Uczciwy telemarketer? UOKiK tropi oszustwa

Telemarketer, handlowiec, doradca nie może wprowadzać w błąd. Podejmowane przez Urząd działania pokazują, że nie zawsze obowiązek ten jest przestrzegany

UOKiK przypomina na swoich stronach, że przedsiębiorca jest odpowiedzialny za działania swoich pracowników. Nieprzekazywanie informacji o prawach konsumentów przez akwizytorów, wprowadzanie w błąd co do charakteru produktu bankowego, czy nazwy przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, niepełne i nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników infolinii - to przykłady skarg, które stały się podstawą do przeprowadzenia postępowania i sprawdzenia praktyk przedsiębiorców.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła na przykład praktyka operatora telewizji kablowej Vectra w Gdyni - pisze UOKiK na swoich stronach. Postępowanie zostało wszczęte w październiku 2012 roku po przeanalizowaniu protokołu z kontroli przekazanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dotyczyła ona rozmów konsultantów z konsumentami zmieniającymi umowę odbioru telewizji kablowej lub zamierzającymi ją zawrzeć. Wątpliwości obu Urzędów wzbudziły praktyki konsultantów udzielających wyjaśnień na temat produktów spółki. UOKiK ustalił, że pracownicy Vectry przekazywali niepełne i nierzetelne informacje. W większości przypadków klienci nie byli informowani o prawie odstąpienia od umowy, a także miejscu i sposobie składania reklamacji. Ponadto - zakwestionowano nieinformowanie o cenie, czy terminie, do którego obowiązuje proponowana oferta - pisze UOKiK.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły także praktyki spółki Remedium - Doradcy Finansowi w Olsztynie, która zajmuje się doradztwem i pośrednictwem finansowym. Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w listopadzie 2012 roku. W jego rezultacie zakwestionowano m.in. wprowadzanie w błąd podczas oferowania usługi finansowej pt. Wysokooprocentowana umowa firmowa. Jak czytamy na stronie internetowej UOKiK, Urząd ustalił, że przedsiębiorca udzielał niejasnych i niejednoznacznych informacji dotyczących umowy, jej charakteru, ryzyka. Dane na stronie internetowej i w reklamach sugerowały, że to produkt podobny do lokaty. Jak wykazała analiza materiałów zebranych przez UOKiK w rzeczywistości, to konsument jest pożyczkodawcą: pożycza przedsiębiorcy pieniądze, który później przeznacza je na swoją działalność gospodarczą. Zwrot pieniędzy nie jest w żaden sposób zabezpieczony. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Remedium Doradcy Finansowi została nałożona kara finansowa 180 307 zł - pisze UOKiK. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

UOKiK prowadzi też postępowanie wszczęte na podstawie skarg konsumentów dotyczących wprowadzania w błąd przez pracowników Getin Noble Banku. Z informacji posiadanych przez UOKiK wynika, że klienci mogli być wprowadzani w błąd co do ryzyka związanego z inwestowaniem pieniędzy w trakcie prezentowania im możliwości przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. UOKiK pisze, że postępowanie przeciwko przedsiębiorcy jest w toku, jeśli praktyki banku opisane przez konsumentów w skargach potwierdzą analizy Urzędu, bankowi grozi kara do 10 proc. przychodu za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Porady prawne

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Andrzej Kieszkows 2016-10-02 11:15:11

    codzienność. Telefon stacjonarny.Dzwoni kobieta - dzień dobry, podaje, oczywiscie falszywe nazwisko.zaprasza na "pokaz" produktow, obiecuje prezenty.Pytana o nazwe firmy, podaje jakis skrót. Na wyswietlaczu " tel. zastrzeżony" Podaje adres prezentacji, zapewniam , że przyjdę, ale aby być wpuszczony, musze podac nazwisko, by otrzymac "identyfikator".Nastepnie zrugana, ostrzega ,że rozmowa jest nagrywana (bez uprzedzenia i zgody) itd... PYTAM CO TO JEST ? MAFIA? Złodzieje tez sie uczą i zabezpieczają !. A teraz końcowe pytanie : gdzie jest do jasnej cholery PANSTWO, na ktore płacę podatki ? Gdzie jest wymiar sprawiedliwosci ? Kto ma chronic obywatela przed przestepstwami ? Szczegolnie starych i nieporadnych. Powtarzam : gdzie jest do cholery POLSKIE PANSTWO ? UOKiK ? - wolne żarty!, prokuratura - podobnie ! Przecież to " wolny rynek" w Balcerowiczowskim wydaniu, wiec kazde dranstwo to wyraz wolności gospodarczej. No i mamy to co chcielismy.

  • Krystyna 2015-04-09 08:29:23

    Mnie pracownik Vectry poinformował, że zmianie nazwy firmy muszę podpisać z nimi nową umowę. Oczywiście na kolejne 2 lata. Aneksem nie da się tego załatwić. Zerwałam umowę płacąc karę, ale nie żałuję.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika