Usługi wodociągowo-kanalizacyjne. UOKiK ma uwagi

23 decyzje dotyczące naruszenia przepisów przez przedsiębiorców działających na rynkach wodociągowo-kanalizacyjnych wydała od początku roku Prezes UOKiK. Jedne z najnowszych rozstrzygnięć dotyczą gmin i przedsiębiorstw komunalnych z województw: wielkopolskiego, zachodniopomorskiego oraz dolnośląskiego.

Od lat najwięcej nieprawidłowości uciążliwych dla mieszkańców na rynkach lokalnych ma miejsce w sektorze usług wodociągowo-kanalizacyjnych - pisze UOKiK na swoich stronach. Od początku roku wydane zostały 23 decyzje dotyczące tych rynków. 16 z nich dotyczyło nadużywania pozycji dominującej, natomiast 7 naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Obecnie trwają 34 kolejne postępowania oraz 40 wyjaśniających.

Porady prawne

Jedna z najnowszych decyzji dotyczy gminy Kostrzyn (woj. wielkopolskie). Bezpodstawnie nakładała ona na swoich kontrahentów obowiązek ponoszenia kosztów budowy części sieci - wykonywania włączenia do sieci wodociągowej (tzw. wcinki do sieci), w tym kosztów robocizny oraz zakupu niezbędnych materiałów. Z komunikatu UOKiK wynika, że zgodnie z przepisami odbiorcy mają obowiązek sfinansowania jedynie budowy przyłącza oraz pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. Gmina Kostrzyn dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyki, dlatego Prezes UOKiK nie nałożyła na nią kary pieniężnej.

Niedozwolone działania stosował również Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wałczu (woj. zachodniopomorskie). Prezes Urzędu wydała dwie decyzje dotyczące tego przedsiębiorcy. Zakwestionowane zostały między innymi postanowienia, które spółka stosowała w umowach z konsumentami. Jedno z nich dotyczyło obciążania kontrahentów kosztami napraw wodomierza głównego, m.in. w przypadku niezabezpieczenia go przed działaniem warunków atmosferycznych.

Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wałczu uniknął kary finansowej ponieważ dobrowolnie zobowiązał się do zaprzestania praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes Urzędu wydała również decyzję dotyczącą Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji NYSA ze Zgorzelca (woj. dolnośląskie) - pisze UOKiK. Mieszkańcy, którzy chcieli przyłączyć swoje nieruchomości do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej musieli ponieść opłaty m.in. za wydanie warunków technicznych z tytułu przyłączenia, uzgodnienie projektu budowlanego sieci i przyłączy oraz odbiór techniczny instalacji wodociągowych lub kanalizacyjnych. Tymczasem przepisy nie przewidują pobierania opłat za te czynności. Opisane decyzje nie są ostateczne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Andrzej 2015-06-09 09:54:26

    Niech zainteresują się bydgoskimi wodociągami. Mamy najdroższe opłaty w kraju. Mieszkańców nie interesuje co wychodzi z wodociągów a co dochodzi do naszych kranów. Mam zamontowany filtr więc widzę. Dodam, że część rur przesyłowych jest azbestowa. Nie interesują mnie jakieś "nieprzemyślane" inwestycje, tylko to co płynie w naszych kranach.

  • Zdzisław 2015-06-06 06:52:41

    decyzji RLU 19/2011 UOKiK wypowiedział sie na ten temat tj. "Z przepisu art. 15 ust. 3 ustawy przywołanego w Ad I.1. wynika, że przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, z więc w tym wypadku Związek ponosi koszty związane z nabyciem, zainstalowaniem i utrzymaniem wodomierza głównego. odbiorca usług jest natomiast zobowiązany do utrzymania urządzeń pomiarowych. Stwierdzić należy, że w kwestionowanym postanowieniu wzorców Umów Przedsiębiorca w sposób bezprawny obciąża odbiorcę obowiązkiem każdorazowego pokrycia kosztów nabycia i wymiany wodomierza głównego w przypadku jego utraty, uszkodzenia mechanicznego lub uszkodzeń, powstałych na skutek zbyt niskich temperatur. Można zgodzić się na ponoszenie przez odbiorcę usług kosztów naprawy wodomierza głównego, jeśli utrata lub uszkodzenia była wynikiem działania, za które odbiorca usług ponosi wyłączną odpowiedzialność. Ponadto przepisy ustawy w rozdziale 6 ?Przepisy karne i kary pieniężne? przewidują odpowiednie sankcje m.in. za uszkodzenie wodomierza głównego. Jednak przepis ustawy w sposób jasny stanowi, że to przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne odpowiada za utrzymanie wodomierza głównego i jeśli utrata/uszkodzenie wodomierza głównego nie będzie miało nic wspólnego z wyłączna winą odbiorcy usług, to nie może być on zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy wodomierza głównego". Według mnie w myśl Prawa Budowlanego odbiorca powinien zabezpieczyć odpowiednio wodomierz np. zamykając okna w piwnicy.Jeżeli tego odbiorca nie uczyni i wodomierz zamarznie to chyba powinien ponieść koszty.

  • FD 2015-06-05 15:13:51

    "Jedno z nich dotyczyło obciążania kontrahentów kosztami napraw wodomierza głównego, m.in. w przypadku niezabezpieczenia go przed działaniem warunków atmosferycznych." - to znaczy jeżeli administrator domu nie zabezpieczał okienka do piwnicy i z powodu mrozu uszkodzony został wodomierz to naprawa obciąża ZWiK?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika