Projekt zmian do ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji

Czego dotyczy projekt?

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało i przekazało do konsultacji społecznych projekt zmian do ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.

Jakie zmiany przewidziano?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji ma na celu realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 r. (sygn. akt K 23/07) stanowiącego, że art. 4 ust. 1, 3 i 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji w zakresie, w jakim określa tryb wyboru oraz odwołania rady pracowników w zależności od przynależności pracowników do reprezentatywnej organizacji związkowej, jest niezgodny z art. 59 ust. 1 w związku z art. 32 i art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny przepisy wiążą się z udziałem organizacji związkowych w tworzeniu rad pracowników (art. 4 ust. 1-3), a także dotyczą powiadomienia danego pracodawcy o objęciu go działaniem reprezentatywnej organizacji związkowej, które powoduje skrócenie kadencji rady pracowników wybranej przez całą załogę (art. 4 ust. 5).

Proponowane zmiany oznaczać będą, iż prawo wyboru rad pracowników będą posiadać wyłącznie pracownicy.

W projekcie przewidziano też nową regulację nakładającą na radę pracowników obowiązek powiadamiania pracowników o uzyskanych od pracodawcy informacjach oraz wynikach przeprowadzonych konsultacji (art. 1 pkt 9 projektu).

Ponadto przewidziano przypadki ustania członkostwa w tych radach, oraz ustania kadencji rady w razie zmniejszenia się liczby jej członków poniżej trzech pracowników. Wskazano przy tym, że do tych rad nie przeprowadza się wyborów uzupełniających. Koszty ichdziałania ponoszą organizacje związkowe, które wybrały członków rady pracowników lub wskazały kandydatów na członków tych rad, chyba że porozumienie zawarte pomiędzy radą pracowników a pracodawcą określa odmienne zasady ponoszenia tych kosztów.

Źródło: www.mps.gov.pl

Podstawa:


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika