Dane transmisyjne dotyczące abonentów i użytkowników końcowych mają być dłużej przechowywane przez operatorów
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne, który znajduje się obecnie w Sejmie, przewiduje wydłużenie z 2 do 5 lat okresu przechowywania danych abonentów i rozmów przez operatorów publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Dlaczego obecnie obowiązujący 2-letni okres przechowywania danych transmisyjnych dotyczących abonentów i użytkowników końcowych jest zbyt krótki?
Obecny zapis art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, obowiązujący od dnia 9 lutego 2006 r., wprowadzony nowelizacją z dnia 29 grudnia 2005 r., wyznacza 2-letni okres przechowywania danych transmisyjnych dotyczących abonentów i użytkowników końcowych, które udostępniane są uprawnionym organom realizującym zadania i obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Obowiązujący aktualnie okres 2 lat przechowywania danych transmisyjnych nadal jest zbyt krótki dla właściwego ich wykorzystania dowodowego w postępowaniach przygotowawczych prowadzonych przez prokuraturę, policję i inne uprawnione organy. W sprawach o wszystkie przestępstwa, czynności wykrywcze muszą często obejmować zdarzenia mające miejsce kilka lat wstecz, a wiec nie będzie wówczas możliwe sięganie po dowody, jakimi są bilingi i inne dane telekomunikacyjne, gdyż wcześniej, po upływie 2 lat od wytworzenia, zostaną one zniszczone.
Jakie zmiany przewiduje projektowana ustawa?
Zgodnie zaś z proponowanymi uregulowaniami, operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przetwarzający dane transmisyjne dotyczące abonentów i użytkowników końcowych ma być zobowiązany, z uwagi na realizację przez uprawnione organy zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego dane te przechowywać przez okres 5 lat. Obowiązek uważa się za wykonany w przypadku gdy zaprzestający działalności operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przekaże do przechowywania dane transmisyjne innemu operatorowi publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Po upływie tego okresu, dane transmisyjne będą usuwane lub anonimizowane przez operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, którzy je przechowują. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przechowujący dane transmisyjne ma przy tym obowiązek dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony bezpieczeństwa i poufności tych danych oraz interesów osób, których dane dotyczą.Czemu służy przechowywanie danych abonentów i odbiorców rozmów?
Autorzy projektu wskazują na ważne znaczenie dowodowe dla organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości bilingów i innych danych telekomunikacyjnych w postępowaniach karnych, zarówno o najpoważniejsze sprawy, w tym o zabójstwa, działalność zorganizowanych grup lub związków przestępczych o charakterze zbrojnym, terroryzm, wytwarzanie i obrót środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi, korupcję, lecz także inne drobniejsze przestępstwa, choć bardzo dolegliwe dla pokrzywdzonych, jak np. groźby karalne. Są to bowiem niejednokrotnie jedyne dowody, które umożliwiają wykrycie sprawców przestępstwa, osób z nimi współdziałających, a także ustalenie nieznanych wcześniej pokrzywdzonych czy nawet miejsc ukrywania się podejrzanych. Bilingi i inne dane telekomunikacyjne często jednoznacznie wskazują na nawiązanie kontaktu telefonicznego między sprawcami lub między sprawcą i pokrzywdzonym. Taki dowód jest obiektywny, niepodatny na przestępczą ingerencję i trwały, stad też potrzeba szerszego niż dotychczas dostępu do jego wykorzystania.
W wielu przypadkach dostęp do danych telekomunikacyjnych doprowadził do wykrycia sprawców różnych przestępstw, również tych najgroźniejszych.
Podstawa prawna:
- Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne (sejmowy druk nr 1470);
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. — Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 ., Nr 171, poz. 1800, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?