Zmiany w prawie telekomunikacyjnym

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym w Sejmie

Sejm prowadzi prace nad przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacją ustawy prawo telekomunikacyjne. Ma ona zapewnić m.in. lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z smsami premium. Usprawni też system ostrzegania o możliwych zagrożeniach, takich jak np. możliwe klęski żywiołowe.

Czemu ma słuzyć nowelizacja?

Główny cel nowelizacji to kompleksowa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym i wyposażenie regulatora rynku, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w dodatkowe, skuteczne narzędziaW proponowanym kształcie pozwoli ona też na sprawniejsze ostrzeganie przed możliwymi zagrożeniami, takimi jak np. klęski żywiołowe.

Jakie zmiany przewiduje projekt?

Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami

 Projekt wzmacnia regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodaje próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług). 

Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie, a jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł.

Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu.

Porady prawne

Nowelizacja ma zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają - abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie bezpośrednio przed jego rozpoczęciem. To zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. odbieranie cyklicznej, powtarzalnej usługi sms premium (np. dowcip dnia).

Projekt wprowadza możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę - głównie dzieci - przed nieodpowiednimi treściami.

Nowelizacja zobowiązuje dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy, gdzie kierować reklamację.

Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.

 Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulatora rynku telekomunikacyjnego)

Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi. 

Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – wprowadzona będzie odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji.

Przewidziano nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia.

Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby zawierał on tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach.

Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Nowe narzędzia regulatora rynku telekomunikacyjnego - Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:

  • przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu - zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi premium,
  • podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie - zaprzestanie świadczenia usługi,
  • usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług premium,
  • wrowadzenie kar za niewykonanie obowiązku blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.

Zmiany w zarządzaniu kryzysowym

Pozwolą one na wysyłanie abonentom bezpłatnych smsowych komunikatów o zagrożeniach na obszarze ich zamieszkania. Określenie obszaru występowania zagrożenia oraz treści komunikatu SMS będzie zapewniane przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. 

 

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika