W stronÄ™ zniesienia barier w transporcie morskim

Komisja przedstawiła plan, który ma uprościć procedury celne dla statków kursujących pomiędzy portami w UE. Jest to pierwszy krok w kierunku utworzenia wspólnej przestrzeni morskiej bez barier.

Od wielu lat ciężarówki i pociągi towarowe mogą swobodnie przewozić towary do różnych krajów UE. Nie dotyczy to jednak statków. Wszystkie jednostki, nawet te, które żeglują pomiędzy portami w UE, podlegają kontroli celnej. Ta kosztowna procedura często powoduje znaczne opóźnienia.

Dlatego Komisja przedstawiła plan, który ma uprościć procedury celne English. Zakłada on podjęcie środków prawnych w celu ograniczenia formalności administracyjnych oraz zawiera zalecenia służące zmniejszeniu ponoszonych kosztów.

Zdaniem unijnego komisarza ds. transportu Antonio Tajaniego plan sprawi, że transport morski stanie się bardziej konkurencyjny, co pozytywnie wpłynie na całą gospodarkę. Jako że 40 proc. handlu wewnątrzunijnego i niemal całość handlu zewnętrznego odbywa się drogą wodną, sektor ten stanowi ważne źródło zatrudnienia i dochodów w Europie. Co roku przez porty UE przewija się ponad 400 mln pasażerów, a rozładowywanych i załadowywanych w nich jest około 3,5 mld ton towarów.

Przedsiębiorstwa żeglugowe podlegają różnym kontrolom pod kątem zgodności ze złożonymi przepisami podatkowymi, sanitarnymi, bezpieczeństwa itp. W przedstawionym planie wezwano krajowe rządy do uproszczenia kontroli granicznych. Zawiera on też liczne propozycje legislacyjne mające uprościć procedury celne. Zaproponowano w nim również wprowadzenie środków mających ograniczyć formalności administracyjne mające zastosowanie do towarów przewożonych przez statki, które w drodze z jednego państwa UE do innego, zawijają do portu w kraju spoza UE.

Komisja opublikowała również dokument określający strategiczne cele transportu morskiego English na kolejne dziesięć lat. Przeanalizowano w nim główne wyzwania i przedstawiono środki mające wspomóc sektor w dobie kryzysu gospodarczego.

Dzięki ożywieniu handlu światowego w ostatnich latach sektor żeglugi w Europie znacznie się rozwinął, a firmy zainwestowały ogromne sumy w odnawianie i rozbudowę swoich flot. Jednak dziś sektor musi stawić czoła licznym wyzwaniom, m.in. silnej konkurencji ze strony firm stosujących niższe normy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Inne problemy to niestabilne rynki energii i nasilające się akty piractwa na morzu.

W przeciwieństwie do transportu drogowego i kolejowego transport morski jest uważany za transport międzynarodowy, ponieważ szerokość pasa wód terytorialnych wynosi zaledwie 22 km od brzegu. Poza tą strefą statek wpływa już na wody międzynarodowe.

Źródło: Komisja Europejska - http://ec.europa.eu


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika