Sposób naliczania opłaty przejściowej w rozliczeniach tej opłaty z odbiorcami energii elektrycznej

Podajemy komunikat Prezesa URE (27/2008) w sprawie wyjaśnienia wątpliwości związanych ze sposobem naliczania opłaty przejściowej w rozliczeniach tej opłaty z odbiorcami energii elektrycznej:

W związku z wątpliwościami jakie pojawiły się w trakcie wdrażania ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (Dz. U. Nr 130, poz.905 - dalej: ustawa o rozwiązaniu KDT) w zakresie pojęcia „mocy umownej" jako nośnika naliczania opłaty przejściowej w rozliczeniach z odbiorcami, biorąc pod uwagę stanowisko  Ministra Gospodarki z dnia 29 czerwca 2008 r. w tej sprawie (znak pisma: DE-VIII-073-17-IL/08), uprzejmie informuję:
-   do naliczania wielkości opłaty przejściowej na pokrycie tzw. kosztów osieroconych, jakie mają uiszczać odbiorcy energii elektrycznej, należy przyjmować moc umowną określoną w umowie o świadczenie usług przesyłowych lub dystrybucyjnych, umowie sprzedaży energii elektrycznej albo umowie kompleksowej z uwzględnieniem zawartych również w tej umowie współczynników korygujących-    płatnicy opłaty przejściowej oraz przedsiębiorstwa o których mowa w art. 9 ust. 4 ustawy o rozwiązaniu KDT przyjmują dane dotyczące mocy umownej z uwzględnieniem współczynników korygujących w rozliczeniach z odbiorcami, począwszy od 1 stycznia 2009 r.

Opłata przejściowa stanowi mechanizm pozyskiwania środków finansowych wypłacanych wytwórcom energii elektrycznej w celu pokrycia tzw. kosztów osieroconych, powstałych po rozwiązaniu umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej i w związku z tym stanowi podstawowy element systemu pokrywania kosztów osieroconych.

Wysokość opłaty przejściowej uiszczanej przez część odbiorców końcowych zależy od mocy umownej, określonej w umowie o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, umowie sprzedaży energii elektrycznej albo umowie kompleksowej. Wymienione umowy mogą wprowadzać tzw. współczynniki korygujące, zmieniające wartość mocy umownej.

W związku z tym istnieją rozbieżności, co do podstawy wyliczenia opłaty przejściowej. Część operatorów jako podstawę do wyliczenia opłaty przejściowej stosuje wielkości mocy umownych uwzględniające określone w umowie współczynniki korygujące, część zaś stosuje do wyliczenia opłaty przejściowej moc umowną bez uwzględnienia współczynników korygujących.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Gospodarki z dnia 29 czerwca 2008 r. w tej sprawie (znak pisma: DE-VIII-073-17-IL/08) definicja mocy umownej zawarta w § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 93, poz. 623) odnosi się do przepisów ściśle technicznych. Definicja ta nie przesądza, czy pojęcie mocy umownej obejmuje również współczynniki korygujące.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że do kalkulacji stawek opłat za świadczenie usług dystrybucji określonych w taryfach operatorów sieci dystrybucyjnych w części stałej oraz do pobierania opłat z tego tytułu ma zastosowanie moc umowna obejmująca współczynniki korygujące. Stosowanie zróżnicowanych wielkości mocy przyjmowanych do rozliczeń z tytułu opłaty dystrybucyjnej w części stałej opłaty przejściowej nie znajduje uzasadnienia.

Z powyższych względów istnieje potrzeba doprecyzowania pojęcia „mocy umownej", o którym mowa w ustawie o rozwiązaniu KDT, w celu zharmonizowania metodologii obliczania przez płatników opłat przejściowych oraz ujednolicenia przekazywanych do Prezesa URE informacji dotyczących mocy, o których mowa w art. 16 wspomnianej ustawy.

Płatnicy opłaty przejściowej w informacjach sporządzanych i przekazywanych Prezesowi URE podają dane obejmujące wielkości mocy umownej z uwzględnieniem współczynników korygujących. W przypadku gdy w rozliczeniach z odbiorcami i w informacjach dla Prezesa URE podane zostały dane ustalone w oparciu o inne rozumienie definicji mocy umownej, płatnicy zobowiązani są do przesłania pisemnej informacji dotyczącej mocy umownej uwzględniającej współczynniki korygujące dla tych samych okresów, dla jakich informacje te były przekazywane dotychczas.

Powyższe informacje służyć będą ustaleniu stawek opłaty przejściowej w kolejnym roku.

 Prezes
 Urzędu Regulacji Energetyki
 /-/
 dr Mariusz Swora

Źródło: www.ure.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Jerzy Pieńkowski 2013-09-28 16:04:23

    Co to są koszty osierocone? Co mnie obchodzi że ktoś z kimś zerwał umowę długoterminową? Zerwał umowę więc nie otrzymał energii, którą można sprzedać innemu.(czysty zysk)Końcowy odbiorca zapłaci za tego co zerwał umowę a energia zostanie sprzedana drugi raz. I kto tu kogo robi w trąbę? Nawiasem mówiąc niezły sposób na wyciągnięcie kasy z naszych kieszeni, a przy okazji skarb państwa zarobi pobierając akcyzę. Nic tylko zrywać umowy i zawierać nowe, a kasa sama przyjdzie.

  • maja 2012-11-25 22:07:49

    A doliczenie za AKCYZĘ to nie dopatrzyliście się na rachunkach za energię???

  • Stawisz 2012-03-15 20:54:28

    Gdzie jest urząd antymonopolowy. Na co idą w końcu nasze najwyższe w Europie podatki?. Dlaczego ciągle musimy komuś fundować wczasy na Kanarach?

  • annamartyna 2012-03-03 20:52:45

    A swoją drogą ktoś powinien się tym zająć!

  • annamartyna 2012-03-03 20:51:18

    a ja słyszałam że ostatnio energetycy ogłosili pogotowie strajkowe.no kto jak kto ale oni ,,,,,zyją jak pączki w maśle

  • annamartyna 2012-03-03 20:44:07

    zmiana operatora to jest kpina!!!co to za wolny rynek!!to jest zmowa cenowa W2009r.zmieniło operatora 1560osób.proszę spojrzeć na oferty;mogę wybrać dostawcę o połowę tańszego,ale opłaty wnoszę u starego ,który pobiera drugie 50%.no i wychodzi na jedno To jest jeden wielki SYFF

  • annamartyna 2012-03-03 20:34:10

    to jest co miesiąc haracz czy korzystam z prądu czy nie 31zl płacić trzeba.pomnożyć to przez ilość g ospodarstw domowych...A tak swją drogą co mnie interesująkoszty utrzymania infrastruktury energetyki.ja powinienem płacić tylko za zużytą energię!A nie daninę co miesiąc na energgetykę!!Po to są liczniki.Czy ktoś dopłaca innemu przedsiębiorcy na utrzymanie jego parku maszynowego,lini produkcyjnej,no nie wiem,infrastruktury??Energetyce TAAAK!!!energetyka zarabia nie tylko na sprzedaży prądu,ale na utrzymywaniu swoich lini przesyłowych,my wszycsy robimy na tą zrzutkę.TO JEST ŚWIĘTA KROWA!!!!

  • wierny ale mierny 2012-02-20 13:53:41

    proponuję jeszcze opłatę za pogodę,za ukształtowanie terenu,za ilość domowników,za infrastrukturę,oraz za to że żyję

  • Dog 2012-01-05 18:22:07

    Cała energetyka jest chora.jak tak można 5opłat za energie(opłata za obsluge rozliczen,oplata dystrybucyjna zmienna,oplata jakosciowa,oplata przejsciowa,oplata dystrybucyjna stala,oplata abonamentowa.Pieprzona energrtyko wymysl jeszcze z 5 oplat.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika