Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Jak skutecznie odzyskiwać należności?

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)
Strona 1 z 2

Jak skutecznie odzyskiwać należności?

Czym jest „miękka windykacja"
Miękka windykacja zwana też pre-windykacją to łagodny sposób na odzyskiwanie długów i mobilizowanie płatników do regularnego i terminowego wywiązywania się z zobowiązań. Metoda ta sprawdza się w różnych sytuacjach, szczególnie gdy przyczyną powstania zaległości są: brak dyscypliny płatniczej, brak efektywnych metod egzekwowania zadłużenia i  poczucie bezkarności konsumentów i przedsiębiorców. Ze względu na to, iż BIG - i gromadzą informacje gospodarcze, każdy przedsiębiorca ma możliwość przekazania danych (informacji negatywnych) na temat swojego dłużnika - innego przedsiębiorcy do Centralnej Ewidencji Dłużników. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku konsumentów, gdyż ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej szczegółowo określa podmioty, które mogą przekazywać informacje gospodarcze na ich temat. Prawo przekazywania informacji o zadłużeniu konsumentów mają: banki, zakłady ubezpieczeń, SKOK-i, firmy leasingowe i factoringowe, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy mediów, a także firmy pożyczkowe, wydawcy kart płatniczych, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, firmy świadczące usługi przewozu w komunikacji publicznej oraz operatorzy telewizji satelitarnej i kablowej.
Zatory płatnicze tworzą się praktycznie w każdej działalności, w której sposób rozliczania należności odbywa się na podstawie kredytu kupieckiego z odroczonym terminem płatności. Powstają one zarówno wśród konsumentów, którzy zakupują towary i usługi, jak również pomiędzy przedsiębiorcami. Uświadomienie dłużnikowi, iż nieuregulowanie płatności może przysporzyć mu problemów, uniemożliwić transakcje z innymi kontrahentami lub utrudnić negocjowanie kredytu w banku jest dobrą metodą na zmobilizowanie go do spłaty zadłużenia. Miękka windykacja pozwala uprościć procedury odzyskiwania należności i uniknąć drogi sądowej. Wpływa na poprawę sytuacji finansowej firmy oraz zwiększa jej płynność finansową.
Jakie konsekwencje dla dłużnika wynikają z wpisania go do Centralnej Ewidencji Dłużników?
Ważne jest, aby dłużnik miał świadomość, że nieuregulowanie płatności wiąże się z  utrudnieniami w  funkcjonowaniu w obrocie gospodarczym, a  w przypadku przedsiębiorcy ogranicza możliwości rozwoju firmy.

Wpis do ewidencji dłużników może uniemożliwić transakcje handlowe i zawieranie umów z nowymi partnerami biznesowymi, utrudnia negocjowanie kredytu w banku, zakup telefonu czy kupno na raty. Ogranicza także dostęp do innych towarów lub usług lub sprawia, że otrzymywane są na gorszych warunkach. Podmioty współpracujące z danym biurem informacji gospodarczej zanim zdecydują o sprzedaży towarów lub usług, sprawdzają rzetelność płatniczą i terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań potencjalnych klientów.
Jak przebiega proces odzyskiwania należności poprzez „miękką windykację"?
Biura dysponują odpowiednimi narzędziami, które pomogą w przeprowadzeniu całego procesu. Są to: formularz wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o wpisie do Biura Informacji Gospodarczej, pieczątka do wykorzystywania na własnych dokumentach finansowych z informacją o zamiarze umieszczenia dłużnika w ewidencji oraz powiadomienie o umieszczeniu informacji gospodarczej na jego temat w Biurze Informacji Gospodarczej. Wezwania do zapłaty wysyła przedsiębiorca , natomiast powiadomienie jest dokumentem, które do dłużnika wysyła biuro listem poleconym lub zwykłym na adres do korespondencji wskazany przez dłużnika lub na adres zameldowania. Aby można było przekazać informacje o zadłużeniu musi ono spełniać określone kryteria. W przypadku konsumenta musi być to kwota minimum 200 zł, a w  przypadku przedsiębiorcy 500 zł. Wymagalność takiego zobowiązania powinna wynosić minimum 60 dni.  

Etapy procesu „miękkiej windykacji"

1.    Podpisanie umowy z BIG-iem oraz uzyskanie loginu i hasła do Systemu BIG.
2.    Przejście szkolenia z obsługi Systemu BIG i zasad przekazywania informacji gospodarczych.
3.    Wysłanie do dłużnika listem poleconym wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia informacji gospodarczej na jego temat w Ewidencji Dłużników BIG, w przypadku nie uiszczenia przeterminowanej wobec wierzyciela należności.
4.    Po upływie 60 dni od daty wymagalności należności i 30 dni od daty wysłania wezwania do zapłaty opatrzonego informacją o możliwości przekazania danych dłużnika do BIG, można przekazać negatywnej informacji gospodarczej do BIG -u
5.    Po zalogowaniu do Systemu BIG na podstawie uzyskanego loginu i hasła można wpisywać dłużników do Ewidencji Dłużników.

<>

 

Komentarze: Jak skutecznie odzyskiwać należności?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Partnerzy sekcji

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Yv1980Ju

    ocena usługi:

    Pilnie potrzebowałam porady, ale że to także późnym wieczorem funktionuje przeszło moje największe oczekiwania. Jestem bardzo zadowolona, godne polecenia
  • 5/5

    ocena usługi:

    Szybko i wyczerpująco.
  • julietta605

    ocena usługi:

    Dziękuję za opinię , bardzo mi pomogła .E - prawnik pomógł mi już nie pierwszy raz ..W razie potrzeby ,wiem do kogo się zwrócić .Bardzo polecam .Szybka i rzetelna porada .
  • Antoni

    ocena usługi:

    staranna odpowiedż chociaż niekorzystna dla mnie
  • Iwona

    ocena usługi:

  • Z. Żuk

    ocena usługi:

    Cena przystępna, odpowiedź na pytanie wyczerpująca i w przewidzianym terminie. Jest OK.
  • Anna

    ocena usługi:

    Ekspresowa wycena i profesjonalna odpowiedź na wszystkie zadane pytania w wybranym terminie - polecam!
  • Marzanna

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za szybką i konkretną odpowiedź.
  • Block.

    ocena usługi:

  • RD ELEKTRONIKA S.C.

    ocena usługi:

    Solidne wsparcie prawne dla firm działających w branży IT. Polecamy
  • Dariusz

    ocena usługi:

    Porady prawne online są super rozwiązaniem. Szybko, wygodnie, za rozsądną cenę. Polecam e-prawnik.pl
  • Marek

    ocena usługi:

  • Natalia

    ocena usługi:

  • Ireneusz Lucko

    ocena usługi:

    Szybko i na temat
  • Krystyna S.

    ocena usługi:

    Bardzo staranna odpowiedź,jestem bardzo zadowlona,polecę innym.
  • J. Kubicki

    ocena usługi:

  • Łukasz

    ocena usługi:



Czy znasz "ANNA ROESLER"?
Dowiedz się więcej "vat-4 co to jest".

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane