Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

Zobacz także:
Strona 1 z 2

Czego nie powinieneś zaniedbać, jeśli chcesz, by zakład ubezpieczeń pokrył szkody spowodowane przez Ciebie?

Żeby zakład ubezpieczeń był zobowiązany wobec poszkodowanego do zapłaty odszkodowania, konieczne jest przeprowadzenie pewnych czynności, które noszą nazwę likwidacji szkody. Likwidację szkody przeprowadza pracownik zakładu ubezpieczeń, którego nazywamy likwidatorem.

Kierowca pojazdu ma obowiązek dokonania czynności, które są konieczne do tego, żeby zakład ubezpieczeń pokrył szkody przez niego spowodowane. Likwidacja ma na celu ustalenie okoliczności powstania szkody komunikacyjnej, jej rozmiaru, a także wysokości należnego odszkodowania. Szkoda komunikacyjna powstaje w związku z ruchem pojazdu, tzn. podczas jazdy samochodem ale także w czasie postoju oraz wsiadania lub wysiadania z samochodu.

  1. Zapobieganie powiększeniu szkody. Przede wszystkim kierowca lub posiadacz pojazdu, który spowodował wypadek powinien podjąć działania odpowiednie dla zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu wypadku, starać się o złagodzenie jego skutków oraz zapewnienie pomocy lekarskiej osobom poszkodowanym. Te podstawowe obowiązki mają na celu zapobiegnięcie powiększeniu się szkody.

  2. Udzielenie osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji zakładu ubezpieczeń oraz umowy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu. W razie kolizji z innym pojazdem, należy ustalić te same dane dotyczące ubezpieczenia tego pojazdu. Sprawca wypadku może także złożyć poszkodowanemu oświadczenie, w którym przyznaje się do spowodowania szkody.

  3. Zawiadomienie o wypadku zakładu ubezpieczeń ma być dokonane niezwłocznie, zazwyczaj zakład ubezpieczeń wskazuje termin 7 dni od zaistnienia zdarzenia. Ubezpieczający powinien także podać informacje na temat zaistniałego zdarzenia. Zawiadomienie Policji o zdarzeniu jest konieczne, jeśli były ofiary w ludziach albo gdy okoliczności nasuwają przypuszczenie, że popełniono przestępstwo. Zawiadomienie Policji i spisanie przez funkcjonariusz protokołu wypadku pozwala poszkodowanemu znacznie łatwiej udowodnić sprawcy wypadku, że to on jest odpowiedzialny za szkodę w razie, gdyby sprawca się nie przyznał.

  4. Ustalenie stanu faktycznego jest dokonywane przez specjalistów zakładu ubezpieczeń.

    Niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku zakład ubezpieczeń ma obowiązek przeprowadzenia postępowania dotyczącego wypadku, zasadności roszczeń i wysokości należnego odszkodowania. Posiadacz lub kierujący pojazdem albo osoba zgłaszająca roszczenie powinni przedstawić zakładowi ubezpieczeń posiadane dowody dotyczące wypadku i pomóc w ustaleniu jego okoliczności. Jeśli szkoda dotyczy pojazdu, do czasu oględzin przez specjalistę nie można w nim dokonywać żadnych napraw. Zakład ubezpieczeń powinien poinformować zainteresowanych, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania. Tymi dokumentami mogą być np. rachunki z warsztatu samochodowego poświadczające zakres dokonanych napraw oraz ich cenę.

Wypłata odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC może nastąpić na podstawie :

  1. uznania roszczenia przez sprawcę

  2. ugody

  3. prawomocnego orzeczenia sądu.

Naturalnie dwie pierwsze podstawy pozwalają na o wiele szybsze uzyskanie odszkodowania niż orzeczenie sądu.

Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie bezpośrednio osobie uprawnionej, zawiadamiając o tym posiadacza pojazdu. Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni, licząc od dnia otrzymania zawiadomienia o wypadku. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od wyjaśnienia tych okoliczności. Jednakże bezsporną część odszkodowania zakład ubezpieczeń ma obowiązek wypłacić w ciągu 30 dni od zawiadomienia (nie czekając na orzeczenie sądu).

Jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem nie dopełnił wymienionych wyżej obowiązków lub nie dostarczył wymaganych dokumentów, to zakład ubezpieczeń może żądać zwrotu części wypłaconego odszkodowania, której nie płaciłby, gdyby te osoby wypełniły swoje obowiązki. Może to uczynić tylko, gdy udowodni, że osoby te działały z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa, a zaniedbanie miało wpływ na zakresu odpowiedzialności lub spowodowało zwiększenie rozmiarów szkody.

Pamiętaj, że :

  • Zaspokojenie lub uznanie przez posiadacza lub kierującego pojazdem roszczenia o naprawienie wyrządzonej ruchem tego pojazdu szkody, która jest objęta ubezpieczeniem OC, nie ma skutków prawnych względem zakładu ubezpieczeń, jeżeli nie wyraził on na to uprzednio zgody. Nie będzie on zatem zobowiązany do zwrotu tej sumy ubezpieczonemu,

<>

Zobacz także

 

Komentarze: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

  • Mag84 2012-04-06 13:41:09

    Re: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

    A co z taką sytuacją, likwidator był wycenił szkodę, jednak w mojej ocenei, zaniżoną, np. błotnik, pomimo że ma pękniecia od wewnatrz elementow mocujących do nadwozia, nie zostal zaliczony by wymienić na nowy, etc.teraz mam pytanei, co w takiej sytuacji zrobic, isc do rzeczoznawcy, by wykonal ekspertyze koszt ok 300zl. czy isc do serwisu, by wykonal "protokół przednaprawczy" taki kosztorys ktory byłby pokryty fakturą gdyby była u nich wykonana napawa w warsztacie - koszt 150zł. I czy mozna negocjowac z zakladem, ze niech wyplaca mi miejsza kwote niz jest na wycenei z autoryzowanego warsztatu, gdyz u mnei ejst pewien niuans, sprawca byl ubezpieczony w angli i czas wyplaty odszkodowania w przypadku bezgotowkoej naprawy trwa do 30 dni. I nie kazdy zakald sie na to zgodzi. Stad wolalbym gotowke.

  • ninka89 2012-03-02 01:07:05

    Re: Likwidacja szkody komunikacyjnej z OC - typowa procedura

    E tam. Ja tam nie ma czasu na te wszystkie formalności. To trwa za długo i zawsze są z tym jakieś problemy. Dlatego ja się zmądrzyłam i korzystam teraz z usług serwisu http://zglaszanie-szkod.pl który zajmuję się wszystkim za mnie.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane