Projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym

Główne cele projektu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) to pobudzenie inwestycji sektora publicznego, zwłaszcza infrastrukturalnych, przez stworzenie optymalnych ram prawnych dla przedsięwzięć publicznych z udziałem partnerów prywatnych, a także usunięcie przeszkód, które w obecnym systemie prawnym powodują, że przedsięwzięcia PPP obarczone są dużym ryzykiem dla obydwu stron. W szerszym ujęciu ustawa ta ma na celu usunięcie barier psychologicznych, dotyczących roli i funkcji administracji w realizacji zadań publicznych przy udziale partnera prywatnego. Ustawa ma upoważnić podmioty publiczne i partnerów prywatnych do zawiązania współpracy w formie umowy o PPP w celu wykonywania zadań publicznych.

Jakie są założenia projektu?

Projekt ustawy nie zakłada tworzenia nowych instytucji prawa administracyjnego i gospodarczego, bowiem już istniejące instrumentarium prawne - po dokonaniu proponowanych zmian i z uwzględnieniem harmonizacji prawa polskiego z regulacją Unii Europejskiej - jest wystarczające do efektywnego zawierania umów o PPP. Projekt bierze pod uwagę ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tzw. „małe PPP”) oraz inne ustawy, tak aby nie utrudnić funkcjonowania rozwiązań podobnych do PPP, które już są przewidziane na gruncie innych ustaw.

Należy zaznaczyć, że przy proponowaniu zmian w innych ustawach brano pod uwagę najnowsze ich wersje (jak Prawo o zamówieniach publicznych). Zamiarem było, aby projekt ustawy o PPP od początku był zgodny z Wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi udanego partnerstwa publiczno-prywatnego oraz odnosił się do aktów w ich najaktualniejszej postaci.

W założeniach PPP nie miało przybrać cech nowej umowy nazwanej, lecz miało być rozumiane raczej jako nowy sposób, czy też organizacja, przeprowadzenia przedsięwzięcia publicznego, w ramach umowy zawierającej niezbędne elementy w zakresie rozkładu ryzyk między stronami. Należy zaznaczyć, że PPP może przyjmować zróżnicowane formy prawne (w ramach stosunku umownego), stąd główny nacisk położono na określenie trybu i zasad współpracy między partnerami prywatnym i publicznym, w tym na zasadnicze postanowienia umowy, na jakich opiera się partnerstwo.

Czym jest partnerstwo publiczno-prywatne wg projektu?

Definicja partnerstwa publiczno-prywatnego w rozumieniu projektowanej ustawy składa się z dwóch elementów: samej umowy, zawierającej określone postanowienia co do zasad realizacji określonego przedsięwzięcia oraz procedury dochodzenia do tej umowy, co stanowi konstrukcyjny element PPP.

Porady prawne


Na wstępie projektu ustawy została zamieszczona ogólna definicja, która merytorycznie określa cechy PPP przez wpisanie, że jest to współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, oparta na umowie, która służy realizacji zadania publicznego (art. 1 ust. 1 projektu). PPP to metoda przeprowadzania przedsięwzięcia publicznego razem z podmiotem prywatnym lub przez samego partnera prywatnego, przy uwzględnieniu kilku podstawowych założeń, z których najważniejszym jest to, że ta forma wykonania zadania publicznego ma przynieść korzyści dla interesu publicznego przeważające w stosunku do innych sposobów wykonania danego zadania publicznego czy konkretnego przedsięwzięcia przy czym podstawą oceny, że tak właśnie jest, mają być szczegółowe analizy Nadto, to partner prywatny ma ponieść nakłady na wykonanie przedsięwzięcia będącego przedmiotem PPP lub zapewnić ich poniesienie przez osoby trzecie.

Należy zaznaczyć, że wykonywanie zadań w PPP przez partnerów prywatnych nie zwalnia podmiotu publicznego z odpowiedzialności za wykonywanie ustawowych zadań, niezależnie od tego, czy są one wykonywane bezpośrednio lub za pośrednictwem partnera prywatnego.

Inicjatorem zawarcia umowy o PPP jest zawsze podmiot publiczny. Wynika to z dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących zamówień publicznych oraz z ustawy - Prawo zamówień publicznych, do której w zakresie wyboru partnera prywatnego i umów o PPP odsyła art. 27 ust. 1 projektu ustawy. Odzwierciedla to podstawowe założenie PPP, że realizacja zadań publicznych, w tym świadczenie usług publicznych, mimo że odbywa się za pośrednictwem partnera prywatnego, pozostaje obowiązkiem podmiotu publicznego i podlega jego decyzji oraz odpowiedzialności.

Zgodnie z art. 1 ust. 1, przedmiotem projektowanej ustawy jest określona forma (PPP) realizacji zadań publicznych. Ustawa nie ma na celu wprowadzenia władzy publicznej na obszary leżące poza jej zakresem działania; stąd PPP - z punktu widzenia podmiotu publicznego - dotyczy zadań, do realizacji których zobowiązują lub upoważniają odrębne przepisy.
W ramach PPP mowa jest o wykonaniu konkretnego przedsięwzięcia, które jest przedmiotem umowy o partnerstwie publicznoprywatnym.
Możliwy zakres PPP został ujęty szeroko. Zgodnie z art. 6 ust. 1 przedsięwzięciem jest realizacja inwestycji ze sfery zadań publicznych, w szczególności związanych ze zobowiązaniami wynikającymi z uczestnictwa Polski w strukturach europejskich (np.

drogi, linie kolejowe, ochrona środowiska ale także opieka zdrowotna lub społeczna, a także porządek publiczny). Jednakże warunkiem nawiązania współpracy w tych dziedzinach zadań publicznych jest takie ich zorganizowanie, aby wynagrodzenie partnera prywatnego nie przybrało formy zapłaty sumy pieniężnej przez podmiot publiczny. Wynagrodzeniem powinno być przede wszystkim zapewnieniem innej niz pieniężna korzyści partnerowi prywatnemu. Wynagrodzenie będące w całości zapłatą sumy pieniężnej przez podmiot publiczny może nastąpić tylko wyjątkowo, jeżeli przepisy odrębne tak stanowią. Istotną cechą PPP jest zdolność pozyskiwania środków kapitałowych z sektora prywatnego na przedsięwzięcia publiczne. Jest to ważne także ze względu na konieczność mobilizowania zdolności finansowej Polski do pozyskania środków strukturalnych UE.

Źródło:

  • Rządowy projekt ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, druk 3174


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika