Zmiany w prawie po zniesieniu procedury nadmiernego deficytu

Polityka fiskalna po zakończeniu procedury nadmiernego deficytu. Rekomendacje Komisji Europejskie - to temat seminarium, które we wtorek 30 czerwca odbyło się w Przedstawicielstwie KE w Polsce. W debacie uczestniczyło ponad 50 osób - w tym eksperci Komisji Europejskiej, przedstawiciele polskiej administracji publicznej, środowisk akademickich oraz dziennikarze.

Seminarium otworzyła Dyrektor Przedstawicielstwa Ewa Synowiec, która przypomniała, że 19 czerwca Rada ECOFIN, w skład której wchodzą ministrowie finansów państw członkowskich UE, zakończyła procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski.

Decyzja Rady ECOFIN oznacza, że polskie finanse publiczne będą teraz objęte tylko prewencyjnym nadzorem ze strony Komisji Europejskiej. Nie znaczy to jednak, że Ministerstwo Finansów może osiąść na laurach. W dalszym ciągu Polska jest zobowiązana do osiągnięcia tzw. średniookresowego celu budżetowego (MTO), czyli deficytu finansów publicznych w wysokości 1 proc. PKB.

Dyrektor Synowiec poinformowała, że rekomendacje Komisji były przez ostatnie tygodnie przedmiotem dyskusji z państwami członkowskimi na forum różnych komitetów Rady UE. 26 czerwca Rada Europejska formalnie zakończyła semestr europejski, zatwierdzając zalecenia dla poszczególnych krajów i wzywając państwa członkowskie do ich realizacji. Zdecydowana większość rekomendacji Komisji została zaakceptowana przez Radę.

Porady prawne

Następnie Martin Larch, Dyrektor Wydziału w Dyrekcji Generalnej KE ds. Ekonomicznych i Finansowych szczegółowo omówił zalecenia fiskalne dla Polski. W ramach tegorocznego semestru europejskiego Komisja Europejska rekomendowała Polsce w zakresie polityki fiskalnej osiągnięcie tzw. średniookresowego celu budżetowego, czyli deficytu finansów publicznych w wysokości 1 proc. PKB; utworzenie niezależnej rady budżetowej; oraz
poszerzenie bazy podatkowej m.in. poprzez ograniczenie stosowania obniżonych stawek podatku VAT.

Martin Larch zwrócił uwagę, że niezależne rady budżetowe już funkcjonują w zdecydowanej większości państw członkowskich UE. Posiadają one zagwarantowaną prawnie autonomię, a ich głównych zadaniem jest ocena polityki fiskalnej ex ante oraz ex post.

Odnosząc się do o rekomendacji dotyczącej ograniczenia stosowania obniżonych stawek VAT, Larch zaznaczał, że ma ona przede wszystkim uzasadnienie ekonomiczne. Szerokie stosowanie zredukowanych stawek przyczynia się do spadku dochodów budżetowych oraz niepotrzebnie komplikuje system podatkowy. Jest to również bardzo nieefektywny instrument polityki socjalnej.





Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika