Złamałeś rękę, nogę ,bo chodnik był nieodśnieżony?- Sprawdź jak i od kogo możesz uzyskać odszkodowanie za wypadki doznane podczas zimy
Zima co roku atakuje z jeszcze większą siłą. Ulice i chodniki zasypane są śniegiem. Skutki tego są nieraz tragiczne. Łamiemy sobie ręce i nogi, rozbijamy samochody, spóźniamy się do pracy . Jak możemy poradzić sobie w takich sytuacjach i gdzie powinniśmy się zwrócić, żeby dostać odszkodowanie za poniesione straty postaram się krótko przedstawić w poniższym artykule.
1. Niejednokrotnie poruszając się po oblodzonym i nieodśnieżonym chodniku narażeni jesteśmy na poślizgnięcie się, którego skutki dla naszego zdrowia mogą okazać się bardzo poważne. W takim wypadku należy nam się odszkodowanie. Wcale nie jest trudno uzyskać odszkodowanie wystarczy bowiem udokumentować koszty leczenia, rehabilitacji czy dojazdów do placówek medycznych , zrobić np. zdjęcie oblodzonego chodnika i przedstawić je instytucji, przez którą doszło do wypadku. Można również spisać dane świadków zdarzenia, którzy będą mogli potwierdzić przebieg wypadku i stan chodnika. Osobą zobowiązaną do naprawienia szkody będzie kolejno, w przypadku:
1. Dróg krajowych i autostrad – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
2. Dróg wojewódzkich – zarząd województwa,
3. Dróg powiatowych – zarząd powiatu,
4. Dróg gminnych – wójt ( burmistrz, prezydent miasta),
5. Dróg wewnętrznych – zarządca terenu (np. spółdzielnia mieszkaniowa).
2. W sytuacji, gdy mieliśmy wypadek samochodowy na niewłaściwie utrzymanej drodze (śnieg, oblodzenie) możemy domagać się odszkodowania za poniesione szkody. W tym celu powinniśmy ustalić zarządcę. Zaraz po zdarzeniu trzeba wezwać policję. Z pełną dokumentacją udajemy się do drogowców i czekamy na pozytywne rozpatrzenie sprawy. Po odszkodowanie do zarządcy możemy się zgłosić w trakcie 3 lat od zdarzenia. To do nas będzie należało udowodnienie winy zarządcy.
3. W przypadku gdy doznamy uszczerbku z powodu spadających sopli możemy walczyć o zadośćuczynienie np. gdy sople nie zostaną usunięte i spadną na nasze auto. Jednak nastąpi to tylko wtedy gdy zaparkowaliśmy auto zgodnie z przepisami, czyli w miejscu do tego przeznaczonym. Tak jak w poprzednich przypadkach potrzebna będzie cała dokumentacja.
4. W razie jeśli nie dojedziemy do celu, możemy domagać się od przewoźnika zwrotu kosztów biletu. W przypadku podróży koleją możemy domagać się zwrotu kosztów biletu w sytuacji, gdy opóźnienie wynosi co najmniej jedną godzinę. Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin, mamy prawo do rezygnacji z podróży i zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni.
5. Pracodawca nie musi usprawiedliwiać naszego spóźnienia lub nieobecności w pracy, jeśli wynika ono ze złej pogody. Każdorazowo zależy to od jego uznania. Jeżeli się zgodzi, nie przysługuje nam jednak prawo do wynagrodzenia za czas nieobecności.
Autor: Dagmara Dominik
PODSTAWA PRAWNA - Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rozporządzenie ministra infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?