Rusza e-myto. Kierowcy osobówek też zapłacą
Sprawdź, gdzie wprowadzono nowe opłaty, ile przyjdzie wydać na podróż lub jak ominąć płatne odcinki.
Od 1 lipca na 1600 km polskich dróg (autostradach, drogach ekspresowych i wybranych drogach krajowych) obowiązuje tzw. e-myto.
Elektroniczna opłata zastępuje system manualnego poboru opłat, czyli winiety. O ile musieli je posiadać tylko kierowcy ciężarówek czy autobusów, to nową opłatą zostali objęci również niektórzy kierowcy aut osobowych.
Ciężkie auto, lżejsza kieszeń
Według nowych przepisów e-myto będzie pobierane od kierowców autobusów, ciężarówek oraz samochodów osobowych z przyczepą, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów przekroczy 3,5 tony. Jeśli kierujesz jednym ze wspomnianych środków, to masz dwa wyjścia: omijać odcinki dróg objęte e-mytem lub zapłacić za specjalne urządzenie, które będzie rejestrowało opłaty.
Dopuszczalna masa całkowita samochodu (DMC) – możemy ją obliczyć sumując masę i ładowność auta. Najprościej mówiąc jest to waga, jaką może osiągnąć załadowane auto wraz z pasażerami. Rzeczywista masa całkowita jest z kolei wagą pojazdu w danej chwili, czyli np. tylko z kierowcą i pustym bagażnikiem. Przy zespole pojazdów trzeba pamiętać, by dodać do wyniku masę i ładowność campingu czy przyczepy na żaglówkę.
Wybieram płatność. Co zrobić?
Przed wjazdem na drogę objętą e-mytem trzeba się zarejestrować w Systemie viaTOLL. Możemy to zrobić wypełniając formularz na stronie viatoll.pl.
FORMULARZ REJESTRACYJNY SYSTEMU viaTOLL
Jeśli chcemy, to możemy zarejestrować się w jednym z punktów obsługi. Gdzie ich szukać? Sprawdź TUTAJ. Sama rejestracja jest bezpłatna. Aby otrzymać viaBOX, trzeba będzie jednak wpłacić kaucję w wysokości 120 zł. Pieniądze odzyskamy po zdaniu sprawnego urządzenia. Po rejestracji będziemy mogli zasilić nasze indywidualne konto. To z niego będą pobierane opłaty za poruszanie się po płatnych odcinkach.
Zainstalowane w aucie urządzenie samo zarejestruje moment wjazdu na płatną drogę oraz to, kiedy z niej zjechaliśmy. Na tej podstawie zostanie obliczona opłata. Jeśli saldo na naszym koncie zbliży się do zera, to viaBOX poinformuje nas o tym sygnałem dźwiękowym. Wówczas należy je zasilić np. przelewem bankowym. Nie będzie jednak problemu, by płatności regulować dopiero po podróży. Przedpłaty nie są obowiązkowe.
Jakie stawki na płatnych odcinkach?
Opłaty będą uzależnione nie tylko od masy samochodów, lecz również od klasy silnika. Ekologiczni będą płacić mniej.
AUTOSTRADY I DROGI EKSPRESOWE - stawki za 1 km |
||||
Kategoria pojazdu |
Klasy EURO w zależności od limitów emisji spalin |
|||
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Pojazdy samochodowe o 3.5t < DMC* <12t |
0,40 zł |
0,35 zł |
0,28 zł |
0,20 zł |
Pojazdy samochodowe o DMC >12t |
0,53 zł |
0,46 zł |
0,37 zł |
0,27 zł |
Autobusy niezależnie od DMC |
0,40 zł |
0,35 zł |
0,28 zł |
0,20 zł |
DROGI KRAJOWE - stawki za 1 km |
||||
Kategoria pojazdu |
Klasy EURO w zależności od limitów emisji spalin |
|||
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Pojazdy samochodowe o 3.5t < DMC <12t |
0,32 zł |
0,28 zł |
0,22 zł |
0,16 zł |
Pojazdy samochodowe o DMC >12t |
0,42 zł |
0,37 zł |
0,29 zł |
0,21 zł |
Autobusy niezależnie od DMC |
0,32 zł |
0,28 zł |
0,22 zł |
0,16 zł |
*DMC – dopuszczalna masa całkowita
Wjeżdżając na płatny odcinek zobaczysz znak T-34. Tabliczka posiada tło barwy pomarańczowej (folia odblaskowa) z białą ramką i symbol urządzenia viaBOX instalowanego w aucie.
NA DRUGIEJ STRONIE SPRAWDZISZ, KTÓRE" ODCINKI SĄ PŁATNE I CO GROZI ZA JAZDĘ BEZ viaBOX
Nie będę płacił. Którędy jeździć?
Kierowcy, którzy nie chcą płacić za podróż, będą zmuszeni do omijania odcinków objętych e-mytem. Jeśli wjedziemy autem z campingiem na płatną drogę i nie będziemy mieli viaBOX, to narazimy się na 3 tys. zł kary.
Poniższa mapa i zestawienie pomoże zaplanować podróż tak, by nie trafić na system elektronicznych opłat.
.
.
.
E-myto pobierane jest na następujących odcinkach
źródło: www.viatoll.pl
Autostrady i drogi ekspresowe, na których pobiera się opłatę elektroniczną:
1) autostrada A1 na odcinkach:
a) węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów,
b) węzeł Sośnica – węzeł Świerklany;
2) autostrada A2 na odcinku węzeł Modła – węzeł Stryków I;
3) autostrada A4 na odcinkach:
a) Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Bielany Wrocławskie,
b) węzeł Bielany Wrocławskie – węzeł Kleszczów,
c) węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska,
d) węzeł Balice I – węzeł Szarów;
4) autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Kijewo;
5) autostrada A8 na odcinku węzeł Nowa Wieś Wrocławska (A4) – węzeł Pawłowice;
6) autostrada A18 na odcinku Golnice – Krzyżowa;
7) droga ekspresowa S1 na odcinkach:
a) Bielsko – Biała (Komorowice) – Cieszyn – Boguszowice (granica państwowa),
b) Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice) – Tychy,
c) Pyrzowice – Lotnisko - węzeł Podwarpie;
8) droga ekspresowa S3 na odcinkach:
a) węzeł Goleniów Północ – Szczecin (węzeł Kijewo),
b) węzeł Klucz – Gorzów Wielkopolski (węzeł Gorzów Południe),
c) węzeł Sulechów – węzeł Nowa Sól;
9) droga ekspresowa S5 na odcinku węzeł Stryszek – węzeł Białe Błota;
10) droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Gdynia (skrzyżowanie z ul. Morską) – węzeł Rusocin (A1);
11) droga ekspresowa S7 na odcinkach:
a) obwodnica Płońska,
b) węzeł Kroczewo – węzeł Czosnów,
c) Grójec (z obwodnicą Grójca) – Jedlińsk,
d) Skarżysko Kamienna (z obwodnicą Skarżyska Kamiennej) – węzeł Kielce-Północ,
e) węzeł Jędrzejów Północ – węzeł Jędrzejów Wschód (skrzyżowanie z drogą krajową nr 78),
f) Rybitwy – węzeł Bieżanów,
g) węzeł Myślenice – węzeł Lubień;
12) droga ekspresowa S8 na odcinkach:
a) węzeł Dąbrowa – węzeł Cieśle,
b) węzeł Konotopa – węzeł Powązkowska,
c) Radzymin (z obwodnicą Radzymina) – Wyszków (z obwodnicą Wyszkowa),
d) obwodnica Ostrowi Mazowieckiej;
13) droga ekspresowa S10 na odcinkach:
a) węzeł Stargard Szczeciński Zachód – węzeł Stargard Szczeciński Wschód (obwodnica Stargardu Szczecińskiego),
b) węzeł Nieszawka – węzeł Czerniewice;
14) droga ekspresowa S11 na odcinku Krzesiny – Kórnik;
15) droga ekspresowa S22 na odcinku Elbląg – Grzechotki (granica państwowa).
Drogi krajowe, na których pobiera się opłatę elektroniczną:
1) droga krajowa nr 4 na odcinku Rzeszów – Tywonia (początek obwodnicy Jarosławia);
2) droga krajowa nr 6 na odcinku Gościcino – granica m. Gdynia;
3) droga krajowa nr 7 na odcinkach:
a) Płońsk – węzeł Kroczewo,
b) Czosnów – granica m. Warszawa,
c) granica m. Warszawa – Grójec,
d) granica m. Kraków – Myślenice;
4) droga krajowa nr 10 na odcinku granica m. Szczecin – węzeł Stargard Szczeciński Zachód;
5) droga krajowa nr 18 na odcinku Olszyna (granica państwowa) – Golnice;
6) droga krajowa nr 77 na odcinku Radymno – Przemyśl;
7) droga krajowa nr 81 na odcinku granica m. Katowice – Skoczów (z wyłączeniem m. Żory);
8) droga krajowa nr 92 na odcinkach:
a) skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305 – granica m. Poznań,
b) granica m. Poznań – Września;
7) droga krajowa nr 94 na odcinku granica m. Dąbrowa Górnicza – granica m.
Kraków.
Kto może sprawdzić, czy mam viaBOX?
Kontrolę może przeprowadzić policja, inspekcja transportu drogowego, funkcjonariusze celni oraz mundurowi ze straży granicznej. Za jazdę bez urządzenia można zapłacić 3 tys. zł. Na karę narażają się również ci kierowcy, którzy mają viaBOX na pokładzie, ale nie włączyli go lub nie uregulowali naliczonej już opłaty.
Za co grzywna dla kierowców z viaBOX’em?
1. Niewłączenie urządzenia podczas przejazdu po płatnym odcinku ma kosztować kierowcę 3 tys. zł,
2. Wprowadzenie do viaBOX nieprawidłowych danych o rodzaju pojazdu oznacza grzywnę w wysokości 1,5 tys. zł,
3. Używanie urządzenia w sposób niezgodny z przeznaczeniem może uszczuplić portfel kierowcy o 1,5 tys. zł.
4. Jazda po płatnym odcinku z niesprawnym urządzeniem to grzywna w wysokości 3 tys. zł.
5. Zatrzymany na płatnym odcinku kierowca, który nie uregulował wcześniejszych opłat narazi się na 3 tys. zł kary. Za niepełne uregulowanie płatności będzie grzywna w wysokości 1,5 tys. zł.
Inspekcja Transportu Drogowego tłumaczy, że karę trzeba zapłacić w terminie do 21 dni od dnia jej nałożenia. Następnie kierowca musi przekazać dowód wpłaty organowi, który ją nałożył.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?