Palarnie w firmach na nowych zasadach

Jeśli szef pozwala palić papierosy, to nie musi już spełniać restrykcyjnych przepisów dotyczących palarni.

Od 6 września palarnie nie są zaliczane do pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.

Oznacza to, że nie trzeba ich już tworzyć w zakładach pracy w ramach bhp oraz że nie muszą spełniać wyśrubowanych wymogów, jak np. zapewnienie co najmniej dziesięciokrotnej wymiany powietrza w tym pomieszczeniu w ciągu godziny.

Ponadto pracodawca nie musi już zapewniać, by na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z palarni przypadało co najmniej 0,1 mkw. powierzchni podłogi. Nie będzie też już wymogu, by takie pomieszczenie miało przynajmniej 4 mkw.

Pomieszczenia higieniczno-sanitarne

Taka definicja obowiązywała do 5 września

Taka definicja obowiązuje od 6 września

Szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, palarnie, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej.

Szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualne.

.
Przypominamy, że od listopada zeszłego roku to pracodawca decyduje, czy na terenie zakładu pracy stworzyć palarnie dla personelu. Jeśli się na to zgodzi, to jeszcze wczoraj musiał  przestrzegać wymogów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bhp. Od dziś wymogi zostały ograniczone.

Teraz wystarczy, że firma będzie przestrzegać przepisów ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Zgodnie z tym dokumentem palarnia to wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń.

PODSTAWA PRAWNA: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 2011, nr 173, poz. 1034).

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika