Rząd przyjął nowe plany dla Wisły i Odry

W masterplanach dla obszarów dorzeczy Wisły i Odry zestawiono inwestycje planowane do realizacji w perspektywie do 2021 r. To przejściowe dokumenty strategiczne, które pomogą Polsce wypełnić wymogi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Są one wynikiem ustaleń z Komisją Europejską. Dokumenty te będą stanowiły uzupełnienie obowiązujących planów gospodarowania wodami do czasu ich aktualizacji w 2015 r.

Masterplany uwzględniają nadrzędne cele strategiczne polityki wodnej Unii Europejskiej. Chodzi w nich o osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu oraz potencjału wód, a także związanych z nimi ekosystemów - czytamy w komunikacie CIR.

Jednym z celów jest też zapewnienie dostępu do zasobów wodnych dla zaspokojenia potrzeb ludności i środowiska naturalnego. Jako ważne zadania wskazano także ograniczenie negatywnych skutków powodzi i suszy oraz minimalizowanie ryzyka wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych. Istotnym celem jest również wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi i gospodarowania wodami.

Porady prawne

Zatwierdzenie masterplanów oznacza rezygnację z „Programu dla Odry - 2006" i „Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły". Nadrzędny charakter masterplanów wymaga bowiem uchylenia dotychczas funkcjonujących dokumentów planistycznych na ich rzecz.

Rząd zdecydował, że od 1 stycznia 2015 r. nie będzie realizowany „Program dla Odry - 2006". Przepisy przejściowe umożliwią kontynuowanie zadań programu do końca 2015 roku.

Konsekwencją rezygnacji z programu będzie zniesienie funkcji pełnomocnika rządu do spraw programu dla Odry - 2006. Od 1 września 2014 r. nie będzie natomiast realizowany „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły".

Zadania inwestycyjne programu będą kontynuowane w 2014 r. i 2015 r. Rezultatem rezygnacji z programu będzie zniesienie funkcji pełnomocnika rządu ds. programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły.

CIR dodało, że w Masterplanach zestawiono planowane do realizacji inwestycje do 2021 r. na obszarach dorzeczy Wisły i Odry. Stworzono dwie podstawowe listy inwestycji. Pierwsza zawiera projekty, które nie wpływają negatywnie na osiągnięcie dobrego stanu wód lub nie pogarszają stanu wód.

Z kolei na drugiej wyszczególniono inwestycje, które mogą spowodować nieosiągnięcie dobrego stanu wód lub pogorszenie ich stanu/potencjału, i dla których należy rozważyć zastosowanie odstępstw. Chodzi o takie inwestycje, które są np. priorytetowe dla bezpieczeństwa ludności m.in. budowa wałów przeciwpowodziowych, czy polderów. W tej kategorii znajdują się także inwestycje energetyczne.

Odstępstwa od wyznaczonych celów środowiskowych dotyczą: 155 inwestycji w obszarze dorzecza Wisły (w tym: 43 zrealizowanych, 36 będących w trakcie realizacji i 76 planowanych) oraz 161 inwestycji w obszarze dorzecza Odry (w tym: 36 zrealizowanych, 28 będących w trakcie realizacji, 64 planowanych do realizacji do 2016 r. i 33 planowanych do realizacji po 2016 r.).

Zagrożona jest między innymi gigantyczna inwestycja na Dolnym Śląsku - budowa zbiornika retencyjnego w Raciborzu. Ma on być główną zaporą przed wodami powodziowymi spływającymi do Polski z Czech. Zbiornik miał być gotowy w pierwszym kwartale 2017 roku. Koszt budowy zbiornika to 936 milionów zł.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika