Sprawdź zanim będzie za późno - wywiadownia źródłem informacji

Po pierwsze profilaktyka

Zasada, która mówi, że lepiej się zabezpieczać niż później szukać ratunku, powinna obowiązywać wszystkie małe i średnie przedsiębiorstwa, tym bardziej, że w ich przypadku jednorazowy błąd w doborze kontrahenta może oznaczać kłopoty finansowe zagrażające bytowi firmy.

Generalnie, niezależnie od branży i wielkości firmy warto wiedzieć z kim prowadzi się interesy. Warto sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego badając jego sytuację prawną, wypłacalność, doświadczenia płatnicze. W szybkim pozyskiwaniu takich danych specjalizują się wywiadownie handlowe.


Jak działa wywiadownia

Wywiadownia pozyskuje informacje o badanej firmie z dostępnych oficjalnie źródeł. Są nimi przede wszystkim rejestry, sądy, urzędy, giełdy długów, rankingi, statystyki, publikacje w mediach oraz wewnętrzne bazy danych wywiadowni, które rejestrują informacje negatywne o firmach np. windykacje. Ważnym źródłem danych jest też sama firma badana.

Zebrane w ten sposób informacje są przetwarzane i analizowane przez specjalistów, którzy oceniają firmę, przyznając także sugerowaną wielkość kredytu kupieckiego, czyli kwotę do jakiej handel z odroczonym terminem płatności z daną firmą jest bezpieczny. Tak przygotowany raport trafia do klienta.

Co znajdziemy w raporcie

Zawartość merytoryczną raportu stanowią przede wszystkim:

  • dane rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, kapitał, struktura własności, prawo reprezentacji, kierownictwo, przedmiot działalności, powiązania kierownictwa z innymi firmami)

  • informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (nt. niewypłacalności, dyscypliny płatniczej, doświadczeń windykacyjnych; dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne wraz z komentarzem),

  • inne informacje (zatrudnienie, firmy związane, kierunki importu i eksportu, inwestycje rozpoczęte, itd.)

  • oceny oraz rekomendowaną wielkość kredytu kupieckiego.


Kiedy korzystać z wywiadowi

Przed podjęciem współpracy z nowym kontrahentem w celu:

  • pozyskania informacji na temat wiarygodności firmy

  • sprawdzenia jej kondycji finansowej

  • poznania dyscypliny płatniczej

  • weryfikacji danych organizacyjno-prawnych

  • pozyskania danych wspomagających negocjacje handlowe

  • a także przy podejmowaniu decyzji o wysokości kredytu kupieckiego


W trakcie trwania współpracy:

  • jako okresowy nadzór nad kontraktami obarczonymi dużym ryzykiem

  • przy rozważaniu decyzji o zwiększeniu zakresu współpracy

  • przy zmianie limitu kredytu kupieckiego

  • przy zmianie warunków kontraktu

  • jako narzędzie do monitorowania negatywnych zdarzeń sądowych

  • przed podjęciem decyzji o sposobie windykacji należności

W Polsce znajomość istoty działalności wywiadowni wciąż wydaje się być zbyt mała. W krajach zachodnich większość zwieranych kontraktów poprzedza weryfikacja danych przez wywiadownie. Popularność tych usług rośnie z roku na rok, a dla coraz większej grupy polskich firm korzystanie z informacji gospodarczej stało się już standardem.

Tekst przekazała firma Coface Poland, międzynarodowa wywiadownia gospodarcza.

www.coface.pl/wywiadownia


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika