Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

Zobacz także:
Strona 1 z 2

Czego nie powinieneś zaniedbać, jeśli chcesz, by zakład ubezpieczeń pokrył szkody spowodowane przez Ciebie?

Żeby zakład ubezpieczeń był zobowiązany wobec poszkodowanego do zapłaty odszkodowania, konieczne jest przeprowadzenie pewnych czynności, które noszą nazwę likwidacji szkody. Likwidację szkody przeprowadza pracownik zakładu ubezpieczeń, którego nazywamy likwidatorem.

Kierowca pojazdu ma obowiązek dokonania czynności, które są konieczne do tego, żeby zakład ubezpieczeń pokrył szkody przez niego spowodowane. Likwidacja ma na celu ustalenie okoliczności powstania szkody komunikacyjnej, jej rozmiaru, a także wysokości należnego odszkodowania. Szkoda komunikacyjna powstaje w związku z ruchem pojazdu, tzn. podczas jazdy samochodem ale także w czasie postoju oraz wsiadania lub wysiadania z samochodu.

  1. Zapobieganie powiększeniu szkody. Przede wszystkim kierowca lub posiadacz pojazdu, który spowodował wypadek powinien podjąć działania odpowiednie dla zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu wypadku, starać się o złagodzenie jego skutków oraz zapewnienie pomocy lekarskiej osobom poszkodowanym. Te podstawowe obowiązki mają na celu zapobiegnięcie powiększeniu się szkody.

  2. Udzielenie osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji zakładu ubezpieczeń oraz umowy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu. W razie kolizji z innym pojazdem, należy ustalić te same dane dotyczące ubezpieczenia tego pojazdu. Sprawca wypadku może także złożyć poszkodowanemu oświadczenie, w którym przyznaje się do spowodowania szkody.

  3. Zawiadomienie o wypadku zakładu ubezpieczeń ma być dokonane niezwłocznie, zazwyczaj zakład ubezpieczeń wskazuje termin 7 dni od zaistnienia zdarzenia. Ubezpieczający powinien także podać informacje na temat zaistniałego zdarzenia. Zawiadomienie Policji o zdarzeniu jest konieczne, jeśli były ofiary w ludziach albo gdy okoliczności nasuwają przypuszczenie, że popełniono przestępstwo. Zawiadomienie Policji i spisanie przez funkcjonariusz protokołu wypadku pozwala poszkodowanemu znacznie łatwiej udowodnić sprawcy wypadku, że to on jest odpowiedzialny za szkodę w razie, gdyby sprawca się nie przyznał.

  4. Ustalenie stanu faktycznego jest dokonywane przez specjalistów zakładu ubezpieczeń.

    Niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku zakład ubezpieczeń ma obowiązek przeprowadzenia postępowania dotyczącego wypadku, zasadności roszczeń i wysokości należnego odszkodowania. Posiadacz lub kierujący pojazdem albo osoba zgłaszająca roszczenie powinni przedstawić zakładowi ubezpieczeń posiadane dowody dotyczące wypadku i pomóc w ustaleniu jego okoliczności. Jeśli szkoda dotyczy pojazdu, do czasu oględzin przez specjalistę nie można w nim dokonywać żadnych napraw. Zakład ubezpieczeń powinien poinformować zainteresowanych, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania. Tymi dokumentami mogą być np. rachunki z warsztatu samochodowego poświadczające zakres dokonanych napraw oraz ich cenę.

Wypłata odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC może nastąpić na podstawie :

  1. uznania roszczenia przez sprawcę

  2. ugody

  3. prawomocnego orzeczenia sądu.

Naturalnie dwie pierwsze podstawy pozwalają na o wiele szybsze uzyskanie odszkodowania niż orzeczenie sądu.

Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie bezpośrednio osobie uprawnionej, zawiadamiając o tym posiadacza pojazdu. Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni, licząc od dnia otrzymania zawiadomienia o wypadku. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od wyjaśnienia tych okoliczności. Jednakże bezsporną część odszkodowania zakład ubezpieczeń ma obowiązek wypłacić w ciągu 30 dni od zawiadomienia (nie czekając na orzeczenie sądu).

Jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem nie dopełnił wymienionych wyżej obowiązków lub nie dostarczył wymaganych dokumentów, to zakład ubezpieczeń może żądać zwrotu części wypłaconego odszkodowania, której nie płaciłby, gdyby te osoby wypełniły swoje obowiązki. Może to uczynić tylko, gdy udowodni, że osoby te działały z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa, a zaniedbanie miało wpływ na zakresu odpowiedzialności lub spowodowało zwiększenie rozmiarów szkody.

Pamiętaj, że :

  • Zaspokojenie lub uznanie przez posiadacza lub kierującego pojazdem roszczenia o naprawienie wyrządzonej ruchem tego pojazdu szkody, która jest objęta ubezpieczeniem OC, nie ma skutków prawnych względem zakładu ubezpieczeń, jeżeli nie wyraził on na to uprzednio zgody. Nie będzie on zatem zobowiązany do zwrotu tej sumy ubezpieczonemu,

<>

Zobacz także:

 

Komentarze: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

  • KamilMax 2012-11-03 22:11:35

    Re: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

    @Mag83 Sprawa jest dość skomplikowana, ale myślę, że zlecenie likwidacji szkody serwisowi naprawiającemu to najlepsze rozwiązanie, tak jak wspomniała ninka89. Ze swojej strony mogę tylko polecić dobry serwis, który u mnie zajął się wszystkimi procedurami. Serwis jest z Waszawy, a kontakt znajdziesz na stronie www.serwis-lakierniczy.pl

  • Mag84 2012-04-06 13:41:09

    Re: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

    A co z taką sytuacją, likwidator był wycenił szkodę, jednak w mojej ocenei, zaniżoną, np. błotnik, pomimo że ma pękniecia od wewnatrz elementow mocujących do nadwozia, nie zostal zaliczony by wymienić na nowy, etc.teraz mam pytanei, co w takiej sytuacji zrobic, isc do rzeczoznawcy, by wykonal ekspertyze koszt ok 300zl. czy isc do serwisu, by wykonal "protokół przednaprawczy" taki kosztorys ktory byłby pokryty fakturą gdyby była u nich wykonana napawa w warsztacie - koszt 150zł. I czy mozna negocjowac z zakladem, ze niech wyplaca mi miejsza kwote niz jest na wycenei z autoryzowanego warsztatu, gdyz u mnei ejst pewien niuans, sprawca byl ubezpieczony w angli i czas wyplaty odszkodowania w przypadku bezgotowkoej naprawy trwa do 30 dni. I nie kazdy zakald sie na to zgodzi. Stad wolalbym gotowke.

  • ninka89 2012-03-02 01:07:05

    Re: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

    E tam. Ja tam nie ma czasu na te wszystkie formalności. To trwa za długo i zawsze są z tym jakieś problemy. Dlatego ja się zmądrzyłam i korzystam teraz z usług serwisu http://zglaszanie-szkod.pl który zajmuję się wszystkim za mnie.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 1
  • 6
  • 8
  • 7
  • 7
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Maciej

    ocena usługi:

    Szybko, przystępnie, na temat
  • Włodzimierz

    ocena usługi:

    Dziękuję za jasną i wyczerpującą odpowiedż.Jestem zadowolony.Pozdrawiam cały zespół.
  • Michał

    ocena usługi:

  • Malgorzata

    ocena usługi:

    kompetentna i wyczerpujaca
  • Grzegorz

    ocena usługi:

    Opinia wyczerpująca , napisana zrozumiałym językiem ,wyjaśnila wątpliwości. Polecam tą kancelarię. Grzegorz
  • Krzysztof

    ocena usługi:

  • barbara

    ocena usługi:

    Witam .Dziękuję za opinię prawną ,która pomogła mi i rozwiała wątpliwości co do dalszych procedur.Skorzystałam z udzielonych porad ,napisałam pisma do sądu i oczekujemy na postanowienia sądu . Napiszę jak zakończy się sprawa wyznaczona na 16.12.2014r. Dziekuję i będę państwa polecać innym. Barbara
  • Damian

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

  • Mateusz Jeleń

    ocena usługi:

    Wszystko jak najlepszym porządku polecam
  • Izabela

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona,dostałam bardzo szybko odpowiedż w mojej sprawie,nie tylko opinię ale także szczegółowe wyjaśnienie . Jeżeli znajde się jeszcze kiedyś w trudnej sytuacji napewno będzie to portal do ktorego zgloszę się o pomoc,bo wiem że pracują tu najlepsi. Dziękuję calemu zespołowi. Pozdrawiam i polecam. Izabela
  • piotrbarszcz

    ocena usługi:

  • MARZANNA

    ocena usługi:

    Opinia bardzo rzeczowa i pomocna. Polecam!
  • ewa

    ocena usługi:

  • Adam

    ocena usługi:

    Dziękuję za bardzo dobrą profesjonalną odpowieź na moje zapytanie.
  • Marta

    ocena usługi:

  • Wiesław

    ocena usługi:

    Obsługa w pełni profesjonalna.Szybko,fachowo i rzetelnie. Polecam.Wiesław


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane