Ustawa o zarządzaniu kryzysowym

W Polsce utworzony zostanie system zarządzania kryzysowego. Będzie on działał w sytuacji zagrożeń, które wymagają szczególnych działań ze strony administracji publicznej. Większość przepisów nowej ustawy o zarządzaniu kryzysowym zacznie obowiązywać od 22 sierpnia 2007 r.

Co to jest "sytuacja kryzysowa"?

Wedle nowych przepisów sytuacja kryzysowa rozumiana będzie jako stan narastającej niepewności i napięcia społecznego, stwarzający zagrożenie dla integralności terytorialnej, życia, zdrowia, mienia, strategicznej infrastruktury, dziedzictwa kulturowego czy środowiska. Dotyczy to również zdarzeń o charakterze terrorystycznym. Chodzi jednak o taki stopień zagrożenia, który nie wymaga wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych (stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej).

Porady prawne

Po co powołany zostanie Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego?



Aby zapewnić skuteczną koordynację systemu, powołany zostanie Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego. W skład zespołu wejdą: prezes Rady Ministrów, ministrowie odpowiadający za najważniejsze dziedziny życia społecznego i gospodarczego oraz m.in. szefowie służb specjalnych. Zespół przejmie dotychczasowe zadania Rządowego Zespołu Koordynacji Zespołowej i Zespołu do Spraw Kryzysowych. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, premier będzie mógł wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych.

Jakie będą nowe zadania administracji rządowej i samorządowej dotyczące zarządzania kryzysowego?

Nowe przepisy określają zadania administracji rządowej i samorządowej dotyczące zarządzania kryzysowego. Na szczeblu centralnym utworzone zostanie Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, podlegające premierowi. Będzie monitorowało potencjalne zagrożenia, uruchamiało procedury związane z zarządzaniem kryzysowym oraz zajmowało się planowaniem cywilnym. Centrum ma także współpracować ze strukturami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej.

Na szczeblu samorządowym przewiduje powołanie wojewódzkich, powiatowych i gminnych zespołów zarządzania kryzysowego. Zastąpią one obecne zespoły funkcjonujące w oparciu o przepisy ustawy z 18 kwietnia 2002 r o klęsce żywiołowej. Przy wojewodach, starostach, wójtach, burmistrzach oraz prezydentach miast tworzone będą centra zarządzania kryzysowego. Mają one pełnić całodobowe dyżury oraz współdziałać z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze i humanitarne. W centrach wojewódzkich całodobowe dyżury pełnić będą lekarze-koordynatorzy ratownictwa medycznego.

Jeżeli w sytuacji kryzysowej użycie sił i środków okaże się niewystarczające, minister obrony narodowej, na wniosek wojewody, może przekazać do jego dyspozycji pododdziały lub oddziały sił zbrojnych. W budżetach poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego tworzone będą rezerwy celowe przeznaczone na zarządzanie kryzysowe.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. 2007 r., Nr 89, poz. 590)

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • klk 2012-10-04 12:44:27

    jhhj


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika