Operatorzy mogli oszukiwać klientów. Już trafili pod lupę

Niewręczanie formularza odstąpienia od umowy, czy żądanie zwrotu ulgi od konsumenta rozwiązującego umowę przed rozpoczęciem świadczenia usług - to przykłady praktyk firm telekomunikacyjnych, które zakwestionowała Prezes UOKiK. Urząd wszczął postępowania przeciwko Telepolska i Telekomunikacji Novum - poinformował UOKiK.

Do Urzędu napłynęło wiele skarg od konsumentów, rzeczników konsumentów, czy zawiadomień przekazywanych przez Prezesa UKE na sposób zawierania umów przez Telepolska i Telekomunikację Novum. Prezes UOKiK przeanalizowała wzorce umowne stosowane przez obie spółki i od września 2012 roku prowadzi postępowania przeciwko nim - podaje w komunikacje UOKiK.

Porady prawne

Obaj przedsiębiorcy oferują dostęp do usług telekomunikacyjnych, zawierając z konsumentami m.in. umowy poza lokalem przedsiębiorcy. Oznacza to, że kontrakt zostaje zawarty poza siedzibą spółki, np. w domu u klienta - tym samym ma on więcej praw, a przedsiębiorca określone obowiązki.

Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który zawiera umowy w ten sposób musi obowiązkowo poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni oraz wręczyć wzór takiego formularza. Jednym z zarzutów wobec Telekomunikacji Novum jest nieprzekazywanie konsumentom formularza odstąpienia.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudza także zastrzeganie w umowach i pobieranie od konsumentów opłat wyrównawczych w sytuacji np. wycofania przez konsumenta zamówienia na usługę przed rozpoczęciem jej świadczenia. Takie postanowienie stosuje Telekomunikacja Novum oraz Telepolska.

Zgodnie z prawem, przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą dochodzić od konsumentów, w sytuacji rozwiązania umowy, jedynie równowartości ulgi przyznanej konsumentowi. W przeciwnym razie, zastrzeganie w umowach opłat wyrównawczych może utrudniać konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych. Postępowania Urzędu wykażą, czy przedsiębiorcy działali zgodnie z prawem.

Prezes UOKiK we wszczętych postępowaniach sprawdzi, czy doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W konsekwencji może nałożyć karę finansową max. do 10 proc. przychodów każdego z przedsiębiorców - informuje UOKiK.

(PK)


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • 1234 2017-01-09 10:35:58

    i cóż wynika ze stwierdzenia nieprawidłowości. UOKiK nałoży karę na operatora a osoby które zawiązały umowę w dalszym ciągu muszą płacić abonament za urządzenie którego nie wykorzystują. Więc co tak naprawdę przynosi działalność UOKiK. Moim zdaniem nic dlatego że pieniądze z kary trafią do budżetu a w plecy są abonenci.

  • bogusia 2015-02-27 14:53:48

    A jak można odstąpić od umowy której się nie podpisało, jeżeli dowiedziałeś się o zmiane operatora jak przyszedł rachunek do zapłacenia z novum czyli po miesiącu od wpłynięcia rezygnacji do starego operatora w tym przypadku dialogu?

  • Grześ 2015-02-11 11:06:20

    hihihi Teraz oszukują POD LUPĄ.

  • naiwniaczka 2014-10-14 11:15:10

    I oszukują! Jestem żywym przykładem oszukanej przez PLAY-a. Przez pierwsze 10 dni od początku "świadczenia usług", a więc w czasie, kiedy mogłam odstąpić od umowy, twierdzili, że w miejscowości, w której mieszkam jest kiepski odbiów, boo... jest awaria nadajnika, ale do końca miesiąca (własnie w ciącu tyc 10 dni)- zostanie usunięta. A ja (o naiwności ludzka!!!) im uwierzyłam i czekałam na poprawę "Swiadczonych usług", tzn. możliwość przeprowadzania rozmów w domu, a nie przed blokiem ! Niestety, po upływie 10 dni sytuacja się nie zmieniła, a ja usłyszałam (od innego konsultanta), że nic nie wie o awarii, a w mojej miejscowości jest PO PROSTU OGRANICZONY ZASIĘG !!!!!! Chamskim postępem przytrzymali mnie przez 10 dni i efekt jest taki, że muszę dotrwać ze złodziejami do końca dwuletniej umowy o "świadczenie usług". No, chyba że zapłacę im kilkusetzłotowe "odszkodowanie". BANDA ZWYKŁYCH OSZUSTÓW1111111

  • Kapczer 2014-10-12 11:57:35

    O widzę reklamujemy, reklamujemy... Tylko, że telekomunikacji już nie ma... Znaczy jest, tylko się pod nową nazwą ukryli... Tylko szkoda, że każdy jeden mniejszy operator daje korzystniejsze warunki...

  • Waleria 2014-10-05 20:56:54

    Potwierdzam ,że telekomunikacjia NOVUM są oszustami . Osobiście tego doświadczyłam . Przeszłam do telokomunikacji TP i mam Święty spokój .


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika