Telefony komórkowe w samolotach

Informacja Prezesa UKE dotyczÄ…ca usÅ‚ug Å‚Ä…cznoÅ›ci ruchomej na pokÅ‚adach statków powietrznych we Wspólnocie Europejskiej.   

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje o wdrożeniu do polskiego porządku prawnego, poprzez bezpośrednią stosowalność, następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:

  1. Decyzji Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/294/WE), dotyczącej harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA - ang. mobile communication service on air-craft) we Wspólnocie Europejskiej, która reguluje warunki techniczne niezbędne do ograniczania ryzyka szkodliwych zakłóceń naziemnych sieci ruchomych spowodowanych usługami MCA.

    Porady prawne
  2. Zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE) w sprawie zezwoleÅ„ na usÅ‚ugi Å‚Ä…cznoÅ›ci ruchomej na pokÅ‚adach statków powietrznych (usÅ‚ugi MCA) we Wspólnocie Europejskiej.  

W wyniku kilkuletnich prac prowadzonych na poziomie europejskim zostały określone minimalne warunki techniczne pracy urządzeń instalowanych na pokładach statków powietrznych, które nie powodują zakłóceń w stosunku do pracujących w tych samych zakresach częstotliwości urządzeń naziemnych. Celem tych prac było stworzenie przestrzeni dla samodzielnych uprawnień, niezakłócających pracy urządzeń licencjonowanych na ziemi. Tę argumentację potwierdza także rozumienie uprawnienia, jakie wynika z rezerwacji częstotliwości. Nie ma ono charakteru prawa własności i nie można w żadnym stopniu przypisywać mu charakteru bezwzględnego, wykluczającego prawa innych podmiotów. Istotna jest ochrona przed zakłóceniami i temu właśnie służy określenie parametrów technicznych, wypracowane w tych decyzjach.

Prezes UKE uznaje, iż „naziemne" prawa operatorów GSM nie mogÄ… sÅ‚użyć do blokowania innym możliwoÅ›ci korzystania z tych samych zasobów czÄ™stotliwoÅ›ci w warunkach zachowania kompatybilnoÅ›ci z tymi wczeÅ›niejszymi prawami. Tak wiÄ™c, w przypadku chÄ™ci Å›wiadczenia usÅ‚ug, np. na pokÅ‚adzie statków powietrznych (samolotów), operatorzy posiadajÄ…cy uprawnienia do dysponowania czÄ™stotliwoÅ›ciami wykorzystywanymi w sposób „naziemny" sÄ… traktowani na równi z innymi podmiotami (nie posiadajÄ…cymi rezerwacji), a decydujÄ…cym w tym zakresie powinien być wÅ‚aÅ›ciciel strefy niedostÄ™pnej co do zasady dla operatorów naziemnych (np. wÅ‚aÅ›ciciel samolotu). PodejÅ›cie takie sprzyja także rozwojowi konkurencyjnoÅ›ci.  

Autoryzacji w UrzÄ™dzie Komunikacji Elektronicznej podlegać bÄ™dÄ… wyÅ‚Ä…cznie stacje bazowe instalowane na polskich statkach powietrznych.  

Prezes UKE oznajmia, iż przyjmuje bezpośrednią stosowalność obu ww. decyzji Komisji, i w drodze praktyki stosowania prawa, postanawia wydawać pozwolenia radiowe na używanie stacji bazowych na pokładach statków powietrznych.

NastÄ™pnie, po analizie praktyki europejskiej, Prezes UKE zamierza wprowadzić caÅ‚kowite zwolnienie tych urzÄ…dzeÅ„ z obowiÄ…zku uzyskiwania pozwoleÅ„ radiowych, pod warunkiem korzystania z nich zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach. OdbÄ™dzie siÄ™ to poprzez planowanÄ… nowelizacjÄ™ rozporzÄ…dzenia Ministra Transportu z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie urzÄ…dzeÅ„ radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogÄ… być używane bez pozwolenia radiowego (Dz. U. Nr 138, poz. 972 z późn. zm.). WstÄ™pnie, zwolnienie z obowiÄ…zku uzyskiwania pozwoleÅ„ przebiegaÅ‚oby, na warunkach zbliżonych do zwolnienia w tym rozporzÄ…dzeniu tzw. femtokomórek po speÅ‚nieniu odpowiednich kryteriów technicznych oraz przy zaÅ‚ożeniu, że urzÄ…dzenie na pokÅ‚adzie statku powietrznego mógÅ‚by zamontować i używać dowolny podmiot.  

Prezes UKE postanawia zatem nie dokonywać rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci dla takich urzÄ…dzeÅ„, z uwagi na niemożność okreÅ›lenia obszaru terytorialnego (poprzez wskazanie jednostek podziaÅ‚u administracyjnego), na jakim taka rezerwacja miaÅ‚aby być dokonana.  

Mając powyższe na uwadze Prezes UKE stwierdza, że warunkiem uzyskania pozwolenia radiowego jest spełnienie wymagań określonych w ww. decyzjach Komisji oraz zgoda właściciela statku powietrznego, bez której nie można potwierdzić przesłanki zapewnienia efektywnego wykorzystania częstotliwości.

RównoczeÅ›nie majÄ…c na uwadze bardzo maÅ‚e moce stacji bazowych instalowanych na pokÅ‚adach statków powietrznych oraz trudność do zakwalifikowania ich do którejkolwiek z istniejÄ…cych kategorii w rozporzÄ…dzeniu Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie rocznych opÅ‚at za prawo do dysponowania czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… (Dz. U. Nr 24, poz. 196), Prezes UKE oÅ›wiadcza, że nie ma podstaw prawnych do wyliczenia wysokoÅ›ci opÅ‚aty z tego tytuÅ‚u.  

W przypadku stacji bazowych zainstalowanych na zagranicznych statkach powietrznych ma zastosowanie art. 144 ust.

2 pkt 3 b) ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) mówiÄ…cy, iż nie wymaga pozwolenia używanie urzÄ…dzenia radiowego nadawczego lub nadawczo-odbiorczego koÅ„cowego, wykorzystujÄ…cego miÄ™dzynarodowo uzgodnione zakresy czÄ™stotliwoÅ›ci sÅ‚użącego do utrzymywania Å‚Ä…cznoÅ›ci z przebywajÄ…cym krótkookresowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub znajdujÄ…cym siÄ™ na nim w tranzycie, zagranicznym statkiem powietrznym, przytwierdzonego w sposób trwaÅ‚y do tego statku.  

Jednocześnie Prezes UKE informuje, że zgodnie z zapisem Zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE), państwa członkowskie wydając zezwolenia na usługi MCA, zobowiązane są do przestrzegania dyrektywy ramowej oraz dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach).

Zgodnie z dyrektywą ramową krajowe organy regulacyjne w państwach członkowskich powinny wspierać rozwój rynku wewnętrznego poprzez, między innymi, usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie udostępniania sieci i usług łączności elektronicznej, zasobów i usług towarzyszących oraz usług łączności elektronicznej na szczeblu wspólnotowym oraz poprzez wspieranie tworzenia i rozwój transeuropejskich sieci i interoperacyjności usług ogólnoeuropejskich oraz połączeń między użytkownikami końcowymi. Natomiast zgodnie z dyrektywą w sprawie zezwoleń zalecane jest stosowanie możliwie najmniej restrykcyjnego systemu zezwoleń, który umożliwi udostępnianie sieci łączności elektronicznej oraz świadczenie usług łączności elektronicznej, co z kolei stymulować będzie rozwój nowych usług łączności elektronicznej oraz ogólnoeuropejskich sieci i usług łączności elektronicznej, a także pozwoli konsumentom czerpać korzyści z ekonomii skali w ramach jednolitego rynku. Zasadniczo cele te można najlepiej osiągnąć za pomocą ogólnych zezwoleń na wszystkie sieci i usługi łączności elektronicznej.

Źródło: www.uke.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika