Zobacz, co zrobić z za głośnymi reklamami

Jeden e-mail może pomóc. Trzeba wiedzieć, gdzie go wysłać i w jakim czasie.

Wiadomo już, które stacje podkręcają głośność. Sprawdziła to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która razem z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym przesłuchała 58 nadawców.

Wyniki pokazały, że 43 z nich złamało prawo, czyli przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży. – Zgodnie z nim nadawcy są zobowiązani do dbania, by poziom głośności reklam nie przekraczał poziomu głośności audycji je poprzedzających – tłumaczy Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT.

W większości przypadków reklamy były głośniejsze o dwa razy niż zakładają przepisy. Dotyczy to zarówno telewizji publicznej, jak i nadawców prywatnych. Po uszach dawała też jedna ze stacji religijnych.

Porady prawne

Oni przesadzili z głośnością dwukrotnie, czyli o ponad 3 dB
Polsat, Polsat 2, Polsat Sport Extra, Polsat Sport, Polsat Play, Polsat Film, TV 4, religia.tv, TVN Turbo, TVP Sport,
TVP Seriale, TVP Historia, TVP2, DOMO TV, TV Puls, Orange Sport, Ale Kino , TV Biznes," MiniMini, iTV, 4fun.tv,
CSB TV, Kino Polska.

- Do wszystkich nadawców, którzy nie przestrzegają przepisów skierowano pismo wzywające do zaprzestania łamania prawa – wyjaśnia Katarzyna Twardowska. Jeśli to nie poskutkuje, to stacje narażą się na kary finansowe, które mogą sięgnąć nawet kilku milionów złotych.

Rzeczniczka KRRiT dodaje, że kontrole przeprowadzono po licznych skargach od widzów, narzekających na uporczywość głośnych reklam. – Kolejne monitoringi będą prowadzone we wrześniu oraz w najbliższych miesiącach – zaznacza Twardowska.

Jeśli chcesz wpłynąć na to, które stacje Rada będzie kontrolować, to możesz działać. Wystarczy e-mail lub wysłanie listu.

Jak złożyć skargę na telewizję?

Możemy ją przesłać listem, pocztą elektroniczną, faxem lub złożyć osobiście. W ramce na drugiej stronie artykułu podajemy niezbędne adresy.

Każda skarga musi posiadać trzy niezbędne elementy. Jeśli o nich zapomnimy, to nasz wniosek wyląduje w koszu. Pierwszy to podanie danych osobowych. Wystarczy imię i nazwisko oraz adres do korespondencji (kod pocztowy, miejscowość, ulica i nr domu).

Na stronie Rady zaznaczono, że baza danych osobowych posiada odpowiednie zabezpieczenie i bez zgody zainteresowanego informacje osobowe nie są udostępniane.

ILE MASZ CZASU NA SKARGĘ I CO GROZI NADAWCY ŁAMIĄCEMU PRAWO? CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Drugi niezbędny element skargi to dane pozwalające na zidentyfikowanie konkretnej audycji i reklamy. Podajemy więc datę i godzinę emisji, nazwę nadawcy oraz np. tytuł filmu, który był przerywany głośnymi reklamami.

Po trzecie musimy opisać, na co się skarżymy. Niekoniecznie muszą to być za głośne reklamy. Wniosek może dotyczyć np. filmu, który naszym zdaniem przedstawia sceny seksu w sposób wulgarny czy jest w nim zbyt dużo przemocy i brutalnych scen. Skarżyc można się też na programy, naruszające według nas godność ludzką i podstawowe zasady współżycia społecznego czy na to, że zwiastun filmu, który zawiera treści z kategorii dla dorosłych pojawił się w trakcie emisji kina familijnego.

Gdzie kierować skargę?
1. Listownie
: Biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Departament Prezydialny KRRiT,
Wydział Skarg i Wniosków, Skwer Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski, 9 01-015 WARSZAWA
2. E-mailem
: skargi@krrit.gov.pl
3. Osobiście
: Kancelaria Ogólna, pokój A-1, WARSZAWA, Skwer Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Prymasa Polski 9, w godz. 8:15-16:15 od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni świątecznych)
4. Faxem
: (022) 597 31 80

Jak się spóźnisz, to nic nie zdziałasz

Złożone skargi pozwalają Radzie na podjęcie konkretnych działań. To właśnie m.in. na ich podstawie przeprowadzono opisane powyżej badania głośności reklam.

Jeśli nasz wniosek dotyczył np. filmu, to do nadawcy kierowane jest pismo o przekazanie nagrania wskazanej audycji oraz przedstawienie stanowiska wobec zarzutów wymienionych w skardze.

WAŻNE! Nadawca ma ustawowy obowiązek przechowywania wyemitowanych materiałów przez okres 28 dni,
a po upływie tego terminu wydanie kopii nagrania nie jest możliwe.

Po otrzymaniu materiałów od nadawcy przeprowadzana jest analiza zawartości audycji w kontekście zarzutów wymienionych w skardze, z uwzględnieniem wyjaśnień nadawcy. Jeśli trzeba, to analiza jest wspierana opiniami ekspertów.

W sytuacji stwierdzenia naruszenia prawa Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wykorzystuje przysługujące środki prawne. Może w takiej sytuacji zwrócić nadawcy uwagę na błędy, upomnieć go oraz wezwać do zaniechania działań naruszających przepisy w przyszłości. Jeśli stacja nadal będzie np. puszczać nieodpowiednie treści czy przesadzać z głośnością reklamy, to możliwe są kary liczone w milionach złotych.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • gość 2015-05-18 18:40:20

    Moim zdaniem stacje które nadają głośniej reklamy same sobie szkodzą.Każdy natychmiast sięga po pilota i albo zmienia kanał albo ścisza odbiornik do minimum.Dzięki temu mniej ludzi ogląda reklamy więc nie wiem dlaczego jeszcze stosują takie praktyki.Dla mnie całkowity bezsens i traktowanie ludzi jakby byli pozbawieni rozumu.Umiemy wziąć do ręki pilota i ściszyć telewizor albo zmienić kanał.Debilem jest ten kto tego nie rozumie.

  • Ananas-ban 2014-07-29 23:07:26

    Czy to samo tyczy się stacji/programów tv w internecie takich jak np. tvn player który notorycznie nadaje reklamy o ponad 9-12dB głośniej od materiału podstawowego. To nie są tv lecz czy tutaj może coś zadziałać ?

  • Ruppert 2013-08-17 09:33:19

    Myślałem że to będzie tak: Siedzi sobie rodzina przy obiedzie a to nagle wpada dziadek i drze się z całych sił i cieszy - słyszeliście w TVN powiedzieli prawdę:)

  • tvnmaniak :) 2013-08-14 22:10:21

    ...a znacie to? Siedzi sobie rodzina normalnie przed telewizorem, oglada tvn, a tu nagle puszczaja film...... :)))

  • MALY47 2013-08-13 17:56:47

    Nie przerzuciłem na drugą stronę :-)

  • MALY47 2013-08-13 17:53:47

    "Każda skarga musi posiadać trzy niezbędne elementy. Jeśli o nich zapomnimy, to nasz wniosek wyląduje w koszu. Pierwszy to podanie danych osobowych. Wystarczy imię i nazwisko oraz adres do korespondencji (kod pocztowy, miejscowość, ulica i nr domu)." A GDZIE ELEMENT DRUGI I TRZECI? JA SIĘ MOŻE DOMYŚLĘ, ALE NIE KAŻDY MUSI!

  • Jacek 2013-08-13 13:26:55

    P Krzysztofie, przecież zupełnie przypadkiem, niechcący itd. na wszystkich kanałach jednocześnie puszczane są bloki reklamowe, można zmieniać kanały i przebierać do woli w ... reklamach.

  • Jacek 2013-08-13 13:21:22

    Moja cierpliwość co do głośności reklam już dawno została wyczerpana, ale najgorsze jest to, że czuję się bezsilny wobec tych praktyk, a odbieram je być może dość specyficznie. Telewizję i Radio traktuję jako gościa w moim domu i oczekuję od niego zachowania zgodnego z normami przyjętymi w naszym kręgu kulturowym, tj. przede wszystkim szacunku dla gospodarza i kultury w odniesieniu do mnie. Tak wrzaskliwe zachowanie każdego gościa uznał bym natychmiast za niegrzeczne i pozbawione szacunku i takowego osobnika wyrzucił bym niezwłocznie za drzwi. Jest jeszcze druga kwestia, mianowicie przepisy mówiące o konieczności zachowania ciszy po godz. 22. Wielu z nas ma sąsiadów, wielu również nie mieszka samotnie, w sąsiednich pokojach są często dzieci. Oglądając po godz. 22 telewizję, gdy nieopodal śpi żona, w sąsiednim pokoju śpi dziecko, za ścianą śpią sąsiedzi, nie może być mowy o zachowaniu "ciszy nocnej" w momencie rozpoczęcia bloku reklamowego, budzą sie domownicy, a wrzask reklam słychać na ulicy. A co by było, gdybyśmy zaczęli wzywać Policję po reklamach, uskarżając się na notoryczne, świadome i celowe zakłócanie "ciszy nocnej", a gdybyśmy w końcu składali doniesienie do Prokuratora o tego rodzaju przestępstwach, czy wykroczeniach? ( Proszę nie pisać o przycisku wyłączającym odbiornik, ponieważ płacimy za to i mamy prawo żądać usług zgodnych z obowiązującym prawem i normami społecznymi, poza tym wyłączenie odbiornika jest jedynie udaremnieniem zaistniałego już czynu ).

  • krzysztof 2013-08-13 06:28:28

    przełączać się na inny kanał i niewracać na ten kanał

  • sceptyk 2013-08-12 14:38:17

    "Wysłano pismo..." Kretyni. Działanie dla picu i pozoru. Wiadomo, że żada KRRiT nie będzie miała ODWAGI okrócić tego procederu, bo największy obecnie reklamodawca (Unilever) w trymiga przegoni towarzystwo, które zacznie bruździć.

  • BB 2013-08-12 10:52:22

    N A R E S Z C I E ! ! ! !


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika