Nowa metoda na mandaty na autostradzie

500 złotowy mandat za zbyt szybką jazdę dostaniemy na podstawie średniej prędkości, z jaką przejechaliśmy dany odcinek drogi. Młodzi kierowcy mieliby jeździć autostradą maksymalnie 100 km/h.

Nie trzeba będzie zdjęcia z fotoradaru, by ukarać pirata drogowego za przekroczenie prędkości. Firmy pobierające opłaty na autostradach chcą uruchomić systemy, które pozwolą sprawdzać z jaką średnią prędkością przejechaliśmy z punktu A do B.

Takie plany ma np. Gdańsk Transport Company – spółka, która zajmuje się autostradą A1. – Dokładana godzina wjazdu i zjazdu z autostrady jest rejestrowana na bramkach, gdzie pobierane są opłaty. Na podstawie tych danych można wyliczyć średnią prędkość na określonym odcinku – tłumaczy w rozmowie z e-prawnik.pl Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Porady prawne

W przypadku, gdy byłaby ona wyższa niż określają przepisy – 130 km/h, a od stycznia 2011 roku 140 km/h – możliwe byłoby ukaranie kierowcy.

Łydkowska podkreśla, że zebrane informacje o piratach drogowych udostępnią policjantom. Funkcjonariusze będą natomiast kierowali sprawę do sądu, który nałoży na kierowcę mandat za przekroczenie prędkości.

Ile kosztuje przekroczenie prędkości? (wysokości mandatów)
- do 10 km/h (50 zł)
- o 11-20 km/h (od 50 do 100 zł)
- o 21-30 km/h (od 100 do 200 zł)
- o 31-40 km/h (od 200 do 300 zł)
- o 41-50 km/h (od 300 do 400 zł)
- o 51 km/h i więcej (od 400 do 500 zł)

Nie wiadomo jeszcze, kiedy system średniego pomiaru zostanie uruchomiony. – Trudno mówić tutaj o konkretnych terminach – przyznaje rzecznik GTC. Na razie przeprowadzone zostały próby, podczas których urządzenia na bramkach zaprogramowano w taki sposób, by rejestrowały auta jadące ze średnią prędkością ponad 150 km/h.

- Jest to więcej niż dopuszczalne 130 km/h, ponieważ doliczyliśmy czas na zatrzymanie czy zwolnienie przy bramkach – mówi Łydkowska. Podczas wrześniowej akcji kierowcy nie byli karani, lecz jedynie informowani, że jadą za szybko.

 – Jeśli system zostanie odpalony, to kierowcy zostaną o tym poinformowani. Odcinki objęte pomiarem zostaną poprzedzone odpowiednimi znakami drogowymi – dodaje Ewa Łydkowska.

Kto pojedzie szybciej na autostradzie?

Od stycznia 2011 roku kierujący samochodami osobowymi, motocyklami oraz pojazdami ciężarowymi o masie do 3,5 tony będą mogli jechać autostradą 140 km/h, czyli o 10 km/h szybciej niż obecnie.

Limity prędkości od 30 grudnia 2010 roku

1) na autostradzie – 140 km/h,
2) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
3) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,
4) na pozostałych drogach – 90 km/h.

Parlamentarzyści pracują tymczasem nad przepisami, które nie pozwolą młodym kierowcą przekroczyć setki na autostradzie.

Podczas ostatniego posiedzenia senatorowie zaproponowali poprawki do ustawy o kierujących pojazdami.

Jedna z nich zakłada, że po zdobyciu prawa jazdy kategorii B przez pierwsze 8 miesięcy kierowcy nie będą mogli jechać szybciej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym. Poza miastem prawo pozwoli im rozpędzić auto do 80 km/h, a na autostradzie do 100 km/h.

To i tak więcej niż wcześniej chcieli posłowie. Po wprowadzeniu w życie przepisów w formie, jaką zaproponował Sejm początkujący kierowcy musieliby jechać na autostradach nie więcej niż 80 km/h.

Według senatorów limity dla autostrad – gdzie od 1 stycznia kierowcy pojadą 140 km/h – były za niskie, a młodzi kierowcy chcąc ich przestrzegać po prosty tamowaliby ruch.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Tomo 2013-04-19 15:27:30

    Wszystkim Przedmowcom, ktorzy przywoluja polskie statystyki proponuje zapoznac sie ze statystykami Niemcow. Lektura jest interesujaca, konkluzja podobna do "walki" na argumenty w przypadku OFE. Argumenty zmieniaja sie w zaleznosci od sytuacji. Predkosc sama w sobie nie zabija !!! Zabija: 1) TRAGICZNY stan infrastruktury drogowej w Polsce; 2) Skandaliczne oznakowanie i oswietlenie drog i poboczy, a wlasciwie jego brak; 3) Stan techniczny pojazdow poruszajacych sie po drogach, zamiast odbywajacych zasluzona emeryture na zlomowisku, wylacznie dlatego ze zaprzyjazniony pracownik stacji technicznej wbil pieczatke z badaniem; 4) Udawany system szkolenia kandydatow na kierowcow - wypuszczajacy na drogi osoby nieprzygotowane do roli kierowcy; 5) Polowanie urzadzane przez Policje i Straz Miejska na kierowcowm, przejawiajace sie odnajdywaniem najbardziej wymyslnych miejsc do ukrycia sie i sprzetu pomiarowego, podzeganie do popelniania wykroczen drogowych poprzez kilometrowe naciskanie na pojazd poprzedzajacy, stawianie sie ponad prawem; 6) Publiczne przyzwolenie do prowadzenia pod wplywem alkoholu / po pijanemu, czy wrecz usprawiedliwianie tych, ktorzy "wpadli". 7) KOMBINACJA W/W. Poruszajac sie po bezpiecznych drogach, sprawnymi autami, posiadajac adekwatne umiejetnosci pozostaje dopasowac predkosc do warunkow drogowych oraz atmosferycznych i obowiazujacych przepisow.

  • boob 2013-01-13 16:18:52

    Wolny kraj---- W O L N I LUDZIE autostrady bez ograniczeń albo WOLNOSTRADY . WOLNOSTRADY NASZA SPECJALNOŚĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • boob 2013-01-13 16:08:08

    No dobra 50 km/h to dobra prędkość na autostrady..........................................................................................................................................................................................................................ale nie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • maron 2013-01-12 21:02:34

    Rybau Amen dla Ciebie... ja z kolei nie jestem aż tak doświadczony (i oby tak zostało) ale nie raz juz siebie pytałem a co by bylo gdyby... tylko dlatego ze jadę za szybko... Mamy potworne statystyki bo jezdzimy za szybko i bez wyobraźni!!! Za szybko - kazdy z nas czasem przyciska bo sie "spieszy" bez wyobraźni bo jest lód, mgła, środek nocy, nieoświetlone bryczki czy inne "przeszkody" a my nie zważamy tylko jedziemy... Prędkośc powinna być adekwatna przede wszystkim do warunków na drodze... bo czasem 150 jest bezpieczniejsze (pusta autostrada) niż 50 (dzien targowy w malej miejscowosci). 140 na autostradzie to za mało? Ludzie! ja uważam ze to jest dobra prędkość bo jeśli policzysz tylko 10 km więcej średnio czyli tak naprawde skracasz droge o niecale 4,5 minuty!!! w ciągu godzinnej trasy... Jezdzilem troche po autostradach przez rozne kraje (rowniez Niemcy) i powiem ze jak udalo mi sie zlapac srednia 100 to bylo super!!! co wiecej patrzac kosztowo o ile wzrasta zuzycie paliwa? tylko 10 km a to "spożycie wzrosnie ok. 0,5 litra (ale to zalezy od samochodu!!!) czy warto? Utrzymanie stalej predkosci i plynnej jazdy jest wazniejsze anizeli szarpane tempo raz 200 a potem 80... jadac caly czas 120 i tak dojade pierwszy biorac pod uwage, że 28% czasu podrózy jedziemy 200 a pozostale 72% 80 km/h... nie mamy kultury jazdy, jeden drugiego nie pusci na swiatlach na skrzyzowaniach, o przejciach dla pieszych nie wspomne... I cos co mnie boli najbardziej (nie mam 200 koni mech pod maska) przyspieszanie i "niedawanie sie" pojazdu wyprzedzanego, tak sie dzieje tylko u nas. Raz w Niemczech zostalem wytrabiony przez ciezarowke za to ze zjechala na lewy pas abym mogl sie wlaczyc do ruchu ale przyspieszalem na tyle skutecznie ze juz nie dala rady mnie wyprzedzic i zjechac powtornie na prawy pas... to logiczne ze moglem przyspieszac wolniej i ciezrowke tak czy owak wyprzedzic pozniej... ale dopiero po fakcie to dotarlo do mnie! tak ze rada dla nas wszystkich i dla mnie samego rowniez, wsiadajac za "fajere" nie wylaczajmy muzgu. po to go mamy zeby z niego korzystac, przepisy po to zeby bylo nam bezpieczniej, a kiepskie drogi (coraz lepsze, choc jeszcze dotkliwie brakuje darmowych autostrad) moja nam o tym przypominac ze ulamek sekundy decyduje o naszym losie, a im szybciej jedziemy tym ten ulamek jest mniejszy... Chcecie skomentowac napiszcie rowniez na maila bo tu zagoscilem tylko chwilowo i pod wpływem chwili to napisalem. Pozdrawiam wszystkich kierowcow. Szerokosci i przyczepnosci na codzien :)

  • Miś 2013-01-12 16:50:39

    Ludzie, nie bójcie się tego, bo to niemożliwe technicznie, a dlatego, że każdy pojazd musiałby posiadać urządzenie podobne do GPS i odnotowywać każdy fakt zwolnienia prędkości lub zatrzymania, inaczej mówiąc robię postój godzinę na autobanie, a później 180 na licznik i średnia ta sama... więc bez obaw....

  • abc 2012-12-27 23:12:54

    "nie pozwolą młodym kierowcą" ?

  • MARIAN 2012-12-27 20:00:35

    NIE JEST TO MADRE, A JEŻELI CHODZI O BRAWURĘ JAZDY PRZEWAŻNIE MŁODYCH KIEROWCÓW TO JEDNAK STANOWIĄ ONI WIĘKSZE ZAGREBENIE NIŻ OSOBY STARSZE!

  • fryderyk 2012-12-24 21:55:37

    Ludzie nie dajcie się robić w balona trzeba będzie przestać jeździć autostradami i zobaczymy kto wytrzyma. Młodzi jeżdżą na całym świecie ale tylko w tym dzikim kraju powodują wypadki-chore. Gdzie te drogi na które zabierają nam kasę. Dlaczego nie zniosą immunitetów sobie, gdzie sprawy gospodarcze tym nich się zajmą.

  • anatom 2012-12-22 08:02:26

    Bo stanie na bramkach czy na stacji paliw czy ktoś sie zatrzyma zrobić siusiu i będzie miał średnią 130 a miejscami pociągnie 200

  • anatom 2012-12-22 07:59:24

    do RADAR ale ma doświadczenie a po roku posiadania prawka to się ma 0 doświadczenia

  • mieszkaniec wrocł 2012-12-21 16:39:02

    Te mandaty to chyba zasłona dymna do wprowadzania opłat za kolejne odcinki autostrad. Wkrótce będziemy mieli to co we Francji czyli kilka zatłoczonych autostrad, bo nie liczcie, że ktoś będzie budował następne skoro wystarczająco zarobi się na tych, które będą. Nikt się specjalnie nie buntuje jak z naszych pieniędzy buduje się autostrady za które znów musimy płacić - czyli płacimy podwójnie. Pod Wrocławiem mają stanąć niedługo bramki, więc jadąc z marketu autostradą na wjazd wschodni będę musiał płacić. Co tam, znów nikt nie pomyślał, że część samochodów wjeżdża tam do Wrocławia aby ominąć korki tworzące się na węźle bielańskim. Pobierać opłaty trzeba ale od TIRów, dzięki którym jedziemy autostradą ze średnią prędkością 100 km/h. Przykład Niemiec pokazuje, że można rozwijać kraj nie wprowadzając opłat za autostrady i mało tego, sieć jest tam najlepsza, bo nikt nie ma biznesu w tym aby tych autostrad nie budować tak jak to jest we Francji. Prawda jest taka, że nikt się nie umie przeciwstawić, więc wkrótce będziemy jeździć po płatnych zatłoczonych autostradach, a do tego jeszcze zmierzą nam czas na bramkach czy czasem nie jechaliśmy za szybko - tylko po co skoro będą zatłoczone.

  • radar 2012-12-21 15:57:17

    Nie jestem już "Młody gniewny", mam trzydzieści parę lat, irytuje mnie zwalanie winy za wypadki na mlodych. Fakt, młodych ponosi ułańska fantazja. Pytam tylko, dlaczego mają być dyskryminowani? W świetle prawa i naszej konstytucji są równi. Jakby policzyc chodźby pijaków za kółkiem, to co może tylko mlodzi jeżdża na podwójnym gazie. Ciekawe czy Policja ma takie statystyki?

  • Bratanek /H/ 2012-12-21 12:56:06

    Młody Gniewny, Ty widzisz ,słyszysz , masz refleks a w każdym kroku obok dróg leży ktos z waszego pokolenie w czarnym workach !

  • Cypris 2012-12-21 12:13:20

    W naszym narodzie zanikł totalnie bunt. Nie możemy pozwolić na okradanie się z każdej strony! Płacimy za wszystko, każdego dnia płacimy ciężko zarobione pieniądze żeby utrzymywać tych pijaków, nierobów i leserów. Nie możemy dalej pozwalać się zniewolić totalnie. Policja sama łamie prawo, a karze. urzędy nie spełniają swoich funkcji, tłamszą obywateli i ogłupiają, tak samo jak telewizja. Naród staje się wylęgarnią eunuchów bez własnego zdania. Musimy walczyć o siebie o swoje dzieci, o swoją przyszłość. Nie możemy brnąć dalej w system który tylko zabiera co może. Nie po to mamy wolność, żeby siedzieć w gów..nie głębiej niż bez wolności.

  • sceptyk 2012-12-21 11:22:14

    Faszyzm. To się nazywa FASZYZM!!!! Najpierw zakazują palenia, mimo, że akcyza od papierosów daje wpływy do budżetu na poziomie kilkudziesięciu procent, teraz wprowadzą opłaty za "zbyt szybką" jazdę. To najlepiej obniżyć dozwoloną prędkość do np. 50km/h i kasować! i kasować! Gdyby taki pomysł ogłosił PiS, byłby raban po wszystkich s(r)alonowych me(r)diach. Ale skoro jest to pomysł Jaśnie Oświeconych Tuskowniarskich Panów Hrabiów z PO, to jest tu super i żadna stokrotka słowa sprzeciwu nie powie.

  • radar 2012-12-21 11:04:28

    W takim razie polscy kierowcy, będą pier... (omijać) te autostrady i szaleć na krajówkach. Co za kretyński pomysł? Co za zakuty łeb wpadł na ten pomysł w tym chorym kraju? Po co więc są te autostrady? Co do młodych kierowców, to taki np. 22-letni kierowca z rocznym praktycznym doświadczeniem jest dużo lepszy od pana 60-letniego, który jest głuchy, ślepy i nie ma refleksu!

  • Rasti 2012-12-21 07:20:00

    Witam. A co jeśłi prędkość przez korki na autostradzie hahaha i remonty wyniesie np 30 km/h czy 40 km/h, czy za to zostanie obciążona kieszeń nadzoru autostrady i rekompensata straconego czasu dla wszystkich kierowców?? Oto wielkie pytanie, oczywiście odpowiedz brzmi nie. W polsce same k.... i złodzieje

  • rybau 2010-12-25 23:19:16

    radar 2010-12-21 11:04:28 Re: Nowa metoda na mandaty na autostradzie W takim razie polscy kierowcy, będą pier... (omijać) te autostrady i szaleć na krajówkach. Co za kretyński pomysł? Co za zakuty łeb wpadł na ten pomysł w tym chorym kraju? Po co więc są te autostrady? Co do młodych kierowców, to taki np. 22-letni kierowca z rocznym praktycznym doświadczeniem jest dużo lepszy od pana 60-letniego, który jest głuchy, ślepy i nie ma refleksu! Nie jestem już "Młody gniewny", mam trzydzieści parę lat, irytuje mnie zwalanie winy za wypadki na mlodych. Fakt, młodych ponosi ułańska fantazja. Pytam tylko, dlaczego mają być dyskryminowani? W świetle prawa i naszej konstytucji są równi. Jakby policzyc chodźby pijaków za kółkiem, to co może tylko mlodzi jeżdża na podwójnym gazie. Ciekawe czy Policja ma takie statystyki? Radar, przeczytaj sobie swoje obydwie wypowiedzi i chwilę się zastanów.Skoro będą mierzyć czas przejazdu na autostradach, to będą "szaleć"(!!) na krajówkach. czyli jak ktoś szaleje na autostradzie, to jest ok wg Ciebie? Co do 22-letniego kierowcy "z rocznym praktycznym doświadczeniem" to dwie uwagi:po pierwsze-doświadczenie zwykle jest właśnie praktyczne (bo teoretyczne to wiedza, a nie doświadczenie), a po drugie - co to za doświadczenie rok (!!!) jazdy; ile w tym czasie można mieć niespodziewanych sytuacji-nawet jak sam będziesz się usilnie o nie starać? Nad iloma będziesz mógł świadomie zapanować i opanować, a ile zakończy się zwyczajnie szczęśliwie? Piszesz o dyskryminacji młodych, a jednocześnie lekko oceniasz, że młody jest dużo lepszy od 60-letniego- kto kogo tu dyskryminuje? Skąd to wiesz - sprawdzałeś? Bo statystyk raczej nie masz, skoro pytasz, czy Policja ma takie.A szkoda-wystarczy teraz wpisać w wyszukiwarkę - i będziesz miał wszystko przed oczami. Chyba, że porównujesz sprawnego 22-letniego z rzeczywiście głuchym, ślepym i bez refleksu. Tylko, że taki 60-latek nie otrzymałby prawa jazdy ze względu na stan zdrowia. Bo za moich czasów(57 lat), najpierw przechodziło się badania lekarskie (wzrok, słuch,koordynacja,ocena odległości,psycholog) i dopiero można było robić prawo jazdy. A czym się różni kierowca piszący sms-a na komórce,z włączonym odtwarzaczem na pełną moc, czy rozmawiający z kolegami albo dziewczyną od tego ślepego, głuchego i bez refleksu? Polecam lekturę statystyk - tu nie ma żadnej dyskryminacji, to jest zadufanie, egoizm tych co sądzą, że są lepsi. A przy okazji - sprawdzałeś już ile czasu zaoszczędzisz szalejąc np przez 500 km, albo z jednego końca miasta na drugi ile się da,a następnie jadąc rozsądnie zgodnie z przepisami?polecam taką próbę - gwarantuję, ze się zdziwisz. I to m.in. jest doświadczenie.I na zakończenie: czy lepszym kierowcą jest ten, który wyciśnie maksymalną prędkość, czy ten który nie stworzy żadnego zagrożenia?PS:prawo jazdy mam już od ponad 30-lat. Kiedyś jeździłem bardzo szybko,ale tłumaczyłem sobie, że bezpiecznie, bo starałem się wszystko przewidywać, mieć oczy dookoła i jeździć tzw. płynnie.Potrafiłem przez Niemcy przejechać ze średnią 190 km/godz.Nosił wilk razy kilka... Potrąciłem śmiertelnie pijanego rowerzystę 0 24-tej leżącego na środku drogi. Wiesz jakie było pierwsze pytanie-sam do siebie? Ile jechałem? teren zabudowany,ale północ...Takie doświadczenie zostawia ślad - i uczy..pokory. Pozdrawiam


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika