Zwrot towaru. Sprawdź, jak to zrobić

Kupujesz świąteczne prezenty w internecie, np. na Allegro? Nie zawsze będziesz mógł je oddać bez podania przyczyny.

Mamy 10 dni na odstąpienie od umowy sprzedaży rzeczy, które kupiliśmy na odległość, czyli np. w sklepie internetowym.

Nie musimy przy tym tłumaczyć się przed sprzedawcą, dlaczego chcemy oddać kupiony aparat czy telefon komórkowy. Podanie przyczyny jest tutaj zbędne.

Decydując się na odstąpienie od umowy zaczynamy od złożenia oświadczenia woli o odstąpieniu od umowy sprzedaży. Możemy to zrobić np. wysyłając mu e-maila. Sklep ma jednak prawo zażądać, by oświadczenie o odstąpieniu było złożone na piśmie. Wówczas musimy je spisać i wysłać, najlepiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Porady prawne

Wzór takiego oświadczenia możemy dostać z e-sklepu. Jeśli chcemy, to można je przygotować samodzielnie.

OŚWIADCZENIE O ODSTĄPIENIU OD UMOWY
ZAWARTEJ NA ODLEGŁOŚĆ (WZÓR)

Na poinformowanie sprzedawcy o odstąpieniu od umowy mamy 10 dni licząc od dnia, w którym paczkę przyniósł kurier lub listonosz.

Zwrot jest darmowy, ale i tak zapłacisz

Niechciany przedmiot musimy odesłać do e-sklepu w ciągu 14 dni od otrzymania. Pamiętajmy również, że sprzedawcy nie mogą uzależniać przyjęcia zwrotu od uiszczenia dodatkowej opłaty przez klienta. Zwrot jest darmowy.

Sklep musi nam ponadto oddać całą sumę, jaką zapłaciliśmy za przedmiot – ma na to 14 dni od otrzymania zwrotu. Wszystkie koszty związane z odesłaniem przedmiotu musimy jednak ponieść z własnej kieszeni.

Czasu na zwrot towaru może być więcej

Przepisy zobowiązują e-sklepy do umieszczenia na swoich stronach internetowych informacji o tym, że mamy prawo do odstąpienia od umowy. Jeśli sprzedawca tego nie zrobi, to konsument ma na odstąpienie od umowy trzy miesiące.

Natomiast w sytuacji, gdy sklep poinformuje nas o prawie do zwrotu dopiero po dokonaniu zakupu, to na odstąpienie od umowy mamy 10 dni licząc od dnia uzyskania takiej informacji (nie więcej jednak niż trzy miesiące od dnia otrzymania towaru).

„Kup teraz” bardziej się opłaca. Dlaczego?

Ustawodawca wymienił też sytuacje, w których mimo zakupu na odległość nie mamy prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. 

Prawo to nie przysługuje m.in. w przypadku nagrań audio-wizualnych, jeśli usuniemy z nich zabezpieczenia. Nie oddamy więc rozpakowanych filmów i muzyki na płytach CD lub DVD. Nie zwrócimy ponadto programów komputerowych, których pudełka zostały już otworzone. Tak samo będzie przy zakupie artykułów spożywczych i przedmiotów zrobionych na zamówienie. 

Jeśli zakupy zrobiliśmy na portalu aukcyjnym, np. na Allegro, to skorzystamy ze zwrotu towaru tylko wtedy, gdy zostaną spełnione dwa warunki.

Po pierwsze – sprzedający musi być przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem, czyli osobą fizyczną dokonującą zakupu w celu niezwiązanym z prowadzoną działalnością zawodową lub gospodarczą. Po drugie – kupiliśmy przedmiot poprzez opcję „kup teraz”, a nie na licytacji (kto zapłaci więcej). W innych przypadkach zwrot towaru jest możliwy tylko wtedy, gdy sprzedawca się na to zgodzi.

PODSTAWA PRAWNA: Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Biedrona 117 2016-04-01 11:35:22

    A skąd wziąść wezwanie do zapłaty?

  • Joanna 2015-05-27 16:34:16

    Zakupiłam na allegro żele do prania, ponoć niemieckie. Po praniu okazało się, że środek zupełnie nie usuwa zabrudzeń. Wszystko było takie jak przed praniem. Opis produktu był wspaniały, min., że usuwa zabrudzenia już w 30 stopniach, ekologiczny, oparty na najnowszej technologii itp. Mam pytanie, czy jeśli opis produktu totalnie odbiega od jego właściwości, mogę zwrócić towar jako reklamacja? Pisałam do sprzedającego, ale zero odpowiedzi.

  • HALINA 2015-04-04 12:25:39

    kupiłam odkurzacz WELMAX piorący na pokazie chcę go zwrucić bo nadaje się tylko do czyszczenia plamek zrobionych przed chwilą.Biuro klienta odpowiedział mi że skoro w domu był sprawdzany nie nadaje się do zwrotu a po nadto sprawdziłam w internecie cenę byłam wszoku taki sam z tej samej firmy był za 1700 a ja mam zapłacić 3800zł na raty to jest złodziejstwo w biały dzień.Proszę pomuszcie jak mam zwrucić towar i rizwiązać z nimi unowę

  • ola 2013-12-07 12:34:44

    Ja jeszcze nigdy nei musiałam go zwracać, chociaż od jakiegoś czas w sieci kupuję. Mam bezpłatne przelewy w getinie więc z nich korzystam. Szczególnie w takich okresach jak teraz czyli przed świętami.

  • Matrix 2013-12-06 10:26:31

    Polecam wysłać wezwanie do zapłaty z trzydniowym terminem zapłaty, a później ewentualnie skierować sprawę do Rzecznika Praw Konsumenta. Informację taką uzyskałem z UOKiK. Sam w ten sposób odzyskałem swoje pieniądze. Powodzenia

  • Artur 2013-12-06 09:21:39

    LED-LUX - zwróciłem do nich żarówki zanim minęło 10 dni - wartość zwrotu 97 zł. Było to już 5 miesięcy temu a zwrotu jak nie było tak nie ma... co mam z nimi zrobić bo artykuł o tym nie traktuje niestety...


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika