Odpowiedzialność cywilna właściciela statku za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi

Jakie zmiany w prawie morskim proponuje rząd?

Sejmowi przekazano rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski.

Jak ma być uregulowana odpowiedzialność cywilna za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi?

Projektowane przepisy nowelizacji zapewnią wykonanie postanowień Międzynarodowej konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi (olejami używanymi m.in. jako paliwo do statków). Konwencja ta umożliwia uproszczone dochodzenie roszczeń i wypłatę odszkodowań za szkody wyrządzone w środowisku morskim olejami bunkrowymi.

Zaproponowane przepisy wyraźnie mówią, że za szkodę wyrządzoną tymi olejami będzie odpowiadać właściciel statku.

Zgodnie z projektem nowelizacji, właściciel statku o tonażu brutto przekraczającym 1000 ton będzie musiał posiadać zabezpieczenie finansowe, jeśli chodzi o odpowiedzialność za szkodę spowodowaną zanieczyszczeniem. Zabezpieczenie finansowe ma być potwierdzone odpowiednim certyfikatem, wystawianym w języku polskim i angielskim, wydawanym przez dyrektora urzędu morskiego. Osoby poszkodowane wskutek tych zanieczyszczeń będą miały możliwość dochodzenia swoich roszczeń bezpośrednio od ubezpieczyciela.

Przepisy przewidują, że statki nieposiadające certyfikatu będą miały zakaz wchodzenia do polskich portów oraz ich opuszczania.  

Źródło: www.kprm.gov.pl

Podstawa:

  • Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski (sejmowy druk nr 1515)

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika