Pozostałe

Gmina

Pozostałe

Organizowanie prac społecznie użytecznych

Strona 1 z 2

Czego dotyczy nowe rozporządzenie? 

W związku z wchodzącymi 1 listopada br. w życie przepisami nowelizacji do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wydane zostało rozporządzenie wykonawcze. Minister Gospodarki i Pracy określił w nim szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie użytecznych oraz warunki ustalania świadczenia dla bezrobotnego za wykonywanie takich prac.

Zgodnie bowiem ze zmienioną ustawą, na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane. 

Bezrobotnemu nieposiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie to podlega waloryzacji. Nie przysługuje ono za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.

Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60 % minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu. 

Plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych 

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, gmina ma sporządzać do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyłać go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej. Plan taki określał będzie m.in.:

  • rodzaje prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, którzy mogą być skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych.

Co istotne, do dnia 31 stycznia 2006 r. prace społecznie użyteczne mogą być organizowane bez powyższego planu.

Porozumienie starosty z gminą

Następnie starosta będzie zawierał z gminą porozumienie dotyczące wykonywania prac społecznie użytecznych, określające w szczególności:

  • liczbę ww. bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostaną skierowani w okresie objętym porozumieniem do wykonywania prac społecznie użytecznych,

  • liczbę godzin wykonywania prac społecznie uży­tecznych ogółem oraz miesięcznie przez jednego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • rodzaj i miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych wraz z oznaczeniem podmiotów, w których będą organizowane prace społecznie użyteczne,

  • okresy wykonywania prac społecznie użytecznych i liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku skiero­wanych do wykonywania w tych okresach prac społecznie użytecznych,

  • obowiązek informowania starosty i kierownika po­wiatowego urzędu pracy o nieobecności lub od­mowie wykonywania prac społecznie użytecznych przez skierowanego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,

  • wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

Porozumienie takie powinno zawierać również posta­nowienia w zakresie zapewnienia bezrobotnym bez prawa do zasiłku bezpiecznych i higienicznych warun­ków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodli­wych dla zdrowia. 

Później kierownik ośrodka pomocy społecznej na pod­stawie porozumienia ma sporządzać listę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych na tere­nie gminy, i przesyła ją do właściwego miejscowo po­wiatowego urzędu pracy. Lista powinna zawierać na­zwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

W miastach na prawach powiatu nie będzie się jednak zawie­rać powyższego porozumienia. Tam prace społecznie użyteczne mogą być organizo­wane na wniosek prezydenta miasta na prawach po­wiatu skierowany do dyrektora właściwego powiato­wego urzędu pracy, zawierający informacje i wymaga­nia takie, jak w ww. porozumieniu. 

Obserwuj nas na:

Czytaj dalej (strona 1 z 2)

1

2

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (2)

Edwardos0

25.11.2011 18:57:47

Witam Prace Społeczno Użyteczne

Chciałbym się spytać czy pracownik prac społeczno użytecznych ma obowiązek mycia okien jak nie ma badania wysokościowego moja żona pracuje w pracach i na szkoleniu mówiono iż nie mają myć okien gdyż to nie podlega ich obowiązkom a pracodawca każe jej myć

POWOLNY GRAŻYNA

12.10.2011 10:18:27

Re: Organizowanie prac społecznie użytecznych

Jestem zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna - poszukująca pracy, korzystająca z Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy wykonując prace społecznie-użyteczne mam prawo do wynagrodzenia. Rozporządzenie nie określa jednoznacznie, że ma do tego wyłącznie osoba posiadająca status bezrobotnego. Odmówiono mi wynagrodzenia. Proszę o opinie w tej sprawie.

Pokaż wszystkie komentarze (2)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 20.12.2017

    Program „Opieka 75+” - czyli gminy zaopiekują się seniorami...

    Celem programu „Opieka 75+” jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób samotnych w wieku 75 lat i więcej w gminach (...)

  • 18.9.2018

    Umowa zlecenie - Co musisz wiedzieć o umowie zlecenie

    Z tego tekstu dowiesz się, czym umowa zlecenie różni się od umowy o dzieło. Czy zlecenie obejmuje wyłącznie dokonywanie czynności prawnych? Czy w każdym czasie możesz wypowiedzieć umowę (...)

  • 20.10.2017

    Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?

    Prawo do zasiłku będziesz miał od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy, jeżeli nie ma dla Ciebie propozycji odpowiedniej pracy, propozycji stażu, przygotowania (...)

  • 21.2.2014

    Alimenty z funduszu alimentacyjnego - jak je otrzymać?

    Fundusz alimentacyjny powstał by pomóc osobom, które nie mogą uzyskać alimentów od osób zobowiązanych (np. rodziców). Jeśli ojciec bądź matka, zobowiązani orzeczeniem (...)

  • 24.11.2018

    Działania wobec dłużników alimentacyjnych

    W przypadku bezskuteczności egzekucji osoba uprawniona do świadczenia alimentacyjnego od rodzica lub jej przedstawiciel ustawowy może złożyć do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie (...)