Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Wezwanie do zapłaty i monitoring należności.

(fot. )


WEZWANIE DO ZAPŁATY.

Każdy przedsiębiorca zna ten scenariusz. Wystawiamy fakturę za wykonaną usługę bądź sprzedany towar. Termin zapłaty mija. Należność nadal nie jest zapłacona. Pierwsze telefony z przypomnieniami. Nasz dłużnik tłumaczy się że zapomniał i przelew „już idzie". I tak przez kilka tygodni. Wysyłamy pierwsze wezwanie do zapłaty. Bez efektu? Dlaczego w większości przypadków wezwania wysyłane przez wierzyciela są nieefektywne?

Po pierwsze, bardzo często są to wezwania standardowe. Podpierając się przepisem kodeksu cywilnego wzywamy dłużnika do zapłaty podając termin. Dłużnicy przyzwyczaili się do tego typu wezwań - stąd  brak reakcji.

Po drugie, dłużnik przypuszcza, że jeżeli będzie przeciągał sprawę, obiecywał zapłatę to zyska te kilka miesięcy. I w większości przypadków będzie miał rację. Gdy kondycja finansowa naszej firmy jest dobra - nie prowadzimy konsekwentnie windykacji. Jeżeli kontrahent jest naszym stałym klientem - nie chcemy go stracić.

Po trzecie, dłużnik ma przeświadczenie, że sprawa sądowa będzie trwała i tak bardzo długo więc oddanie sprawy do sądu jest i tak mu na rękę. Tym bardziej więc nie powinniśmy odwlekać podjęcia konkretnych kroków aby zyskać na czasie.  

Jak możemy zwiększyć skuteczność naszego wezwania do zapłaty?

Szybka reakcja
Pierwsze konkretne wezwanie do zapłaty powinno być wysłane najpóźniej tydzień -dwa tygodnie po upływie terminu płatności. Zwłaszcza gdy daliśmy dłużnikowi długi termin płatności 30, 60 dni. Wezwanie wysyłamy: listem poleconym, zwykłym (w razie jakby dłużnik nie odebrał poleconego),mailem i faksem. Wykorzystanie wszystkich kanałów komunikacji zwiększa skuteczność naszego wezwania.

Konkretna treść
Wezwanie powinno zawierać wyliczenie odsetek oraz kosztów sądowych tak aby dłużnik wiedział o ile wzrośnie jego zadłużenie jeżeli nie zacznie płacić. Należy podać konkretną kwotę - najlepiej według zestawienia: „Zadłużenie obecnie": X PLN, „Zadłużenie po postępowaniu sądowym": XY PLN. To pokazuje, że  nasze wezwanie nie jest tylko wzorem z internetu ale, że wierzyciel już się przygotowuje do postępowania. Poza tym konkretna liczba robi większe wrażenie niż „postępowanie sądowe znacznie zwiększy Państwa zadłużenie.

"

Wątek „osobisty"
Jednocześnie w wezwaniu należy odwołać się do „czynnika ludzkiego" podkreślić,że współpraca z naszym dłużnikiem jest dla  naszej firmy ważna (o ile całości kontaktów nie towarzyszyły złe relacje - kwestia indywidualna). Warto zaznaczyć wartość wykonanej usługi wykonanej dla dłużnika oraz odwołać się do dobrych praktyk handlowych a także podkreślić niemożność dalszego kredytowania dłużnika naszym kosztem.
Należy się również powołać na historię kontaktów odnośnie próby polubownego załatwienia sprawy.

„Ciężkie" argumenty
W wezwaniu warto również powołać się na rejestry nierzetelnych dłużników. Jeżeli nasz dłużnik bierze udział w przetargach, jest kredytobiorcą - ten argument powinien być dyscyplinujący.

Konsekwencja
Najważniejsza rzecz w windykacji, obojętnie na jakim etapie. Jeżeli dajemy termin do zapłaty, dłużnik nie płaci,i niedotrzymanie terminu zagroziliśmy postępowaniem sądowym,bez zbędnej zwłoki powinien wyjść do sądu pozew. Tak aby po nie więcej niż miesiącu dłużnik otrzymał nakaz zapłaty. Jest to niestety rzadkość, że postępowanie sądowe rozpoczyna się tak szybko, gdy prowadzi się je samemu, zwłaszcza jak nie mamy doświadczenia w tym zakresie.


Pamiętaj
Wezwanie w postępowaniu gospodarczym ma ogromne znaczenie. Trzeba dołączyć do sądu dowód jego nadania listem poleconym, kwota wierzytelności na wezwaniu musi być zgodna z kwotą WPS - wartości przedmiotu sporu - czyli kwoty jakiej się domagamy. Wystarczy  wezwać dłużnika tylko raz.

MONITORING NALEŻNOŚCI

Na skuteczność monitoringu należności składa się kilka czynników. Dobrze wykonany monitoring staje się efektywny z kilku powodów:

-    uciążliwość kontaktów ze strony wierzyciela - dłużnik chce mieć już sprawę z głowy, wydzwanianie i pisanie przypomnień odrywa go od działalności przez niego prowadzonej;
-    konieczność zajęcia stanowiska przez dłużnika - dobrze prowadząc rozmowę z dłużnikiem doprowadzimy do złożenia przez niego deklaracji z której trudniej będzie  mu się będzie wycofać, jeżeli złoży ją sam;
-    jeżeli monitoring będzie wykonany nie tylko przez jedną osobę ale „osobę z działu monitoringu","osobę z działu windykacji przedsądowej" itd. - dłużnik przyzwyczaja się do dzwoniącej osoby i po którymś telefonie kontakt z naszej strony przestaje być niewygodny.

Jedną z metod pokazujących, że czuwamy nad naszymi należnościami jest wysłanie przypomnienia  mailowego do dłużnika w dniu kiedy upływa płatność za fakturę z takim właśnie przypomnieniem.

Tekst został przesłany przez INTACTO Centrum Windykacji Sp. z o.o.

intacto.pl

 


 

 

Komentarze: Wezwanie do zapłaty i monitoring należności.

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Partnerzy sekcji

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Ilona

    ocena usługi:

  • K

    ocena usługi:

    Szybka i konkretna pomoc dziękuję
  • K

    ocena usługi:

    Szybka i konkretna pomoc dziękuję
  • Martyna

    ocena usługi:

  • hi

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Tadeusz

    ocena usługi:

  • Pajączek

    ocena usługi:

    Bardzo szybka obsługa
  • Marzena

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z Państwa usługi. Już drugi raz pomogliście mi profesjonalnie. Polecam wszystkim korzystanie z Państwa usług!
  • Marzena

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z Państwa usługi. Już drugi raz pomogliście mi profesjonalnie. Polecam wszystkim korzystanie z Państwa usług!
  • Marzena

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z Państwa usługi. Już drugi raz pomogliście mi profesjonalnie. Polecam wszystkim korzystanie z Państwa usług!
  • Mariusz Sperczyński

    ocena usługi:

    Otrzymałem bardzo rzetelną, wyczerpującą odpowiedź. Nie mam wątpliwości z ew. dalszą interpretacją zagadnienia wskazanego w zapytaniu. Jako przedsiębiorca i jako osoba prywatna jestem bardzo zadowolony. Dziękuję i polecam!
  • Mariusz Sperczyński

    ocena usługi:

    Otrzymałem bardzo rzetelną, wyczerpującą odpowiedź. Nie mam wątpliwości z ew. dalszą interpretacją zagadnienia wskazanego w zapytaniu. Jako przedsiębiorca i jako osoba prywatna jestem bardzo zadowolony. Dziękuję i polecam!
  • Mariusz Sperczyński

    ocena usługi:

    Otrzymałem bardzo rzetelną, wyczerpującą odpowiedź. Nie mam wątpliwości z ew. dalszą interpretacją zagadnienia wskazanego w zapytaniu. Jako przedsiębiorca i jako osoba prywatna jestem bardzo zadowolony. Dziękuję i polecam!
  • Agnieszka

    ocena usługi:




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane