5),
3) dobry (4,0),
4) dostateczny plus (3,5),
5) dostateczny (3,0),
6) niedostateczny (2,0).
3. Egzamin przeprowadzają osoby wykładające przedmiot. Za zgodą wykładającego egzaminatorem może być także osoba ze stopniem naukowym doktora, prowadząca ćwiczenia z przedmiotu, którego dotyczy egzamin. W uzasadnionych przypadkach dziekan może upoważnić do przeprowadzenia egzaminu innego wykładowcę tego przedmiotu lub przedmiotu pokrewnego.
4. Oceny z egzaminów i zaliczeń są wpisywane do indeksu, protokołu egzaminu albo zaliczenia i karty okresowych osiągnięć studenta.
5. Bez karty okresowych osiągnięć studenta egzaminator nie może wpisać wyniku egzaminu lub
zaliczenia do protokołu ani indeksu.
6. Student, który składał egzamin lub zaliczenie w formie pisemnej, ma prawo wglądu do swojej pracy w obecności egzaminatora lub przeprowadzającego zaliczenie.

§ 26

1. W planie studiów i harmonogramie sesji określa się egzaminy, które odbędą się w danej sesji
egzaminacyjnej.
2. Egzamin z każdego przedmiotu przewidzianego w planie studiów odbywa się oddzielnie i podlega osobnej ocenie.
3. Student może na swój wniosek składać egzaminy, o których mowa w ust. 1 przed sesją
egzaminacyjną, jeżeli egzaminator wyrazi na to zgodę.

Tak ustalony termin jest dla studenta wiążący i liczony jako pierwszy termin egzaminu.
4. Wyznaczenie terminu egzaminu przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej nie zwalnia egzaminatora z obowiązku wyznaczenia pierwszego terminu egzaminu w okresie sesji egzaminacyjnej i nie wiąże studentów, którzy nie złożyli wniosku, o którym mowa w ust. 3.
5. Do przedmiotów kończących się zaliczeniem postanowienia ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.

§ 27

1. Przed przystąpieniem do sesji egzaminacyjnej student pobiera w dziekanacie kartę okresowych osiągnięć na dany semestr.
2. Kartę okresowych osiągnięć student otrzymuje po przedłożeniu w dziekanacie indeksu wraz
z dowodami uiszczenia wymaganych opłat.
3. Karta okresowych osiągnięć może być wydana studentowi po stwierdzeniu, że nie ma żadnych zaległości w opłatach.
4. Przed przystąpieniem do egzaminu lub zaliczenia student przedkłada egzaminatorowi lub
zaliczającemu przedmiot kartę okresowych osiągnięć wraz z indeksem. W przypadku, o którym
mowa w § 26 ust. 3, dziekan może zadecydować, że przystąpienie do egzaminu lub zaliczenia
będzie następować wyłącznie na podstawie indeksu z potwierdzonym wpisem na bieżący semestr studiów.

§ 28

1. Z zastrzeżeniem § 26 ust. 3, pierwszy termin egzaminu wyznaczony w sesji egzaminacyjnej jest wiążący dla wszystkich studentów.
2. Student, który otrzymał na egzaminie ocenę niedostateczną, ma prawo do zdawania z każdego niezdanego przedmiotu dwóch egzaminów poprawkowych w terminach wyznaczonych
harmonogramem sesji, przy czym przystąpienie do jednego egzaminu poprawkowego do końca sesji poprawkowej jest obowiązkiem studenta.
3. Egzamin poprawkowy może zostać wyznaczony nie wcześniej niż po upływie 5 dni od daty
ogłoszenia wyniku egzaminu. Na wniosek studenta może zostać ustalony wcześniejszy termin
złożenia egzaminu poprawkowego.
4. Przed przystąpieniem do egzaminu poprawkowego student przedkłada egzaminatorowi poprawkową kartę okresowych osiągnięć. Kartę poprawkową student otrzymuje po przedłożeniu w dziekanacie indeksu wraz z dowodem opłaty za egzamin poprawkowy.


5. Jeżeli student nieobecny na wiążącym dla niego terminie egzaminu złożył wniosek o jego
przywrócenie i wniosek taki nie został rozpoznany przed następnym terminem egzaminu, przepisu
ust. 4 nie stosuje się. W takim przypadku student może przystąpić do egzaminu w terminie
poprawkowym z zachowaniem następujących zasad:
1) przed przystąpieniem do egzaminu student przedkłada egzaminatorowi dokumenty, o których
mowa w § 27 ust. 4 oraz kopię wniosku o przywrócenie terminu z adnotacją dziekanatu o
przyjęciu wniosku;
2) wpisanie przez egzaminatora oceny z egzaminu może nastąpić wyłącznie po przedłożeniu przez studenta decyzji o przywróceniu terminu albo karty poprawkowej wymaganej na zasadach
ogólnych.
6. Do przedmiotów kończących się zaliczeniem postanowienia ust. 1-5 stosuje się odpowiednio.

§ 29

1. Nieprzystąpienie do egzaminu w terminie, który jest dla studenta wiążący, powoduje utratę terminu i wpis oceny niedostatecznej. To samo stosuje się w przypadku, gdy student przystąpił do egzaminu pomimo braku zaliczenia, o którym mowa w § 23 ust. 2 lub bez wymaganej karty okresowych osiągnięć.
2. W uzasadnionych przypadkach dziekan, działając na udokumentowany wniosek studenta, może zwolnić go z obowiązku przystąpienia do egzaminu, w terminie, o którym mowa w ust. 1, wskazując inny wiążący studenta termin egzaminu lub zaliczenia (przesunięcie terminu egzaminu).
3. Dziekan może na podstawie przedłożonych przez studenta zaświadczeń lub innych dokumentów uznać jego nieobecność na egzaminie za usprawiedliwioną, wskazując inny wiążący studenta termin egzaminu (przywrócenie terminu egzaminu).
4. Wniosek o przywrócenie terminu egzaminu powinien być złożony najpóźniej w ciągu 7 dni od
ustania przeszkody, która uniemożliwiła studentowi przystąpienie do egzaminu, pod rygorem
pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
5. Decyzja o przywróceniu terminu egzaminu nie może zostać wydana w przypadku, gdy student
ubiegał się uprzednio o przesunięcie tego samego terminu, jak również w przypadku, gdy nie
zachodziły przeszkody do uprzedniego złożenia przez studenta wniosku o przesunięcie terminu
egzaminu i mimo to student takiego wniosku nie złożył.


6. W uzasadnionych przypadkach, przesuwając lub przywracając termin egzaminu, dziekan może
przedłużyć studentowi sesję egzaminacyjną poza terminy określone w przepisach wydanych na
podstawie § 8 ust. 5, jednak nie dłużej niż o 14 dni.
7. Postanowienia ust. 1-6 stosuje się odpowiednio do przedmiotów kończących się zaliczeniem.
8. Szczegółowe warunki i tryb przesuwania oraz przywracania terminów egzaminów lub zaliczeń
określa rektor.

§ 30

1. Student, który zgłasza uzasadnione zastrzeżenia co do przebiegu lub wyniku egzaminu, z którego otrzymał ocenę niedostateczną, może ubiegać się o dopuszczenie go do egzaminu komisyjnego.
2. Wniosek o wyznaczenie egzaminu komisyjnego powinien być złożony do dziekana w ciągu siedmiu dni od ogłoszenia wyników egzaminu. Wniosek złożony po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym pozostawia się bez rozpoznania.
3. Decyzję w sprawie zarządzenia egzaminu komisyjnego podejmuje dziekan po wysłuchaniu studenta i zasięgnięciu opinii egzaminatora.
4. Dopuszczenie do egzaminu komisyjnego następuje po stwierdzeniu, że student nie zalega z
opłatami.
5. Egzamin komisyjny odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana.
6. W skład komisji wchodzą:
1) dziekan albo upoważniony przez dziekana nauczyciel akademicki, jako przewodniczący,
2) egzaminator, który przeprowadzał egzamin,
3) nauczyciel akademicki specjalizujący się w zakresie przedmiotu objętego egzaminem lub
przedmiotu pokrewnego.
7. Komisji egzaminacyjnej nie może przewodniczyć osoba uprzednio egzaminująca studenta
z przedmiotu objętego egzaminem.
8. Jeżeli komisja egzaminacyjna nie postanowi inaczej, egzamin komisyjny jest egzaminem ustnym.
9. Ocena z egzaminu komisyjnego jest traktowana na równi z oceną uzyskaną na egzaminie
poprawkowym.
10. Złożenie w ciągu jednej sesji egzaminacyjnej wniosku o ponowny egzamin komisyjny z tego samego przedmiotu jest niedopuszczalne.
11. Postanowienia ust. 1-10 stosuje się odpowiednio do przedmiotów kończących się zaliczeniem.

§ 31

1. W stosunku do studenta, który nie zaliczył semestru w trybie przewidzianym regulaminem, dziekan
może podjąć decyzję:
1) o skreśleniu z listy studentów,
2) o skierowaniu studenta na jego wniosek na powtarzanie semestru.


2. Student, który nie zaliczył nie więcej niż trzy przedmioty w sesji egzaminacyjnej, może być na swój wniosek:
1) wpisany na semestr następny pod warunkiem dokończenia sesji w dodatkowym terminie
ustalonym przez dziekana (wpis warunkowy krótkoterminowy),
2) skierowany na powtarzanie przedmiotu lub przedmiotów (wpis warunkowy długoterminowy).
3. Przy podejmowaniu decyzji, o których mowa w ust. 2 dziekan bierze pod uwagę dotychczasowy przebieg studiów studenta.
4. W ramach wpisu warunkowego krótkoterminowego studentowi przysługuje jedno podejście do
egzaminu z każdego niezdanego przedmiotu w terminie uzgodnionym z egzaminatorem lub
zaliczającym przedmiot. Uzgodniony w ten sposób termin jest dla studenta wiążący. Postanowienia § 25 ust. 3-5, § 28 ust. 4-6 i § 29 stosuje się odpowiednio.
5. W uzasadnionych przypadkach dziekan może przedłużać termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, z tym, że nie może on być dłuższy niż sześć tygodni od zakończenia sesji poprawkowej.
6. W stosunku do studenta, który nie zaliczył przedmiotu w trybie określonym w ust. 4-5, dziekan wydaje decyzję, o której mowa w ust. 1 albo ust. 2 pkt 2.
7. Powtarzanie przedmiotu polega na tym, że student, który nie zaliczył przedmiotu zostaje wpisany warunkowo na semestr następny z obowiązkiem zaliczenia powtarzanego przedmiotu w określonym przez dziekana terminie następnego semestru lub roku akademickiego. Termin ten może ulec przesunięciu.
8. W przypadku, gdy przedmiot kontynuowany w semestrze następnym jest prowadzony przez
jednostkę pozawydziałową, decyzja o skierowaniu studenta na powtarzanie przedmiotu wymaga
uzgodnienia z kierownikiem tej jednostki.
9. Jeżeli przedmiot powtarzany nie zostanie zaliczony w trybie określonym w ust. 7, dziekan może wydać decyzję o ponownym powtarzaniu przedmiotu, skierować studenta na powtarzanie semestru albo wydać decyzję, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
10. Do przedmiotów studiowanych w ostatnim semestrze studiów postanowienia ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.


Rozdział 5
Urlop od zajęć i studiowanie awansem

 

§ 32

1.

Student może za zgodą dziekana uzyskać urlop od zajęć w przypadku:
1) długotrwałej choroby,
2) urodzenia dziecka lub opieki nad nim,
3) wyjazdu zagranicznego, w tym zwłaszcza w celu podjęcia pracy lub dodatkowego kształcenia,
4) innych ważnych przyczyn.
2. Dziekan udziela studentowi urlopu na czas trwania czynnej służby wojskowej.
3. Studentowi może być udzielony:
1) urlop krótkoterminowy - na okres nie dłuższy niż 2 miesiące,
2) urlop długoterminowy - na okres jednego albo dwóch semestrów.
4. Urlop długoterminowy może zostać udzielony studentowi najwyżej dwukrotnie w toku całych studiów.
5. Udzielenie urlopu długoterminowego przedłuża termin planowanego ukończenia studiów.
6. Urlop potwierdza się wpisem do indeksu.
7. W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie, chyba że regulamin albo przepisy, o których mowa w § 9 ust. 3 i 4 stanowią inaczej.

§ 33

1. Student skierowany na powtarzanie semestru, albo przebywający na długoterminowym urlopie od zajęć, może wystąpić do dziekana z wnioskiem o wyrażenie zgody na studiowanie awansem.
2. Studiowanie awansem polega na możliwości zaliczenia przez studenta w semestrze wyższym niż wynikający z aktualnego wpisu w indeksie, albo w semestrze, w którym student przebywa na urlopie, poszczególnych przedmiotów wskazanych przez dziekana.
3. W przypadku studenta skierowanego na powtarzanie semestru, studiowanie awansem może także polegać na kontynuowaniu studiów w semestrze wyższym niż wynikający z aktualnego wpisu w indeksie.
4. Zaliczenie poszczególnych przedmiotów lub semestru zgodnie z ust. 2-3 odbywa się w trybie i na zasadach zgodnych z przepisami niniejszego rozdziału, z tym że:
1) postanowień § 31 nie stosuje się,
2) zaliczenie semestru wyższego niż wynikający z aktualnego wpisu w indeksie może nastąpić
wyłącznie pod warunkiem zaliczenia semestru, który student powtarza.
5. Student, który w toku studiów nie uzyskał zaliczenia w ustalonych terminach w odniesieniu do co najmniej trzech przedmiotów w semestrze studiowanym awansem traci prawo do studiowania
awansem w dalszych semestrach.


Rozdział 6
Praca dyplomowa

 

§ 34

1.

Student obowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty zakończenia ostatniego semestru studiów.
2. W uzasadnionych przypadkach dziekan może na wniosek studenta wyznaczyć późniejszy termin złożenia pracy dyplomowej. Termin ten nie powinien być dłuższy niż sześć miesięcy od daty zakończenia ostatniego semestru studiów.
3. Jeżeli opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych od studenta, dziekan, działając na wniosek studenta pozytywnie zaopiniowany przez promotora, może wyznaczyć późniejszy termin złożenia pracy niż określony w ust. 2.
4. W przypadku ponownego przyjęcia na studia wyłącznie w celu złożenia pracy dyplomowej i
egzaminu dyplomowego termin do złożenia pracy dyplomowej wynosi sześć miesięcy od ponownego przyjęcia na studia i nie podlega przedłużeniu.
5. W razie dłuższej nieobecności promotora, która mogłaby wpłynąć na opóźnienia terminu złożenia pracy przez studenta, dziekan obowiązany jest do wyznaczenia osoby, która przejmie obowiązek kierowania pracą.

§ 35

1. Pracę dyplomową student przygotowuje pod kierunkiem uprawnionego nauczyciela akademickiego lub odpowiednio kwalifikowanego specjalisty spoza Uczelni, co najmniej ze stopniem naukowym doktora.
2. Za pracę dyplomową może być uznana wyłącznie praca przygotowana samodzielnie przez studenta. W wyjątkowych wypadkach, jeśli można ustalić fragmenty samodzielnie przygotowane przez studenta, za pracę dyplomową może być uznana praca zespołowa.
3. Przy ustalaniu tematu pracy dyplomowej powinny być brane pod uwagę zainteresowania naukowe studenta, programy badawcze Uczelni oraz możliwości kadrowe w zakresie opieki naukowej nad daną pracą.
4. Dziekan, działając na wniosek studenta, może wyrazić zgodę na przygotowanie przez niego pracy dyplomowej w języku obcym, jeżeli pozwalają na to możliwości kadrowe Uczelni oraz stopień znajomości przez studenta języka obcego, w którym zamierza on przygotować pracę.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4 powinien być złożony nie później niż na początku przedostatniego semestru studiów.
6. Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor oraz jeden recenzent stosując skalę ocen określoną w § 25 ust. 2. Do recenzentów stosuje się wymogi określone w ust. 1.
7. W przypadku rozbieżności w ocenie pracy przez promotora i recenzenta, jako ostateczną ocenę pracy przyjmuje się średnią arytmetyczną obu ocen, zaokrągloną zgodnie z zasadami
obowiązującymi przy ustalaniu ostatecznego wyniku studiów.

§ 36

Student, który nie złoży pracy dyplomowej w terminach przewidzianych w § 34 zostaje skreślony z listy studentów.


Rozdział 7
Egzamin dyplomowy

 

§ 37

1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
1) zaliczenie wszystkich obowiązkowych przedmiotów i praktyk przewidzianych planem studiów,
2) uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS określonej planem studiów,
3) uzyskanie co najmniej dostatecznej oceny pracy dyplomowej.
4. Dopuszczenie do egzaminu dyplomowego następuje po stwierdzeniu, że student nie zalega
z opłatami, a zwłaszcza dokonał zapłaty za egzamin dyplomowy.
5. Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana.
6. W skład komisji wchodzą:
1) dziekan albo upoważniony przez dziekana nauczyciel akademicki co najmniej ze stopniem
naukowym doktora - jako przewodniczący,
2) promotor pracy dyplomowej,
3) recenzent pracy dyplomowej.
5. Egzamin dyplomowy powinien się odbyć w terminie nie przekraczającym trzech miesięcy od daty złożenia pracy, a w przypadku ponownego przyjęcia na studia wyłącznie w celu złożenia egzaminu dyplomowego, w ciągu trzech miesięcy od daty ponownego przyjęcia na studia.

§ 38

1. Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym.
2. Egzamin dyplomowy obejmuje obronę pracy dyplomowej oraz zagadnienia wchodzące w zakres
przedmiotu dyplomowania.
3. Język obcy, w którym student przygotował pracę dyplomową jest językiem egzaminu dyplomowego.
4. Przy ocenie wyników egzaminu dyplomowego stosuje się oceny określone w § 25 ust. 2, przy czym ocena z egzaminu jest liczona jako średnia arytmetyczna ocen za poszczególne pytania,
zaokrągloną zgodnie z zasadami obowiązującymi przy ustalaniu ostatecznego wyniku studiów.

§ 39

1. W przypadku uzyskania na egzaminie dyplomowym oceny niedostatecznej, albo
nieusprawiedliwionego nie przystąpienia do egzaminu w ustalonym terminie, dziekan wyznacza
termin egzaminu poprawkowego.
2. Egzamin poprawkowy może się odbyć nie wcześniej niż przed upływem jednego miesiąca i nie
później niż po upływie trzech miesięcy od daty pierwszego egzaminu.
3. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego w terminie
poprawkowym, student zostaje skreślony z listy studentów.

§ 40

1. Ukończenie studiów następuje z chwilą złożenia egzaminu dyplomowego z wynikiem co najmniej dostatecznym.
2. Absolwent otrzymuje dyplom państwowy ukończenia studiów na określonym kierunku, albo kierunku i specjalności, potwierdzający uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego.
3. Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:
1) średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i przedmiotów kończących się zaliczeniem, z uwzględnieniem ocen niedostatecznych uzyskanych w ciągu całego okresu studiów,
2) ocena pracy dyplomowej,
3) ocena z egzaminu dyplomowego.
Ostateczny wynik studiów stanowi 50% oceny wymienionej w punkcie 1) oraz po 25% ocen
wymienionych w punkcie 2) i 3).
4. W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów wyrównany zgodnie z zasadą:
1) do 3,25 - dostateczny,
2) 3,26 do 3,75 - dostateczny plus,
3) 3,76 do 4,25 - dobry,
4) 4,26 do 4,50 - dobry plus,
5) od 4,51 - bardzo dobry.
5. W razie uzyskania ocen bardzo dobrych z pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego oraz
ostatecznego wyniku studiów przekraczającego 4,60 komisja egzaminacyjna na wniosek promotora może wystąpić do rektora o przyznanie absolwentowi wyróżnienia. Przyznanie wyróżnienia odnotowuje się w suplemencie do dyplomu.
6. Do indeksu i innych dokumentów wpisuje się ostateczny wynik studiów ustalony zgodnie z ust. 3-4.

Rozdział 8
Postanowienia końcowe

 

§ 41

Z chwilą ukończenia lub przerwania studiów student zwraca legitymację studencką oraz składa
w dziekanacie potwierdzoną przez właściwe jednostki organizacyjne Uczelni kartę obiegową.
§ 42
1. Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:
1) niepodjęcia studiów;
2) rezygnacji ze studiów;
3) niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego;
4) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
2. Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:
1) stwierdzenia braku postępów w nauce;
2) nieuzyskania zaliczenia semestru w terminie określonym w § 21 ust.

2;
3) niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.
3. Skreślenie z listy studentów z powodu niepodjęcia studiów następuje w przypadku, gdy student nie odebrał indeksu i legitymacji studenckiej oraz nie przystąpił do zajęć dydaktycznych przewidzianych planem studiów i harmonogramem zajęć w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia pierwszego semestru studiów.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 2.
5. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługuje odwołanie do rektora. Decyzja rektora jest ostateczna.
6. Student w stosunku, do którego zostało wszczęte postępowanie w sprawie o skreślenie z listy
studentów nie może zostać wpisany na kolejny semestr studiów do czasu zakończenia tego
postępowania.
7. Do postępowania w sprawie o skreślenie studenta z listy studentów stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

§ 43

1. W sprawach dotyczących organizacji i toku studiów nieuregulowanych przepisami regulaminu
rozstrzyga rektor.
2. Od decyzji podjętych na podstawie regulaminu przez dziekana studentowi przysługuje odwołanie do rektora. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem dziekana w terminie 14 dni od doręczenia lub ogłoszenia decyzji.
3. Pisemna rezygnacja studenta ze studiów, przeniesienie się studenta do innej szkoły wyższej z
zachowaniem postanowień § 10, skreślenie lub wydalenie studenta z Uczelni stanowią odpowiednik wypowiedzenia umowy cywilnoprawnej o świadczenie nauki ze skutkiem od dnia, w którym zgodnie z § 16 wygasają prawa studenta.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w zakresie uregulowanym w pisemnej umowie o świadczenie nauki zawartej pomiędzy studentem a Uczelnią.

§ 44

1. Studia uruchomione przed 1 stycznia 2007 r., które nie były prowadzone w systemie punktowym ECTS mogą zostać objęte tym systemem na podstawie uchwały właściwej rady wydziału.
2. Uchwała, o której mowa w ust. 1 powinna określać:
1) liczbę punktów ECTS uzyskaną za poszczególne przedmioty zaliczone w toku dotychczasowych studiów zgodnie z planem studiów i programem nauczania;
2) zasady odnotowania punktów ECTS w dokumentacji przebiegu studiów za okres, kiedy nie były one prowadzone w systemie punktowym.
3. Do studiów uruchomionych przed 1 stycznia 2007 r., które nie są prowadzone w systemie
punktowym ECTS nie stosuje się § 4 ust. 3 pkt 5, § 14 ust. 5, § 21 ust. 3 i § 37 ust. 1 pkt 2.

§ 45

1. Zaliczenie semestru letniego w roku akademickim 2006/2007 odbywa się na zasadach określonych w regulaminie wymienionym w § 46.
2. Student, który nie zaliczył semestru letniego w roku akademickim 2006/2007, może być wpisany warunkowo na semestr następny, skierowany na powtarzanie przedmiotu lub przedmiotów, albo na powtarzanie semestru, na zasadach określonych w regulaminie wymienionym w § 46.

§ 46

Traci moc „Regulamin Studiów Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego"
przyjęty uchwałą senatu Uczelni z dnia 14 maja 2003 r.

§ 47

Regulamin wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego 2007/2008 po zatwierdzeniu przez
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika