Kolejny bank ukarany za wprowadzanie w błąd

Prezes UOKiK uznała, że Getin Noble Bank bezprawnie wprowadzał w błąd swoich klientów zawierających umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy.

Zabrakło najważniejszej informacji - o ryzyku utraty nawet wszystkich oszczędności oraz o wysokich kosztach rozwiązania umowy. Suma kar nałożonych na spółkę wyniosła ponad 6,7 mln złotych.

Umowa jest zawierana na wiele lat. Konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty, które są lokowane w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe. Inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynieść zysk dopiero po wielu latach, np. 10, 15.

Konsumenci najczęściej skarżą się, że tego typu produkty są im przedstawiane jako standardowa lokata, czy krótkoterminowe ubezpieczenie. Wiele osób zawierając kontrakt nie ma świadomości, że jego wcześniejsze zerwanie może oznaczać utratę oszczędności. Ponadto zysk uzależniony jest od ponoszonego ryzyka inwestycji.

Prezes UOKiK przygląda się tego typu produktom - obecnie prowadzi 10 postępowań. Pierwszymi decyzjami na tym rynku są wydane właśnie dwie decyzje wobec Getin Noble Banku.

Wątpliwości wzbudziły wprowadzające w błąd informacje przekazywane przez pracowników banku oraz ulotki reklamowe. Suma kar nałożonych na spółkę wyniosła ponad 6,7 mln zł.

Źródło: UOKiK

Porady prawne

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • zwolennik spółdzi 2016-01-26 15:22:11

    A cóż to jest 6,7 mlm zł kary, które i tak nie wrócą do osób poszkodowanych, ale zasilą budżet państwa? Proszę raczej podać tabelę z wysokościami kar zasądzonych kolejnym bankom. Na ich tle uczciwie i wiarygodnie prezentują się kasy spółdzielcze.Rozwijajmy i dbajmy o spółdzielczość własną.

  • Helena 2016-01-22 13:00:11

    Mnie ten Bank naciągnął już na ok.200tyś. Był to warunek udzielenia kredytu Hipotecznego. Ubezpieczenie w Pareto II z którego po spłacie kredytu nie mogę odzyskać gdyż przepada cała kwota. zostało mi to podsunięte do podpisu w trakcie podpisywania umowy. Umowę ze strony Banku zawierał ze mną Pan Łukasz N......... . Co ja mam z tej kary. Zostałam oszukana przez bank i wprowadzona w błąd? Już rok temu spłaciłam kredyt a dalej muszę płacić po 2170 miesięcznie przez 11 lat. zostałam bardzo pokrzywdzona bo jak chciałam przerwać płatności to powiedziano że wszystko przepada. Bank powinien wykupić te polisy od spłaconych kredytów lub powinni pozwolić ludziom rozwiązać te umowy bez strat. Ratunku może ma ktoś pomysł jak odzyskać te moje ok.200 tyś.

  • Jarek 2016-01-21 16:55:36

    Co z tej kary mają ludzie, którzy zostali oszukanie przez bank? Wygląda na to, że znaleziono kolejne miejsce w którym można zasilić budżet a nie pokrzywdzonych. Powinno się pozwolić ludziom rozwiązać te umowy.

  • m@cz 2016-01-21 13:55:07

    Bardzo dobrze. Należy ukrócić nieuczciwe praktyki. W gąszczu prawa stanowionego wyłącznie przez prawników i wyłącznie dla prawników nie ma już miejsca na zwykłego człowieka. Tak to jest jak się pozwoli jednej grupie społecznej manipulować prawem obowiązującym wszystkich. Na pewno wówczas nie ustawią go pod siebie...


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika