Stanowisko PKPP Lewiatan dotyczące rewizji dyrektywy o europejskim systemie handlu emisjami (EU ETS)

Podobnie jak inne europejskie organizacje biznesowe, PKPP Lewiatan nie może się zgodzić na wdrażanie regulacji w formie proponowanej przez Komisję Europejską, gdyż niosą one realne zagrożenie dla konkurencyjności i stabilności europejskiego biznesu. Dlatego też, przedstawiamy stanowisko PKPP Lewiatan z rekomendacjami zmian do dyrektywy EU ETS, które umożliwią spełnienie ambitnych celów środowiskowych w sposób zrównoważony i przy najmniejszym obciążeniu dla gospodarki europejskiej.

Dyrektywa EU ETS jest jednym z najważniejszych aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska w Unii Europejskiej. PKPP Lewiatan popiera kierunek działań Unii Europejskiej, która postawiła się w pozycji lidera w zakresie zmniejszania oddziaływania człowieka na zmiany klimatu.

Najważniejsze postulaty PKPP Lewiatan, to:

1. System pełnego aukcjoningu od 2013 roku dla wytwórców energii elektrycznej należy zastąpić aukcjoningiem benchmarkingowym lub innym systemem, np. stopniowego dochodzenia do 100 procent aukcji, uwzględniającym stopień uzależnienia od węgla gospodarek krajów członkowskich.

2. Dla powodzenia zrewidowanego systemu ważne jest zarówno właściwe zdefiniowanie kryteriów systemu, który zastąpi 100-procentowy aukcjoning, jak i zasad oraz częstotliwości przeprowadzania aukcji.

3. Benchmarking musi analogicznie jak aukcjoning stymulować zmianę technologii na niskoemisyjną oraz poprawę efektywności wytwarzania, a w konsekwencji zapewnić redukcję emisji CO2 w założonym pierwotnie okresie. Wprowadzenie benchmarkingu powinno ograniczyć wzrost cen energii, zawężając tym samym grupę gospodarstw domowych zagrożonych ubóstwem energetycznym oraz branż energochłonnych, które utraciłyby pozycję konkurencyjną w stosunku do przedsiębiorstw nie objętych reżimem EU ETS.

4. Innym, wartym rozważenia rozwiązaniem, byłoby stopniowe wprowadzanie pełnego aukcjoningu w energetyce. W momencie startu, w 2013 roku, ilość darmowych pozwoleń byłaby zróżnicowana i większa dla krajów, których energetyka silniej jest uzależniona od węgla jako paliwa. Dla przykładu, polska energetyka mogłaby rozpocząć od nabywania jedynie 30 procent pozwoleń na aukcjach w 2013 roku, zwiększając ten udział o 10 procent w kolejnych latach okresu rozliczeniowego.

Porady prawne

Do 2020 roku wszystkie kraje członkowskie przeszłyby na pełny aukcjoning w energetyce. Takie rozwiązanie pozwoliłoby przedsiębiorstwom energetycznym zgromadzić środki na niezbędne inwestycje, a równolegle dostarczyłoby budżetowi Państwa sukcesywnie wzrastających funduszy z przeznaczeniem m.in. na ochronę wrażliwych odbiorców oraz na wsparcie modernizacji energetyki i przemysłu narażonego na koszty ograniczenia emisji CO2 .

5. Niezależnie od tego, czy wybrany zostanie wariant benchmarkingu efektywnościowego, czy stopniowego wygaszania ilości darmowych uprawnień, dla powodzenia systemu istotne jest zorganizowanie aukcji w sposób efektywny, przejrzysty i zharmonizowany, po to, aby zapobiec wycofywaniu kapitału z sektora wytwarzania energii elektrycznej. Organizacja aukcji powinna być scentralizowana w skali UE, a wszyscy producenci energii elektrycznej traktowani równoprawnie.

6. System aukcjoningu dla sektorów przetwórczych oraz energetyki cieplnej objętych EU ETS należy zastąpić systemem darmowych uprawnień opartych na benchmarkingu efektywnościowym dla wszystkich sektorów na okres aż do osiągnięcia międzynarodowego porozumienia, które nakładałoby analogiczne obciążenia na wszystkich producentów. Takie rozwiązanie pozwoli na osiągnięcie celu 21% redukcji CO2 w kosztowo-efektywny sposób, nie pozbawiając przy tym przemysłu środków na sfinansowanie inwestycji i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych nad nowymi technologiami pro-ekologicznymi.

7. Należy zwiększyć elastyczność systemu ETS i umożliwić wymianę uprawnień do emisji zarówno pomiędzy krajami (mechanizmy JI oraz CDM) jak i wewnątrz krajów (z sektorów nie objętych ETS do sektorów objętych ETS). Dzięki temu inwestycje będą przeprowadzane w pierwszym rzędzie w sektorach i krajach o najwyższym potencjale efektywnej kosztowo redukcji CO2 umożliwiając osiągnięcie globalnego 20% celu wskaźnikowego w najkorzystniejszy ekonomicznie i społecznie sposób.

8. Wpływy z aukcji ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 powinny być skierowane w jak największym stopniu do krajów emiterów i przeznaczone na wsparcie sektorów wrażliwych, aby zrekompensować pośredni i bezpośredni wzrost kosztów, wspomóc poprawę efektywności energetycznej oraz opracowanie i wdrożenie nowych technologii ograniczających emisję CO2.



PKPP Lewiatan uważa, że przedstawione podejście powinno być zastosowane w prowadzonych obecnie negocjacjach nad Pakietem Klimatyczno- Energetycznym, a nowe szczegółowe rozwiązania zapisane w samej dyrektywnie EU ETS, a nie pozostawione do uzgodnienia w trakcje posiedzeń komisji parlamentarnych.

W załączeniu pełne stanowisko PKPP Lewiatan dotyczące rewizji Europejskiego Systemu Handlu Emisjami oraz stanowisko BusinessEurope na temat przedmiotowej dyrektywy, uwzględniające postanowienia Parlamentu Europejskiego oraz Rady Europejskiej w sprawie pakietu energetyczno - klimatycznego.

Stanowisko PKPP Lewiatan ws. rewizji dyrektywy o ESHE

Stanowisko BUSINESSEUROPE dotyczące rewizji Dyrektywy w sprawie Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS)

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
17 listopada 2008 roku 

Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika