Brak faktury za ratę leasingową

Pytanie:

"Nasza firma jest wieloletnim i stałym klientem firmy leasingowej XXX. Mamy podpisanych 11 umów na środki transportu i inne środki trwałe. Od kilku miesięcy odnotowujemy notoryczny brak faktur za raty leasingowe. Ponieważ większość umów ma zmienną wysokość raty leasingowej, nie jesteśmy w stanie dokonać zapłaty bez wcześniejszego otrzymania faktury. My oczywiście telefonicznie dowiadujemy się o kwoty faktur i je regulujemy, bo w przeciwnym razie moglibyśmy utracić prawo do użytkowania przedmiotu leasingu. Nie jesteśmy natomiast w stanie wyegzekwować dostarczania nam faktur za te raty. Ponosimy stałe miesięczne koszty leasingu i nie jesteśmy w stanie ich zaliczać do kosztów działalności z powodu braku faktur! XXX każdorazowo zasłania się Pocztą Polską jako winowajcą naszych problemów. Na niektóre faktury czekamy po kilka miesięcy, wykonując niezliczoną ilość rozmów telefonicznych i wysyłając wiele maili. Czy można skutecznie wyegzekwować dostarczanie faktur za zapłacone raty leasingowe? Czy niedostarczenie faktur jest wystarczającym powodem do wniesienia zawiadomienia o przestępstwie do Urzędu Skarbowego? Jakie przepisy można wykorzystać w "walce" z tym prawie monopolistą na rynku usług leasingowych?"

Odpowiedź prawnika: Brak faktury za ratę leasingową

Zasady wystawiania faktur VAT regulują przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz akty wykonawcze do ustawy. W szczególności § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług stanowi, że co do zasady fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Niestety przepisy nie wskazują ściśle miejsca, w którym powinno nastąpić wydanie faktury VAT, w szczególności nie nakazują ich wysyłania do kontrahenta. Na ogół przyjmuje się, iż faktury powinny być wystawiane w miejscu świadczenia usług, chociażby księgowość była prowadzona w innym miejscu – np. w siedzibie (por. postanowienie Urzędu Skarbowego w Płocku z dnia 2 marca 2005 r., 1419/UPO-443-10/05/RS). Jest to kwestia postanowień umownych, zgodnie z którymi często sprzedawca czy świadczący usługę jest zobowiązany do doręczenia faktury VAT w określonym terminie, pod rygorem np. wstrzymania płatności za towar/usługę.

Warto tez zwrócić uwagę na art. 62 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z którym "kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych". Można wskazać kontrahentowi ten przepis, z zaznaczeniem, że jeżeli faktury nie będą w terminie dostarczane zawiadomiony zostanie właściwy urząd skarbowy.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika